Az orosz-ukrán háború kirobbanását követően a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) – több szakszövetséghez hasonlóan – kizárta az orosz versenyzőket a világ- és Európa-bajnoki bajnoki viadalokról. Ez a jégmotorosokon kívül a salakmotorosokat érintette a legérzékenyebben, ugyanis többek között a világbajnoki címvédő Artyom Laguta és a bronzérmes Emil Szajfutgyinov is parkoló pályára került a 2022-es idényben. A fent nevezett vaspapucsosok helyzetét bonyolította, hogy mindketten évek óta életvitelszerűen Lengyelországban élnek a családjukkal, ráadásul lengyel útlevéllel is rendelkeznek.
Szajfutgyinov sokáig bízott abban, hogy legalább a lengyel csapatbajnoki küzdelmekben, az ekstraliga viadalain indulhat – ezért még áprilisban Debrecenben is tartott egy motortesztelést –, de végül egyetlen versenyen sem vehetett részt ebben a szezonban. De az idény végén jó hírt kaptak a lengyel útlevéllel is rendelkező oroszok: a következő évben már résztvevői lehetnek a lengyel ligaküzdelmeknek.
S úgy tűnik, ez még csak a kezdet volt az „enyhülés” terén, miután az FIM a napokban nyilvánosságra hozta a versenyzők, nemzetek besorolását a 2023-as világbajnoki viadalokra. Több lista különlegességét az adja, hogy a táblázat alján két rubrika, nevezetesen az ország zászlaja és a szövetség rövidítése üresen maradt, viszont a versenyzőket jelölik a megmérettetésekre.
A salakmotorozással foglalkozó honi szakportál, a Salakszórók információja szerint ezek a zászló és szövetség nélküli pilóták orosz versenyzők lesznek. Az FIM vélhetően ugyanúgy jár majd el az említett ország motorosaival, ahogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a 2018-as phjongcshangi téli és a 2020-as tokiói nyári ötkarikás játékokon: csak semlegesként, az ötkarikás zászló alatt engedélyezte az orosz sportolók indulását, „Olimpiai Sportolók Oroszországból” megjelöléssel. (Az oroszok nem használhatták saját nemzeti zászlajukat s a himnuszukat sem az olimpiákon.)
Ez a döntés azt eredményezheti, hogy az orosz salakosok egyéves kihagyást követően visszatérhetnek a salakos világ vérkeringésébe. Ezáltal a legnagyobb sztárok, Laguta és Szajfutgyinov – mivel a Grand Prix mezőnyét már korábban kijelölték, s oda nem kaptak besorolást – starthoz állhatna a kvalifikáción, s harcba szállhatna a 2024-es tagságért. De erre viszonylag kevés az esély, sokkal reálisabb az a felvetés, hogy 2024-re szabadkártyát kapjanak az elit küzdelemsorozatába.
Érdekesség még, hogy Spanyolország is indíthat egy versenyzőt a GP- kvalifikáción, méghozzá az olaszországi Lonigóban. Salakos berkekben azt beszélik, hogy a piros-sárga-piros csíkos zászlót nem spanyol pilóta, hanem argentin vagy esetleg egy orosz születésű motoros mellszámán láthatjuk
viszont.
A nyilvánosságra hozott grafikáról kiderült, hogy a május 29-én, pünkösdhétfőn megrendezendő debreceni selejtezőben 14 ország 16 vaspapucsosa küzd a Grand Prix Challenge-be jutást jelentő helyekért.
A Perényi Pál Salakmotor Stadionban igazi sztárparádé várható, ugyanis Ausztrália, Csehország, Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Ukrajna, Románia, Lettország, Lengyelország, Finnország, Svédország és Oroszország (?) egy-egy, míg Dánia, illetve Magyarország két-két pilótát nevezhet a viadalra.