Sebastian Vettel az egekbe emelte a faenzai kiscsapatot

Vágólapra másolva!
2008.11.24. 18:34
Címkék
A Nemzeti Sport Online sorozatában a hetekben végigjárja a tíz Formula–1-es istállót, így elemezve a 2008-as idény történéseit. A Toro Rosso jelentette az idény kellemes meglepetését, a Sebastian Vettellel az Olasz Nagydíjat megnyerő kiscsapat olyan pozícióba került, amelyről jogelődje, a Minardi 21 éven át csak álmodni mert.
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón
Fotó: Action Images (archív)
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón
Fotó: Action Images (archív)
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón

Sokan még ma is hitetlenkedve gondolnak vissza az Olasz Nagydíjra, amelyen Sebastian Vettel a Toro Rosso-Ferrarit a pole pozícióba repítette, majd a rajttól a célig magabiztosan versenyezve megszerezte önmaga és csapata első Formula–1-es győzelmét. A száguldó cirkuszban 1985-ben bemutatkozó, 2005-ig Minardi néven szereplő olasz kiscsapat diadalának hazája nagydíján nem lehetett nem örülni, még azok is fejet hajtottak a Toro Rosso előtt, akik egyébként ferde szemmel néznek az alig 200 embert foglalkoztató kiscsapatra.

A váratlan diadal okozta kábulat után persze ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint nem valók a Formula–1-be a B-csapatok. A Toro Rosso ugyanis a Red Bull második alakulataként a teljes kasztnit a Milton Keynes-iektől kapja meg, csak éppen nem a Renault, hanem a Ferrari motorját rakja bele. Így pedig nem klasszikus konstruktőr a Toro Rosso, mert egy készen kapott karosszériát használ. Ennek ellenére kiváló autót csináltak Faenzában, a Red Bull szemszögéből nézve túl jót is, hiszen a B-csapat 39–29-re legyőzte az A-t.

Ennek három oka volt. Az egyik a Ferrari-motor Renault-val szembeni erőfölénye, ami 40 lóerőre rúgott, és amit felismerve – főleg az Olasz GP után – a Red Bull elveszítette motivációját. A másik Giorgio Ascanelli technikai igazgató, aki sokkal hatékonyabbá tudta tenni a kasztnit, mint a testvércsapat mérnökei, és a versenystratégia kidolgozásában is az egyik legjobb volt a boxutcában. A harmadik pedig Vettel, aki zseniálisan alkalmazkodott az új autóhoz, amelyet Monte-Carlóban kapott meg a Toro Rosso.

Az első öt versenyen még a tavalyi konstrukciót használta a csapat STR2B néven, ezzel a géppel nem tudott úgy megbarátkozni Vettel, mint később az STR3-mal. Ausztráliában még bejutott az időmérő harmadik szakaszába, de az első körben kiesett, akárcsak Bahreinben és Barcelonában.

Malajziában a motorja ment tönkre, Törökországban pedig a rajt után defektet kapott, és utolsóként célba érve csak annak örülhetett, hogy meglátta a kockás zászlót.
Monacóban aztán ötödik hellyel köszöntötte az új autót, amelyhez nyáron kapott a Toro Rosso új elemeket a Red Bulltól. A kiegészített kocsival aztán Vettel csak a Hungaroringen maradt le az időmérő harmadik részéről, nyert ugye Monzában, és hasonlóan nagy meghökkentést keltett azzal, hogy az idényzáró utolsó köreiben megelőzte Lewis Hamiltont, akinek ez kis híján a vb-címébe került.

Vettel mindkét toyotást megelőzve nyolcadik lett a vb-pontversenyben, majdnem kilencszer annyi pontot gyűjtött, mint csapattársa, Sebastien Bourdais. Csak a statisztikákat nézve ez volt az egyik legegyoldalúbb csapaton belüli párharc 2008-ban, de nem lehet azt mondani, hogy Bourdais leszerepelt volna.

A francia élete első F1-es versenyén pontot szerzett (bár nem jutott el a célig), és sokkal jobban feküdt neki a semlegesen beállított STR2B, mint az agresszívabb stílust megkövetelő STR3, ami Vettel álmai netovábbja volt. A Le Mans-i versenyző ennek ellenére az év végére rendszeres szereplője volt a harmadik időmérőnek, és ha nagyobb szerencséje van, a Belga és az Olasz Nagydíjból nem két ponttal jön ki, hanem ennek többszörösével.

Talán jobb esélye lenne állása megtartására is, a Toro Rosso ugyanis Sebastien Buemi és Szato Takuma felé kacsingat, és mivel a svájci és a japán pénzt is hozna magával, Bourdais méltatlanul korán elbúcsúzhat az F1-től. Vettel viszont a Red Bullnál bizonyíthatja, hogy a Toro Rosso a konszernen belüli párharcot a fent említett okok közül elsősorban pilótája miatt nyerte meg.

A KÉT PILÓTA

Sebastian Vettel Sébastien Bourdais
német, 21 éves francia, 29 éves
35 pont, 8. a vb-n 4 pont, 17. a vb-n

A 2008-AS ÉV VERSENYEI

Vettel Bourdais
Ausztrál GP ütközés (9.) 7. (17.)
Malajziai GP motorhiba (15.) kicsúszás (18.)
Bahreini GP ütközés (19.) 15. (15.)
Spanyol GP ütközés (18.) ütközés (19.)
Török GP 17. (14.) műszaki hiba (18.)
Monacói GP 5. (19.) ütközés (16.)
Kanadai GP 8. (19.) 13. (18.)
Francia GP 12. (12.) 17. (14.)
Brit GP kicsúszás (8.) 11. (13.)
Német GP 8. (9.) 12. (15.)
Magyar GP túlforrósodás (11.) 18. (19.)
Európai GP 6. (6.) 10. (10.)
Belga GP 5. (10.) 7. (9.)
Olasz GP 1. (1.) 18. (4.)
Szingapúri GP 5. (6.) 12. (17.)
Japán GP 6. (9.) 10. (10.)
Kínai GP 9. (6.) 13. (8.)
Brazil GP 4. (7.) 14. (9.)
Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.

MEGTETT KÖRÖK POZÍCIÓNKÉNT

Helyezés Vettel Bourdais
810 kör 887 kör
1. 49 3
2. 23 5
3. 9 4
4. 19 16
5. 72 37
6. 77 58
7. 104 14
8. 88 17
9. 78 6
10. 35 14
11. 38 58
12. 68 72
13. 26 123
14. 22 113
15. 22 102
16. 23 63
17. 41 60
18. 10 53
19. 4 58
20. 2 11
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik