Kling Sándor élete egyik legnehezebb döntését hozta meg, amikor a 2018-as idény előtt elhagyta a Red Bull Racinget. A 32 éves gépészmérnök 2015 februárjában került az F1-es csapathoz anyagszerkezeti elemzőként, és az évek során megbecsült tagjává vált a mérnöki brigádnak. Bár nagyon élvezte a munkát, egy idő után egyre csábítóbbá vált a gondolat, hogy az istállónál megszerzett különleges tudást családi vállalkozása keretén belül kamatoztassa. Az év eleje óta így saját kft.-jénél tevékenykedik, egyebek mellett egy F1-es technológiákon alapuló karbonfelni kifejlesztésén.
Arra azonban már korábban is utalt, hogy nem végleg zárta be maga mögött a Red Bull ajtaját, ami olyannyira igaz, hogy a fejlesztések szempontjából kiemelten zsúfolt időszakra november elejétől január végéig vissza is tért Milton Keynesbe.
Évtizedekig csupán távoli álomnak tűnt, hogy valaki Magyarországról indulva eljusson addig, hogy Formula–1-es autón dolgozzon, de Kling Sándor mérnökként, Jánvári Zsolt pedig autóvillamossági technikusként bebizonyította, igenis vezet út a csúcskategóriába. Kulcstényezőként mindketten a kitartást és a szorgalmat említik az elsők között, ami a szaktudás mellett nekik is megnyitotta az F1 kapuját. A magyar munkatársak egyaránt csapataik megbecsült tagjai: amikor idén felőlük érdeklődtünk, Kling Sándort a Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache, Jánvári Zsoltot pedig a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner is több ízben dicsérte. |
„Fájdalmas pillanat volt, amikor bejelentettem, hogy felmondok, mert nagyon szerettem ezt a munkahelyet – mondta Kling. – De ők sem örültek, mert meg voltak elégedve a munkámmal. Innen jött az ötlet, hogy mivel itthon családi vállalkozásban dolgozom, és rugalmasabb a beosztásom, a hajtós időszakra visszamehetnék. Ezt akkor megbeszéltük, majd a felső vezetők is rábólintottak, és a nyáron meg is kötöttük a határozott idejű szerződést.”
Egy F1-es istálló életében azért nő meg ebben az időszakban a munkamennyiség, mert ekkorra tolódik egyre nagyobb hangsúly a következő évi fejlesztésekre. A nagyobb csapatok elképesztő erőforrásai lehetővé teszik, hogy párhuzamosan dolgozzanak két projekten, de a súlyozás folyamatosan változik, novemberre pedig már egyértelműen a 2019-es idény áll a fókuszban – pláne egy olyan istálló esetében, mint a Red Bull, amely már biztosan a konstruktőri tabella harmadik helyén végez idén. Kling is izgatottan várja, hogy segítse a fejlesztéseket:
„Már beszéltem a főnökömmel, és egyelőre annyit tudok, hogy eleinte a futómű belső részein fogok dolgozni. Ennél többet most nem mondhatok, a továbbiak később körvonalazódnak. De korábban sokat foglalkoztam az első szárnnyal, és mivel ezek a légterelők 2019-ben radikálisan megváltoznak, valószínűleg ezen a területen is dolgozom majd. A szabályváltozások mindig nagyon izgalmasak, mert számos buktatót, de lehetőséget is rejtenek magukban.”
A magyar mérnök helyzete azért is irigylésre méltó, mert hiába számít álommunkának az F1-ben dolgozni, a legtöbb pozíció szinte állandó rendelkezésre állást követel meg, amitől sokan megcsömörlenek. Ezzel a negyedéves lehetőséggel viszont Kling úgy tud benne maradni az F1-es vérkeringésben, hogy az év többi részében családjára és vállalkozására is marad ideje.
„Óriási megtiszteltetés, hogy visszamehetek, és technikailag is fontos képben maradni a csúcstechnológiákkal. Ez ebben a formában remek lehetőség, majd meglátjuk, hogy meg tudunk-e jövőre is egyezni valami hasonló konstrukcióban.”