Meglehetősen eltérő eredmények születtek az Azeri Nagydíj három szabadedzésén, ugyanakkor az egyértelműen kirajzolódott, hogy nagyon jól muzsikálnak a Honda-motorral versenyző csapatok az utcai pályán. Az első tréningen a vb-éllovas Max Verstappen, a másodikon a Red Bull-lal egyre jobban összehangolódó Sergio Pérez, míg a harmadikon kisebb meglepetésre az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly bizonyult a leggyorsabbnak.
JÚNIUS 4., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:43.184 | ||||
2. szabadedzés: 1. Pérez 1:42.115 | ||||
JÚNIUS 5., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Gasly 1:42.251 | ||||
Időmérő: 1. Leclerc 1:41.218 | ||||
JÚNIUS 6., VASÁRNAP | ||||
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja: 14.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Június 20., 15.00 | Francia Nagydíj, Paul Ricard | |||
Június 27. 15.00 | Stájer Nagydíj, Spielberg | |||
Július 4., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg |
A címvédő Mercedes eközben meglehetősen rosszul kezdett, s úgy tűnik, a péntekről szombatra megeszközölt módosítások sem érték el a várt hatást, hiszen Lewis Hamilton hiába tört előre az utolsó pillanatokban a harmadik helyre, nagy szerencséje volt a szélárnyékkal, aminek révén rengeteg időt nyert. A csapattárs, Valtteri Bottas tizenharmadik helye így összességében valósabb képet festett az „ezüstnyilak” formájáról.
Ugyanakkor a hétszeres világbajnokot sem lehetett előre leírni, hiszen Azerbajdzsán megmutatta, keményen bünteti a hibákat, és könnyen összekuszálhatja az esélyeket. Pénteken a várakozásoknál is jobban teljesítő Ferrarival találta el a falat Charles Leclerc, míg szombaton a hétvége fő esélye, Verstappen szállt bele a falba, méghozzá ugyanabban a kanyarban.
Az időmérő legnagyobb kérdései így azok voltak, hogy Péreznek sikerül-e Imola után újra legyőzni a csapattársát, az AlphaTauri beférkőzik-e a nagyok közé, a Ferrari megint meglepetést okoz-e, és hogy mire megy a Mercedes a rosszul sikerült tréningek után.
Míg a Red Bull elkészült Verstappen autójával, a Williamsnek motort kellett cserélnie George Russell autójában, és a szerelők még az első szakasz kezdetén is lázasan dolgoztak a garázsban. A fiatal brit azonban így sem vesztett túl sok időt, hiszen Lance Stroll már az első körén falnak csapta az Aston Martint a 15-ös kanyarban, amivel piros zászlós szakaszt idézett elő.
A megszakítás alatt a grove-iaknak sikerült is befejeznie a munkálatokat az FW43B-n, így a zöld jelzést követően ő is pályára hajthatott a többiekkel. Sokáig azonban nem tartott a körözés, és mindössze a mezőny fele tudta befejezni a mért körét, mielőtt Antonio Giovinazzi autótörése okán újra lendült volna a piros zászló.
Az olasz Strollhoz hasonlóan a 15-ös kanyarban csapta falnak a kocsit, míg az újabb megszakítás után bő kilenc perce maradt a mezőnynek arra, hogy kialakítsa a Q1 végső sorrendjét. A sportfelügyelők időközben azt is közölték, hogy a kvalifikációt követően vizsgálják Lando Norrist, aki a gyanú szerint az egyik piros zászlós szakasz alatt véthetett a szabályok ellen.
Az első próbálkozásokat követően Verstappen állt az élre, az utolsó pillanatokban azonban meglepetésre Hamilton vette át a vezetést 1:41.545-ös körrel. A britet a fő rivális követte 215 ezredes hátránnyal, majd Pérez, Carlos Sainz Jr., Norris, Charles Leclerc, Gasly, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, valamint Sebastian Vettel zárta az első tízes sorát.
Továbbjutott még Cunoda Juki a másik AlphaTaurival, Bottas, Russell, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso is, míg a Haas párosa és a balesetező Stroll és Giovinazzi mellett Latifi búcsúzott.
A második szakaszban aztán rendkívül kiélezetté vált a helyzet: az 1:41.625-ös körrel vezető Verstappan mindössze öt ezredre előzte meg Pérezt, akit további négy ezredre követett a körébe kicsit belehibázó Hamilton.
Az első hármas mögé Cunoda zárkózott fel, az ő hátránya 29 ezred volt az AlphaTaurival, amelyet további öt ezredre követett Leclerc a Ferrarival, vagyis az első ötöst mindössze 34 ezred választotta el egymástól. Az első tízes sorát eközben Sainz, Norris, Gasly, Bottas és Alonso egészítette ki, utóbbi lemaradása 570 ezred volt.
A kialakult sorrend a későbbiekben sem változott, miután Ricciardo szállt bele a falba a McLarennel a 3-as kanyarban, aminek következtében harmadszor is lendült a piros zászló.
Ezt leginkább Vettel bánta, aki mindössze 29 ezredre volt a tizedikként továbbjutó Alonsótól.
Kiesett: az Aston Martin németje mellett Ocon, Ricciardo, Räikkönen és Russell.
A harmadik szakaszban a két bemelegítő kört futó Mercedestől is szélárnyékot nyerő Leclerc állt az élre 1:41.218-as körrel. Mögé 232 ezredes hátránnyal Hamilton zárkózott fel, majd Verstappen, Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Cunoda, Alonso és Bottas alkotta a további sorrendet, ami már a folytatásban sem változott, miután egymástól függetlenül Sainz és Cunoda is összetörte az autóját, aminek következményeként negyedszer is lendült a piros zászló!
A Q3-at már nem tudták újraindítani, így Leclerc pályafutása kilencedik pole pozícióját jegyezhette, amivel ő vált az ötödik különböző versenyzővé, aki elsőséget tudott szerezni az azeri pályán. Mellőle Hamilton vághat neki az 51 körös versenynek, míg a második sorból tehát Verstappen és Gasly rugaszkodhat el.
FRISSÍTÉS: Norris utólag három rajthelyes büntetésben részesült a piros zászlós szabályok megsértésért, aminek értelmében Pérez a hatodik, Cunoda a hetedik, míg Alonso a nyolcadik pozícióba léphet előre. A kilencedik helyre visszaeső brit emellett három büntetőpontot is kapott.
Folytatás vasárnap 14 órakor a versennyel.
1. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:41.218 | átlag: 5.5 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:41.450 | 0.232 mp h. |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:41.563 | 0.345 |
4. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:41.565 | 0.347 |
5. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:41.576 | 0.358 |
6. | Lando Norris* | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.747 | 0.529 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:41.917 | 0.699 |
8. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:42.211 | 0.993 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:42.327 | 1.109 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:42.659 | 1.441 |
11. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:42.224 | 0.599 |
12. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:42.273 | 0.648 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:42.558 | 0.933 |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:42.587 | 0.962 |
15. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:42.758 | 1.133 |
16. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:43.128 | 1.583 |
17. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:44.158 | 2.613 |
18. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 1:44.238 | 2.693 |
19. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | idő nélkül | |
20. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | idő nélkül | |
*: 3 helyes rajtbüntetés a piros zászlós szabályok megsértéséért |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Hamilton | 1:41.545 | 1. | Verstappen | 1:41.625 |
2. | Verstappen | 1:41.760 | 2. | Pérez | 1:41.630 |
3. | Pérez | 1:41.968 | 3. | Hamilton | 1:41.634 |
4. | Sainz | 1:42.121 | 4. | Cunoda | 1:41.654 |
5. | Norris | 1:42.167 | 5. | Leclerc | 1:41.659 |
6. | Leclerc | 1:42.241 | 6. | Sainz | 1:41.740 |
7. | Gasly | 1:42.288 | 7. | Norris | 1:41.813 |
8. | Ricciardo | 1:42.304 | 8. | Gasly | 1:41.932 |
9. | Ocon | 1:42.426 | 9. | Bottas | 1:42.106 |
10. | Vettel | 1:42.460 | 10. | Alonso | 1:42.195 |
11. | Cunoda | 1:42.521 | 11. | Vettel | 1:42.224 |
12. | Bottas | 1:42.701 | 12. | Ocon | 1:42.273 |
13. | Russell | 1:42.728 | 13. | Ricciardo | 1:42.558 |
14. | Räikkönen | 1:42.923 | 14. | Räikkönen | 1:42.587 |
15. | Alonso | 1:42.934 | 15. | Russell | 1:42.758 |
16. | Latifi | 1:43.128 | |||
17. | Schumacher | 1:44.158 | |||
18. | Mazepin | 1:44.238 | |||
19. | Stroll | idő nélkül | |||
20. | Giovinazzi | idő nélkül |