A McLaren, a Ferrari és a Sauber már bemutatta 2014-es autóját, a Mercedes, a Toro Rosso és a Force India ki is próbálta azt, és láttuk a Force India, a Williams és a Lotus terveit. Kedden viszont már komolyra fordul a felkészülés, a csapatok a dél-spanyolországi Jerezben megkezdik ez első, négynapos közös tesztet (a Toro Rosso ma kora este belelendül új autója leleplezésével), amelyet február második felében és március első napjaiban kétszer négy nap követ Bahreinben.
Jerezben először láthatjuk a Red Bull pilótájaként Daniel Ricciardót, akinek nem lesz újdonság a világbajnok garázsába bemenni, hiszen többször is tesztelt már a Milton Keynes-i csapattal. Kimi Räikkönen visszatérőként ül be a Ferrariba, amellyel 2007-ben világbajnokságot nyert, és most megkezdi a közös munkát Fernando Alonsóval. A finn elődje, Felipe Massa a Williamsnél kihasználja, hogy már nem második számú pilóta, és az első két napot kihagyva csak csütörtökön és pénteken ül be új, Mercedes-motor hajtotta autójába.
FORMULA-1 2014, ADATBANK Csapatbemutatók, tesztek, rajtlista, versenynaptár – minden egy helyen a 2014-es idényről. |
Az első két napot már csak óvatosságból is kerüli, hiszen teljesen új koncepció alapján épültek meg az idei gépek. Az eddig látott négykerekűek elsősorban az orrszerkezetük révén váltak beszéd- és megosztástémává, a fő változás természetesen a pilótafülke mögött, a motortérben történt. Az eddigi V8-as szívómotorokat felváltotta egy rendkívül összetett hibrid hajtómű, amelynek fő része az 1.6 literes V6-os turbómotor, de az eddiginél sokkal nagyobb szerepet kap az erőforrással teljesen egybeépített energiaátalakító rendszer, amely (a mozgási mellett már hőenergiát is visszanyerve) összességében tízszer erősebb lesz, mint eddig – ebből adódóan sokkal nagyobb problémát okoz majd a versenyzőknek a meghibásodása. Az ERS-re és kiegészítőire is vonatkozni fog az a szabály, hogy a szezon alatt legfeljebb ötöt lehet büntetlenül használni belőle, azaz rendkívül kényes kérdéssé válik a megbízhatóság.
Ezért mondja azt Rob White, a Renault megbízott igazgatója, hogy a jerezi teszten nem láthatjuk majd a korábbi években esetenként tapasztalt visszafogottságot, senki sem teheti meg, hogy taktikai okokból visszafogja magát és úgymond altatja a többieket.
„Ezt az előidényt nem az altatás jellemzi majd, mindenkinek tudnia kell, hol áll az autójával – mondta White. – Ugyanakkor kizártnak tartom, hogy az első teszt után fel lehet festeni a valós erőviszonyokat. Az első pár napban még nagyon változatos lesz az eredménylista, hiszen mindenki más program szerint készül majd, más-más részletre figyel oda a tesztelés különböző napjain. Még azt sem tartom kizártnak, hogy az idény első néhány versenye után is a fejünket fogjuk vakarni, mert nem tudjuk, hosszú távra tekintve ki áll a legkedvezőbb helyzetben.”
White szerint jó, hogy eleinte minden kiszámíthatatlan lesz, a rejtelmesség vonzza a nézőket.
„Nem baj az, ha néhány eredményt nehéz megmagyarázni, főleg az idény elején. A kiszámíthatatlanság mindenképpen jót tesz. Aztán idővel úgyis minden a helyére kerül, megszokjuk az új autókat, azok hangját, és az is kiderül, kik lesznek a világbajnokság fő esélyesei” – mondta White.
Jerezben több csapat is beveti a tartalék pilótáját, amire – az általuk fizetett pénz mellett – elsősorban azért van szükség, hogy a lehető legjobban be tudják állítani a szimulátorokat, amelyekben a szezon hátralévő részében fognak dolgozni. Fontos, hogy érezzék a különbséget a valódi autó és a szimulátor között.
Az időjárás-jelentések szerint keddre Dél-Spanyolországot is elérheti az egész Európa felett elterülő, kifejezetten hideg levegőt tartalmazó zóna, és a héten nem megy 15 fok fölé a hőmérséklet. A csapatok kapnak a Pirellitől a versenyhétvégéken nem használható, extra tartós abroncsokat is, amelyek kedvezőek lehetnek hideg időben.
A Pirelli bejelentette, hogy a pénteki napot vizes tesztnapnak nyilvánítja, s ha nem is esik az eső, a pálya fellocsolásával gondoskodnak arról, hogy a csapatok kipróbálhassák a vizes pályára val abroncsokat.
Az alacsony hőmérséklet még kedvező is lehet a turbómotorok első tesztjén, a finomhangolás során nem kell annyira a forróság miatt aggódni. A terheléses tesztre majd Bahreinben kerül sor, nem véletlenül mennek oda Barcelona helyett, a sivatagban a hűtőrendszerek hatékonyságát is próbára lehet majd tenni.
kedd | szerda | csütörtök | péntek | |
Red Bull | Vettel | Vettel | Ricciardo | Ricciardo |
Ferrari | Räikkönen | Räikkönen | Alonso | Alonso |
Mercedes | Hamilton | Rosberg | Hamilton | Rosberg |
McLaren | Button | Button | Magnussen | Magnussen |
Force India | Pérez | Hülkenberg | Juncadella | ? |
Sauber | Gutiérrez | Gutiérrez | Sutil | Sutil |
Toro Rosso | Vergne | Kvjat | Vergne | Kvjat |
Williams | Bottas | Bottas | Massa | Massa |
Marussia | Chilton | Bianchi | Chilton | Bianchi |
Caterham | Ericsson | Ericsson | Frijns | Kobajasi |
A Lotus nem vesz részt a jerezi teszten. |
RED BULL | RB10 | január 28. | Jerez | |
MERCEDES | F1 W05 | január 28. | Jerez | |
FERRARI | F14 T | január 25. | internet | galéria |
LOTUS | E22 | január 24. | internet | |
McLAREN | MP4-29 | január 24. | internet | galéria |
FORCE INDIA | VJM07 | január 28. | Jerez | |
SAUBER | C33 | január 26. | internet | |
TORO ROSSO | STR9 | január 27. | Jerez | |
WILLIAMS | FW36 | január 28. | Jerez | |
MARUSSIA | ? | január 28. | Jerez | |
CATERHAM | MR03 | január 28. | Jerez |
A TESZTEK MENETRENDJE
Január 28–31.: Jerez
Február 19–22.: Szahír
Február 27–március 2.: Szahír