Sebastian Vettel tavalyelőtt Grand Slamet ért el az Indiai Nagydíjon, azaz a pole-ból indulva, a verseny leggyorsabb körét futva aratott rajt-cél győzelmet. Tavaly a leggyorsabb kör nem lett az övé, de a rajttól a célig vezetve nyert az első helyről indulva, ráadásul az időmérő első szakaszától eltekintve minden edzésen a leggyorsabb volt.
Ezen a pályán kell legalább az ötödik helyen végeznie ahhoz, hogy világbajnok legyen – pénteken mindkét szabadedzést az élen zárta, tehát folytatja remeklését a Buddh-versenypályán, ahol a Pirelli gumijai nem kis fejtörést okoznak a csapatoknak. Az első gumik szemcsésedés és hólyagosodás miatt is veszítenek teljesítményükből, ami a német szerint is probléma.
„Az egyértelmű, hogy az első kerekek nem tartanak sokáig. De még csak péntek van, az aszfaltra egyre több gumi rakódik le, így általában sokat javul szombatra. Éppen ezért nem is sokat használtuk a lágy gumikat, mert még nem lehet mindent megtudni róla – mondta Vettel. – A versenyen nagyon rövid etapot megyünk az elején a lágy gumikon, s bár a beállítások módosításával nyújthatunk ezen, nem hiszem, hogy szükség lenne hosszabb első etapra.”
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Vettel még mindig megállíthatatlan Indiában (is) |
2. szabadedzés: A Red Bull nem tervezi, hogy esélyt adjon riválisainak |
SZOMBAT |
7.30–8.30: 3. szabadedzés |
10.30–11.30: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.30: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli az első két Indiai Nagydíjra a kemény és a lágy gumikat szállította, az extra sima felületű aszfalton nem volt gondjuk a pilótáknak az abroncsok kopásával. Az idén a lágy mellett a közepesen keményet használják a pilóták, talán több kerékcsere lesz, mint a korábbi években. |
IDŐJÁRÁS. Kiegyensúlyozott, napos idő lesz az Indiai Nagydíj hétvégéjén, 30 fok és szikrázó napsütés várható mindhárom napon. |
VETTEL VB-ESÉLYEI. Vettel világbajnok lesz Indiában, ha… …Alonso nem végez az első két hely valamelyikén. ...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb. ...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb. |
Mark Webbert arról kérdezték, hogy szóba jöhet-e a versenyen az egy kiállás.
„Nem ugyanolyan a pálya a péntek délutáni szabadedzésen és a versenyen. Ha javul a pálya, elnyújthatjuk annyira az első szakaszt, hogy egy kiállás szóba kerüljön. Azt azonban csak a verseny napján tudjuk meg, hogy mindez kivitelezhető-e. Remélhetőleg a verseny elején az élen leszünk, és onnan kezdve csak a többiek stratégiájára kell reagálnunk. Felesleges pánikolni a gumik miatt”– mondta Webber, aki azt is elismerte, hogy nem véletlen Vettel eddigi három, hamarosan négy világbajnoki címe.
„Amikor 2010-ben még a Bridgestone-gumikat használtuk, sebezhetőbbnek éreztem, de a Pirelliken nincs gyenge pontja Sebastiannak, kiváló munkát végez. Hihetetlenül kiegyensúlyozott, ez a másik erőssége, mindent kihoz a kocsiból, a legtöbb helyen kihasználta, hogy kiemelkedett az autó a mezőnyből. Nyert, amikor dominált a csapat, de akkor is nyert, amikor másnak kellett volna a sebessége alapján. Ez mind azt mutatja, mennyire erős versenyző”– dicsérte csapattársát Webber.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megint elmondta, hogy addig nem lehetnek biztosak a vb-cím megnyerésében, amíg matematikailag nem biztosították be az elsőséget. S arról is beszélt, hogy Peter Prodromou főtervező lesz az egyetlen távozó. Arról is kérdezték, mi történik, ha Adrian Newey is távozik.
„Ebben az esetben a pilótáinknak tizenöt kilogrammot kellene fogyniuk, hogy versenyképesek maradjunk”– utalt arra is Horner, hogy jövőre a turbómotorok annyira nehezek lesznek, hogy a versenyzők súlyának fontos szerepe lehet az eredményességében.
A Red Bullra két hete Japánban egyedül Romain Grosjean jelentett veszélyt, s a mostani második edzésen is a francia volt a leggyorsabb. A francia kiváló formában van, legyen az oka a Pirelli-gumik megváltozása vagy Kimi Räikkönen Ferrarihoz igazolásának bejelentése, már ő a vezér a csapaton belül.
„Jó első nap volt, az edzés elején kiváló volt a kocsi, de még tudtunk rajta javítani. A pálya tapadása nem ideális, aki a határokat feszegeti, könnyen kisodródhat, de ettől is érdekessé válik a versenyzés. Bízom benne, hogy nem változik a helyzet, és sikerül jó rajthelyet szerezni, és megint mindent megtehetünk azért, hogy a Red Bull-lal csatázzunk”– mondta Grosjean, aki Nico Hülkenberget nevezte meg ideális csapattársnak 2014-re. Eric Boullier csapatfőnök azt mondta, a jövő héten bejelenthetik, kit szerződtetnek a másik autóba a francia mellé. Hülkenberg mellett Pastor Maldonado lehet a befutó, s minden azon múlik, sikerül-e megegyeznie a csapatnak az új befektetőkkel.
Kimi Räikkönen délelőtt a 17. lett, délután elsőként próbálta ki a lágy gumikat (a gyorsan javuló pályán jobb volt a lehető legkésőbb futni a mért kört), így a 8. helyen zárt.
„Jó a kocsi, rengeteget javítottunk rajta a két edzés között, és hiszek benne, hogy szombatra is sikerül hasonló lépést tennünk előre”– fogalmazott a finn.
A Mercedesnél nemigen hisznek abban, hogy meg lehet szorítani a Red Bullt. Nico Rosberg szerint becsapja magát, aki hisz a világbajnok legyőzésében.
„A harmadik hely megszerzése a célunk, a Red Bull túl gyors. Sokat kell dolgoznunk, de bizakodom. A pole pozíció megszerzésére gondolni sem merünk, Vettel külön kategória. Kár érte, hogy így alakult, de a harmadik helynél jobb aligha jön össze”– mondta Rosberg.
Lewis Hamilton nem volt beszédes kedvében, egyszavas válaszokat adott a Sky Sportsnak. Lehetetlen a pole? „Igen.”A versenyen a második és a harmadik helyezés a fő cél? „Igen.”És ez a Mercedes számára is elérhető? „Remélem.”
Fernando Alonso nem volt túl boldog a napi munka után. A spanyol első szavaiból azt lehet sejteni, hogy már úgy várja a szezon végét, mint egy futballcsapat a hármas sípszót, amikor többgólos vesztésre áll, és esélye sincs arra, hogy legalább szépítsen.
„Tipikus Fernando Alonso-péntek volt, benne a műszaki hibával, ami miatt délelőtt alig lehettem kint a pályán. Szerencsére ez nem befolyásolta nagy mértékben a programunkat, hiszen csak a pályához való hozzászokásra jó az első edzés. A helyzet nem szokatlan, ott vagyunk, ahol a korábbi versenyeken. Van lemaradásunk az élbolyhoz képest, de valahogy meg kell szereznünk egy jó rajthelyet, hogy aztán a jó rajttal esély legyen a dobogóra kerülni”– mondta Alonso.
Az ötödik legerősebbnek tűnő McLaren agresszív beállításokkal próbálkozott reggel, de Jenson Button elmondta, erre a pályára alapvetően hibás kiindulási pontot választottak, így délután próbálták helyrehozni a hibát, s csak remélni tudják, hogy sikerült. Sergio Pérez úgy véli, a 9. és a 10. pozícióban a helyén van a két autó.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.722 | átlag: 215.230 km/ó | 35 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.011 | 0.289 mp h. | 38 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.220 | 0.498 | 36 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.399 | 0.677 | 36 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.430 | 0.708 | 39 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.582 | 0.860 | 40 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.601 | 0.879 | 41 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.632 | 0.910 | 32 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.857 | 1.135 | 40 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.972 | 1.250 | 39 |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.304 | 1.582 | 17 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.375 | 1.653 | 36 |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:27.429 | 1.707 | 31 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.491 | 1.769 | 40 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.608 | 1.886 | 38 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:27.720 | 1.998 | 23 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:27.949 | 2.227 | 34 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.431 | 2.709 | 30 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:28.692 | 2.970 | 39 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:28.799 | 3.077 | 32 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:29.366 | 3.644 | 37 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:30.164 | 4.442 | 27 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:26.683 | átlag: 212.844 km/ó | 24 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.871 | 0.188 mp h. | 17 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.899 | 0.216 | 23 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.990 | 0.307 | 20 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:27.227 | 0.544 | 21 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.335 | 0.652 | 23 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:27.416 | 0.733 | 23 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:27.692 | 1.009 | 21 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.770 | 1.087 | 19 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:27.800 | 1.117 | 23 |
11. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.035 | 1.352 | 25 |
12. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:28.214 | 1.531 | 6 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.336 | 1.653 | 18 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:28.342 | 1.659 | 21 |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:28.468 | 1.785 | 20 |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:28.538 | 1.855 | 18 |
17. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:28.730 | 2.047 | 18 |
18. | James Calado* | brit | Force India-Mercedes | 1:29.197 | 2.514 | 22 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:29.413 | 2.730 | 24 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:29.560 | 2.877 | 20 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:30.026 | 3.343 | 23 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:30.471 | 3.788 | 17 |
*tartalék pilóta, csak az első edzésen vett részt |