Lewis Hamilton akár a soron következő Amerikai Nagydíjon – amelyen két évvel ezelőtt már egyszer felülhetett a sportág trónjára – biztosíthatja negyedik világbajnoki címét, amennyiben nyer, miközben Sebastian Vettel legfeljebb a hatodik, illetve abban az esetben, ha a britet másodikként inti le a kockás zászló, miközben német ellenfele a nyolcadik helynél hátrébb végez. Bár úgy tűnhet, hogy áthidalhatatlan mélység húzódik Vettel előtt a célig vezető úton, mégis az F–1 történetében már több versenyzőnek is sikerült kimásznia a gödörből. Igaz, nem ennyire mélyből…
Év | Világbajnok | Vb-éllovas 4 futammal a vége előtt | Ponthátrány/győzelemért járó pontok 4 GP-vel a vége előtt* | Különbség a szezon végén |
1955 | Juan Manuel Fangio | Stirling Moss | 1.33/8: 0.16 | 17 |
1956 | Juan Manuel Fangio | Stirling Moss | 2/8: 0.25 | 3 |
1964 | John Surtees | Graham Hill | 13/9: 1.44 | 1 |
1974 | Emerson Fittipaldi | Clay Regazzoni | 7/9: 0.77 | 3 |
1976 | James Hunt | Niki Lauda | 14/9: 1.55 | 1 |
1981 | Nelson Piquet | Carlos Reutemann | 6/9: 0.66 | 1 |
1982 | Keke Rosberg | Didier Pironi | 12/9: 1.33 | 5 |
1983 | Nelson Piquet | Alain Prost | 14/9: 1.55 | 2 |
1986 | Alain Prost | Nigel Mansell | 2/9: 0.22 | 2 |
2000 | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | 6/10: 0.60 | 19 |
2007 | Kimi Räikkönen | Lewis Hamilton | 18/10: 1.80 | 1 |
2010 | Sebastian Vettel | Fernando Alonso | 21/25: 0.84 | 4 |
*azt mutatja meg, hogy az első helyezésért járó pontok arányában hány győzelemnyi volt az adott versenyző lemaradása az egyéni összetettben (a pontszámítás változásai miatt jelenítettük meg így), amikor már csak négy nagydíj volt hátra az aktuális idényből. |
Ahogyan a fenti táblázatból is kiolvasható az 1950 óta lezajlott 67 Formula–1-es idényben összesen 12 (17.9%) alkalommal fordult elő, hogy az a pilóta ünnepelhetett világbajnoki címet, aki négy versennyel a vége előtt ponthátrányban állt az egyéni összetettben. A legnagyobb hátrányt éppen Vettel jelenlegi csapattársa, Räikkönen tudta leküzdeni. A finn 2007-ben 18 pontos lemaradásban állt Hamilton mögött az Olasz Nagydíjat követően, a szezon végén mégis a brit versenyző előtt sikerült végeznie egypontos előnnyel.
A történethez azonban az is hozzátartozik, hogy Räikkönennek tíz évvel ezelőtt arányaiban nézve 1.8 (akkor Räikkönen hátránya két futammal a vége előtt is nagyjából ekkora volt…), míg most a négyszeres bajnok Vettelnek 2.36 futamgyőzelemnyi hátrányt kellene eltüntetnie négy nagydíj leforgása alatt.
Ez azt jelenti, hogy Vettelnek márkatársához viszonyítva versenyenként átlagosan több mint 10.25 ponttal kellene többet hoznia Hamiltonon ahhoz, hogy a szezonzáró után az ő neve íródjon bele bajnokként az évkönyvekbe.