A Brit Nagydíj első szabadedzésén Valtteri Bottas helyett Susie Wolff fogja kormányozni az egyik Williams-Mercedest, ezzel 22 év után újra női versenyző szerepel Formula–1-es versenyhétvégén. A Susie Stoddart néven született pilóta csak névrokona a Minardi korábbi tulajdonosának, Paul Stoddartnak, viszont 2011 okóbere óta a felesége Toto Wolffnak, a Williams résztulajdonosának, a Mercedes sportigazgatójának.
A 31 éves skót 2001-ben a brit Formula Renault-bajnokságban indult, 2005-ben az ország F3-as sorozatában szerepelt. A német túraautó-bajnokságban 2006 és 2012 között az Audi és a Mercedes egyezsége nyomán, miszerint mindkét márka indít egy-egy női versenyzőt, a stuttgartiaknál ő került a volán mögé, de minden évben legalább egyéves autót kormányozott, a legjobb eredménye 9. helyezés volt.
Meghívást kapott a 2013-as Bajnokok Tornájára, de a bangkoki esemény a helyi belpolitikai feszültség miatt elmaradt. Wolff biztos benne, hogy most nem marad hoppon, a brazil Felipe Nasr után ő is szóhoz jut versenyhétvégén.
„Tudom, van esély arra, hogy versenyző legyek. Ha nem hinnék benne, nem csinálnám – mondta Wolff. – Mindent megteszek, ami tőlem telik, nem szeretnék úgy visszagondolni erre később, hogy csakis miattam nem sikerült. De szorítok, hogy sikerüljön. Ha néhány kislány a lelátón ettől gondolja úgy, hogy a jövőben ő is képes lehet erre, és versenyezni kezd, már megérte. Ez már nem a férfiak sportja. A szimulátorban győztem meg a csapatot arról, hogy megérdemlek egy lehetőséget.”
Wolff hozzátette, a pályán kell bebizonyítania, hogy nem a csapatot az előző idényig irányító férje miatt ül majd az autóban. Azt szeretné, ha Nico Rosberghez hasonlóan mindenki elfelejtené, hogy befolyásos F1-es hozzátartozója van, és elismernék az érdemeit.
Maria Teresa De Filippis (olasz) | 1958–1959 | 3 (5) |
Lella Lombardi (olasz) | 1974–1976 | 12 (17) |
Divina Galica (brit) | 1976–1978 | 0 (3) |
Desiré Wilson (dél-afrikai) | 1980 | 0 (1) |
Giovanna Amati (olasz) | 1992 | 0 (3) |
Az utolsó oszlopban a rajtok, zárójelben a versenyhétvégék száma szerepel. |
Wolff az új női generáció egyik alakja, két évvel ezelőtt a spanyol María de Villota tesztelt a Marussiánál, ám egy balesetben súlyos fejsérülést szenvedett, majd tavaly októberben – vélhetően a karambol következményeként – elhunyt. A Saubernél Simona de Silvestro az egyik tesztpilóta, de Szergej Szirotkin, a csapat orosz tartalékja szerint az IndyCarban is megforduló svájci szerződtetése csak reklámfogás.
Wolff előtt öt nő szerepelt versenyhétvégén, legutóbb az olasz Giovanna Amati kapott lehetőséget 1992-ben, de három próbálkozásából egyszer sem kvalifikálta magát versenyre, így nem állt rajthoz. Hozzá hasonlóan a dél-afrikai Desiré Wilson és a brit Divina Galica próbálkozott sikertelenül az időmérőn.
A legutóbbi női pilóta F1-es rajtrácson Lella Lombardi volt, 12 versenyen indult, az 1976-os Osztrák Nagydíj volt az utolsó. Egy évvel korábban a Spanyol Nagydíjon 6. lett, de a futam korai leintése miatt csak fél pontot kapott. Ezekben az időkben még nagyon veszélyes volt a versenyzés, a Montjuic Park-i spanyol futamot Rolf Stommelen balesete miatt szakították félbe, öt néző halt meg.
Az úttörő a hozzá hasonlóan olasz Maria Teresa De Filippis volt, 1958-ban és 1959-ben három versenyen indult, első futamát a mostanihoz képest horrorisztikus Spa-Francorchamps-ban teljesítette.