Ezt hívják rajt-cél győzelemnek. Miguel Oliveira – bár nem tudja, hogy pontosan mekkora is volt, de – kihasználta a hazai pálya előnyét, itt ugyanis sokat motorozott már. A harmadik körben már közel két másodperccel vezetett a többiek előtt, a 14. körben pedig már annak a duplájával.
„Az első három körben nem is akartam a táblámra nézni, csak magamra figyeltem. Amikor megvolt az első fél másodperces előnyöm, akkor már csak arra koncentráltam, hogy tovább növeljem, és jól beosszam a végéig” – mondta a győztes, aki sokat nem engedett el a megszerzett előnyből, 3 másodperces fórral megnyerte a szezonzárót.
Mögötte egy visszavágót láthattunk a múlt heti valenciai futam után. Ezúttal a második helyért csapott össze Jack Miller és Franco Morbidelli. A rajtot Morbidelli kapta el jobban, és bár az ausztrál már az első körben próbált előzni, nem jött össze neki. Az egész futamot nagyjából fél másodpercre egymástól teljesítették – hiba nélkül. Az utolsó körben aztán Miller elszánta magát az előzésre, éppúgy, ahogy azt tegnap előrevetítette. A 13-as kanyarban kihasználva a nyitva hagyott kaput, keresztülvágva Morbidelli ívét, megelőzte a yamahást.
„Jack okos volt, meg tudott előzni, és esélyt sem adott arra, hogy visszavágjak. Miguel ma érinthetetlen volt, ezt már az első pillanatoktól láttam. A bajnoki második helynek jobbnak örülök, mint a mai versenynek. Az utolsó körben nem jó elveszíteni egy csatát” – vallotta be Morbidelli, aki a legjobb hangvillásként zárta a 2020-as szezont megelőzve csapattársát, Fabio Quartararót (aki csak nyolcadik lett az összesítésben!) és mindkét gyári pilótát.
A további helyezésekért is nagy meccs volt, és bár a futam előtt még azon elmélkedtek a versenyzők, hogy vajon hol lehet majd előzni ezen a pályán, számos helycserét láthattunk a 25 kör során. Az utolsó körökre Pol Espargaró és Nakagami Takaaki magukra maradtak a negyedik helyért folyó harcban, amelyet a spanyol nyert meg. Mögöttük öt tizeden belül Andrea Dovizioso, Stefan Bradl és Aleix Espargaró futott be.
Az idei Yamahával versenyzők a futam egy szakaszában a pontszerző helyek utolsóiért harcoltak, és a végére sem sikerült sokkal feljebb kapaszkodniuk. Maverick Vinales 11., Valentino Rossi 12., Fabio Quartararo csupán 14. helyen ért célba.
„Borzalmas szezon volt. Karrierem legrosszabbja” – foglalta össze az idei évet Vinales.
Álex Rins egy pontot szerzett csak a szezonzárón, míg Joan Mir a tegnapihoz hasonlóan elektronikai hibával küzdött, és a 16. körben feladta a portugál futamot. Ennek és Miller második helyének köszönhetően a konstruktőri cím a Ducatinál landolt, Rins pedig harmadikként zárt a bajnokságban.
A dobogóra csak szatellit csapatok versenyzői állhattak fel, legutóbb ilyen 2004-ben a Katari Nagydíjon történt.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB
PORTUGÁL NAGYDÍJ, ALGARVE
MOTOGP (25 kör, 114.8 km)
1. Miguel Oliveira (portugál, KTM) 41:48.163 perc
2. Jack Miller (ausztrál, Ducati) +3.193 másodperc hátrány
3. Franco Morbidelli (olasz, Yamaha) +3.298 mp h.
A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE
1. Joan Mir (spanyol, Suzuki) 171 pont
2. Franco Morbidelli 158
3. Álex Rins (spanyol, Suzuki) 139
Moto3: Albert Arenas a világbajnok, egy őrületes futam után
Ha egyet kívánhatunk a jövőre nézve, akkor az az lenne, hogy térjen vissza a világbajnoki sorozat Portimaóba. A legkisebbek versenye pont olyan izgalmas volt, mint amire számítani lehetett ezen a hullámvasútra emlékeztető pályán.
A pole-ból induló Raúl Fernández teljesen más dimenzióban motorozott ma, mint a mezőnyben bárki. Miközben a mezőny 1:49-es köröket motorozott, addig ő egyedüliként 1:47 végi időket tett le az asztalra körökön keresztül, így egy ponton már közel 10 másodperces volt az előnye.
A végére ugyan közel a felét elengedte, de ez semmit nem számít a végső elszámolásban. Fernández 6 pole és két futamgyőzelem után hagyja el a legkisebb géposztályt, hiszen jövőre az Ajo csapatnál maradva fellép a Moto2-be.
A második helyen célba érő Dennis Foggia, csapattársával, Jaume Masiával együtt két hosszú körös büntetést kellett, hogy teljesítsen. Az elsőt a negyedik, a másodikat a hatodik körben vitték véghez, visszacsúszva ezzel a 16-17. helyre, ahonnan utána még volt idejük és sebességük is visszazárkózni az élmezőnyre. Masia végül a 18-ik körben bukott, de Foggia második helye elég volt ahhoz, hogy az idén szabálytalan motorért többször megóvott Leopard Racing megnyerje a csapat-világbajnokságot.
Jeremy Alcoba harmadik helye a Gresini alakulat egyetlen dobogós helyezése idén a legkisebbek között, Alcoba pedig az év újonca címet is bezsebelte.
A nap egyik nagy hőse Tony Arbolino, aki a 27. helyről rajtolva az első kör végén már 17. volt, a hatodik körben pedig már a legjobb 10 között motorozott. A 16. kör elején az olasz Albert Arenast kezdte támadni a hetedik helyért, test test elleni küzdelmük a bajnoki címet is befolyásolhatta volna.
Arbolino megelőzte Arenast, aki a következő körben megkapta a nyakába másik bajnoki ellenfelét Ogura Ait. Ogura alól a nagy harcban majdnem kitört a motor, ami nemcsak a saját, de Arenas versenyének végét is jelentette volna.
A spanyol rengeteg kockázatot vállalt az utolsó körben, mivel fogalma sem volt arról, hogy a pontszerző helyek végén haladva meglesz-e neki a bajnoki cím. A 4-es kanyarban majdnem dobott egy high side-ot, amikor lement a zöldre, és a rázókő megdobta. Figyelmeztetést is kapott a végén a túl sok pályaelhagyás miatt, amit ugyan az utolsó körben is láthattunk tőle, de a sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy büntetést ez most nem ért.
Arenas a 12. helye ellenére 4 ponttal megnyerte a 2020-as kiírást, Tony Arbolino és Ogura Ai előtt, akik ugyanannyi ponttal zártak, de Arbolino valenciai győzelme év végi ezüstöt ért.
A bajnokság első öt helyezettjét jövőre már a Moto2-es mezőnyben látjuk versenyezni.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB
PORTUGÁL NAGYDÍJ, ALGARVE
MOTO3 (21 kör, 96.432 km)
1. Raúl Fernández (spanyol, KTM) 38:06.272 perc
2. Dennis Foggia (olasz, Honda) +5.810 másodperc hátrány
3. Jeremy Alcoba spanyol, Honda) +5.866 mp h.
A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE
1. Albert Arenas (spanyol, KTM) 174 pont
2. Tony Arbolino (olasz, Honda) 170
3. Ogura Ai (japán, Honda) 170
Moto2: ausztrál győztes, olasz világbajnok. De nem VR46-os
Új futamgyőztest avattunk a középső kategóriában, Anthony West 2014-es sikere óta az első ausztrált, az 1987-es világbajnok, Wayne Gardner fiának személyében.
Remy 2015-ben csatlakozott a gyorsasági motoros világbajnoksághoz a Moto3-ban és egy évvel később már a Moto2-esek között versenyzett.
Láthattuk már párszor az élmezőnyben motorozni, de sokszor ennek esés lett a vége.
De nem most vasárnap Portugáliában.
A rajtot ugyan a második helyről rajtoló Luca Marini kapta el a legjobban (Remy mögötte futotta meg a pole-t érő kört még szombaton), de az 5-ös kanyarban lyukat váltott, így az első kör végén már Gardner vezetett és egy körrel később már egy másodperc volt az előnye.
A szintén az első sorból rajtoló Fabio Di Giannantonio már az első kanyarban elcsúszott kiütve Nicoló Bulegát is.
A futamnak úgy vágtunk neki, hogy még négyen voltak esélyesek a bajnoki címre, Enea Bastianini, Sam Lowes, Luca Marini és Marco Bezzechi, akiket 23 pont választott el egymástól.
Bezzechi esélyei voltak a legcsekélyebbek, míg Marininek a győzelem és a többiek gyengébb szereplése lett volna csak elég.
Nyilván mások versenyét befolyásolni nem lehet, így Marininek egy esélye maradt, menni az első helyért. A nyolcadik körben át is vette a vezetést, és néhány körrel később az előnye már több mint egy másodperc volt. Mögötte Gardner Lowes-el csatázott, akiket egy négyes boly követett többek között Bastianinivel és Bezzechivel.
A futam felénél úgy tűnt, hogy Sam Lowes múlt héten megsérült jobb keze nem bírja végig a terhelést, majd egyik pillanatról a másikra már ő volt a leggyorsabb a pályán és Marini és Gardner mögött esélyesnek tűnt akár a győzelemre is, ami Bestia 6-ik, 7-ik helyezése mellett, ahol akkor alatt, vb-címet is érhetett volna.
De Lowes-t majdnem ledobta magáról a motor a 18-ik körben, így kiszállt a buliból.
Gardner folyamatosan nyomás alatt tartotta Marinit és körökön keresztül figyelte, hogy hol tudná megelőzni a VR46-os pilótát. Végül az utolsó előtti körben szánta rá magát az előzésre, és azzal a lendülettel ki is lépett a képből, hogy megszülessen a nyolcadik apa-fia kettős, akik világbajnoki futamgyőzelemig jutottak két keréken a MotoGP-sorozatban.
A nap hőse a sérült csuklóval is dobogóra álló Lowes lett, de a világbajnoki arany a futamot végig kontroll alatt tartva, sem többet, sem kevesebbet nem kockáztató Enea Bastinini nyakába került a nap végén.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB
PORTUGÁL NAGYDÍJ, ALGARVE
MOTO2
1. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 39:35.476
2. Luca Marini (olasz, Kalex) +1.609
3. Sam Lowes (brit, Kalex) +3.813
1. Enea Bastianini 205 pont
2. Luca Marini 196
3. Sam Lowes 196