Alonso „sánta” örökrekorddal vigasztalódott

Vágólapra másolva!
2013.10.13. 13:02
null
Vettel elismerően beszélt az egyre jobb Grosjeanról – érik a francia első győzelme (Fotók: Reuters)
Sebastian Vettelnek a Japán Nagydíjon aratott győzelme után Indiában már egy ötödik helyezés is elég ahhoz, hogy sorozatban negyedszer is világbajnok legyen. A Red Bull német pilótája  megdicsérte Romain Grosjeant, aki fantasztikus rajtja után sokáig az élen állt, de a kemény gumikon lelassuló Lotusszal nem tudta megakadályozni a Red Bullt a kettős győzelem megszerzésében. Fernando Alonso a negyedik helyezéssel és a pontszerző-örökrangsor élére ugrással vigasztalódott, még ha ez a rekord nem is „igazi”. Nico Rosberg Sergio Pérezre, Valtteri Bottas Pastor Maldonadóra panaszkodott.

Sebastian Vettel a Japán Nagydíjon aratott győzelmével a Formula–1 történelmének hatodik olyan pilótája lett (Alberto Ascari, Jack Brabham, Jim Clark, Nigel Mansell és Michael Schumacher után), aki öt vagy több versenyt tudott zsinórban megnyerni. Ötnél több csak Ascarinak és Schumachernek jött össze. A háromszoros világbajnok a versenyt követően elmondta, nem volt könnyű két kerékcserével végigmenni, de ennek köszönhetően tudott győzni.

VETTEL VB-ESÉLYEI INDIÁBAN

Fernando Alonso a Japán Nagydíjat követően elfogadta, hogy véget ért a világbajnoki címért folyó küzdelem, és csak idő kérdése, mikor koronázzák négyszeres bajnokká a szuzukai győztes Sebastian Vettelt. Az Indiai Nagydíj előtt Vettel 90 ponttal előzi meg Alonsót, akinek Noidában 15 pontnál többet kell faragnia a hátrányából ahhoz, hogy életben tartsa matematikai esélyét. Íme, a bontás:

Vettel világbajnok lesz Indiában, ha…
…Alonso nem végez az első két hely valamelyikén.
...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb.
...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb.

Azaz Alonso akármit tehet, ha Vettel az első ötben végez, világbajnok Indiában.

„Először is szeretnék köszönetet mondani a japán szurkolóknak a támogatásukért és tiszteletükért, amit kaptunk tőlük – nyilatkozta Vettel, akit ezúttal nem fütyültek ki. – Borzalmas volt a rajtom, meg is sérült az első vezetőszárnyam kicsit, de türelmesek voltunk, és meg tudtuk előzni az egész hétvégén fantasztikus Romaint és Markot a gumistratégiánkkal. Az első etapot elnyújtottuk, és ugyan nem volt könnyű végigmenni két kerékcserével, végül összejött. A vébécím nem foglalkoztat, Indiában is nyomni fogjuk a gázt. Majd vége lesz, ha vége lesz.”

A pole pozícióból rajtoló Mark Webber a verseny elején Vettel előtt haladt, de fél távhoz közeledve a boxba szólították, a stratégiáját három kerékcserére változtatták. Bár ezzel gyakorlatilag „eltették” Vettel útjából, nem zárható ki, hogy ez volt az egyetlen esélye Romain Grosjean elé kerülni.

„Fantasztikus ez a pálya, és a verseny is jól alakult, bár szerettem volna egy fokkal feljebb végezni a dobogón, ám eltérő stratégián voltunk. Elégedett vagyok a második hellyel, de mindig többre vágysz kicsit. Mindent kihoztam magamból ma, ami lehetséges volt – mondta Webber. – Az első boxkiállás után még úgy volt, hogy két kerékcserével megyünk végig, hiszen Romain kerekei nem bírták, simán meglett volna. A 25. körben szóltak, hogy háromra váltunk. Kérdeztem, biztos jó-e a döntés, mire megerősítették. Ők átlátták a versenyt, hittem nekik. Bár a végén több kört is eltöltöttem Romain mögött, nem hiszem, hogy ha az első kísérletre megelőzöm, Sebet utolértem volna. Túl jó állapotban voltak a gumijai.”

Christian Horner csapatfőnök elárulta, az első szakasz után megnézték a két autóról lekerülő gumikat, és miután látták, hogy Webberé sokkal kopottabb volt, a három kiállás mellett döntöttek. Ennek ellenére sokan úgy vélik, az ausztrált azzal a szándékkal „tették el” Vettel útjából, hogy ne alakuljon ki csata a két pilóta között, és az utolsó négy verseny is nyugalmas legyen.

Romain Grosjean mindkét Red Bull-lal megküzdött, Vettelnek hamar, Webbernek sokkal nagyobb ellenállás után adta meg magát. Nem volt csalódott, hiszen remek versenyt futott, s külön kiemelte a remek rajtját.

„Nagyszerűen kaptam el a rajtot, és a verseny is remek volt, de utolértek minket a Red Bullok, és csak az egyikükkel tudtuk felvenni a harcot. Mindig jó ide visszatérni, a szurkolók is fantasztikusak – nyilatkozta Grosjean, aki Komacu Ajaónak, japán versenymérnökének ajánlotta a dobogós helyezését. – Az első etap végén már beleéltem magam, hogy meglesz az első győzelmem, mert fantasztikus volt az autó. Sajnos azonban a kemény gumikon nem voltam versenyképes. A verseny előtti megbeszélésen szó sem volt győzelemről, végül is ott értem célba, ahol vártuk.”

Éric Boullier, a Lotus istállófőnöke azt mondta, a boxutcában még akkor sem hittek a két Red Bull legyőzésében, amikor Grosjean az élen állt. Így is nagyon büszke a pilótára, aki megtette, amit lehetett, egyedül jelentett veszélyt a Red Bullra Szuzukában.

Alonso a pontszerzők örökranglistájának élére ugrott – ő is elismeri, hogy sántít a rekordja, de büszke rá
Alonso a pontszerzők örökranglistájának élére ugrott – ő is elismeri, hogy sántít a rekordja, de büszke rá
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 445
2. Ferrari 297
3. Mercedes 287
4. Lotus-Renault 264
5. McLaren-Mercedes 83
6. Force India-Mercedes 62
7. Sauber-Ferrari 45
8. Toro Rosso-Ferrari 31
9. Williams-Renault 1

Fernando Alonso elfogadta, hogy az idén nem lesz világbajnok. Annak viszont tud örülni, hogy 1571 vb-pontjával megelőzte az örökranglistán Michael Schumachert (1566). Az sem zavarja, hogy ebben nagy szerepe volt az új pontrendszernek, amelynek következtében a 3. és a 7. helyezett között aktív pilóták állnak – sorrendben Vettel (1351), Lewis Hamilton (1074), Jenson Button (1059), Webber (996.5) és Kimi Räikkönen (963).

„Akik előttünk végeztek, megérdemelték, hogy a dobogóra álljanak, hiszen gyorsabbak voltak nálunk. Kimi is, de ő szerencsére mögöttem ért célba, és a Mercedes gondjai is a mi szerencsénket mutatják – mondta a spanyol. – Ha Vettel az utolsó négy versenyen nem ér célba, akkor is legalább hármat meg kellene nyernem a vébécímhez. Minden csak idő kérdése, de nekünk már más célunk is van. Úgy hallottam, mától nekem van a legtöbb pontom az F1 történetében, amire nagyon büszke vagyok. Tudom, hogy sokat változott a pontszámítási rendszer az évek alatt, de amikor engem megelőz valaki, ezt már mindenki elfelejti.”

Alonso mögött Kimi Räikkönen ért célba, a finn a rossz rajtja után végig csak kapaszkodott, számos szenzációs előzést mutatott be, akárcsak 2005-ös győzelme felé száguldva. A hajrában előzte meg Nico Hülkenberget, amivel az 5. lett.

„Borzasztó volt a rajtom, kipörögtek a kerekeim, és több helyezést is veszítettem. Szerencsére ezeket a verseny során vissza tudtam szerezni. Az autó az utolsó kerékcsere után lett igazán jó, a verseny második felével elégedett voltam. Nehéz itt előzni, ezért is örülök, hogy sikerült, és fontos pontokat szereztünk” – mondta a finn, aki 16 ponttal vezet Lewis Hamilton előtt a vb-pontverseny 3. helyezéséért folyó küzdelemben.

Räikkönen szenzációs előzésekkel tört előre, itt éppen Buttont utasítja maga mögé a sikánból kijövet
Räikkönen szenzációs előzésekkel tört előre, itt éppen Buttont utasítja maga mögé a sikánból kijövet

Nico Hülkenberget néhány kör választotta el attól, hogy ismét a negyedik helyen érjen célba, de így is hatodik lett, és szép ajándékkal kedveskedett Peter Sauber alapítónak 70. születésnapjára.

„Jól rajtoltam, de aztán Lewis mögé kerültem, és féltem, hogy eltalálom, amikor lelassult a defektje miatt. Így is a két Ferrari elé tudtam kerülni, biztosan elegük van már belőlem, hiszen gyorsabbak, de nemigen tudnak megelőzni – mondta Hülkenberg, akinek jövő évi állása nagyon izgalmas kérdés mostanában. – Két héten belül minden kiderül. Még sehová sem írtam alá, nincs mit mondanom. Nem aggódom, van ajánlatom.”

Csapattársa, Esteban Gutiérrez élete első vb-pontjaival fokozta az örömöt a Saubernél.

„Végre elégedetten beszélhetek egy versenyről. Mindig is mondtam, hogy bizakodónak kell maradni, és íme, az eredmény. Szeretem a sportszerű és éles versenyeket, senki másét nem akarom tönkretenni, örülök, hogy ma így kerülhettem előtérbe” – mondta a szerény mexikói, akiről csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn is örömmel beszélt, Hülkenbergről pedig azt mondta, akármelyik csapat szerződteti, nagyon jól jár vele.

Lewis Hamilton versenye már a Japán Nagydíj rajtjánál véget ért, jó indulását követően ugyanis koccant Sebastian Vettellel, a jobb hátsó gumija defektes lett, és bár új kerekeket kapott, az autója megszenvedte a károkat, nem lehetett vele versenyezni, ezért hét kör megtétele után kiállt az angol. Úgy véli, a csapat kemény munkája mellett idei legjobb rajtja veszett kárba.

„Nagyon balszerencsés eset volt, sajnálom a csapatot, mert nagyon keményen dolgoztak a srácok. Sokkal többet érdemeltek volna – mondta Hamilton. – Nagy kár a defektért, hiszen ez volt a legjobb rajtom ebben az idényben. Néhány pillanatig szenzációs érzést éltem meg, kitörtem a két Red Bull között, de aztán azonnal éreztem, hogy nagy a baj. Csalódott vagyok, de ilyen az élet.”

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Nico Rosberg (8.): – A jó rajt után jól mentem, de a boxban történt incidens után büntetést kaptam, és visszaestem. A Pérez elleni csatát élvezhettem is volna, de nem szép, amit csinál, tudjuk, hogy problémái vannak. Aki elmozdul az egyik irányba védekezés közben, nem vághat vissza úgy, hogy lezárja az utat, ez benne van a szabályzatban. Jó, hogy defektet kapott, eltűnt az utamból, és még előrébb tudtam jönni.
Jenson Button (9.): – Az első két etapban sokat küszködtem, nagyon alulkormányzott volt az autó. Ez az én hibám, mert úgy éreztem a felvezető kör során, hogy túl nagy a leszorítóerő az autó elején, ezért állíttattam az első szárnyon. A harmadik kerékcserénél visszaállítottunk mindent, és máris jobb lett az autó, különösen a közepes keverékű gumikon. A verseny végén körbeautóztam Pault a sikánnál, és ugyanezt eljátszottam Felipével is, de ő leszorított a kerékvetőre, ezért csak a célegyenesben tudtam elé kerülni.
Felipe Massa (10.): – Jól rajtoltam, remekül alakult a verseny, de aztán buta szabálytalanságot követtem el, ami mindent tönkretett. Még sohasem fordult elő velem, hogy túl gyorsan mentem a boxutcában.
Paul di Resta (11.): – A rajt után páran nekem jöttek, aztán sok időt veszítettünk a boxban is, amikor Bottas bejött elénk. A második etapban nagyon agresszívak voltunk, meg is előztük mind a két Williamst. Úgy tűnt, hogy a pontszerzés is meglehet, de elkoptak a gumik, és nem tudtam megvédeni a pozíciómat Jensonnal szemben.
Jean-Éric Vergne (12.): – A rajt után lassabb autók mögé szorultam, ezért a csapat gyorsan kihívott kereket cserélni, ami azonban lassúra sikeredett, így újra visszacsúsztam a forgalomba. Nehéz volt előzni, ezért elnyújtottuk a következő két etapot, de a további kerékcserék sem voltak a legjobbak. Ettől eltekintve az autó nagyon jól működött, jobb eredményt is elérhettem volna.
Daniel Ricciardo (13.): – Csalódott vagyok, hogy nem jött össze a pontszerzés. A rajt után két helyet is sikerült javítanom, aztán a kerékcserét követően Sutilt megelőztem a külső íven a 130R kanyarban, de sajnos ráhajtottam a fűre, a versenybírók meg úgy gondolták, hogy jogosulatlan előnyhöz jutottam a pálya elhagyása miatt. A boxutcai áthajtásos büntetéssel pedig véget is ért a versenyem.
Adrian Sutil (14.): – Nehéz lett volna a mezőny hátuljáról indulva a pontszerző helyek közelébe érni. Jó kis csatákat vívtam, de az autó túlkormányzott volt. A verseny legjobb része a rajt volt, a 16. helyig sikerült előrejönnöm, de nem volt meg az a tempónk, amire szükség lett volna.
Sergio Pérez (15.): – Nagyon balszerencsések voltunk ma. Először Nico majdnem nekem jött a boxban, aztán a kerékcseréink is lassúak voltak, végül újra jött Nico, aki miatt defektet kaptam, de legalább ez a boxutca bejáratánál történt. Most van két hetünk mindent a nulláról kezdeni, remélem, hogy Indiában több szerencsénk lesz.
Pastor Maldonado (16.): – Jó érzés volt megelőzni a csapattársamat az utolsó körben. Úgy éreztem, nem túl jó a stratégiánk, és a tempónkkal is küszködtünk, de mindent kihoztunk végül az autóból.
Valtteri Bottas (17.): – A verseny elején nem álltunk rosszul, képesek voltunk magunk mögött tartani jó néhány autót. Aztán a harmadik etap elején belassultunk, és nem tudtuk megtartani a pozíciónkat. Később a gumik is elkoptak, így nem tudtunk védekezni senki ellen sem. Pastor előzése az utolsó kanyarban érthetetlen volt, nem volt helye, kiszorított, nem volt sportszerű.
Charles Pic (18.): – Jó volt a rajtom, de előre eldöntöttük, hogy az első kör végén fogom letölteni a verseny előtt kiszabott boxutcai áthajtásos büntetést. Ezután az volt a célom, hogy megelőzzem Chiltont, és majdnem húsz másodperccel előtte végeztem, nagyjából ennyi lehetett a célkitűzésünk mára.
Max Chilton (19.): – Az időmérőm remekül sikerült, a verseny első fele is jó volt, de aztán a kemény gumikon nem voltam elég gyors. Az ideális ívről lefutva a gumitörmelékre hajtva ki is csúsztam, de összességében jó hétvégém volt.
Jules Bianchi (kiesett): – Ez a hétvége el volt átkozva, amit azért is sajnálok, mert imádom Szuzukát. Mindent megpróbáltam, hogy a rajtnál előre törjek, de az első kanyarban Van der Garde nekem jött.
Giedo van der Garde (feladta): – A rajtom rendben volt, de az egyes kanyarban beszorultam a két Marussia közé, és egyszerűen nem volt hova mennem. Miután összeértem Bianchival, letört az első vezetőszárnyam, azt követően pedig lesodródtam, és belementem a falba. Szimpla versenybaleset volt, előfordul az ilyesmi.

JAPÁN NAGYDÍJ (53 KÖR, 307.471 KM)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:26:49.301
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 7.129 mp h.
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 9.910 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 45.605 mp h.
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 47.325 mp h.
6. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 51.615 mp h.
7. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:11.630 p h.
8. Nico Rosberg német Mercedes 1:12.023 p h.
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:20.821 p h.
10. Felipe Massa brazil Ferrari 1:29.263 p h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:38.572 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
15. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1 kör h.
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
17. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
18. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Lewis Hamilton brit Mercedes 7
Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 0
Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 0
Leggyorsabb kör: Webber (44. kör) 1:34.587
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 9 12 14 297
2. Fernando Alonso 2 8 14 207
3. Kimi Räikkönen 1 8 13 177
4. Lewis Hamilton 1 5 13 161
5. Mark Webber 5 12 148
6. Nico Rosberg 2 2 12 126
7. Felipe Massa 1 12 90
8. Romain Grosjean 4 10 87
9. Jenson Button 12 60
10. Nico Hülkenberg 8 39
11. Paul di Resta 7 36
12. Adrian Sutil 6 26
13. Sergio Pérez 7 23
14. Daniel Ricciardo 5 18
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Esteban Gutiérrez 1 6
17. Pastor Maldonado 1 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik