AMI EGY HÉTTEL EZELŐTT TÖRTÉNT – SZÁMOKBAN A BRIT NAGYDÍJ
Lewis Hamilton pályafutása 91. pole pozícióját szerezte meg szombaton, ebből a hetediket Silverstone-ban, amivel rekordot döntött. A brit a hazai pályán hat elsőséget begyűjtő Ayrton Sennát utasította maga mögé, s immár ő vezeti az örökranglistát. Másnap aztán a Mercedesszel a 100., míg összességében a 148. alkalommal várhatta az első rajtsorból a piros lámpák kialvását, és a sorozatban jegyzett harmadik pole-ját karrierje 87. győzelmére váltotta, amivel négy sikerre megközelítette Michael Schumachert (91 GP-diadal).
AUGUSZTUS 7., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 12.00–13.30 | |||
2. szabadedzés: 16.00–17.30 | |||
AUGUSZTUS 8., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
AUGUSZTUS 9., VASÁRNAP | |||
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 15.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Augusztus 16., 15.10 | Spanyol Nagydíj | ||
Augusztus 30., 15.10 | Belga Nagydíj | ||
Szeptember 6., 15.10 | Olasz Nagydíj |
Ráadásul Hamilton a drámai befutójával záródó verseny minden egyes körében az élen állt, amivel Senna újabb csúcsát adta át a múltnak. Ugyanis ez volt a brit 20. rajt-cél győzelme, nála többször egyetlen versenyző sem vezetett végig egy futamon. Diadalával emellett Alain Prost hazai versenyen aratott győzelmi rekordját is megdöntötte, Schumacher dobogós csúcsát pedig megközelítette, s akár már most hétvégén beállíthatja.
A címvédő mellett csapata, a Mercedes is átírta az F1-es történelemkönyveket: egyhuzamban a nyolcadik alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak a brit időmérőn, a vonatkozó szériánál hosszabbat egyetlen alakulat sem tudott teljesíteni egy adott pályán. Ezenkívül Valtteri Bottas második helyének köszönhetően a 66. alkalommal kvalifikálta mindkét autóját az első rajtsorba, amivel a Ferrarit utasította maga mögé, és vette át a vezetést ebben a mutatóban.
Ami a többieket illeti, a Hamilton mögött egymás után a második versenyen a második helyen befutó Max Verstappennek köszönhetően a Red Bull 2016 után ünnepelhetett újra a pódiumon Silverstone-ban. A karrierje 34. dobogóját elkönyvelő holland mögött Charles Leclerc futott be. A monacói – a tavalyi futamhoz hasonlóan – idén is harmadik lett a Brit Nagydíjon, a Ferrari idei második dobogós helyét szerezve meg.
Negyedikként Daniel Ricciardo zárt, az ausztrál ezzel beállította a Renault-val jegyzett eddigi legjobb eredményét. Csapattársa, Esteban Ocon ráadásul a hatodik lett, az enstone-iak így összesen 20 pontot gyűjtöttek be Silverstone-ban, amivel a legjobb eredményüket könyvelhették el ott 2006-os sikerük óta.
Az ötödik helyen Lando Norris végzett, aki az elmúlt négy versenyén már három top 5-ös helyezést tudhat a magáénak, és csapata úgy is meg tudta tartani a konstruktőri harmadik pozícióját, hogy Carlos Sainz Jr. az utolsó körben erős pontszerző helyről kiesett a defektje miatt.
Sebastian Vettel újabb csalódást keltő hétvégét zárt, a német 2020-ban már a második alkalommal végzett tizedikként, korábban sosem ért el ilyen helyezést a versenyen.
Azzal, hogy a koronavírusos Sergio Pérez nem indulhatott a nagydíjon, és Sainz, illetve Bottas sem szerzett pontot, már csak Hamilton mondhatja el magáról, hogy valamennyi idei versenyen az első tíz között végzett. A címvédő 2018-as Brit GP-n kezdődő pontszerzési szériája nem mellesleg 37 futam óta tart már.
George Russell, bár továbbra sem végzett pontszerző helyen a Williamsszel, az időmérőkön remek teljesítményt nyújt. A brit egyhuzamban a harmadik Grand Prix-n jutott be a kvalifikáció második szakaszába.
Az Alfa Romeo rossz szériája eközben tovább folytatódott: Kimi Räikkönenék valamennyi idei időmérőn kiestek már a Q1-ben.
AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SILVERSTONE-I PADDOCKBÓL
Sergio Pérez pozitív koronavírustesztje és az így visszatérő Nico Hülkenberg jelentette a múlt heti GP egyik legnagyobb sztoriját, s a most hétvégi nagydíjat megelőző napokban is az az egyik fő téma, hogy pontosan milyen pilótafelállásban indul a Racing Point.
Sokáig ugyanis nem volt egyértelmű, hogy mely szabályozás vonatkozik a mexikóira, hiszen a múlt szerdai tesztje az FIA értékelése alapján volt bizonytalan, a brit egészségügyi hatóságok pozitívnak minősítették, s akkor még a 7 napos kötelező elkülönítés volt hatályban. Otmar Szafnauerék így az illetékesekhez fordultak, hogy tisztázzák, a múlt csütörtökön történt módosítás visszamenőleg is érvényes-e.
A Racing Point végül csütörtökön megerősítette, a hivatalos szervek döntése értelmében a mexikóira még a 7 napos elkülönítés vonatkozott, így a pilóta zöld jelzést kapott. Persze, a visszatérés ezzel még nem biztos, hiszen Péreznek előbb negatív tesztet kell produkálnia ahhoz, hogy egyáltalán beléphessen a pálya területére. Az alakulat közlése szerint legkésőbb péntek reggel ismerteti, hogy a mexikói vagy Hülkenberg állhat-e rajthoz A 70. Évforduló Nagydíján.
A német biztosan nem bánná, ha újabb lehetőséget kapna, hogy bebizonyítsa a csapatoknak, helye van a mezőnyben. Már a Brit GP-n nyújtott teljesítményével is elismerést váltott ki a riválisokból, pedig a versenyen az autó meghibásodása miatt el sem tudott indulni. Abban az esetben, ha Hülkenberg ezúttal rajthoz áll, akkor az mindenképpen a kezére játszana, hogy a mezőny maradt Silverstone-ban, hiszen a múlt héten megszerzett tapasztalataira akkor már alapozhatna.
A Racing Point azonban nemcsak a most hétvégi, hanem a jövő évi pilótafelállása nyomán is a címlapokra került. Ami 2021-et illeti, sajtóértesülések szerint Pérez megbetegedése megakadályozta az istállót abban, hogy bejelentse, a pilótának távoznia kell, mivel 2021-től – források szerint a többéves ajánlatot kapó és elfogadó – Sebastian Vettel foglalja el az ülését. A pletykákat erősíti, hogy a négyszeres világbajnok a gárda tulajdonosával, Lawrence Stroll-lal könyökpacsizott az előző futamot megelőzően, majd jelentések szerint Szafnauerrel távozott a pálya területéről.
A Racing Pointtal ellentétben a Mercedes nem várt tovább, és csütörtökön megerősítette, hogy Valtteri Bottasszal további egy évre meghosszabbítja az együttműködést. A finn pilóta 2017 óta erősíti a csapatot, és legjobb eredményét tavaly jegyezte, amikor az egyéni összetett második helyén végzett. Idén eddig egy győzelmet aratott, és úgy készülhet az idény ötödik futamára, hogy hátránya már harminc pont, ami ebben a lerövidített kiírásban tetemesnek mondható.
Persze, a nagy lemaradás hátterében nagyrészt a múlt hétvégi defektje áll, hiszen második helye addig a pillanatig nem volt veszélyben, és akkor most nem 30, hanem csak 12 pontot kellene ledolgoznia. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy Hamiltonnak is jöhet ki rosszul a lépés, és már a hétvégén sem múlt sokon, hogy márkatársához hasonlóan ő is pórul járjon. A brit esetleges nullázásával a különbség is azonnal eltűnhetne a két versenyző között.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A Racing Point a pilótakérdés mellett az ellene indított vizsgálódások miatt is a középpontba került, hiszen amellett, hogy a Renault sorozatban a harmadik verseny után nyújtott be óvást ellene, az RP20-as szabályosságát firtatók sorába beállt a Ferrari is, amelyik a másolásra vonatkozó szabályok tisztázását kérte a Nemzetközi Automobil-szövetségtől (FIA).
Az óvás ügyében érintett felek, így a Renault, a Racing Point, illetve a Mercedes képviselőit szerdán hallgatták meg, és a legfrissebb hírek szerint már péntek délelőtt döntés születhet az RP20-as fékhűtőinek szabályosságáról. A határozattól függetlenül ugyanakkor szinte biztos, hogy jó ideig még nem kerül pont az ügy végére, hiszen a vesztes fél nagy valószínűséggel élni fog a fellebbezési jogával, és akkor a tárgyalás egy független FIA-bíróságon folytatódik tovább.
Ha illegálisnak minősítik az elemeket, akkor a Racing Pointot ki is zárhatják az idei bajnokságból, ha azonban szabályosnak ítélik meg a megoldás, akkor az akár a Formula–1 jövőjére is nagy hatással lehet. Több szereplő, köztük a Rad Bull tanácsadója is úgy véli, az ilyen fokú másolás költségcsökkentő és egyben hatékony megoldást jelentene a csapatok számára, így nincs kizárva, hogy a következő években a Williams, a Haas vagy éppen az Alfa Romeo, illetve a „vörös bikák” által az AlphaTauri is hasonló útra lép majd.
Az egész vizsgálódást kezdeményező Renault azonban ilyen szempontból partner nélkül maradna, s mivel jövőre már más alakulat az erőforrásaira sem tart igényt, még inkább kirekesztődne.
MI VÁRHATÓ SILVERSTONE-BAN?
Visszatérve a versenypályákra, úgy tűnik, Silverstone-ban pénteken 30, majd a folytatásban 25 Celsius-fok körül alakulhat a hőmérséklet, vagyis valamivel melegebb körülmények várják a mezőnyt, ráadásul a gumikiosztás is eggyel lágyabb lesz, mint egy héttel korábban. Ez bizakodásra adhat okot a riválisoknak, hiszen a Mercedes szenzorproblémája a melegebb időt hozó spielbergi futamokon jelentkezett, s a hűvösebb időben lezajlott múlt vasárnapi versenyen is a német gárda volt az egyetlen, amelyiknél mindkét versenyző bal első defektet kapott a második biztonsági autós szakasz miatt hosszabbra nyúló kemény gumis etap végén.
A múlt vasárnap látottak, illetve a melegebb időjárás és a lágyabb gumik a stratégia módosítására sarkallhatják az istállókat, hiszen aligha fog bárki is egy kiállással próbálkozni, főleg az után, hogy a Pirelli nem változtatott a kiosztáson, egyedül a guminyomás mértékét növelte meg, hogy némileg ellenállóbbá tegye az abroncsokat.
Bár önmagában a pár fokkal melegebb időjárás miatt nem fog eltűnni a Mercedes szombaton tapasztalt egy másodperces előnye, a versenyen alapból kisebb a riválisok lemaradása, így szorosabb versenyre van kilátás A 70. Évforduló Nagydíján.