
Az osztrák klasszis monzai időmérőn bekövetkező tragédiája híven tükrözte az akkori állapotokat, hiszen az eszeveszett tempóhoz elenyésző biztonság párosult. Noha főként Jackie Stewart szívós munkájának köszönhetően az 1960-as évek közepétől legalább a szándék látszott a helyzet javítására, a technológiai fejlődés és a sebesség mániákus hajszolása sajnos messze-messze háttérbe szorított minden törekvést.
Bár ebben az időszakban is szinte minden évben hoztak néhány kötelező érvényű biztonsági módosítást a pályák korlátainak kialakításától kezdve a tűzálló overallokon át a szervizutak megépítéséig, mindez összességében nagyon kevésnek bizonyult.
Az eredményesség mindenekfelett állt, így a mérnöki kreativitás gyakran csapott át szinte „emberkísérletbe”, és a veszélyes technológiákat, aerodinamikai megoldásokat vagy könnyű, sérülékeny anyagok felhasználását gyakran csak egy-egy tragédia után tiltották be. F1-es nagydíjhétvégén vagy teszten a számtalan súlyos, maradandó sérülés mellett kilencen veszítették életüket, köztük olyan szépreményű tehetségek, mint a már említett Jochen Rindt, Francois Cevert vagy Ronnie Peterson.
A körülményekről mindent elmond, hogy az óvintézkedések ellenére még az évtized végén, 1977-ben is előfordulhatott olyan fatális tragédia, amelyet egy verseny közben a pályán átrohanó sportbíró okozott a Dél-afrikai Nagydíjon. A nagy tempóval érkező Tom Pryce autója cafatokra szaggatta a felelőtlen pályamunkást, akinek a kezében lévő tűzoltókészülék agyonvágta a versenyzőt is.
Hatalmas balesetek és végzetes bukások kellettek ahhoz is, hogy a kategória irányítói belássák, az olyan végeláthatatlanul hosszú pályákon, mint például a nürburgringi vagy a spái, a legalapvetőbb biztonsági normák sem tarthatók be. A több mint húsz kilométeres német aszfaltcsík nem véletlenül érdemelte ki a „zöld pokol” elnevezést, és sikerei ellenére Jackie Stewart is úgy utazott el évente az ottani versenyre, hogy „utoljára” még vetett egy pillantást otthonára és családjára.
A történelem egyik legnagyszerűbb versenyzője, Niki Lauda kis híján a lángokban lelte halálát a Nürburgringen, 1976-os balesete után aztán végre nem rendeztek több nagydíjat a hosszú szakaszon.
A nagydíjversenyzés ekkoriban egyfajta modern kori gladiátorharc volt, ami természetesen százezrével vonzotta a nézőket a helyszínre, a televízióban világszinten is egyre többen követték az eseményeket. Az embereket lenyűgözték mind a bivalyerős gépszörnyek, mind az őket megzabolázó versenyzők, akiknek sikerei értékét tényleg növelte, hogy az autóba beülve minden egyes alkalommal az életüket kockáztatták.
Persze a tragédiák ellenére is csodálatra méltó, milyen leleményes mérnöki megoldásokkal próbáltak előnyt kovácsolni az istállók. A Lotust vezető Colin Chapman zseniális ötletek sorával kápráztatta el a világot, köztük a szívóhatású autókkal, amelyek 1978-ban földbe döngölték az ellenfeleket.
De a háromliteres Ford Cosworth szívómotorok egyeduralmának idején kezdte tökélyre fejleszteni a Renault is a turbó erőforrását, amely a következő évtized meghatározó technológiája lett. Niki Lauda nyers, kíméletlenül őszinte kritikái a Ferrari mérnökeit is olyan megoldásokra sarkallták, amelyek fellendítették a csapatot, vagyis kétségtelen, a fejlődés szempontjából lebilincselően érdekes volt a hetvenes évek időszaka.
Ezért is kár, hogy a tragédiák ennyire beárnyékolják ezt a nagyszerű évtizedet.
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2020. január 18-i lapszámában jelent meg.)