A Red Bullról Daniel Ricciardo autójának vélt szabálytalansága miatt a vizsgálat meghozatala után külön cikkben írunk.
Nico Rosberg pazar rajtja után a Mercedesszel külön kategóriát képviselt a mezőnyben, köszönhetően Lewis Hamilton korai kiesésének és a Williams problémáinak. Végül majdnem fél perccel nyert úgy, hogy a verseny közben jókora előnyt veszített el biztonsági autós időszak miatt.
„A szurkolók fantasztikusak voltak, Danielt jobban támogatták, de ez teljesen normális. Lenyűgöző napunk volt, a csapatnál mindenki nagyon keményen dolgozott a télen, hihetetlen volt vezetni az »ezüstnyilat«. Tökéletes szezonkezdés volt – nyilatkozta a Mercedes 100. győzelmét arató Rosberg nagyon boldogan a versenyt követően. – Nem tudom, mi történt Lewis autójával, de láthattuk, hogy a megbízhatóságunk még közel sem tökéletes. Tennünk kell valamit, két hetünk van rá a következő versenyig.”
Lewis Hamilton érthetően csalódott amiatt, hogy máris 25 pontos hátrányba került csapattársával szemben. Az istálló szerint a motorja csere nélkül javítható, ami azért fontos, mert a motor minden egyes eleméből öt-öt használható büntetés nélkül a 19 futamon.
„Amikor elindultam a felvezető körre, sokkal kevesebb ereje volt a motornak, mint megszoktam. A rajt után behívtak a boxba, de erre azt mondtam, még tudok menni. Utána viszont elkerülhetetlenné vált a kiállás, tehetetlen voltam a többiekkel szemben – mondta Hamilton. – Tudtuk, hogy baj lehet még az autóval, de általában abban bízik az ember, hogy elkerülik a műszaki hibák, ezért természetesen nagyon csalódott vagyok. Stresszes hétvége volt, végig jónak tűnt a kocsi, aztán történt egy ilyen balszerencse. Nico győzelmének örülök, nagyon gyors az autó.”
Kevin Magnussen ugyanúgy kezdte újoncként mclarenes karrierjét, mint 2007-ben ugyanitt Lewis Hamilton, a negyedik helyről rajtolva harmadikként ért célba. Az F1 első dániai dobogós helyezését szállító versenyzőnek édesapja, Jan Magnussen a tévé előtt szurkolt, miután szombaton ő maga is versenyzett a floridai Sebringben – majd a Twitteren közölte, nagyon várja a Malajziai Nagydíjat, amelyre már ő is elutazik.
Magnussen ráadásul az első versenyén visszajuttatta a dobogóra a McLarent, amely 2013-ban egy versenyen sem tudott oda jutni.
„Nehéz elhinni, ami történt, kicsit szürreális a helyzet. Az autó sokkal jobb volt, mint korábban bármikor, és nekem csak pontosan azt kellett csinálnom, amire szükségünk volt. Ez volt az első Formula–1-es versenyem, és csak keveset tesztelhettem, szóval gratulálok a csapatnak a remek munkájáért” – mondta Magnussen a pódiumon állva.
A McLaren mellett a Williams is meggyőző volt, de a balszerencse a grove-iak útjába állt: a téli teszteken és a melbourne-i szabadedzéseken mutatott tempó alapján jobbal bízhatott a csapat jó versenyben, de Felipe Massát már a rajtnál kilökték, a váltócsere miatt csak a 15. helyről rajtoló Valtteri Bottas pedig hiába mutatott kiváló tempót és vitt színt az egyébként szürke versenybe, defektje miatt kétszer kellett visszakapaszkodnia, és hatodik lett.
„Nem tudom, hányadik lettem, de mérges vagyok magamra a hibám miatt. Tanulnom kell belőle, és többé nem szabad ilyet elkövetnem. Mindent megtettem, hogy visszazárkózzak, de túl sokat vesztettem. Így is már majdnem kétszer annyi pontunk van, mint tavaly, a csapat előrelépett” – mondta a finn.
Massa dühösen nyilatkozott az őt kilökő Kobajasiról. „Nagyon jól kezeltem a helyzetet a rajtnál, ura voltam az autónak, amikor valaki belém jött hátulról, nem is akárhogy. Pedig biztos vagyok benne, hogy a dobogóért csatázhattam volna. Hiába rajtolok jól, ha Kamui megint ezt csinálja, esélytelen, aki előtte halad. Képtelenség ilyenkor 50 méterrel a kanyar előtt fékezni és befordulni, Grosjean ugyanezért eltiltást kapott. Remélem, Kobajasit is keményen megbüntetik, mert ilyet nem lehet tenni” – mondta Massa, akinek karambolja tükrözte az alacsonyabb orrok miatt keletkezett félelmeket: Kobajasi Caterhamje a Williams alá futott, amitől a fehér autó hátulja a levegőbe emelkedett.
Kobajasi a Twitteren üzent: „Sajnálom a történteket, az én hibám volt, Felipétől és a csapatom minden tagjától elnézést kell kérnem” – mondta a japán, de a Caterham a verseny után jelezte, nem kell vezekelnie a japánnak, a mozgásienergia-átalakító és a fékrendszer hibája miatt ugyanis csak az első fékjei fogtak, ami nagyon kevés volt ebben az esetben.
Ezzel a futam sportfelügyelői is egyetértettek, és nem büntették meg Kobajasit.
A Ferrarinál sem lehetnek elégedettek, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen autója nem volt versenyképes a Mercedeshez viszonyítva, sőt a Red Bulltól, a McLarentől és a Williamstől is elmaradt sebességben. A verseny hajrájában kiszivárgó hírek szerint mindkét versenyzőnek vissza kellett fognia az autóját, mert hiba támadt az elektronikus rendszerben.
„Voltak problémáink, de nem tudom, ezek nélkül hol végeztünk volna – mondta Räikkönen. – Túl sok minden történt a futamon, alaposan meg kell vizsgálni az autót, hogy kiderüljön, előrébb jutottunk volna a hibák nélkül vagy sem. A rajtnál nekem jöttek hátulról, de ettől még jól ment a kocsi. Egy helyezést veszítettem, amikor egyszerre ketten mentünk kereket cserélni, aztán hibáztam, és még egy valaki megelőzött. Csak annak tudok örülni, hogy végigmentem, és pontokat szereztem.”
Alonso is a dupla célba érést emelte ki. „Mindkét Ferrari végigment, ami jó hír, szép munka a csapattól. Ám Rosberg harmincöt másodperccel megelőzött, ami nem fest túl jó képet. Ez túl sok, Malajziában erősebbnek kell lennünk” – mondta a spanyol.
A két Toro Rosso pontszerző helyen ért célba, a 10. helyezett Danyiil Kvjat 19 évesen és 325 naposan minden idők legfiatalabb pontszerzője lett, 24 nappal megelőzve Sebastian Vettelt, aki a 2007-es Amerikai Nagydíjon a BMW-vel lett nyolcadik a Kanadában nagyot bukó Robert Kubica helyére beugorva.
Nico Hülkenberg is örülhet, hiszen azután, hogy az eddigi három melbourne-i futamán az első kört sem tudta teljesíteni, pontokat szerzett.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Jenson Button (4.): – Nagy lökést fog adni nekünk ez az eredmény, régen vezettük már a konstruktőri világbajnokságot (a 2012-es Kínai Nagydíj óta először – a szerk.). Ez remek érzés, mindig többre vágysz, de ez jó kiindulópont, és előrébb is léphetünk még a következő versenyig. Nem mi vagyunk a leggyorsabbak, de aránylag jó a tempónk, és mindkét kocsit célba tudtuk juttatni. Érzelmileg nagyon kemény hétvégén vagyok túl, de nem vagyok az a magamutogatós fajta a kamerák előtt. A csapat tagjai megemlékeztek az édesapámról, ami nagyon sokat jelent nekem.
Nico Hülkenberg (7.): – Nagyon örültem, amikor megláttam a kockás zászlót, itt, Melbourne-ben még egyszer sem sikerült versenyt befejeznem. Jó volt a rajtom, és az első két etapban a negyedik helyen voltam, az egyetlen gond az volt, hogy a bal első kerekem folyton szemcsés volt, ettől nem tudtam megszabadulni. Kár, hogy a második kerékcserémet követően Button és Alonso is megelőzött, de úgy látszik, most még néhány kocsi gyorsabb nálunk.
Jean-Éric Vergne (9.): – Nyilvánvalóan jó eredményt értünk el, annak ellenére, hogy végig problémánk volt a fékekkel, ami sok időnkbe került. A verseny végén hibáztam az utolsó kanyarban, a kigyorsítás során rámentem a fűre, de szerencsém volt, és nem pördültem meg.
Danyiil Kvjat (10.): – Nagyszerű érzés, hogy pontszerző helyen tudtam befejezni az első versenyemet. A rajtot kicsit elszúrtam, de utána elkaptam a ritmust, és úgy tűnt, fel tudjuk venni a versenyt a körülöttünk lévőkkel. A végén közel kerültem Vergne-hez, de spórolnom kellett az üzemanyaggal, emiatt nem támadtam meg.
Sergio Pérez (11.): – A versenyem ott vált komplikálttá, amikor a rajt után Gutiérrez nekem jött a hármas kanyarban, emiatt defektet kaptam, és csak nagyon lassan tudtam visszamenni a boxba. A biztonsági autóval szerencsém volt, mert egy-két pozíciót így vissza tudtam venni, de a pontszerzés már nem jöhetett össze, mert hosszú ideig beragadtam Adrian mögé.
Adrian Sutil (12.): – Izgalmas volt a rajt, de szerencsére átvészeltem mindenfajta incidens nélkül. Az első etapban gondunk támadt a hajtáslánccal, de az első kiállást követően ez is megoldódott, bár cserébe így sok időt elveszítettünk. A stratégiánk bevált volna, ha nem küldik be a biztonsági autót, végül sikerült teljesítenünk a fő célunkat, vagyis be tudtuk fejezni a futamot mindkét kocsival.
Esteban Gutiérrez (13.): – Nem volt jó a sebességünk, így nagy kihívás volt felvenni a versenyt az élmezőnnyel. Ugyanakkor nagyon boldogak lehetünk azzal, hogy mindkét autó célba ért, ez nagy előrelépést jelent.
Max Chilton (14.): – Nem volt tökéletes a versenyünk, de elégedettnek kell lennünk vele, hiszen mindkét kocsink végigment. A felvezető kör után minden leállt, attól féltem, véget is ért a futamom. Ugyanakkor a csapat remek munkát végzett, így vissza tudtam menni a pályára, onnantól pedig tudtam, hogy az a legfontosabb, hogy célba érjek.
Jules Bianchi (helyezetlen): – Nem számítottam rá, hogy versenyezni fogok a rajt előtti rémisztő problémák miatt, de a csapat vissza tudott küldeni a pályára. Igazából ez a nap inkább teszt volt nekem, ami nem ideális, ám a mérnökök számára ez fontos, hogy előrébb tudjunk lépni.
Marcus Ericsson (feladta): – Összességében nagyon nehéz hétvégénk volt, az egyik legnehezebb a pályafutásom során, de az első etapban megmutattuk, hogy az autóban van potenciál. Megelőztem Sutilt, és a 12. helyig feljöttem, ugyanakkor az olajnyomás meghibásodása miatt fel kellett adnom a versenyt. Nem tudjuk, mi idézte elő, de ha nincs ez a probléma, szerintem a Marussiák előtt végeztünk volna.
Romain Grosjean (feladta): – Bizonyos szempontból nagyon jó verseny volt, tizenöt-húsz körre számítottam, és több mint negyven lett belőle. Sokat tanultunk, a beállításokkal is haladtunk, és tudjuk, min kell javítani.
Pastor Maldonado (feladta): – Lehangoló idénykezdet volt, de legalább több kört mentünk, mint a teszteken, és alakul az alap, amire építhetünk.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32:58.710 |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 24.525 mp h. |
3. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 26.777 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 30.027 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 35.284 mp h. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 47.639 mp h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 50.718 mp h. |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 57.675 mp h. |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:00.441 p h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:03.585 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:25.916 p h. |
12. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
HELYEZETLEN | ||||
Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 6 kör h. | |
FELADTA | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 43 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 29 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 27 | |
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 3 | |
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2 | |
Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 0 | |
Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 0 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (19. kör) 1:32.478 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Kevin Magnussen | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Jenson Button | – | – | 1 | 12 |
5. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 10 |
6. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
8. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 4 |
9. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 2 |
10. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 1 |
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | McLaren-Mercedes | 27 |
2. | Mercedes | 25 |
3. | Red Bull-Renault | 18 |
4. | Ferrari | 14 |
5. | Williams-Mercedes | 8 |
6. | Force India-Mercedes | 6 |
7. | Toro Rosso-Renault | 3 |