„Egy száznegyven-százhatvan kilométeres navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna” – így szól a kor legjobb magyar versenyvitorlázói által 1934-ben megfogalmazott eredeti versenykiírás.
Ezzel 1934-ben megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, a Kékszalag, amelyen ma már közel hatszáz hajó szokott részt venni, így mezőnyében is Európa legnagyobb tókerülő versenye lett.
A Kékszalagot a kor leglelkesebb, legprogresszívebb magyar versenyvitorlázói, Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós, dr. Keresztúry Gyula és barátaik találták ki Hungária Yacht Clubban. Az alapítók úgy döntöttek, hogy a tókerülőn bármilyen vitorlás hajóval lehessen indulni, és győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb versenyző! Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva át a Tihanyi-csövön tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban több mint 150 kilométer hosszú.
1934 – Rabonbán – dr. Ugron Gábor 1936 – Kincsem III. – Kovács Béla |
Az első győztes az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett, és a résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. A verseny nagy sikert aratott és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen – ezen egyszerű ok miatt kezdődik minden évben más időpontban a megméretés.
1936-ban és 1938-ban is egy kis, nyitott uszonyos vitorlással, 22-es versenyjolléval nyert Kovács Béla. 1940-ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott. A Kékszalagon 2011-óta a legjobb női kormányosnak jár a „Gordon Evelyn-díj”. 1944-ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket, így a Kékszalag elmaradt. A magyar vitorlázók elszánt versenyezni akarását jól mutatja, hogy a Kékszalag napjára a Hungária Yacht Club kiírta a Szent László Év vitorlásversenyt a Balatonfüred-Kereked-Zamárdi háromszögbe. Július 8-án, egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után 23 hajó versenyzett! Pedig a rajtot légiriadó miatt még halasztani is kellett...
A háborút követően 1947-ben rendezték meg újfent a Kékszalagot, tehát a kétévente esedékes verseny a párosról a páratlan évekre került. A háború utáni első viadalon nem kellett nevezési díjat fizetni, a résztvevők ehelyett a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát kaptak, ezzel segítve a versenykedv felélesztését.
A tőkerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Balatonfürednél.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II., a Balaton legendás zászlóshajója tartotta! Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók, a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények. A 2012-es rekorddöntéskor is gyenge volt a szél, de a mai modern többtestű vitorlások a szélsebesség többszörösével képesek haladni. A Fifty-fifty nevű különleges hajó Józsa Márton csapatával a fedélzetén 10 óra 32 percre javította a rekordot. Két évvel később, 2014-ben már jó szél fújt szinte egész nap, így a Fifty-fifty a saját csúcsát csaknem három és fél órával múlta felül, így akkor 7 óra 13 perc 57 másodpercre csökkent a rekordidő. A csúcstartó tavaly több mint fél percet faragott, így jelenleg 7 óra 13 perc 21 másodperc a rekord.
A 2014-es jószeles, 46. Kékszalagon a Nemere II. egytestű hajók közt még fennálló csúcsát is átadta a múltnak a Király Zsolt vezette Raffica. Az egytestű rekord így most 9 óra 56 perc 46 másodperc. A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta, a többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt, már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.
Az egyre növekvő népszerűség szükségessé tette, hogy 2001 óta minden évben megrendezzék. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben katamaránnal negyedik lett, majd 2011-ben megszerezte tizedik, 2013-ban tizenegyedik, 2016-ban tizenkettedik, 2017-ben pedig tizenharmadik győzelmét.
Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, s bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001-ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban megtartják, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, ezzel lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.
2010-ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) szereplését, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010-ben a 42. Kékszalagon 623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. A 2010-es siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége a jövőbe tekintve ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től újfent szabad a verseny, az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően.
Az idei, július 6-án délelőtt 9 órakor kezdődő 55. Kékszalagra mintegy 600 hajót várnak a szervezők, ez körülbelül 3000 sportolót jelent. A légvonalban több mint 150 kilométeres Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok- Keszthely-Balatonfüred táv megtételére 48 órájuk van a hajóknak, az utolsó érvényes befutónak tehát szombaton 9 óráig át kell haladnia a Balatonfüred előtt kitűzött célvonalon.
Az első nap, azaz a leggyorsabbak küzdelmeiről folyamatos élő közvetítésben számol be az M4Sport. A verseny végig követhető a kekszalag.reblog.hu folyamatosan frissülő hírfolyama, illetve a hunsail.hu, amely összefoglalókkal is jelentkezik. A Kékszalag eseményeit ITT, és a verseny hivatalos Facebook-oldalán is figyelheti.
Az internetes nyomkövetés – ingyenes regisztráció után – ITT érhető el!