MÉG MINDIG SCHUMI A LEGNÉPSZERŰBB
A pályákon található shopokban még mindig a hétszeres világbajnok, Michael Schummacher nevével ellátott termékek a legkelendőbbek. Az adatok szerint a szurkolók a mai napig 20 millió eurót költenek évente a német sztár csecsebecséire. Az aktív versenyzők közül a mostanában harmatosabb teljesítményt produkáló Fernando Alonso áll az élen, mögötte a Formula–1 történetének első színes bőrű pilótája, Lewis Hamilton áll.
Az istállók közötti népszerűségi versenyt elsősorban az emléktárgyak, pólók eladásában mérhetjük, és bár a Formula–1 krízis helyzetben van e téren – a „merchandising” bevételek hét év alatt 50 százalékkal csökkentek – aggodalomra semmi ok, még mindig eurómilliókról beszélünk. Nézzük, hogyan is áll a helyzet.
A pályán kívüli versenyfutásban a Ferrari áll az élen, a mintegy 65 millió eurós éves bevételével. A Scuderia kasszájába két forrásból áramlik a pénz melyek közül az egyik teljes mértékben a Pumához, a világ egyik vezető sportszergyártó cégéhez köthető.
Az óriásvállalat évi 50 millió eurós bevételt biztosít a csapatnak a legyártott ruhadarabokkal, amelyet aztán a pályákon található hivatalos és nem hivatalos szurkolói shopokban a Ferrari szimpatizánsok megvehetnek. A másik forrás a kisebb emléktárgyak, mint a baseball-sapka, kulcstartó, csuklóvédő, amely szintén nem csekély, évi 15 milliót tesznek ki.
A dobogó második helyén a McLaren található, akik a hivatalos shopokból származó bevételeken túl (12 millió euró), a kisebb helyszíni üzletekből is szépen profitálnak (elsősorban Angliában, Lewis Hamiltonnak köszönhetően), amelyek évente plusz 8 millió eurót hoznak a konyhára, így a tavalyi évet 20 millió eurós bevétellel zárták.
Harmadik, némi meglepetésre a BMW, amely Robert Kubica berobbanásával letaszította a dobogóról a Renault-t, annak ellenére is, hogy Fernando Alonso a viszonylag szerényebb teljesítménye ellenére is a legnépszerűbb pilóta, legalábbis ami az ő nevével ellátott termékek eladását illeti.
HELYSZÍNI ELADÁSOK
FERRARI | 65 millió euró | |
MCLAREN | 20 millió euró |
BMW | 10 millió euró |
RENAULT | 8 millió euró |
RED BULL | 5 millió euró |
TOYOTA | 3 millió euró |
Persze a rajongók kétszer nem veszik meg ugyanazt a pólót, ezért a csapat aktuális színeinek megtartása mellett a folyamatos befektetésre, újításra van szükség, és gyakran a stratégia is gyökeresen változik. Erre a legjobb példa a már említett Renault, hisz a francia istálló szinte teljes mértékben Alonsóra építette az új „merchandising” politikáját, remélve, hogy az idei év jobb lesz, mint a tavalyi.
A fentebb leírtak azonban távolról sem jelentik a csúcsot a száguldó cirkusz történetében, sőt. Az eladásokból származó bevételek 2000 óta – ekkor lett először világbajnok Michael Schummacher a Ferrarival – erőteljesen visszaestek, melyet a szakemberek leginkább az igazán karakteres személyiségű pilóták hiányával magyaráznak.
A legjobb példa erre, hogy a 14 éve elhunyt Ayrton Senna nevével ellátott sapkák még ma is jobban fogynak, mint például Giancarlo Fisichella fejfedői…
MINDENKI ÁRULHAT, DE...
Ami a helyszíni eladásokat illeti, tudni illik, hogy a versenypályákon a Formula–1 hivatalos „merchandising shopjain” túl kisebb bódékat is bérelni lehet, így magunk is kereskedhetünk a „Kimi-pólókkal”. Azonban, mielőtt bárki belevágna az üzletbe, jó, ha megjegyzi, hogy egy ilyen boltocska bérleti díja egy hétvégére 22 ezer euró, és erre leginkább a pilótákat és a csapatokat támogató cégeknek van pénze…
LEGNÉPSZERŰBB PILÓTÁK
Michael Schummacher |
Fernando Alonso |
Lewis Hamilton |
Felipe Massa |
Kimi Räikkönen |