1. TÖKÉLETES MERCEDES
A Formula–1-ben alapvető igazság, hogy lassú autóval még senki sem lett világbajnok – ez Juan Manuel Fangiótól kezdve Niki Laudán át Michael Schumacherre mindenkire igaz, ahogy Hamiltonra is. A brit valóban megütötte a főnyereményt, amikor elképesztő bátorságról tanúbizonyságról téve 2012 végén elhagyta a győztes McLarent a vergődő Mercedes kedvéért, mert az ezüstnyilak 2014 óta újra meg újra ámulatba ejtik a világot. Idén az első szárnyak megváltoztatásával minden csapatnak alapjaiban új aerodinamikai koncepciót kellett kidolgoznia, ami megint a Mercedesnek sikerült a legjobban. A csapatnak az évad első felében gyakorlatilag nem volt ellenfele, de a nyári szünet után a Ferrari is csak időmérős tempó tekintetében tudta túlszárnyalni. Autója fantasztikus teljesítményét Hamilton könyörtelen stílusban váltotta világbajnoki címre.
NOVEMBER 1., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:34.057 | |||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:33.232 | |||
NOVEMBER 2., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:33.305 | |||
Időmérő: 1. Bottas 1:32.129 | |||
NOVEMBER 3., VASÁRNAP | |||
A verseny: 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Verstappen | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
November 17., 18.10 | 47. Brazil Nagydíj | ||
December 1., 14.10 | 11. Abu-dzabi Nagydíj |
2. RENDÍTHETETLEN KÖVETKEZETESSÉG
Amikor Bottast Austinban megkérdezték, mi Hamilton legnagyobb erénye, gondolkodás nélkül vágta rá: a következetesség. A sikerekhez természetesen elengedhetetlen a tehetség és a kiemelkedő tempó, ám egy bajnoki hadjáratban nem elég egy-egy megvillanás – újra meg újra a maximumon kell teljesíteni, és ez a brit klasszis egyik igazán nagy erénye. Ő az egyetlen idén, aki az eddigi összes futamon pontot szerzett, és a három élcsapat versenyzői közül messze a legkevesebb hibát követte el. Egyedül akkor teljesített saját szintje alatt, amikor Hockenheimben betegen versenyzett, és kicsúszott – a többi alkalommal szinte mindig maximalizálni tudta lehetőségeit.
3. KIÁBRÁNDÍTÓ KONKURENCIA
Amilyen kitűnően alkalmazkodott a Mercedes az idei szabályváltozásokhoz, annyira kiábrándítóan dolgozott a Ferrari, ahogy összességében a Red Bulltól is sokkal többet vártunk. Az olaszok teljesítménye különösen annak fényében csalódás, hogy 2017-re és 2018-ra is remek autót építettek, ezért joggal vártuk, hogy a fokozatos javulás jegyében idén végig harcban állnak majd a vb-címért – ehhez képest az első 12 futamon egy árva győzelmet sem arattak. Egy Hamilton kaliberű versenyzőnek pedig nem lehet ekkora előnyt adni, így a bajnokság sorsa tulajdonképpen a nyári szünetig el is dőlt. Bár az idény második felében kiderült, a Ferrari koncepciója nem teljesen reménytelen, több mint félév előnyt nem adhat büntetlenül egy Mercedes-kaliberű csapatnak. A Red Bull-Honda is csalódást okozott, mert két szerencsés futamgyőzelemnél illett volna nagyobb sikereket elérni.
4. GYENGÉBB CSAPATTÁRS
Nico Rosberg 2014 és 2016 között nyújtott teljesítményét Bottas elmúlt három éve értékeli fel igazán, hiszen a finn nemhogy Hamilton, de mercedeses elődje teljesítményét sem tudja megközelíteni. Noha idénye nagyon biztatóan kezdődött, hiszen négy verseny után még a tabella élén állt, és két versenyt is megnyert, csapattársa ezt követő szárnyalása bénítóan hatott rá, és egészen a 17. versenyig képtelen volt újra nyerni. Valószínűleg élete lehetőségét packázta el ezzel Bottas, hiszen a Mercedes korai erőfölénye miatt tényleg egyetlen versenyzőt kellett volna csupán legyőznie az áhított világbajnoki címhez, ennek azonban még csak a közelébe sem került. Idén azt bizonyította be, hogy stabil kettes számú pilótaként számíthat rá csapata, és ezzel érdemelte ki a szerződéshosszabbítást is.
5. CSILLAPÍTHATATLAN SIKERÉHSÉG
Sok versenyző „jóllakik”, végletesen kimerül vagy csak képtelen újra felpörögni egy vb-cím után, Hamilton fontos fegyvere viszont, hogy minden idénynek képes úgy nekivágni, mintha az lenne az első. A folyamatos megújulásban valószínűleg nagy segítséget nyújt neki, hogy tökéletes egyensúlyt teremtett életében, és a versenyzés mellett számos más szenvedélyének is hódol. Mióta belekóstolt a divatiparba, és egyéb témákban is alaposan elmélyült, két futam között fejben is annyira el tud szakadni a versenyzéstől, hogy mindig friss motivációval, újult erővel érkezik meg az adott nagydíjra. Állítása szerint a vegán étrend is nagyban segíti teljesítményét, amit ugyan kívülről nehéz megállapítani – az viszont látszik, hogy a 2016-os bajnoki vereség óta minden apró részletet a helyére tett életében, kiegyensúlyozottsága pedig a pályán is nagy előnyt jelent.
1. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 4.148 mp h. |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 5.002 mp h. |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 52.239 mp h. |
5. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 1:18.038 p h. |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1:30.366 p h. |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1:30.764 p h. |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1 kör h. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 kör h. |
10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 2 kör h. |
17. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 2 kör h. |
18. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 4 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 31 | |
Sebastian Vettel | német | Ferrari | 7 |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 10 | 16 | 19 | 381 |
2. | Valtteri Bottas | 4 | 15 | 18 | 314 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 9 | 17 | 249 |
4. | Max Verstappen | 2 | 7 | 17 | 235 |
5. | Sebastian Vettel | 1 | 9 | 15 | 230 |
6. | Alexander Albon | – | – | 12 | 84 |
7. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 11 | 80 |
8. | Pierre Gasly | – | – | 13 | 77 |
9. | Daniel Ricciardo | – | – | 7 | 46 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 8 | 43 |
11. | Lando Norris | – | – | 9 | 41 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 37 |
13. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 9 | 35 |
14. | Kimi Räikkönen | – | – | 8 | 31 |
15. | Lance Stroll | – | – | 6 | 21 |
16. | Kevin Magnussen | – | – | 4 | 20 |
17. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | – | – | 3 | 4 |
19. | Robert Kubica | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 695 |
2. | Ferrari | 479 |
3. | Red Bull-Honda | 366 |
4. | McLaren-Renault | 121 |
5. | Renault | 83 |
6. | Toro Rosso-Honda | 65 |
7. | Racing Point-Mercedes | 64 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 35 |
9. | Haas-Ferrari | 28 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |