Lewis Hamilton a Japán Nagydíjon szerezte meg 71. pole pozícióját, a kilencedik kísérletére az elsőt Szuzukában, ahol Ayrton Senna mindhárom világbajnoki címét biztossá tette. S éppen ezzel a rajtelsőséggel érte utol a brazilok ikonját egy olyan mutatóban, amelyet rajtuk kívül senki más sem tud felmutatni a Formula–1 történetében – igen, még Michael Schumacher sem.
Eddig csak Senna volt képes arra, hogy egymást követő három szezonban legalább tíz pole pozíciót szerezzen. Senna 1988-as, 1989-es és 1990-es produkcióját Hamilton most megismételte, 2015 és 2016 után 2017-ben is eljutott tíz rajtelsőségig. Persze árnyalja a képet, hogy amíg Senna sikersorozata alatt 16 futamos szezonok voltak, Hamiltonnak több időmérő áll a rendelkezésére (bár 2015-ben 12 kvalifikáció kellett neki 11 rajtelsőséghez, s az idén is a 16. alkalommal meglett a 10. pole, tavaly az első 16 időmérőből csak nyolcat nyert meg).
OKTÓBER 6., PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:29.166 |
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:48.719 |
OKTÓBER 7., SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:29.055 |
pole: Hamilton 1:27.319, 2. Bottas 1:27.651 |
OKTÓBER 8., VASÁRNAP |
7.00: a verseny (53 kör, 307.471 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Október 22., 21.00: Amerikai Nagydíj |
Október 29., 20.00: Mexikói Nagydíj |
November 12., 17.00: Brazil Nagydíj |
„Ez az autó elképesztő. Szuzuka pedig már eddig is elképesztő pálya volt, de most három másodperccel gyorsabbak vagyunk, mint egy éve. Őrületes, ahogy ide-oda dobál az autó az S-kanyarokban! Ezért is az időmérő a kedvencem a versenyhétvégéken. Itt valamiért sohasem sikerült megfelelően összeállítani az autót, de most összejött, és hálás vagyok érte a csapatnak, óriási élmény" – mondta Hamilton, aki nagy nyomásra számít a versenyen Sebastian Vettel részéről.
A Ferrari német pilótája elismerte, extra kockázatot vállalt az utolsó időmérős körében, de nem jött be.
„Valtteriről tudtam, hogy visszasorolják, így valahogy Lewist kellett volna legyőzni. Extra kockázatot vállaltam, de nem működött. Az első sorral elégedett vagyok, lehetne gyorsabb is az autó, de a versenyen jók lehetünk" – mondta Vettel, aki nem tudja, mire számítson a versenyen a Mercedestől.
„Kiszámíthatatlanok, Malajziában nem voltak gyorsak, de úgy tűnik, összeszedték magukat. Össze kell szednünk magunkat, és ha lehetőséget kapunk, kihasználni" – mondta Vettel, aki szerint a 10. helyről rajtoló Kimi Räikkönen előtt egy hete példát mutatott azzal, hogy az utolsó helyről indulva negyedik lett.
A finn pilóta lágy gumikon rajtol majd, akárcsak Valtteri Bottas, aki a 2. helyről a 6. rajtkockába kerül vissza a maga váltócseréje miatt.
„Nem bánom, hogy Kimit is megbüntették, hasonló stratégiánk lesz, de így legalább előnyből indulok. Hosszú verseny lesz, meglátjuk, ki milyen gyors lesz" – mondta a Mercedes finn pilótája.
Bottas büntetése miatt a Red Bullé a második sor a versenyen, de az osztrák csapat pilótáinak csak akkor lesz esélyük Max Verstappen malajziai győzelmének megismétlésére, ha lerajtolják a Hamilton, Vettel párost. Daniel Ricciardo különösen bizakodó, a harmadik rajthelyen a tiszta oldalról rajtoló ausztrál autóján kevésbé meredekek a légterelők, mint Verstappen autóján, így gyorsabb lehet az egyenesekben.
„Örülök, hogy a harmadik helyről indulhatok, egyértelműen előnyt jelent a tiszta oldal. Ha nem is sikerül jól a rajtom, tarthatom a lépést az élcsoporttal. Ám nagyon fontos lenne a jó rajt, itt előzni ugyanis szinte lehetetlen. Ám a nagyobb végsebességgel a támadásokat és a védekezést is nagyobb eséllyel várhatom" – mondta Ricciardo.
A nap beszólása Stoffel Vandoorne nevéhez fűződik. A McLaren belga pilótáját megkérdezték, mi a különbség a szuzukai pályán megtett kör között, ha összeveti a japán Super Formulát és a Formula–1-et.
„Az egyenesekben szinte semmi” – válaszolta a belga, mire nevetésben tört ki a hallgatóság. A pilóta és a mellette ülő Honda-vezető igen kényelmetlenül érezte magát, hiszen Vandoorne akaratlanul is viccet csinált a Hondából a hazai pályáján.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer |
4. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer |
5. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes |
6. | Valtteri Bottas* | finn | Mercedes |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
9. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda |
10. | Kimi Räikkönen* | finn | Ferrari |
11. | Nico Hülkenberg | német | Renault |
12. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari |
13. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari |
14. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari |
17. | Pascal Wehrlein | német | Sauber-Ferrari |
18. | Jolyon Palmer** | brit | Renault |
19. | Carlos Sainz Jr.** | spanyol | Toro Rosso-Renault |
20. | Fernando Alonso*** | spanyol | McLaren-Honda |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**a motorkvóta átlépéséért 35 rajthelyes büntetés | |||
***a motorkvóta átlépéséért 20 rajthelyes büntetés | |||
A módosított sorrend forrása: forix.autosport.com |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:29.047 | 1. | Hamilton | 1:27.819 |
2. | Räikkönen | 1:29.163 | 2. | Vettel | 1:28.225 |
3. | Verstappen | 1:29.181 | 3. | Bottas | 1:28.543 |
4. | Bottas | 1:29.332 | 4. | Verstappen | 1:28.747 |
5. | Vettel | 1:29.352 | 5. | Ricciardo | 1:28.935 |
6. | Ricciardo | 1:29.475 | 6. | Räikkönen | 1:29.079 |
7. | Pérez | 1:29.696 | 7. | Ocon | 1:29.199 |
8. | Ocon | 1:30.115 | 8. | Pérez | 1:29.343 |
9. | Hülkenberg | 1:30.252 | 9. | Massa | 1:29.687 |
10. | Massa | 1:30.352 | 10. | Alonso | 1:29.749 |
11. | Palmer | 1:30.516 | 11. | Vandoorne | 1:29.778 |
12. | Alonso | 1:30.525 | 12. | Hülkenberg | 1:29.879 |
13. | Sainz | 1:30.565 | 13. | Magnussen | 1:29.972 |
14. | Vandoorne | 1:30.654 | 14. | Palmer | 1:30.022 |
15. | Magnussen | 1:30.774 | 15. | Sainz | 1:30.413 |
16. | Grosjean | 1:30.849 | |||
17. | Gasly | 1:31.317 | |||
18. | Stroll | 1:31.409 | |||
19. | Ericsson | 1:31.597 | |||
20. | Wehrlein | 1:31.885 |