EZ TÖRTÉNT KÉT HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN A SPANYOL NAGYDÍJ
Lewis Hamilton pályafutása 92. rajtelsőségét könyvelhette el, majd másnap a 150. alkalommal várhatta az első sorból a piros lámpák kialvását. A brit elsősége egyben a Mercedes-erőforrással hajtott autók 200. sikerét, illetve csapata sorozatban megszerzett nyolcadik spanyolországi pole pozícióját jelentette.
AUGUSZTUS 28., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 11.00–12.30 | |||
2. szabadedzés: 15.00–16.30 | |||
AUGUSZTUS 29., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
AUGUSZTUS 30., VASÁRNAP | |||
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: 15.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Szeptember 6., 15.10 | Olasz Nagydíj | ||
Szeptember 13., 15.10 | Toszkán Nagydíj | ||
Szeptember 17., 13.10 | Orosz Nagydíj |
Hamilton szombat után vasárnap sem talált legyőzőre, amivel egyrészről karrierje 88. diadalát jegyezhette, másrészről a 156. pódiumával megdöntötte Michael Schumacher (155) dobogós rekordját. A brit ráadásul az összes kört az élen töltötte, s ezzel nemcsak megdöntötte saját rekordját (21), hanem általa a Mercedes-motorral felszerelt kocsik is átvehették a második helyet a vonatkozó örökranglistán.
Az „ezüstnyilak” ugyanis zsinórban a 29. nagydíjon (a 2018-as Brazil és a 2020-as Spanyol GP között) vezettek legalább egy kör erejéig, náluk hosszabb szériát egyedül a Renault tud felmutatni, a francia alakulat 44 egymást követő futamon (az 1994-es Magyar és az 1997-es San Marinó-i GP között) hajtotta végre máig rekordnak számító tettét.
Ami Hamilton csapattársát, Valtteri Bottast illeti, a finn a második helyet szerezte meg az időmérőn, igaz, nem maradt el sokkal a pole pozíciót érő időtől. A lemaradása ugyanis mindössze 59 ezred volt, így az első két helyezett közötti különbség sorozatban a második kvalifikáción volt kevesebb, mint 64 ezred.
Bár Bottas a versenyen nem tudta megtartani a második pozíciót, harmadik helyének köszönhetően pályafutása 50. dobogóját könyvelhette el, amivel egy pódiumra megközelítette honfitársát, a kétszeres világbajnok Mika Häkkinent. Emellett karrierje 14. versenyen futott leggyorsabb körét teljesítette, ami pont márkatársát, Hamiltont fosztotta meg attól, hogy pályafutása hetedik Grand Chelemét zsebelhesse be.
A két Mercedes-pilóta közé Max Verstappen férkőzött be, aki ezzel sorozatban az 5. nagydíján állhatott fel a dobogóra – ennél hosszabb dobogós szériája egyszer volt, 2018 és 2019 között zsinórban 6-szor végzett az első háromban.
Negyedikként Lance Strollt, ötödikként Sergio Pérezt intette le a kockás zászló, a Racing Point ezzel megismételte a 2017-ben Spanyolországban elért eredményét. A két futam között a gárda egyszer sem tudott mindkét autójával a top 5-ben zárni.
A hatodik Carlos Sainz Jr. lett, aki így továbbra is elmondhatja magáról, hogy sohasem végzett a 9. helynél hátrébb a hazai futamán, s mivel csapattársa a 10. helyen futott be, a McLaren már a harmadik idei Grand Prix-ján végzett mindkét pilótájával az első tíz között.
A Ferrari újabb csalódást keltő hétvégét tudhat maga mögött: míg Sebastian Vettel idén a harmadik alkalommal búcsúzott már az időmérő második szakaszában, majd a versenyen a 7. pozíciójával a legrosszabb helyezését jegyezte a Circuit de Catalunyán, addig csapattársa, Charles Leclerc először esett ki technikai meghibásodás miatt a maranellóiak színeiben.
Kimi Räikkönennek hála az Alfa Romeo először jutott be 2020-ban a kvalifikáció második szakaszába, s bár a gárda továbbra is három ponttal áll, a finn azzal is történelmet írt, hogy befejezte a futamot. A karrierje során ugyanis eddig 84 013 kilométert futott versenyen, amivel Fernando Alonso (83 882 km) vonatkozó rekordját adta át a múltnak.
AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPÁI PADDOCKBÓL
Több fontos ügy végére is pont került a Spanyol Nagydíj után: a Formula–1 vezetősége múlt hét szerdán bejelentette, hogy valamennyi jelenlegi csapat aláírta az új, 2021-től hatályba lépő, s 2025-ig érvényes Concorde-egyezményt, amely gazdasági szempontból sokkal igazságosabb keretet biztosít, ezzel is elősegítve a szorosabb versenyeket, majd pénteken részben az egyezmény aláírásának hála, biztossá vált, hogy megmenekül a Williams, illetve a Racing Point másolós ügyében is váratlan fordulat történt.
A legendás istálló még május végén ismerte el, hogy pénzügyi problémák miatt részben vagy egészben eladásra kínálja az F1-es csapatát, s noha ezt követően több komoly potenciális befektetőről is lehetett hallani, döntés egészen idáig nem született. Az 1977 óta családi kézben lévő grove-i istálló tulajdoni jogát egy amerikai befektetési cég, a Dorilton Capital szerezte meg, ami teljesen új korszakot nyithat a Williams életében, és a pletykák szerint Claire Williams távozását is jelentheti.
Ami a másolós ügyet illeti, a Renault kedd este váratlanul hivatalosan megerősítette, hogy vissza kívánja vonni a Racing Point ellen benyújtott összes óvását. Az egész ügyet kirobbantó gárda először a Stájer Nagydíjon nyújtott be óvást az RP20-as fékhűtőit kifogásolván, majd hasonlóan cselekedett valamennyi további futam után. Az FIA végül A 70. Évforduló Nagydíján erősítette meg, hogy helyt adott az enstone-iak óvásának, aminek következményeként a második spielbergi futam kapcsán 400 000 eurós pénzbírsággal, valamint 15 konstruktőri pontlevonással sújtotta a Racing Pointot.
A hátsó fékhűtőjével a Sportszabályzat ellen vétő csapat azonban a döntés értelmében megrovás ellenében továbbra is használhatja az elemet, ami szúrta a riválisok szemét. Először összesen négy gárda (a Renault, a Ferrari, a McLaren és a Williams) jelezte a fellebbezési szándékát a szankció súlyosbítása érdekében, míg a Racing Point enyhíteni kívánta a kapott büntetését. Bár a 96 órás határidő leteltéig két csapat, a wokingiak és a grove-iak is visszaléptek, úgy tűnt, hosszú hónapokig elhúzódhat még a másolós ügy.
Csakhogy a Renault váratlanul visszakozott, miután szerinte az új Concorde-egyezmény biztosítja, hogy a jövőben ne robbanhasson ki ehhez hasonló másolós botrány, hiszen pontosítja a konstruktőr fogalmát, amit a Red Bull is szorgalmazott az ügyben. Most leginkább a Ferraritól függ, lesz-e folytatás, hiszen ha a maranellóiak is visszalépnek, nagy eséllyel a Racing Point is hasonlóan fog tenni.
Sajtóhírek szerint jelenleg is folynak a háttérben a békítő tárgyalások annak érdekében, hogy pont kerüljön az ügy végére. Ha ezek nem lesznek sikeresek, akkor a Ferrari és a Racing Point leghamarabb szeptember közepén állhat a független bizottság elé.
Ezenkívül az is biztossá vált, mikortól tiltják be a motormódok időmérőn, illetve versenyen történő variálását. Az erről szóló pletykák a Spanyol Nagydíj hetén robbantak be, s akkor úgy tűnt, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) még a belga verseny előtt elveheti a Mercedes egyik legnagyobb fegyverének tartott „partimódot”. Értesülések szerint azonban két motorgyártó, a Mercedes és a Honda visszakozott, aminek következményeként a szövetség úgy határozott, hogy némi pluszidőt biztosít az istállók számára, hogy végrehajthassák a szükséges módosításokat, illetve hogy azokat tesztelhessék.
Az új direktíva, amely néhány kivétellel nem teszi lehetővé, hogy a versenyzők variálják a kvalifikáció kezdetétől egészen a futam végéig a motormódokat, a jövő heti Olasz Nagydíjon lép hatályba, ami azt jelenti, hogy a csapatoknak Spában lesz utoljára lehetőségük kihasználni az extra teljesítményt jelentő motorbeállításokat.
Kivételnek számít időmérőn a fel és a levezető kör, míg versenyen a felvezető kör, a biztonsági autós szakasz alatt megtett táv, a leintést követő levezető kör, illetve az úgynevezett támadó mód használata.
Egy biztos, a motorerőt kidomborító spái és monzai hétvége nagyszerű alapot nyújthat ahhoz, hogy kiderüljön, melyik csapat mennyit bukott a szabálymódosítással. Bár a riválisok és a szakértők egyöntetűen úgy vélik, az „ezüstnyilak” lesznek a legnagyobb vesztesei az idény közbeni módosításoknak, a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy nyilatkozott, hiába veszítenek majd időt egy körön belül, hosszú távon gyorsabbá válhatnak.
Spanyol értesülések szerint ráadásul nem is a Mercedes, hanem a Renault fogja a legtöbbet bukni a tiltással, sőt, nem titkoltan a Honda is sok energiát fektetett a partimód hatékonyságának növelésébe, vagyis ha az időmérős beállítások valóban csak pár tizedet jelentenek, akkor kontraproduktív lehet a szabálymódosítás, hiszen a címvédő gárda pont azon a területen léphet előre, amelyen ellenfelei egyébként is sokkal közelebb voltak hozzá: a futamon.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A csapatok hagyományosan az év ezen időszakában kezdik el véglegesíteni a következő évi pilótapárosukat, s bár 2020-ban már az idény előtt végigsöpört egy nagyobb hullám, továbbra is sok megválaszolatlan kérdés maradt. Több forrás szerint a spái hétvége újabb mozgolódást indíthatott volna be, hiszen úgy hírlett, Sebastian Vettel bejelenti, hogy több évre szóló szerződést köt a 2021-ben Aston Martinná alakuló Racing Pointtal. Most azonban a német RTL értesülései szerint úgy tűnik, várni kell még arra, hogy fény derüljön a Ferrarival viharos utolsó évét töltő német jövőjére.
Nico Hülkenberg visszatérése azonban egyre biztosabbnak tűnik: a koronavírust elkapó Pérezt két hétvégén helyettesítő német a Motorsport.com információ szerint a Haashoz tart. Az amerikai team négy éve versenyez a Romain Grosjean, Kevin Magnussen párossal, de most úgy tűnik, mindkét pilótától megválhat. A keringő hírek alapján Hülkenberg a francia helyére érkezhet, s mivel nem felhőtlen a viszonya a dánnal, nincs kizárva, hogy Pérezt kapja meg csapattársának.
Igaz, a mexikói nevét már az Alfa Romeóval is összefüggésbe hozták, itt Räikkönen esetleges visszavonulása teremthetne helyet. Az ülésre pályázók között szerepel azonban a hétszeres világbajnok fia, Mick Schumacher – aki még Hamilton elismerését is kivívta –, illetve Robert Schwartzman is, így előfordulhat, hogy Magnussen és Grosjean is csapat nélkül marad.
Ugyanakkor nemcsak a pilóták jövője kérdéses, hanem a Mercedest irányító Wolffé is. Az osztrák esetleges távozásával kapcsolatos pletykák még az év elején röppentek fel, s azóta sem tisztázott, marad-e a sorozatban hat-hat egyéni és konstruktőri címet nyerő alakulat élén. Wolff távozása mindenképpen nagy hatással lenne a csapatra, hiszen irányítása alatt tört egyeduralomra, s nem véletlenül pedzegették az idény előtt, hogy Hamilton mercedeses hosszabbítása nagyban függhet a csapatfőnök döntésétől.
Bár a Spanyol GP-t követően a brit úgy nyilatkozott, hogy támogatja az osztrákot, bárhogyan is döntsön, és bízik abban, hogy a gárda jövőjére sem lesz hatással az esetleges csapatfőnökváltás, nem ok nélkül vár továbbra is az aláírással, miközben Bottas már hosszabbított.
MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?
Spa-Francorchamps mindig nagy kihívás elé állítja a csapatokat és a versenyzőket is, hiszen a versenynaptár leghosszabb pályáján egyaránt nagy jelentősége van a végsebességnek és a nagy leszorítóerőnek. A csapatoknak így kompromisszumot kell kötniük, mivel az 1-es és a 3-as szektor alacsony szárnyállást követelne meg, míg a középsőben, amely a leghosszabb szakasz, a tapadás kerül előtérbe. Ezenkívül a nagy gumikopás is újabb megoldandó probléma, főleg idén, amikor a csapatok döntése értelmében továbbra is a korábbi specifikációjú Pirelli-gumik dolgoznak, amelyek nem az idei autókhoz lettek tervezve.
Mindezek száraz pályán nagy tesztelésre sarkallhatják az alakulatokat: egyesek már korábbi futamokon is próbálkoztak a szokásnál is jobban játszani a szárnyállásokkal az abroncsok minél jobb menedzselése érdekében – a Ferrari Silverstone-ban például kis leszorítóerős csomaggal ment, s az első Spából érkező képek tanúsága szerint a Mercedes és a Red Bull most hasonlóan cselekedett.
Utóbbi istálló ráadásul kifejezetten örülhet a Belgiumban elérhető gumikeveréknek, amely a második brit Grand Prix-n használttal egyezik meg – azon a versenyen Verstappen aratott győzelmet, míg Hamiltonék látványosan szenvedtek a gumikezeléssel.
Persze ezek a tényezők gyorsan elveszthetik a jelentőségüket, ha az időjárás-előrejelzéseknek megfelelően megérkezik az eső Belgiumba, ahol végig nagyon hűvös időt jósolnak. Mindhárom napon várható csapadék, a legnagyobb valószínűséggel azonban pont vasárnap szakadhat le az ég, ami igazán izgalmas és fordulatos versenyt vetíthet előre Spa-Francorchamps-ban, ahol a Formula–1 és a Formula–2 mezőnye is egyperces néma csenddel fog megemlékezni vasárnap a tavalyi belga hétvégén tragikus balesetben életét vesztő Anthoine Hubert-ről.