FORCE INDIA (Mercedes)
27 Nico Hülkenberg (német, 27)
11 Sergio Pérez (mexikói, 25)
A Force India tavaly a McLarennel csatázott a csapat-vb ötödik helyéért, s bár a fejlesztési versenyben forrásainak korlátai miatt alulmaradt, nem szégyenkezhettek Nico Hülkenbergék. A német pilóta és Sergio Pérez megtartása okos és szimpatikus húzás volt a csapat vezetőségétől, de az istállónak az elmúlt hónapokban így is rengeteg gondja volt.
A beszállítók és az újonnan bérelt szélcsatorna késői használatba vétele miatt többhetes késéssel készült el az új autó, így volt idő átruccanni Mexikóba bemutatni az új festést egy új orral felszerelt tavalyi gépen. A késlekedés okait a Force India a Marussia és a Caterham csődjében látta, ezzel is magyarázták a vezetők, hogy február elején az újjáéledő Manornak tett kedvezmények ellen szavaztak.
A rövid felkészülés során az autó megbízható volt, de arra már nem maradt idő, hogy a teljesítményt is hangolják. Emiatt a két pilóta visszafogott nyilatkozatokat adott a tesztszezon végén, de a Force India összeszokott műszaki csapatát ismerve nem lepődnénk meg, ha már Melbourne-ben a pontokért csatáznának.
Vijay Mallya csapatfőnök: „Nem titok, milyen nehézségekkel kellett szembenéznünk ezen a télen, de ez már mind mögöttünk van, jöhet a versenyzés. Az autót kevés ideig tudtuk tesztelni, de hibátlanul működött. Ez idő alatt annyira sem lettünk tisztában az autó többiekhez viszonyított teljesítményével, mint riválisaink, azt sem tudjuk pontosan, miben reménykedhetünk.”
TORO ROSSO (Renault)
33 Max Verstappen (holland, 17)
55 Carlos Sainz Jr. (spanyol, 20)
A Toro Rosso a 2012-es idényhez hasonlóan mindkét pilótáját lecserélte, az idén két újonccal vág neki a világbajnokságnak. Ám hiába a 17 éves Max Verstappen és a 20 esztendős Carlos Sainz Jr. bevetése, a csapat hangzatos célokat fogalmazott meg, az ötödik helyezést szeretné megszerezni a konstruktőrök világbajnokságán.
Így viszont nemcsak a két fiatal versenyzőn hatalmas a nyomás, hanem a faenzai és bicesteri bázisokon dolgozó mérnökökön és szerelőkön is. Mivel a Renault négy helyett csak két csapatnak szállít motorokat, és mindkét istálló a Red Bull kezében van, sokkal szorosabbá válik a kapocs a két csapat technikai stábja között, ami nagy hasznára válhat a Toro Rossónak. Azért az ötödik hely még akkor is túlzás, ha Verstappen korszakos zseni.
Franz Tost csapatfőnök: „A tesztelés előtt két abszolút újoncunk volt, a jerezi és a barcelonai körözést követően két olyan versenyzőnk van, aki készen áll első Formula–1-es versenyére. Rövid idő alatt mind a ketten rengeteget tanultak, a téli tesztidény minden pillanatát kihasználtuk. Az autó ígéretes, a tesztek közben végrehajtott változtatások jó hatással voltak a teljesítményre. Jól állunk.”
LOTUS (Mercedes)
8 Romain Grosjean (francia, 28)
13 Pastor Maldonado (venezuelai, 30)
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Lotus arra készül, hogy lemásolja a Williams tavalyi produkcióját. Az első lépést a tárgyalóasztalnál megtette a vezetőség, sikerült megegyeznie a Mercedesszel, és a német motorra cserélte Renault-hajtóművét. A csapat korábban szintén bizonyította, hogy a nagyágyúkéhoz képest kis költségvetésből is képes futamgyőzelemre esélyes autót építeni, és ha közel kerül a tűzhöz, meg tudja tenni az utolsó lépést – ezzel sem lehet gond.
A kérdőjelek pilótafronton kerülnek elő. Romain Grosjean és Pastor Maldonado nem annyira erős páros, mint Valtteri Bottas és Felipe Massa. Ugyanakkor mindkét versenyzőt fűti a bizonyítási vágy. Grosjean a remekül zárult 2013-as szezonja után tavaly vergődött, az ázsiója leesett, míg Maldonado a 2012-es Spanyol Nagydíjon aratott győzelme óta szinte folyamatosan köznevetség tárgya.
A cikkünkben szereplő négy csapatból várhatóan az enstone-iak szerzik a legtöbb pontot, pláne, hogy mindketten fickándozhatnak a jelentősen feljavult autóval, de ahhoz, hogy a Williams szintjére is felérjen a Lotus, ennél többre lenne szükség.
Federico Gastaldi megbízott csapatfőnök: „Készen állunk rajta, hogy megmutassuk, mit tudunk, és meglepjünk jó néhány embert. A tavalyi gyenge év után vissza kell térnünk az erős oldalra, minden versenyen minimális célkitűzés lesz a pontszerzés. A tesztek alatt rengeteg mosolyt láttam az arcokon, sokkal jobb az autó, mint a tavalyi, ezt a versenyeken is be kell bizonyítanunk.”
SAUBER (Ferrari)
9 Marcus Ericsson (svéd, 24)
12 Felipe Nasr (brazil, 22)
Az idén a többi sportközvetítéshez hasonlóan a Formula–1 is átkerül az M1 csatornáról a Duna Tv-re, majd júliustól az M4 sportcsatorna közvetíti az F1-es viadalokat. A Dunán az M1-en megszokott közvetítési rend szerint élőben közvetítik a szombati időmérőt és a vasárnapi versenyt, illetve péntek éjszaka műsorba kerül a pénteki második szabadedzés felvételről. Szombaton és vasárnap az időmérőt, illetve a versenyt megismétlik az M2 éjszakai műsorsávjában, amelyet vasárnaptól Petőfi Tv-nek hívnak. A betétversenyekről, azaz a GP2-es és GP3-as sorozatról, illetve a Porsche-szuperkupáról a verseny ismétlése után félórás összefoglalót adnak. Ez a rend júliusig marad érvényben, akkor indul az M4 sportcsatorna, amelyen a tervek szerint az összes szabadedzést és betétversenyt is élőben sugározzák, illetve ide kerül át az időmérő és a verseny élő közvetítése is. Az M4 a tervek szerint a szolgáltatók alap programcsomagjába kerül, azaz széles körben elérhető lesz. A versenyek kommentátora a Szujó Zoltán, Wéber Gábor kettős marad, a helyszínről Bobák Róberttel felváltva Ujvári Máté jelentkezik. |
A Sauber-istálló az idei pilótapárosa bejelentésekor a hivatalos maszlaggal is alig tudta leplezni, hogy minden a pénzről szól. A Caterhamnél nem éppen meggyőző teljesítményt nyújtó Marcus Ericsson és a GP2-ben B-kategóriásnak számító Felipe Nasr szerződtetése egyértelműen a túlélésről szólt, a pilótaállásért folyó licit során ők ígérték a legtöbbet.
Aztán a téli teszteken a Sauber remeklése láttán talán el is felejtettük, hogy a svájciaké a mezőny leggyengébb párosa, hiszen az autó megbízhatóan rótta a köröket, a versenyszimulációk során mindketten kiegyensúlyozott köridőket futottak egymás után. Elkezdhettek hinni abban, hogy a tavalyi ponttalanság után ismét lehet esély a rendszeres pontszerzésre.
Minden szépen alakult, mígnem Giedo van der Garde, a csapat tavalyi tesztpilótája elő nem jött jogi követelésével. A holland azt állítja, aláírt versenyzői szerződése volt 2015-re, mégis megváltak tőle. Azt követeli egy ausztráliai bíróságon, hogy ítéljék neki a versenyzői állást, hogy elrajtolhasson Melbourne-ben.
Ha magyar idő szerint szerda hajnalban a holland számára kedvező döntés születik, a Saubernek két lehetősége lesz. Vagy kártérítést fizet Van der Gardénak, vagy beülteti az autóba, amivel azt kockáztatja, hogy elesik Ericsson vagy Nasr támogatói pénzétől – amely jóval magasabb lehet a hollandénál –, plusz fizethet kártérítést oda.
A csapat vezetői elmondták, Van der Garde kirúgása tartotta életben a Sauber-istállót, s mentett meg 330 munkahelyet (azaz tényleg maszlag volt a másik két pilóta szerződtetésekor elmondott magyarázat) – félő, hogy ha Ausztráliában Van der Garde javára ítélnek, az a svájciak számára a vég kezdete lehet.
Minden másról most még korai lenne értekezni.