Lewis Hamilton vezető helyét, és potenciális futamgyőzelmét vette ki a kezéből a sors azzal, hogy a nyolcadik körben darabokra szakadt bal hátsó gumija, majd sorra kezdtek kidurranni más versenyzők kerekei is: a 10. körben Massa, a 15-ben Vergne járt hasonlóan – majd 30 körrel később Pérez. A veszélyhelyzet és a pályán lévő törmelék miatt Charlie Whiting versenyigazgató a következő körben beküldte a biztonsági autót, de elmondása szerint közel volt ahhoz, hogy leintse a futamot:
„Nem voltunk messze attól, hogy piros zászlót lengessünk; felmerült bennem ez a lehetőség” – Whiting arra a kérdésre, hogy hány defekt hiányzott a futam leintéséhez, nem mondott konkrét számot, és a további lépések megfontolása előtt is azt hangsúlyozta, hogy először a Pirellinek kell elemeznie a történteket.
David Coulthard a telegraph.co.uk-nak írott cikkében aláhúzta, hogy nemcsak azért életveszélyes műfaj a defekt, mert a pilóta hirtelen elveszti az uralmát a jármű fölött, hanem mivel az abroncsból leszakadó, fémet is tartalmazó törmelékek elszabadulása a többi versenyzőt is fenyegetik. A skótok egykori kiváló versenyzője is úgy értékelt, hogy kész szerencse, hogy személyi sérülés nélkül sikerült letudni a futamot. |
Az olasz gumiszállító az idény során bekövetkezett hasonló eseteket rendre a pályára került törmelékkel vagy a kerékvető kövekre való ráfutással indokolta, azonban Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója a brit GP után kijelentette, hogy új jelenséggel állnak szemben. A BBC F1-es szakértője, Gary Anderson úgy vélte, hogy meg is találta a bűnöst, mégpedig a Chapel kanyar kijáratában található magas, éles kerékvetőben. Fernando Alonso ugyanakkor nem hiszi, hogy a rázókő volt a ludas, és azt is bevallotta, hogy figyelmen kívül hagyta azokat a biztonsági utasításokat, amelyek a kerékvető elkerülésére szólították föl:
„Ez lehetetlen volt, hogy őszinte legyek, én nem is kerültem el a kerékvetőket – nyilatkozta a spanyol – Folyamatosan harcoltam, tizenegyedik voltam, kilencedik, nyolcadik; amikor az ember hármas sebességi fokozatban halad közvetlenül egy másik autó mögött, nem uralja tökéletesen az autót, nem tudja előre, pontosan hol fogja elhagyni a kanyart. Nem hiszem, hogy a kerékvetők okozták a bajt, 12 éve versenyzek Silverstone-ban, és még sosem volt gond a kerékvetőkkel, így idén sem hiszem, hogy probléma lett volna velük.”
Csapattársa, az egyik defektet elszenvedő Felipe Massa a Német Nagydíj bojkottjának lehetőségét sem zárta ki, amennyiben a Pirelli nem eszközöl biztonsági változtatásokat:
„Számomra ez elfogadhatatlan – kezdte Massa – Valamit tenniük kell a biztonságunk érdekében. Szerencsénk volt, hogy egyik esetben sem lett baleset a vége. Vannak olyan helyek, ahol sokkal veszélyesebb lett volna, ha bekövetkezik ugyanez.”
Arra válaszolva, hogy fontolgatják-e a pilóták a bojkottot, amennyiben nem történik számottevő intézkedés az ügyben, így folytatta: „Természetesen beszélni fogunk róla. Minden pilóta panaszkodik, azok is, akik ma nem szenvedtek defektet. Egyelőre nem akarok bojkottal fenyegetőzni, mert ezzel csak vihart kavarnék, de ez egy olyan lépés, amit megtehetünk a biztonságunk érdekében.”
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Sergio Pérez is hasonló véleményen volt:
„Ezúttal nem volt veszélyes a dolog – kezdte a mexikói saját balesetének körülményeivel –, mert az egyenesben történt, de lehetett volna sokkal súlyosabb is. Az életünket kockáztatjuk, és ha újra hasonló történik, nem akarjuk, hogy az egyikünk belehaljon.”
Lewis Hamilton azt is elárulta, hogy egyenesen félt:
„Egész karrierem során most éreztem magam először veszélyben – nyilatkozta 2008 világbajnoka – az ember próbál vezetni és közben a gumikra is ügyelni, de ez már sokkal több, mint gumikímélés, ez egy komolyabb probléma. Az autó egészen elszabadul, azért is meg kell küzdened, hogy egyenesen haladjon. Nagyon megrongálódott a kocsim hátulja és padlólemeze, rengeteg leszorító erőt veszítettem, ezek után meglepett a tempóm. Nem kétlem, hogy bezsebelhettük volna az első két helyet.”
Jean Todt, az FIA elnöke tanácskozásra hívta a Pirelli képviselőit szerdára Párizsba, hogy egyrészt hosszú távú megoldást találjanak a gumiproblémára, másrészt pedig, hogy az olasz gumiszállító által beígért, minden részletre kiterjedő elemzést követően azonnal javaslatokkal álljanak elő a pilóták biztonságának érdekében. Mivel egyelőre kétséges, hogy ennek bármi hatása lenne a hétvégén megrendezendő Német Nagydíjra, a futam valóban veszélybe kerülhet, amennyiben a versenyzők hajlanak a bojkottra.
Stefano Domenicali, a Ferrari és Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője javasolta, hogy a júliusra Silverstone-ba, a fiatal pilóták számára tervezett teszt helyett a versenyzők részvételével bonyolítson gumitesztet a mezőny. Ezt a lehetőséget Charlie Whiting sem zárta ki, de Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke szerint erre már nincs idő, és elő is állt egy alternatív megoldással. Whitmarsh szerint a tavalyi keverékeket kellene visszahozni, ami nem meglepő, ugyanis a wokingiaknak 2012-ben sokkal kevesebb problémájuk volt az abroncsokkal:
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 219 |
2. | Mercedes | 171 |
3. | Ferrari | 168 |
4. | Lotus-Renault | 124 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 37 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 6 |
„Most nincs idő elkezdeni tesztelni – fejtette ki Whitmarsh – többször tesztelték a gumikat ilyen-olyan körülmények között, de megoldást nem találtak. 2012-ben nem küzdöttünk hasonló problémával, és mivel ha rendelkezünk ismert, bevált és megbízható megoldással, akkor kézenfekvő, hogy ezt lenne a legegyszerűbb alkalmazni. Nem ismerem a Pirelli készleteit, így rájuk kell hagyatkoznunk. Spára már valami egészen másra lesz szükségünk, de nem eshetünk abba a csapdába, hogy mivel Németországban és Magyarországon nem lesz ilyen súlyos a gumiprobléma, csak Spára keresünk megoldást. Már több pályán is előfordult hasonló, és csak a szerencsének köszönhetjük, hogy senki sem sérült meg.”
Christian Horner ezt a megoldást is támogatta – nem véletlenül, hiszen az energiaitalosok szintén úgy érzik, hogy számukra hátrányt jelentenek az idei keverékek. Ugyanakkor Horner aláhúzta, hogy ők az idei gumikkal is az élen állnak, tehát véletlenül sem nyerészkedni akarnak ezzel a húzással:
„A leglogikusabb lépés az lenne, ha a bevált abroncsokhoz nyúlnánk, tavaly ugyanis nem voltak hasonló gondjaink. A probléma az, hogy a csapatok mindig azt nézik, hogyan tehetnek szert némi előnyre, de a mi ezeken a gumikon is nyertünk futamokat és vezetünk. Kizárólag biztonsági okokból szorgalmazom a váltást.”
Közben folyamatosan megy a spekuláció arról, hogy a Pirelli a Formula–1-ben marad-e 2014-re, hiszen hivatalosan még nem jelentették be a jövő évi gumiszállítót, a Silverstone-ban történtek pedig tovább tépázták az olasz gumigyártó amúgy sem túl fényes F1-es renoméját. Az idő rövidsége miatt azonban valószínűtlennek tűnik, hogy az FIA pályázatot ír ki, enélkül viszont nem lehet lebonyolítani a gumiváltást, arra ugyanis nincs lehetőség, hogy az FIA rögtön megnevezze a Michelint, mint új gumiszállítót – ez a gyakorlatban csak abban az esetben következhetne be, ha a Pirelli nem venne részt az új tenderen, ők viszont többször jelezték, hogy továbbra is a Formula–1-ben kívánnak maradni.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32:59.456 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 0.765 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 7.124 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 7.756 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 11.257 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 14.573 mp h. |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 16.335 mp h. |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 16.543 mp h. |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 17.943 mp h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 19.709 mp h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 21.135 mp h. |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 25.094 mp h. |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 25.969 mp h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 26.285 mp h. |
15. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 31.613 mp h. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 36.097 mp h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:07.660 p h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:07.759 p h. |
19. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
20. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 6 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 41 | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 35 | |
Leggyorsabb kör: Webber (52. kör) 1:33.401 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 5 | 7 | 132 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 7 | 111 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 4 | 8 | 98 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 7 | 89 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 7 | 87 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 6 | 82 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 6 | 57 |
8. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
10. | Jenson Button | – | – | 5 | 25 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 4 | 23 |
12. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 6 |