ESŐ ÁZTATTA HÉTVÉGÉT VÁRNAK AUSTINBAN
Borús, esős időben érkeztek meg a versenyzők csütörtökön Austinba, az Amerikai Nagydíj helyszínére, és az időjárás-előrejelzések szerint hasonló idő várható az egész hétvégén. Az ok: nyugatról és a Mexikói-öböl felől is esőzóna érkezik, és a kettő Austin felett találkozik egymással. Pénteken és szombaton szinte biztosan esőben tartják meg a szabadedzéseket, illetve az időmérőt, szinte csak az a kérdés, hogy szakadni fog, vagy enyhébb változatban hullik alá a csapadék.
Vasárnapra csökken az intenzitása, de a versenynapon is számítani kell esőzésre. Texas ezen részén viszonylag jól kiszámítható az időjárás, ezért magabiztosabban jósolnak a meteorológusok itt, mint, mondjuk, Monte-Carlóban vagy Spában.
LEWIS HAMILTON BEBIZTOSÍTHATJA HARMADIK VB-CÍMÉT
PÉNTEK |
17.00–18.30: 1. szabadedzés |
21.00–22.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
17.00–18.00: 3. szabadedzés |
20.00–21.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja |
Magyar idő szerint – vasárnap hajnalban Magyarországon óraátállítás lesz, Amerikában nem. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Lewis Hamilton már az Amerikai Nagydíjon bebiztosíthatja 2015-ös világbajnoki címét. Az austini verseny után három verseny marad, azaz legfeljebb 75 pontot lehet szerezni. Hamilton jelenleg 66 ponttal előzi meg Sebastian Vettelt, 73-mal pedig Nico Rosberget. Másnak matematikai esélyes sincs már a vb-címre. Ha Hamilton a texasi versenyen (amely október 25-én magyar idő szerint 20 órakor kezdődik) mindkét némettel szemben legalább 75 pontra növeli előnyét, az utolsó három verseny eredményétől függetlenül harmadszor is világbajnok lesz. Mivel kilenc győzelme van, riválisainak pedig három-három, a pontegyenlőség Hamiltonnak kedvez. Austinban egy Hamilton, Rosberg, Vettel befutó a brit vb-címét eredményezné, de lássuk az összes lehetőséget!
LEWIS HAMILTON VILÁGBAJNOK LESZ AZ AMERIKAI NAGYDÍJON, HA...
...nyer, Sebastian Vettel pedig legfeljebb 3. lesz.
...2., Vettel legfeljebb 6., Nico Rosberg pedig 3.
...3., Vettel legfeljebb 8., Rosberg pedig 4.
...4., Vettel legfeljebb 9., Rosberg pedig 5.
...5., Vettel nem szerez pontot, Rosberg legfeljebb 6.
Az F1-ben az első tíz kap pontot 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1-es elosztásban.
A FERRARINAK MÁR NEM SÜRGŐS A MOTOR FEJLESZTÉSE
Bár az Orosz Nagydíjat követő napokban még úgy volt, hogy a Ferrari Kimi Räikkönen és esetleg Sebastian Vettel autójába is új motort tesz a Ferrari Austinban, vállalva az ezzel járó rajtbüntetést, a Scuderia vezetősége meggondolta magát. Az eredeti elképzelés szerint a Ferrari nem akarta eltékozolni az idei szezonra engedélyezett fejlesztési zsetonmennyiséget, márpedig úgy megkezdte az egy szezonban büntetés nélkül használható négy hajtásláncot, hogy „bennhagyott" négy fejlesztési egységet. A jövő évi töretlen haladás érdekében vállaltak volna büntetést az ötödik motor bevetésével, de miután a szabályalkotó testület múlt heti ülésén úgy döntöttek, jövőre 25 helyett az ideihez hasonlóan 32 zsetont használhatnak el a gyártók, mégpedig az év bármely szakaszában, abbamaradt a kapkodás.
Ez azonban még nem zárja ki, hogy a szezon hátralévő részében belekerül az autókba az ötödik motor.
Magyar idő szerint csütörtöki fejlemény, hogy Vettel és Räikkönen is megkapja az ötödik motort, így mindkettőjüket rajtbüntetéssel sújtják – Vettel valószínűleg nem marad versenyben Hamiltonnal a vb-címért. Azt viszont nem erősítette meg a Ferrari, hogy az új erőforráshoz felhasználta a négy fejlesztési zsetont.
KÉSZ AZ ÚJ, ERŐSEBB RENAULT-MOTOR – LEHET, HOGY FELESLEGESEN
A Renault az idén először fejlesztette az év elején bevetett erőforrását, ráadásul a 12 módosítási zsetonjából egy híján az összest elhasználta. A Red Bullnak és a Toro Rossónak motort szállító francia gyártó képviselői elmondták, elsősorban a teljesítmény növelése volt a céljuk, amire nagy szükség volt, hiszen a Renault hajtásláncai nyilvánvalóan gyengébbek, mint a Ferrarié és a Mercedesé.
A Toro Rosso biztosan nem használja az új erőforrást, a Red Bull vezetői pedig le akarnak ülni a Renault mérnökeivel, akikkel megvitatják, érdemes-e rajtbüntetéseket áldozni a több lóerőért. Ha Austinban meg is büntetik a csapatok, a hátralévő három versenyen büntetés nélkül használhatnák az új motorokat.
Csakhogy azt is figyelembe kell venni, hogy a Red Bull fő esélye a győzelemre az esős idő lehet, és kár lenne rajtbüntetéssel elszalasztani ezt a lehetőséget.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 9 | 13 | 14 | 302 |
2. | Sebastian Vettel | 3 | 11 | 14 | 236 |
3. | Nico Rosberg | 3 | 11 | 13 | 229 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 2 | 12 | 123 |
5. | Valtteri Bottas | – | 1 | 11 | 111 |
6. | Felipe Massa | – | 2 | 11 | 109 |
7. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 11 | 76 |
8. | Daniel Ricciardo | – | 2 | 10 | 73 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 9 | 54 |
10. | Romain Grosjean | – | 1 | 7 | 44 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 38 |
12. | Max Verstappen | – | – | 7 | 33 |
13. | Felipe Nasr | – | – | 5 | 25 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 4 | 22 |
15. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 6 | 12 |
16. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 11 |
17. | Marcus Ericsson | – | – | 5 | 9 |
18. | Jenson Button | – | – | 3 | 8 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 531 |
2. | Ferrari | 359 |
3. | Williams-Mercedes | 220 |
4. | Red Bull-Renault | 149 |
5. | Force India-Mercedes | 92 |
6. | Lotus-Mercedes | 66 |
7. | Toro Rosso-Renault | 45 |
8. | Sauber-Ferrari | 34 |
9. | McLaren-Honda | 19 |