Az első szabadedzéseken Mark Webber és Sebastian Vettel érte el a legalacsonyabb végsebességet (328 km/óra), majdnem tíz kilométer per órával lassabbak voltak a mérési pontnál, mint Lewis Hamilton (337). Ez azért is furcsa, mert két hete Belgiumban a Red Bull produkálta a legjobb adatokat ezen a téren. Ugyanakkor Vettel 2011-ben úgy szerezte meg a pole pozíciót Monzában, hogy a sebességmérő pontnál ő volt a leglassabb…
Ez a beállítás az idén is gyümölcsözőnek tűnik, Vettel ugyanis a második szabadedzésen több mint hat tizeddel elverte a mezőnyt. A német a kemény és a közepesen kemény abroncsokon is a leggyorsabbnak bizonyult, s mindkétszer Mark Webber volt hozzá legközelebb – és még a Red Bull volt visszafogott a hétvége előtt…
A többiek lemaradtak, de szombaton várhatóan szorosabb lesz a csata, és abban bízhatnak, hogy a rajt után Vettel nem tud elhúzni az első két körben, hogy kimeneküljön a DRS-távolságból és bottal üssék a nyomát, mint Belgiumban.
Folytatás szombat délelőtt 11 órakor a harmadik szabadedzéssel.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.453 | átlag: 246.939 km/ó | 39 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.076 | 0.623 mp h. | 39 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.116 | 0.663 | 36 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:25.116 | 0.663 | 40 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.330 | 0.877 | 38 |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.340 | 0.887 | 39 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.367 | 0.914 | 42 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.519 | 1.066 | 29 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.532 | 1.079 | 42 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:25.627 | 1.174 | 39 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:25.830 | 1.377 | 40 |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.888 | 1.435 | 40 |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.028 | 1.575 | 37 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.138 | 1.685 | 36 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.224 | 1.771 | 32 |
16. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:26.385 | 1.932 | 43 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.599 | 2.146 | 39 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:27.198 | 2.745 | 44 |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.548 | 3.095 | 30 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.696 | 3.243 | 37 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:27.771 | 3.318 | 38 |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:28.057 | 3.604 | 32 |
PERCRŐL PERCRE
15.30: az utolsó körében a célegyenes végi lassítót elrontó Vettel zárta az élen a második szabadedzést – végül is nem meglepő, hogy a két, Monzához leginkább hasonlító karakterű pályán, Montrealban és Spában is győztes német volt a leggyorsabb.
15.24: Alonso a második Lesmo-kanyarban (7-es) kisodródott, a kavicságyból kellett visszajönnie.
Ugyanaz a kérdés adódik, mint Belgiumban: Vettel kiemelkedő sebessége a többiek tartalékolásának köszönhető, vagy tényleg ennyire kiemelkedik? A válaszra az időmérőig várni kell.
15.13: a gumik jól bírták, a versenyzők az autók könnyebbé válásával körről körre gyorsultak, a Red Bullok és Alonso is remek volt hosszú távon. A gyakorláson látottak alapján első ránézésre azt mondjuk, a versenyt az időmérő és az időjárás döntheti el, a gumiknak ezúttal nem lesz szerepük.
Az időeredmények tekintetében a négy legjobb autót (2-2 Red Bull és Lotus) Renault-motor hajtja, a végsebesség tekintetében legjobb négyet pedig Ferrari (Ferrari és Toro Rosso).
14.57: az autókat megtankolták, már a versenyre készülnek. A csapatok variálták a stratégiájukat, voltak, akik kemény, mások a közepesen kemény gumikon jöttek ki.
A FOM különleges hőkamerát alkalmaz az edzésen, a bal első keréken mutatja a hőhatást: látszik, a kanyarokban mennyire felhevül, az egyenesekben pedig egészen lehűl – persze minden viszonyítás kérdése.
A lágy gumis menetek után Vettel, Webber, Räikkönen, Grosjean, Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Pérez, az első tíz sorrendje.
A visszajátszásokon látszott, hogy Räikkönen kissé lesodródott az útról a célegyenesre fordító Parabolica kijáratánál, és nagy port kavart fel.
14.44: Räikkönen és Grosjean feljött a 3. és a 4. helyre – a két Lotus ezredre azonos időt futott, 663 ezreddel elmaradt Vetteltől. Webber négy századdal megelőzte őket.
Az első szabadedzés után nem büntették meg a DRS-t a megengedett zónán kívül használó Buttont, Massát viszont beidézték, mert az edzés végén vörös lámpa ellenére hagyta el a boxutcát. Ez volt az az eset, amikor majdnem nekiment Alonso autójának. Éppen lejárt az idő, amikor a csapattársa mögött haladt kifelé, de hiába fékezett, átcsúszott a boxutca kijárati csíkján.
14.41: újabb gyors kört futott Alonso és Hamilton. A spanyol 877, az angol 887 ezredre csökkentette hátrányát Vettellel szemben.
14.40: Alonso sem gyorsult fel annyira a közepesen kemény gumikon, mint ahogy a Ferrarinál remélték. Egy másodpercre volt Vetteltől, a negyedik helyen állt, 35 ezreddel Hamilton előtt.
A Mercedes pilótája az első körében nem lett gyorsabb. Räikkönen autóján hátsó felfüggesztési elemet cseréltek.
14.37: Hamilton is megkapta a lágyabb gumikat. Egy másodpercre van Vetteltől, aki 6 tizedet javult a lágyabb gumikon.
A közepesen kemény gumiknak is kell két kör, hogy tökéletes állapotba kerüljenek, ami hatással lehet az időmérőre – ha szombatra nem változik a helyzet, és a második, harmadik mért körben lesz a leggyorsabb az autó, nehéz lesz megítélni, mikor a legjobb elhagyni a boxutcát.
14.34: Vettel egy lassabb kör után tovább javított, már 1:24.453 állt a neve mellett.
Rosberg feljött a harmadik helyre, de 464 ezreddel még mindig elmaradt Vetteltől.
14.31: Vettel a lágyabb gumikon csupa lila szektoridőt elérve 1:24.721-re javított, három tizedet nyert a kemény gumis eredményéhez képest.
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus. |
OLASZ PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es Olasz Nagydíj. Egy kivételével az összesnek Monza adott otthont, 1980-ban Imolában rendezték meg a futamot, ahol ezt követően a San Marinó-i GP-ket rendezték. Ezeken kívül Pescarában volt még F1-es futam, a városi pályára 1957-ben látogatott el a mezőny világbajnoki futamra. |
Grosjeannak nem megy az első sikán bevétele, nem először rontotta el és vágta le a Lotusszal.
14.28: Rosberg máris megkapta a közepesen kemény gumikat. Vettel is azokon hagyta el a boxutcát.
14.25: a folyamatosan gyorsuló Hamilton a 3. helyre zárkózott fel, Vettel és a 2. helyre ugró Webber mögé. Alonso már csak a 4.
A főtribünre magyar zászló is kikerült, Räikkönent buzdító felirattal. Monza továbbra is a magyar F1-es rajongók kedvenc célállomása a Hungaroring mellett.
14.21: Webber a harmadik helyre, Vettel és Alonso mögé jött fel.
Hamilton a Mercedes szokásos programját teljesítve nehéz autóval a 14. helyen állt, utána szép lassan előrébb jött a 8. pozícióba. Alonso 505 ezredre megközelítette Vettelt, aki az egyenesben a sebességmérő pontnál továbbra sem túl gyors. A Red Bull inkább a hatékony kigyorsításra fekteti a hangsúlyt.
14.16: Webber autóját sikerült megjavítani, a mezőnyből utolsóként az ausztrál is útjára indult. Elöl Vettel mögött Rosberg, Räikkönen, Alonso, Grosjean, Button, Pérez volt a sorrend.
14.13: a következő körében még gyorsabb volt, a mindhárom szektorban csúcsidőt futva 1:25.038-ra módosította az idei hétvége csúcsidejét.
14.11: megérkezett Vettel, 1:25.616-tal az élre állt.
Grosjean az első légterelő cseréje után visszament a pályára, és feljött Räikkönen mögé a 2. helyre.
14.08: négy pilótán kívül mindenki a pályán volt. Chilton már befejezte az első menetét, Alonso, Hamilton és természetesen Webber még el sem kezdte.
14.05: Pérez 1:26.700-zal a lista tetejére ugrott. Räikkönen a következő körben válaszolt, 1:25.725-tel majdnem egy másodperccel megelőzte a mexikóit.
Webber autójában a KERS romlott el. Az akkumulátort kell helyreállítani, ami eltart egy darabig.
14.04: Chilton 1:28.747-tel nyitott a kemény keverékű abroncsokon. Räikkönen 1:27.100-zal az élre állt, Button csak 8 ezreddel maradt el tőle.
Räikkönen is kihajtott a pályára. A finn új Lotusának tengelytávolsága 10 centiméterrel nagyobb, mint Grosjeané a régin, és az első edzés alapján a finn által használt konstrukció hatékonyabb az egyenesekben (kisebb a légellenállása) és a teljes körön át.
14.01: Chilton volt az első vállalkozó, s akárcsak az első tréningen, ezúttal is a Marussia és a McLaren volt a legfrissebb.
14.00: zöldre váltott a lámpa a boxutca végén. Akárcsak délelőtt, ezúttal is vártak még a pilóták, senki sem hajtott ki azonnal.
13.59: Webber autóját lázasan szerelték a Red Bull garázsában, a szétbontott autó nem úgy néz ki, mint amelyik perceken belül menetkész lesz.
A lelátón fantasztikus a hangulat, néhány szektor teljesen megtelt, hatalmas Ferrari-transzparenst húztak ki a lelátón az Alonso nevét skandáló nézők.
13.55: a napos Monzában egyre inkább melegszik az idő, a levegő 30 fok felett van már, az aszfalt pedig 43 fokos. A délutánra ígért felhők nem érkeztek meg.
Az első szabadedzés kihagyása után a hétvégén először ül autóba Adrian Sutil, Giedo van der Garde és Jules Bianchi.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.565 | átlag: 243.730 km/ó | 24 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.600 | 0.035 mp h. | 25 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.704 | 0.139 | 25 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.753 | 0.188 | 26 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.941 | 0.376 | 22 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.007 | 0.442 | 24 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.035 | 0.470 | 23 |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.103 | 0.538 | 27 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.149 | 0.584 | 21 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.155 | 0.590 | 25 |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.194 | 0.629 | 25 |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.295 | 0.730 | 23 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.387 | 0.822 | 21 |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.449 | 0.884 | 16 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.594 | 1.029 | 13 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:26.802 | 1.237 | 21 |
17. | James Calado* | brit | Force India-Mercedes | 1:27.041 | 1.476 | 24 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.224 | 1.659 | 16 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.818 | 2.253 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.869 | 2.304 | 20 |
21. | Heikki Kovalainen* | finn | Caterham-Renault | 1:28.192 | 2.627 | 21 |
22. | Rodolfo González* | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:29.526 | 3.961 | 26 |
*tartalékpilóták, csak ezen az edzésen vettek részt |
DRS-ZÓNA
Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.