SZEPTEMBER 14., PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:39.711 |
2. szabadedzés: 1. Räikkönen 1:38.699 |
SZEPTEMBER 15.,SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:38.054 |
időmérő edzés: 1. Hamilton 1:36.015 |
SZEPTEMBER 16.,VASÁRNAP |
14.10: a verseny (61 kör, 308.706 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 30., 13.10:Orosz Nagydíj |
Október 7., 07.10:Japán Nagydíj |
Október 21., 20.10:Amerikai Nagydíj |
VILÁGBAJNOKI CÍMET JELENTŐ KÖR?
A Szingapúri Nagydíj időmérőjének harmadik szakaszában meglepő név állt az időlista élén az első mért körök teljesítése után. Ugyanis a Mercedes legrosszabb pályájának számító aszfaltcsíkon Lewis Hamilton – 1.329 szekundumot faragva a Q2-es idején – 1:36.015-nél állította meg a stoppert, míg a favorit Sebastian Vettel lemaradása a harmadik pozícióban már a 6 tizedet is meghaladta.
Bár utolsó nekifutásra a brit hibázott a gyors körén, idejét senki sem tudta megközelíteni, így 2009, 2012 és 2014 után újra a pole pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását. Ráadásul negyedik elsőségével utolérte az utcai pályán csúcstartó Vettelt is, aki tovább folytatta a páros évben mutatott rosszabb teljesítményét, hiszen eddig 2011-ben, 2013-ban, 2015-ben és 2017-ben bizonyult a leggyorsabbnak, vagyis csak páratlan években várhatta a legelőkelőbb helyről a startot.
Érdekesség, ha a brit 2016-ban is behúzta volna az időmérőt, akkor 2011-től kezdve Vettel, Hamilton sorminta rajzolódott volna ki a Szingapúri GP pole pozíciósainál, ám két évvel ezelőtt Nico Rosberg kaparintotta meg az első rajtkockát.
Mivel a címvédő megint úgy lett első, hogy nem ő számított az esélyesnek, miközben a favorit Ferrari az egyik autójával az első sorból, míg a másikkal a másodikból is kiszorult, több szakértő is arról kezdett beszélni, a szombati kvalifikáció döntő lehet a világbajnoki címért vívott csatában.
„Ez az év köre eddig” – jelentette ki Martin Brundle, és az ugyancsak korábbi F1-es versenyző, Paul di Resta sem fukarkodott a dicsérettel.
„Ez akár világbajnoki címet jelentő kör is lehet” – magyarázta a Sky Sports szakértője.
ÁM A ZSENI KÖNNYEN LEHETETT VOLNA IDIÓTA IS
„Ez hihetetlen és borzasztó időmérő volt. Igazi érzelmi hullámvasút az elejétől a végéig” – magyarázta már a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, aki mint ahogyan utalt is rá, akár teljesen más hangvételű nyilatkozatot is adhatott volna. Hiszen már az időmérő első szakaszában ellentétes irányt vehetett volna a küzdelem, és a fenti mondat is meglehetősen különböző jelentést kaphatott volna, ha a brit 241 ezreddel rosszabb időt ér el.
Ugyanis a Mercedes versenyzői kérték a legkevesebb, összesen 6 szett hiperlágyat, míg a fő rivális, a Ferrari párosa például 10-et. A német gárdának pontosan ezért az első szekcióban mindenképpen a keményebbnek számító ultralágy gumin kellett Q2-es szereplést érő időt elérnie, ami nem kis rizikót jelentett.
„Tudod, mi a különbség az idióta és a zseni között? Kéttized” – üzent Wolffnak a Sauber csapatfőnöke, Frédéric Vasseur, rámutatva arra, hogy csupán 241 ezreden múlt, hogy Hamilton fantasztikus köre helyett ne a Mercedes óriási hibája szolgáltassa a fő témát.
A FERRARI MAJDNEM MEGTETTE, ÁM VÉGÜL MEGIJEDT
Bár a német gárda példája jól jelezte, könnyen balul sülhet el, ha valamelyik élcsapat nem a hiperlágyon próbál meg továbbmenni, a Ferrari mégis a lila jelzésű Pirellin hagyta el a bokszot a második szakaszban. Míg az első köröket követően Kimi Räikkönen rádión jelentette, az ultralágy nem lesz elég, márkatársa úgy vélte, akár össze is jöhetett volna a bravúr.
„Még fél másodperc lett volna bennem” – mondta el többször is Vettel a mérnökének, ám a Ferrari úgy határozott, inkább nem kockáztat, így mindkét pilótáját kiküldte egy újabb körre immár a hiperlágyon. A német azonban még a kvalifikációt követően sem volt biztos abban, csapata a jó döntést hozta-e, ugyanis amennyiben sikerült volna továbbjutnia a lila festésű gumikon, akkor nagy taktikai előnyben várhatta volna a startot – így viszont mindhárom élcsapat összes versenyzője egyazon keveréken vág neki a 61 körös versenynek.
Stratégiai szempontból tehát kevesebb variálás várható, főleg az első három rajtkockából indulók között. Kérdés azonban, hogy valamelyik topgárda megosztja-e a taktikát, ugyanis a Pirelli számításai szerint bár a hiperlágyas kezdés, majd a 13. körben a lágyra váltás hasonlóan gyors, mint a legjobbnak számító ultralágyas indulás és lágyas befejezés, a Szingapúrban állandóan szerepet kapó biztonsági autó egy alternatív, akár kétkiállásos taktikának is utat nyithat.
HA NEM A TAKTIKA, AKKOR A RAJT DÖNTHET?
Az F1 első éjszakai futamát 2008-ban Szingapúrban rendezték meg, ahol azóta annak ellenére is tízből hétszer a pole pozíciót megszerző versenyző diadalmaskodott, hogy összesen 17 alkalommal hajtott pályára a biztonsági autó. Hamilton tehát nem is várhatná jobb helyről az indulást, ám pontosan a tavalyi Grand Prix-n történtek inthetik óva attól, hogy túl biztosnak vegye a sikert.
Ugyanis a brit 2017-ben az 5. pozícióból kezdte meg az első esős, éjszakai versenyt, és aratott a világbajnoki cím szempontjából meghatározó győzelmet, miután legnagyobb riválisa, Vettel az indulást követően összeakadt márkatársával, ami a két Ferrari nullázása mellett a második pozícióból startoló Max Verstappen és Fernando Alonso versenyének a végét is eredményezte.
Míg a holland egyébként idén ugyancsak az első sor páros oldaláról indul, miközben pénteki versenytempójából kiindulva jó esélye lehet a győzelemre, addig a spanyol a 11. rajtkockát foglalhatja el, így mindenképpen megpróbálkozhat az olasz gumiszállító által kijelölt legjobb stratégiával.
Ha Hamiltonnak összejön a siker, miközben Vettel újabb vereséget szenved el egy olyan helyszínen, melyre favoritként érkezett, akkor a német számára lassan megint elúszik a hőn áhított 5. világbajnoki cím…
Hogy milyen irányt vesz a két négyszeres világbajnok csatája, a 14 óra 10 perckor kezdődő versenyen kiderül.