F1: hiányzik már? Napokon belül felpörög a Formula–1

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2017.02.18. 09:41
null
Tedd fel a kezed, ha szerinted dobogós leszel március végén Melbourne-ben!<br />Most még Fernando Alonso és Kimi Raikkönen is bizakodik (Fotó: AFP)
A Williams pénteken néhány fotó és az új autója látványtervéről készült videó megmutatásával elindította az F1-es idény előtti mozgolódást, amely a jövő héten a másik kilenc autó leleplezésével, egy héttel később az első kollektív teszttel folytatódik. Az események tehát napokon belül felpörögnek, nézzük, mit érdemes tudni most a mezőnyről!

Lassan három hónapja, hogy Abu-Dzabiban véget ért minden idők leghosszabb, 21 futamos F1-es világbajnoki szezonja. Ennyi idő alatt az is kiéhezik a gyorsasági autósportok királykategóriájára, akinek az idényzáró nem a vb-csata tetőpontja, hanem a maratoni idény lezárása miatt csalt mosolyt az arcára.

Az emírségbeli paddockban márpedig azok voltak többségben, akiket a Nico Rosberg–Lewis Hamilton csata helyett az újabb, Mercedes-dominancia által meghatározott szezon lezárása hozott lázba. Rég rossz, ha egy versenysorozat így ér véget, de mint mindig, megint jön egy új!

A 2017-es szezon előkészületeinek érdemi része kézzelfogható közelségbe került, az autókat a jövő héten egytől egyig leleplezik, hogy aztán február 27-től kétszer négynapos teszten próbálgassák a március 26-i Ausztrál Nagydíj előtt. A 2017-es idény szélesebb kerekekkel, nagyobb, gyorsabb autókkal kecsegtet, s bár a címvédő Nico Rosberg és a csődbe menő Manor-istálló hiányozni fog a mezőnyből, amikor március 26-án magyar idő szerint reggel hét órakor a 20 autó felsorakozik a melbourne-i rajtrácson, ugyanaz a bizsergés tölti meg az F1-es rajongókat, mint évtizedek óta mindig.

Pénteken a Williams autójának leleplezése szimbolizálta, hogy a csapatok felkészülése az utolsó fázisához érkezett. Nézzük, mit érdemes tudni az istállókról a bemutatók és a tesztek előtt!

MERCEDES

Nico Rosberg két nappal a vb-cím megszerzése után bejelentette visszavonulását, így Lewis Hamiltonnak új csapattársat kellett keresni. Bár Fernando Alonso is szóba került, Valtteri Bottas lett a befutó, a finn pilóta az idén bebizonyíthatja, hogy az elit kategóriába tartozik.

Nem csak pilótafronton változtattak a Mercedesnél, Paddy Lowe technikai igazgatót a legutóbb a Ferrarinál dolgozó James Allison váltja március elsején. A brit szaksajtó a váltást Toto Wolff újabb öncélú húzásaként tálalta: az osztrák a Mercedesnél Ross Brawn alatt volt a ranglétrán, a szakember kigolyózása után Lowe-t mellé rendelték, most Allison viszont már neki jelent. Így kell négy év alatt egy sikeres istálló ranglétrájának tetejére jutni!

A Mercedest mindenesetre az idén is a mezőny élére várhatjuk, az „ezüstnyilak" várhatóan az átépített és gyorsabb autók közül is kiemelkednek majd.

RED BULL

Pont az átfogó szabálymódosítás kellett az Adrian Newey zsenialitásában bízó istállónak, amely ettől reméli, hogy ledolgozza a Mercedesszel szembeni hátrányát. A motorok közötti különbségek folyamatosan csökkennek, de még maradtak különbségek, amelyeket az aerodinamikai fölényével ellensúlyozhat a Red Bull.

A Daniel Ricciardo, Max Verstappen kettős számára fontos lenne, ha az idén már nem extrém stratégiai lépésekkel kellene próbálkozni a Mercedes legyőzése érdekében.

FERRARI

A biztató 2015-ös idényt győzelem nélkül zárt 2016-os szezon követte, a Sebastian Vettel érkezésétől várt fellendülés megtört. Műszaki hibák és stratégiai balfogások bosszantották a csapatot és szurkolóit, Maurizio Arrivabene csapatfőnök és Vettel ferraris jövője is megkérdőjeleződött.

James Allisont Mattia Binotto váltotta technikai igazgatóként, de más nagy változás nem történt. Az olasz szakmai vezetőség munkáját az idén is kétkedve figyeli a szakma, miközben már Rosberg is arról beszél, hogy Vettelnek 2018-ban a Mercedes adhat esélyt.

FORCE INDIA

Fennállása legjobb eredményét érte el 2016-ban a kis csapat, amely legutóbb Jordan néven járt hasonló magasságokban, még az 1990-es évek végén. Győzelem most ugyan nem jött össze a csapatnak, de a Mercedes-motor használók közül a második legerősebbé vált a Williams legyőzésével.

Nico Hülkenberg szerint ennél magasabbra nem is törhet a Force India, ezért váltott a Renault-hoz. Sergio Pérez maradt, mellé érkezett Esteban Ocon, aki az olcsó Mercedes-motorokat biztosítja. A csapattól a negyedik hely megtartása is hatalmas siker lenne, főleg úgy, hogy az istálló első embere, Vijay Mallya napról napra közelebb kerül ahhoz, hogy hosszú börtönbüntetésre ítéljék kétes pénzügyi manőverei miatt.

2017-ES CSAPATBEMUTATÓK
CSAPAT
dátum
MERCEDES
Február 23.
RED BULL
Február 26.
FERRARI
Február 24.
FORCE INDIA
Február 22.
WILLIAMS
Február 17. – képek, videó itt!
McLAREN
Február 24.
TORO ROSSO
Február 26.
HAAS
Február 26.
RENAULT
Február 21.
SAUBER
Február 20.

WILLIAMS

A csapat pénteken képeket mutatott idei autójáról, ezzel elsőként „leplezte le" 2017-es gépét. A nagy átalakulásban reménykedők számára csalódás lehet az FW40-es, amelynek az orrán ugyanúgy megmaradt a „bütyök”, első ránézésre a nagyobb kerekek és a szélesebb, hátul alacsonyabb légterelők jelentenek újdonságot.

Valtteri Bottas Mercedeshez szerződése miatt visszatért a tavaly könnyek közepette elbúcsúztatott Felipe Massa, aki mellett talán minden idők leggátlástalanabb fizető pilótája, Lance Stroll versenyez majd. Paddy Lowe érkezése miatt mégis van ok a bizakodásra.

McLAREN

Jenson Buttont a belga Stoffel Vandoorne váltja az élmezőnyhöz a vártnál sokkal lassabban közeledő McLaren-Honda projektnél. Fernando Alonso 2007 után ismét egy újonccal versenyez együtt, de ezúttal nem a világbajnoki címért fognak csatázni.

Sőt, az újabb előrelépés sem garantált, a Honda ugyanis teljesen új koncepciójú motort gyártott, aminek a mindig derűlátó japánok szerint is megvan a kockázata. A Ron Dennis utáni éra színesebb autót ígér – ha már mást nem...

TORO ROSSO

A csapat tavaly befürdött az egyéves Ferrari-motorral, és nagy lehetőséget szalasztott el, a Red Bull ugyanis megmutatta, hogy lehet bízni a Renault-ban. Ki tudja, ha nem váltanak Franz Tosték, talán a Force Indiáéhoz hasonló szezon is elképzelhető lett volna. Most visszatérnek a Renault-hoz, s változatlan pilótapárossal (Carlos Sainz Jr. plusz négy kiló izommal) indulnak harcba a középmezőnyben.

HAAS

2017-ES TESZTIDŐPONTOK
helyszín
dátum
BARCELONA
Február 27–Március 2.
BARCELONA
Március 7–10.
SZAHÍR
Április 8–9.
HUNGARORING
Augusztus 1–2.
ABU-DZABI
November 28–29.

A Ferrari farvizén az F1-be érkező amerikai csapat első éve nem volt rossz, a leggyengébb láncszemnek Esteban Gutiérrez bizonyult, tőle meg is szabadult az istálló. Kevin Magnussennel kiegészülve Romain Grosjean egészen vállalható párost alkot, a versenyhétvégéknek nagyobb rutinnal vág neki a Haas, azaz minden adott az előrelépéshez.

RENAULT

A francia csapat remélhetőleg túl van a mélyponton, és újra megkezdi felemelkedését. Ebben bízik Nico Hülkenberg is, aki az utóbbi években kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó, dobogóhoz közeli Force Indiát hagyta el egy rövid távon kisebb, hosszabb távon viszont sokkal nagyobb sikerrel kecsegtető kihívásért.

Az enstone-i csapat különböző formáiban többször bebizonyította, hogy képes visszatérni a csúcs közelébe, most is ez a terv.

SAUBER

A Manor csődbe menetele után elkerülhetetlennek tűnik a svájci csapat számára, hogy 2017-ben sereghajtó legyen. A költséghatékonyság miatt a Ferrari tavalyi motorját használó csapat Pascal Wehrlein személyében olyan pilótát szerződtetett, aki előrelépés Felipe Nasrhoz képest, még ha a németnek az első tesztet ki is kell hagynia. Nasr távozása után a Sauber színei is megváltoznak, a McLarenhez hasonlóan már csak ezért is izgalommal várhatjuk a bemutatót – amely a Sauber esetében hétfőn lesz.

2017-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)
csapat
motor
44 Lewis HAMILTON (brit) Mercedes Mercedes
77 Valtteri BOTTAS (finn) Mercedes Mercedes
3 Daniel RICCIARDO (ausztrál) Red Bull TAG Heuer (Renault)
33 Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull TAG Heuer (Renault)
5
Sebastian VETTEL (német)
Ferrari
Ferrari
7
Kimi RÄIKKÖNEN (finn)
Ferrari Ferrari
11
Sergio PÉREZ (mexikói)Force India
Mercedes
31Esteban OCON (francia)
Force India
Mercedes
19 Felipe MASSA (brazil) Williams Mercedes
18 Lance STROLL (kanadai) Williams Mercedes
14 Fernando ALONSO (spanyol) McLaren Honda
2
Stoffel VANDOORNE (belga)
McLaren Honda
26 Danyiil KVJAT (orosz) Toro Rosso Renault
55
Carlos SAINZ Jr. (spanyol)
Toro Rosso Renault
20 Kevin MAGNUSSEN (dán) Haas Ferrari
8
Romain GROSJEAN (francia)
Haas
Ferrari
30Jolyon PALMER (brit)
Renault
Renault
27
Nico HÜLKENBERG (német)
Renault
Renault
9 Marcus ERICSSON (svéd) Sauber Ferrari
94 Pascal WEHRLEIN (német) Sauber Ferrari
A VERSENYNAPTÁR
rajt
Március 26. Ausztrál Nagydíj, Melbourne 7.00
Április 9.
Kínai Nagydíj, Sanghaj
8.00
Április 16.
Bahreini Nagydíj, Szahír
17.00
Április 30. Orosz Nagydíj, Szocsi 14.00
Május 14. Spanyol Nagydíj, Barcelona 14.00
Május 28. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo 14.00
Június 11. Kanadai Nagydíj, Montreal 20.00
Június 25.
Európai Nagydíj, Baki
15.00
Július 9. Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring
14.00
Július 16. Brit Nagydíj, Silverstone 14.00
Július 30. Magyar Nagydíj, Mogyoród 14.00
Augusztus 27. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps 14.00
Szeptember 3. Olasz Nagydíj, Monza 14.00
Szeptember 17. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr 14.00
Október 1.
Malajziai Nagydíj, Sepang
9.00
Október 8. Japán Nagydíj, Szuzuka 7.00
Október 22. Amerikai Nagydíj, Austin 21.00
Október 29.
Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
20.00
November 12. Brazil Nagydíj, Sao Paulo 17.00
November 26. Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi14.00

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik