Elmaradt az eső a Brazil Nagydíjon, így Sebastian Vettelnek csak egy körön át kellett küzdenie az első helyért Interlagosban. A rajt után visszaesett Nico Rosberg mögé, de az első kör végén megelőzte honfitársát, és utána már nem forgott veszélyben a győzelme. Lógott az eső lába, de nem volt szükség esős vagy átmeneti gumikra.
Az egyetlen izgalmas pillanata az volt, amikor a második kerékcseréje során, amikor Valtteri Bottas és Lewis Hamilton ütközött, és hirtelen behívták, a jobb első kereke nem lett meg, és sok időt veszített. Végül azonban Webber és Alonso is mögötte maradt, és megőrizte első helyét.
Webber a rajtnál visszaesett az ötödik helyre, de miután a két Mercedesen átküzdötte magát, Alonsót többször is meg kellet előznie, mert a spanyol a boxkiállásaival rendre elé került. Az ausztrál karrierje 42. dobogós helyezésével és a verseny leggyorsabb körével búcsúzott, a levezető körben a bukósisakját is levette, és élvezte a menetszelet.
Alonso dobogón zárta a szezont, de a verseny utáni interjúból úgy tűnt, szívesen lemondott volna erről a helyezésről Felipe Massa javára, ám a brazilt áthajtásos büntetésre a boxba szólították, mert a boxutca bejáratánál átszelte a vonalat, amit nem lett volna szabad.
A Mercedes Rosberg 5. és a Bottas kilökéséért szintén büntetést kapó Hamilton 9. helyezésével tette biztossá 2. helyét a konstruktőr-vb-ben.
A McLaren idei legjobb eredményét érte el Jenson Button 4. és az elköszönő Sergio Pérez 6. helyezésével.
Folytatás március közepén Ausztráliában, immár V6-os motorokkal.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32:36.300 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 10.452 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 18.913 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 37.360 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 39.048 mp h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 44.051 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 49.110 mp h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:04.252 p h. |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:12.903 p h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 2 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 58 | |
Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 45 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2 | |
Leggyorsabb kör: Webber (51. kör) 1:15.436 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 13 | 16 | 18 | 397 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 9 | 17 | 242 |
3. | Mark Webber | – | 8 | 15 | 199 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 17 | 189 |
5. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 14 | 183 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 4 | 16 | 171 |
7. | Romain Grosjean | – | 6 | 13 | 132 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 15 | 112 |
9. | Jenson Button | – | – | 14 | 73 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 51 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 11 | 49 |
12. | Paul di Resta | – | – | 9 | 48 |
13. | Adrian Sutil | – | – | 8 | 29 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 7 | 20 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Esteban Gutiérrez | – | – | 1 | 6 |
17. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 4 |
18. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 596 |
2. | Mercedes | 360 |
3. | Ferrari | 354 |
4. | Lotus-Renault | 315 |
5. | McLaren-Mercedes | 122 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 57 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 33 |
9. | Williams-Renault | 5 |
A FUTAM (71 kör, 305.909 km)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK
Mivel az időmérőn esőgumikon mentek a pilóták, a rajtnál az első tíz is szabadon választhat a kemény és a közepesen kemény slickek közül. A levegő péntekhez és szombathoz hasonlóan 19 fokos, az aszfalt 24 fokos. Az összes pilóta elfoglalta a helyét a rajtrácson a felvezető kör előtt – Massának a boxból kijövet sorfalat álltak a Ferrari szerelői, és megtapsolták.
Webber vallomása a rádión: „Nem könnyű utoljára beülni az autóba.”
Csak Button és Gutiérrez indul kemény gumikon, mindenki más közepesen keményen rajtol. Nehéz felhevíteni az abroncsokat a hűvös aszfalton.
A rajtnál utoljára visítanak a V8-asok az F1-ben. 22 egyszerre, egyedülálló élmény.
RAJT
Rosberg a belső íven elhúzott a beragadó Vettel mellett, Alonso viszont vettel mögött ragadt, és a Webber mellől kilövő Hamilton elment a spanyol mellett.
Az első kör végén Vettel megelőzte Rosberget, Alonso is elhúzott Hamilton mellett. A 2. kör közepén Webber is elment Hamilton mellett.
Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Hamilton, Massa, Hülkenberg, Grosjean, Ricciardo, Button volt az első tíz sorrendje a 2. kör végén. Kovalainen visszaesett a 18. helyre a Lotusszal.
A 3. kör végén Grosjean V8-asa megadta magát, hatalmas füsttel állt a pálya szélére a célegyenes előtt. Alonso a 4-es kanyar előtt megelőzte Rosberget.
A két Mercedes nem volt elég gyors, Rosberget már Webber, Hamiltont Massa támadta. Vettel a 6. kör végén 5.6 másodperccel állt Alonso előtt. Webber a 7. kör elején a célegyenesben megelőzte Rosberget, Hamilton viszont meglógott Massától.
A hideg aszfalton szemcsésedni kezdtek a gumik, Hülkenberg panaszkodott. Button a kemény gumikon megelőzte Ricciardót. Rosberg is a gumijaira panaszkodott, mérnöke azt tanácsolta, engedje el Hamiltont. Így is tett a 11. körben. Webber Alonsót támadta.
Az ausztrál a célegyenesben megelőzte a spanyolt. Pérez a 4-es kanyar után remek manőverrel utasította maga mögé Bottast, és jött fel a 10. helyre. Button Hülkenberget megelőzve már a 7. volt a kemény gumikon.
A 14. körben Vettel előnye 10.2 másodperc volt Webber előtt, majd Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Hülkenberg, Pérez, Bottas volt a sortrend. Ricciardo kereket cserélt.
Massa megelőzte Rosberget. A Mercedesnél esőt várnak, 10 percen belül érkezhet. A Ferrari szerint 20 percig biztosan nem esik.
Elöl beálltak a különbségek, Massa és Pérez a 19. kör végén érkezett a boxba. Massa közepesen keményeket kapott ismét. Egy körrel később Button és Hülkenberg érkezett.
A 21. kör végén Alonso és Hamilton jött a boxba, itt-ott szemerkélt az eső. Massa a verseny leggyorsabb körét futotta, Hamilton elé került. A két Mercedes kemény gumikon ment.
Webber a 23. körben kapott új készlet közepesen kemény gumit (elég lassan), a keményeken a verseny leggyorsabb körét futó Alonso elhúzott mellette. Vettel is szervizelt, simább kerékcserén volt túl. Webber a 26. kör elején megelőzte Alonsót, aki a 4-es kanyar előtt próbált visszatámadni, de Webber nem engedett.
A 27. kör végén Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo volt a sorrend.
Massát vizsgálták, mert a célegyenesre fordító kanyarban négy kerékkel ráhajtott a box bejáratát a pályától elválasztó vonalra, ami szabálytalan. (A box bejáratánál a csíkban van egy kis szünet a kiszélesített csík előtt, a hézag box felőli oldalán nem lehet áthajtani négy kerékkel.) Chilton és Gutiérrez az időmérő után figyelmeztetést kapott, Massa áthajtásos büntetést. Hamilton támadta Massát, de szóltak neki, hogy ne gyötörje magát, mert úgyis kiáll a brazil.
Massa nagyon mérges volt a büntetése miatt, szinte sírva kiabált a rádión („Ez elfogadhatatlan! Hihetetlen! Hihetetlen!"), nem akart kijönni a boxba. Aztán a 34. kör végén letöltötte büntetését, és visszaesett a 8. helyre.
A 40. körben Vettel előnye beállt 11.9 másodpercre. Webber 6.5-tel volt Alonso előtt, Hamilton 6.8-cal maradt el a spanyoltól. Button 11.6-ra volt, őt közelebbről üldözte Rosberg és Pérez.
Webernek szóltak, hogy figyelmeztetés nélkül büntetnek a célegyenes előtti vonal miatt, legyen óvatos.
A 43. körben Button és Massa, egy körrel később Rosberg és Pérez kapott új gumikat. Sutil a célegyenesben visszavette körét Vetteltől. Elkezdett szemerkélni az eső, de nem annyira, hogy lassuljanak az autók.
A 47. körben Bottas Williamséről leesett a bal hátsó kerék. Hamilton jobb hátsó defektet kapott.A lassításokból kiderült, hogy a 4-es kanyar előtt egymás mellett haladtak, összeért a két autó, és ez okozta a problémákat. Bottas szerint Hamilton egyszerűen ráhúzta a Mercedest.
Vettel kerékcseréje nagyon lassú volt, Webbert is feltartották kicsit.
Vettel előnye 6.3 másodpercre csökkent, Alonso felért Webber mögé, Button volt a 4., 17 másodperces hátránnyal. Nem jött a biztonsági autó, de a sportfelügyelők vizsgálták az esetet.
Hamilton boxutcai áthajtásos büntetéssel sújtották.
Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Pérez, Massa, Hamilton, Hülkenberg, Sutil volt az első tíz sorrendje, percek kérdése volt, hogy megérkezzen az eső. 18 kor volt hátra. Hamilton letöltötte büntetését, s visszaesett a 12. helyre.
Itt-ott erősödött az eső, de még mindig elég jók voltak a slick gumik.
Webber tartotta a lépést Vettellel, Alonso is az ausztrállal. Button a negyedik helyen már több mint 20 másodpercre volt. Hamilton tisztán megelőzte Ricciardót, és már a 9. volt.
Pic kiesett, s mivel Bianchi Van der Garde előtt volt, eldőlni látszott a 10. helyért folyó csata a konstruktőr-vb-ben. A 18. helyen haladó Van der Gardénak a 13. helyezés kell a Marussiák előtt a Caterham 10. helyezéséhez, amely több mint 20 millió eurót ér.
Maldonado és Vergne a 15. helyért csatázva összeért az első kanyarban, a venezuelai megpördült, majdnem nekiment a lekörözésre készülő Buttonnak.
Stagnált az időjárás, nem esett annyira, hogy kereket kelljen cserélni. Ugyanakkor nagyon kellett vigyázni, mert csúszott az aszfalt, könnyű volt hibázni.
Két körrel a vége előtt 8.4 másodperc volt Vettel előnye Webber előtt. Az utolsó körre 9 másodpercre nőtt az előny. Alonso sem volt veszélyes Webberre.
„Ez az utolsó köröd, Mark. Élvezd!" – jött az „utasítás” a rádión.
Vettel nyert Webber és Alonso előtt.
ELŐZMÉNYEK
Eljött a 2013-as Formula–1-es idény utolsó versenynapja. A Brazil Nagydíj eddig inkább a búcsúzásokról, az időjárásról és a pilótapiaci pletykákról szólt, mintsem azokról az izgalmakról, amelyeket tavaly ilyenkor átélhettünk Interlagosban. Sebastian Vettel már rég megszerezte negyedik világbajnoki címét, azt is tudjuk, hogy Fernando Alonso a második, és hogy a Red Bull a konstruktőr-vb-címet is bebiztosította.
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 553 |
2. | Mercedes | 348 |
3. | Ferrari | 333 |
4. | Lotus-Renault | 315 |
5. | McLaren-Mercedes | 102 |
6. | Force India-Mercedes | 77 |
7. | Sauber-Ferrari | 53 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 5 |
A harc legfeljebb az egyéni vb 3. és a konstruktőr-pontverseny 2. helyezéséért folyik, s a pénzjutalmak miatt főleg utóbbi az érdekes. A Mercedes 15 ponttal áll a Ferrari előtt, a Lotus 18-ra van a Scuderiától. Hátrébb már nemigen fog változni a sorrend, nagy csoda kellene ahhoz, hogy a Sauber utolérje a Force Indiát vagy a Toro Rosso a Saubert.
Viszont nagy csata lesz a 10. helyért, amelyhez a Caterhamnek úgy kellene egy 13. helyezést szereznie, hogy nem végez előtte Marussia. Jelenleg az orosz csapat áll a milliókat jelentő pozícióban, de a Caterham tavaly ilyenkor is képes volt megfordítani az állást az esős Interlagosban. A malajziaiak nagyon örülnének neki, ha megint lenne csapadék.
Az eső elállt Interlagosban, de egész nap felhős maradt az ég, és bármikor eleredhet a csapadék. Az időjárás kegyes volt a szervezőkhöz, így elkészülhetett a mezőnyről az év végi csoportkép. Kicsit sántít a történet, hiszen a Lotustól Romain Grosjean és Heikki Kovalainen van a képen, míg az idénynyitót megnyerő Kimi Räikkönen hiányzik.
Az időmérő után egy rajtbüntetést osztottak ki, Sergio Pérezt sorolták vissza öt pozícióval a kvalifikáció során történt kicsúszása miatt végrehajtott motorcseréért.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
11. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
19. | Sergio Pérez * | mexikói | McLaren-Mercedes |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés |
Ami a búcsúzkodást illeti, Mark Webber van a középpontban, a Red Bulltól távozó ausztrál a Le Mans-ban induló Porsche sportautócsapatnál folytatja karrierjét. De utoljára hallhatjuk a V8-as motorokat is, amelyeket jövőre a V6-os turbók váltanak fel. A 3.5-ös és a 3 literes motoroktól Renault-győzelemmel búcsúzott az F1, Vettel tehet róla, hogy ezúttal is így legyen – vagy Webber, az igazán megható történet lenne. A Cosworth nem gyárt 1.6 literes turbómotort, így tőle is búcsúzik az F1.
Búcsúzik csapatától Daniel Ricciardo, Felipe Massa, Sergio Pérez, Nico Hülkenberg és Pastor Maldonado is, s az is biztos, hogy Heikki Kovalainen jövőre nem marad a Lotusnál. Paul di Resta is valószínűleg eligazol, várhatóan az F1-ből is, így ő is búcsúzik.
Jenson Button nem megy sehová (a McLaren főszponzora, a Vodafone viszont távozik), de a 247. versenyén indul, amivel megelőzi David Coulthardot, és az F1 legtöbb futamon induló brit versenyzőjévé válik.
DRS-ZÓNA
Interlagosban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a 4-es kanyar előtti egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.