TIZENEGY GYŐZELEMRE A REKORDTÓL
Lewis Hamilton az egyik legnagyobb győzelmét és egyben az első hazai sikerét 2008-ban aratta Silverstone-ban, majd 11 évvel később történelmet írt az őt ünneplő közönség előtt. A brit ugyanis hatodik alkalommal szelte át elsőként a célvonalat Nagy-Britanniában, amivel – megelőzve az öt sikert számláló Jim Clarkot és Alain Prostot – nemcsak a legsikeresebb versenyzővé vált a nagydíjon, hanem a hazai GP-n megszerzett elsőségek számában is beállította a rekordot.
Prost hatszor (1981, 1983, 1988, 1989, 1990, 1993) diadalmaskodott a franciaországi versenyeken, így sokáig egyedül állt az élen, Hamilton azonban az elmúlt években folyamatosan kapaszkodott felfele: 2016-ban a Michael Schumacher, Nigel Mansell és Juan Manuel Fangio alkotta triót érte utol, majd 2017-ben következett Jim Clark, hogy aztán két évvel később befogja a listavezető franciát.
JÚLIUS 26., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:14.013 | |||
2. szabadedzés: 1. Leclerc 1:13.449 | |||
JÚLIUS 27., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
JÚLIUS 28., VASÁRNAP | |||
Futam: 15.10–17.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Augusztus 4., 15.10 | 34. Magyar Nagydíj | ||
Szeptember 1., 15.10 | 64. Belga Nagydíj | ||
Szeptember 8., 15.10 | 70. Olasz Nagydíj |
Ám a rekorddöntés és -beállítás árnyékában egy még fontosabb mérföldkőhöz érkezett el Hamilton – a 80. győzelmét jegyezte a Formula–1-ben. A brit már a 2016-os Brazil Nagydíj óta egyedüliként áll az örökranglista második helyén, az azóta lefutott 52 versenyen 28-szor állhatott fel a dobogó felső fokára, vagyis a futamok több mint felén ő diadalmaskodott…
Az idén nem mellesleg jobban kezdett, mint valaha: 10 GP-n 7 sikert könyvelhetett el, így már csak 11 győzelemre van a sokáig megdönthetetlennek tűnő Schumacher-rekord beállításától, amikor 11 nagydíj van még hátra a 2019-es kiírásból. A brit tehát már az idei Abu-dzabi Nagydíjon utolérheti a diadalok számában a hétszeres világbajnokot, igaz, a rekordbeállításhoz egy addig példátlan 12 versenyhétvégét felölelő győzelmi sorozatot kellene véghez vinnie (a jelenlegi rekord egymás után 9 siker, amit Vettel tart), miközben így a hatodik vb-cím is garantált lenne számára.
Nagy valószínűséggel azonban nem idén, hanem 2020-ban érheti utol a német legendát, nem mellesleg nemcsak a futamon megszerzett elsőségek tekintetében, hanem az ugyancsak elérhetetlennek tűnő világbajnoki címek számában is – persze ehhez előbb 2019-ben be kell húznia a hatodikat. Hamilton tehát még a 2021-es szabályváltoztatások előtt minden idők legsikeresebb versenyzőjévé válhat, azt követően pedig ki tudja, hogyan íródnak át az erőviszonyok.
A brit szerződése 2020 végéig él a Mercedesszel, így kérdés, hogy – amennyiben folytatja – marad-e a minden idők talán legdominánsabb korszakát futó Mercedesszel, vagy csapatot vált. Hét évvel ezelőtt egyszer már remek ütemben távozott, nemrég pedig újra szóba hozták a Ferrarival is, igaz, 2009 világbajnoka, Jenson Button nem tartja jó ötletnek a maranellóiakhoz történő igazolást, szerinte volt csapattársa a 10 címet is becélozhatja a németekkel. Hamilton a 13. idényét futja jelenleg, Schumacher összesen 19-et teljesített.
ÜNNEPEL A MERCEDES
Hamilton sikereihez kellett egy rendkívül erős csapat is, amely minden idők egyik, ha nem a legnagyobb dominanciáját írja 2014 óta. A Mercedes ugyanis zsinórban 5 konstruktőri és 5 egyéni címet (Hamilton 4-et, Nico Rosberg 1-et) ünnepelhetett, miközben a gárda idén is toronymagasan vezet – előnye 164 pont a második Ferrari előtt –, mint ahogyan a versenyzők is: Hamilton 39 ponttal előzi meg a második Bottast, míg 87-tel a harmadik Max Verstappent.
A hétvégén a 200. F1-es nagydíját ünneplő gárda remek formában érkezhetett meg a hazai versenyére, amelyen nem mellesleg az autóversenyzésben való részvétele 125. évfordulója előtt is tiszteleg egy különleges festéssel. Igaz, az Osztrák Nagydíjat követően még úgy tűnt, gondban lehetnek az „ezüstnyilak” a várható hőség miatt, az immár részben fehér fényezést kapó W10-esnek több tényező is kedvezhet.
1. Hamilton | 223 | 1. Mercedes | 407 |
2. Bottas | 184 | 2. Ferrari | 243 |
3. Verstappen | 136 | 3. Red Bull-Honda | 191 |
4. Vettel | 123 | 4. McLaren-Renault | 60 |
5. Leclerc | 120 | 5. Renault | 39 |
6. Gasly | 55 | 6. Alfa Romeo-Ferrari | 26 |
A Mercedes új karosszériával készült, ami az év eleje óta fennálló, majd Spielbergben kicsúcsosodó hűtési problémákat kívánja orvosolni. A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko el is mondta, hiába a hőség, a németek nagy valószínűséggel megoldották a problémáikat.
„Csakis a hőségben sebezhetők, így abban reménykedünk, hogy forróság lesz Hockenheimben. Viszont azt is tudjuk, hogy új karosszériát hoznak és módosították a hűtőrendszerüket, szóval mindent megtesznek azért, hogy nyerjenek hazai környezetben” – mondta az osztrák. A pénteki eredmények Markót igazolják, hiszen hiába sajátította ki a Ferrari az első két helyet mindkét edzésen, mégis a Mercedes örülhet igazán.
A pénteki nagy hőségben ugyanis nem volt számottevő a német gárda lemaradása: az első tréningen Hamilton a közepes keveréken 3 tizedre volt Vettel lágy gumikon futott körétől, míg a másodikon 0.15 századot kapott Leclerc-től azonos abroncson. A hosszú etapokon eközben továbbra is Hamiltonék jelentették a mércét, igaz, ezúttal nem voltak olyan nagy fölényben, mint az elmúlt nagydíjakon: átlagosan 2 tizedet adtak a Ferrarinak, miközben 4-et a Red Bullnak.
A nap végén Toto Wolff pedig azt is megerősítette, nem kellett úgy visszafogniuk a motor teljesítményét, mint Spielbergben.
„A motor hűtése szempontjából még maradt is mozgásterünk. Egyáltalán nem jelentett problémát, sokkal inkább a tapadás szintje volt a gond. Láthattuk, hogy a Ferrari nagyon erős volt a kanyarokban, pedig ott korábban mi voltunk a jobbak. Azonban tisztában vagyok azzal, jelenleg mindannyiunk kezét megköti a felületi túlmelegedés” – magyarázta az osztrák, ezzel utalva arra, nem az olaszok nyertek időt a kanyarokban, hanem a forróság fedi el az ő erősségüket. Ugyanis az autók a gumik felületi túlmelegedése miatt egy bizonyos szinten túl már nem tudják kihasználni a leszorítóerőt, így a kanyarokban kiegyenlítődnek az erőviszonyok.
A hőség nemcsak ebből a szempontból játszott a maranellóiak kezére, hanem egy másik gyengeségükből is előnyt kovácsolt, hiszen idén rengeteget szenvedtek a leszorítóerő hiánya miatt a gumik felmelegítésével, a nagy forróságban azonban hirtelen működési tartományba kerültek. Nem úgy, mint a Mercedes, amely az időjárási körülmények miatt pont túlhaladta azt a bizonyos tartományt, ezért túlmelegítette a Pirelliket.
A ferrarisok tehát nem hiába nyilatkoztak úgy, jó lenne, ha az egész hétvégén maradna a hőség, ám ők is tudják, szombaton és vasárnap is teljesen más időjárási viszonyok fogadják a mezőnyt. Ugyanis több, mint 10 fokot csökken a levegő hőmérséklete, miközben esőt jósolnak mind a két napra, ennek pedig talán Vettel örül a legkevésbé Hockenheimben.
AZ A BIZONYOS HOCKENHEIMI ZÁPOR
Bár a német egy évvel ezelőtt az első rajtkockából várhatta a piros lámpák kialvását, miközben bajnoki riválisa, Hamilton az időmérőn bekövetkező technikai hiba miatt a 14. helyről vághatott neki a versenynek, a leintést követően mégsem Vettel 8 pontos előnye nőtt meg a vb-összetettben, hanem Hamilton húzott el 17 ponttal a riválisa előtt.
A futam 43. körében ugyanis megérkezett a zápor, ami nagy taktikai kavarodást okozott, miközben több pilóta is hibázott. Köztük volt az élen álló Vettel is, aki az 52. körben szaladt ki a kavicságyba, majd a fal állította meg a Ferrariját. Az eset miatt pályára hajtó biztonsági autó mögött pedig pont riválisa, Hamilton vezette fel a mezőnyt, és a brit onnantól ki sem engedte a kezei közül a győzelmet.
Mint utóbb kiderült, Vettel hockenheimi hibája jelentette a fordulópontot a világbajnoki címért vívott csatában, és talán a Hamiltonnal folytatott rivalizálásban is. A 2018-as Német Nagydíjat követően ugyanis a brit még 7 győzelmet húzott be az év végéig és szerezte meg magabiztos előnnyel az ötödik vb-címét, míg a német egyszer, Belgiumban állhatott fel a dobogó tetejére.
A ferraris nyeretlenségi szériája azóta is fut, hiába a maranellóiak remek tesztidénye, hol taktikai baki, hol vezetői hiba fosztotta meg őket a győzelemtől. Vettel ráadásul csapaton belül is új kihívót kapott, a fiatal Leclerc többször is fejtörést okozott neki.
És most hiába volt a Ferrari a leggyorsabb a hockenheimi pénteken, amikor igazán számít, úgy tűnik, Vettelnek hazai pályán továbbra sem kedvez a szerencse, hiszen a hűvösebb idő újra előhozhatja a gyengeségüket, miközben az esőben még nagyobb gondban lehetnek a tapadáshiány miatt.
Ám arról nem szabad megfeledkezni, a változó körülmények és az eső bizonytalansági faktort jelent, ami akár nagyon izgalmas folytatást is hozhat Hockenheimben.