ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ AUSTINI PADDOCKBÓL
Noha az elmúlt két pálya inkább a Mercedesnek feküdt, s Lewis Hamiltonnak kevésbé hátrábbról kellett felzárkóznia a motorcserés hétvégéjén, mint a fő riválisnak, összességében mégis Max Verstappen került ki győztesen az oroszországi és a törökországi útból.
OKTÓBER 22., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 18.30–19.30 | ||||
2. szabadedzés: 22.00–23.00 | ||||
OKTÓBER 23., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 20.00–21.00 | ||||
Időmérő: 23.00–00.00 | ||||
OKTÓBER 24., VASÁRNAP | ||||
A verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja: 21.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
November 7., 20.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | |||
November 14., 18.00 | Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo | |||
November 21., 17.00 | Katari Nagydíj, Lusail |
A holland – aki idén eddig több kört töltött el az élen, mint a mezőny összes többi tagja együttvéve – ugyanis mindezek ellenére is egy ponttal többet tudott bezsebelni, mint Hamilton, s hat nagydíjjal a vége előtt hat ponttal vezeti az egyéni vb-összetettet.
Austin pontosan ezért kulcsfontosságú lehet, hiszen várhatóan ez a pálya is jobban fog kedvezni az „ezüstnyilaknak”, szóval ha Hamilton nem tud ott visszatérni az élre, az mindenképpen óriási fegyvertény lesz a Brazíliában és Mexikóban a papírforma szerint brillírozó Red Bullnak.
Arra, hogy miként alakul a két vb-aspiráns között a különbség, nagy hatása lesz a két csapattársnak is, akiknek a fennmaradó versenyeken nemcsak az lesz a feladatuk, hogy konstruktőri címhez segítsék saját alakulatukat, hanem az is, hogy minden eddiginél jobb hátvéd váljon belőlük.
Ami Bottast illeti, a finn mindenkinél több pontot gyűjtött azóta, hogy bejelentette, az Alfa Romeóhoz igazol, és az elmúlt versenyeken, különösképpen Isztambulban, meggyőző formát mutatott, ami azért is volt kulcsfontosságú, mert egy olyan pályán és hasonló körülmények között tudott pontokat elvenni a Red Bulltól, ahol és amelyek között egy évvel korábban csúfosan leszerepelt.
Bottas emellett akár Austinban is pontokat rabolhat a fő riválistól, hiszen 2019-ben bebizonyította, képes a nyomvonalat nagyon kedvelő márkatársán is felülkerekedni, így ha a Mercedes a várakozásoknak megfelelően valóban némi fölényben lesz a hétvégén, a pilóta könnyen segítheti az istállót taktikailag, és biztossá teheti a kettős győzelmet is.
A finn esetében ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy eléggé hullámzó a teljesítménye, és alapvetően nem igazán lehet tudni, mire lehet számítani tőle, amit pont a tavalyi és az idei Török Nagydíj alakulása is jól mutat, ráadásul a felzárkózásban és a védekezésben sem tűnik olyan hatékonynak, amit jól jelzett a Verstappen elleni „csatája” is Oroszországban.
Pérez ezzel szemben jóval kiszámíthatóbb: a mexikói szinte hétvégéről hétvégére követi azt a mintát, hogy a pocsék szombatja után remekül versenyez vasárnap, igaz, nem mindig sikerül neki ellensúlyoznia a rosszabb időmérős szereplése miatt létrejött hátrányát, hiszen sokszor bokszkiállásnyi távolságon kívülre csúszik, aminek okán taktikailag kevésbé tud beleszólni az élmenők harcába.
A mexikói azonban ennek ellenére is tudott már pontokat elvenni Hamiltontól, hiszen szerepe volt abban, hogy a brit Azerbajdzsánból 25 pont helyett nullával távozott, valamint Törökországban a fantasztikus védekezésének is hála nem tudott feljebb kapaszkodni a címvédő.
Az, hogy Bottas és Pérez épp melyik arcát fogja mutatni a következő hat nagydíjon, sorsdöntő is lehet, s mellettük Lando Norris, Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr., Daniel Ricciardo, illetve Pierre Gasly is vállalhat kisebb, de talán annál meghatározóbb epizódszerepeket.
Idén eddig összesen nyolc különböző konstruktőr (2009 óta a legtöbb), valamint tizenkét versenyző képviseltette magát a dobogón, illetve négy csapat hat pilótája (2012 óta a legtöbb) aratott győzelmet.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A csapattársak mellett meghatározó lesz az is, mely pályák feküdnek egyik vagy másik csapatnak jobban, így érdemes szemügyre venni, papíron kinek lehetnek nagyobb esélyei az adott helyszíneken.
A most hétvégén következő Austin a Mercedes, azon belül is Hamilton felségterülete lehet, nem úgy, mint Mexikó, amely egyértelműen a Red Bull és a Honda-erőforrás fölényét hozhatja, az „ezüstnyilak” számára nagy eséllyel a kármentésről fog szólni az a hétvége.
Brazíliában már nehezebb győztest hirdetni, hiszen a sprintkvalifikációs lebonyolítási mód, valamint az időjárás is megbolygathatja az esélyeket, normális esetben ugyanakkor ott is Verstappenék lehetnek előnyben.
Katarban is hasonló lehet a helyzet, mivel a hosszú egyenest leszámítva a nyomvonal többi része inkább a jobban előredöntött koncepcióval futó Red Bullnak kedvezhet, persze az új helyszín mindig magában hordozza a „váratlan” esélyét.
Szaúd-Arábia ezzel ellentétben pont a Mercedes autótervezési filozófiáját részesítheti előnyben, persze ebben az esetben sem lehet elvonatkoztatni attól a ténytől, hogy a teljesen újonnan épült pálya okozhat meglepetéseket a csapatoknak.
Abu-Dzabi eközben több szempontból is kérdéses, hiszen a Mercedes hiába teljesített ott hagyományosan jól, tavaly a Red Bull aratott magabiztos győzelmet, ráadásul a pályát is jócskán átépítették az idei évre, szóval nehéz megmondani, melyik csapatot favorizálhatja. Az viszont biztos, hogy a szombat meghatározó lehet az idényzárón, hiszen 2015 óta kivétel nélkül a pole pozíciós aratott győzelmet az éjszakában.
November 7. | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | 20.00 |
November 14. | Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo** | 18.00 |
November 21. | Katari Nagydíj, Lusail | 17.00 |
December 5. | Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda | 17.00 |
December 12. | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi | 14.00 |
A teljes 2021-es adatbank ide kattintva érhető el |
MI VÁRHATÓ AZ AMERIKAI NAGYDÍJON?
Austin 2012-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét, és egészen 2019-ig otthont is adott az Amerikai Nagydíjnak. A 2020-ban kitörő koronavírus-járvány azonban meghiúsította az újabb futamrendezést, így most egy év kihagyás után térhet vissza a „száguldó cirkusz” Texasba.
Ami a történelmi múltat illeti, a Mercedes, különösképpen Hamilton fantasztikus mutatókkal rendelkezik, az „ezüstnyilak” a V6-os hibrid éra 2014-es beköszönte óta kivétel nélkül pole pozíciót szereztek, míg Hamiltonnál 2016 és 2018 között nem volt gyorsabb a kvalifikáción.
A remek szereplés vasárnap is folytatódott: a csapat 2014 és 2019 között mindössze egyszer, 2018-ban nem ünnepelhetett – akkor Kimi Räikkönen aratta máig utolsó F1-es győzelmét –, míg Hamilton az aszfaltcsík debütálása óta csupán háromszor, 2013-ban, 2018-ban és 2019-ben nem szelte át elsőként a célvonalat, és csak egyszer, 2013-ban nem állhatott fel a dobogóra, akkor negyedik lett.
Pénteken napos, meleg idő fogadhatja a mezőnyt, s noha délutánra bekúszhat több felhő is a pálya felé, az eső valószínűsége mindössze 20 százalék lesz. A levegő hőmérséklete eközben 27 Celsius-fok körül mozoghat, s ez szombaton sem lesz másként, s noha az időmérő alatt még inkább felhős lehet az idő, eső megérkezésére akkor is csekély esély van. Vasárnap aztán 30 Celsius-fokig is felkúszhatnak a higanyszálak, miközben még inkább beborulhat az ég. Délután ráadásul több záporra is lehet számítani a térségben, így nem kizárt, hogy némi csapadék is lehull a verseny alatt. |
A Mercedes ráadásul nemcsak a múltban mutatott, hanem a jelenlegi formát tekintve is bizakodó lehet, hiszen azt követően, hogy Magyarország után zsinórban négy szombaton nem tudott leggyorsabb lenni, Törökországban kisajátíthatta volna az első rajtsort, ha nincs Hamilton hátrasorolása, és vasárnap is jobb tempót diktált, mint a fő rivális, a Red Bull.
A „vörös bikák” által említett egyesbeli tempófölény nem mellesleg Amerikában nagyon is kifizetődhet, hiszen az 1100 méter hosszú egyenesben akár könnyen el is léphetnek a németek.
Ami az időmérőt illeti, a történelmi múltat és a jelenlegi formát is tekintve nagy esély van rá, hogy Hamilton megszerezze a negyedik austini, míg összességében a 102. rajtelsőségét szombaton, igaz, ebbe mindenképpen lesz beleszólása a legutóbbi amerikai látogatáskor leggyorsabb, valamint a mercedeses távozásának bejelentése óta remek formában versenyző Bottasnak, illetve Verstappennek is, aki mindenképpen azon lesz, hogy legalább egy „ezüstnyilat” maga mögé utasítson.
Ez azért lenne különösen fontos, mert Texasban eddig még egyszer sem tudott azon versenyző nyerni, aki nem az első rajtsorba kvalifikálta magát.
Ami a versenyt illeti, a két vb-aspiráns a motorcserés hétvégék után nagy eséllyel újra összecsaphat a pályán, s noha a számok egyértelműen Hamilton mellett szólnak, Verstappent sem szabad leírni Austinban.
A holland ugyanis több alkalommal is nagyszerű teljesítményt nyújtott már a helyszínen, a Toro Rosso színeiben negyedik volt 2015-ben, míg 2017-ben és 2018-ban is nagy felzárkózást mutatott be. Előbbi évben a 16, pozícióból indulva harmadikként szelte át a célvonalat, majd lett negyedik a büntetése okán, míg utóbbiban a 18. rajkockát a dobogó alsó fokára váltotta.
Verstappen nem is más céllal vág neki a hétvégének, minthogy fő riválisa egyik kedvenc vadászterületén diadalmaskodjon, azonban nem zárható ki, hogy ehhez Bottason át fog vezetni az út.
A jövője biztossá válása után a saját bevallása szerint is jóval nyugodtabb finn ugyanis az év hátralévő részében nagy valószínűség szerint nem nagyon nyerhet már, hacsak nem történik valami Hamiltonnal, hiszen az lesz a feladata, hogy minél több pontot vegyen el Verstappentől, s hogy segítsen a csapatnak megszerezni a konstruktőri bajnoki címet.
Hasonló küldetése lesz a Péreznek is, aki amellett, hogy az előző versenyhétvégén visszatért a dobogóra, a nyolc amerikai szerepléséből haton a pontzónában tudott zárni, szóval jó esély van rá, hogy ezúttal is meggyőzőbb formát mutasson, ami elengedhetetlen lenne ebben a rendkívül szoros csatában.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a Ferrari sokat lépett előre az új erőforrásának köszönhetően, a harmadik szektor ráadásul feküdhet az SF21-esnek is, így akár némi meglepetést is okozhatnak. Persze ehhez a nagy riválist, a McLarent is le kell győzni, amelyiknél Daniel Ricciardo személyében többszörös austini dobogós is szerepel, igaz, Sainzot sem szabad alábecsülni a maranellóiaknál, hiszen ő eddig valamennyi alkalommal pontot szerzett a helyszínen.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a konstruktőri tabellán az ötödik helyet elfoglaló Alpine rendelkezik a legjobb statisztikákkal a fennmaradt csapatok közül, és versenyzői is értek már el szép eredményeket a pályán: Fernando Alonso 2012-ben harmadik lett, majd 2016-ban ötödik a McLaren-Honda színeiben, míg Esteban Ocon például hatodikként zárt a Force India volánja mögött 2017-ben.
Az AlphaTaurinál, a Williamsnél, valamint a Haasnál eközben vannak olyan pilóták, akik sosem versenyeztek még a nyomvonalon, név szerint Cunoda Juki, Nicholas Latifi, illetve Mick Schumacher és Nyikita Mazepin, szóval ők mindenképpen hátrányból vágnak neki a hétvégének.
Az Aston Martinnál ezzel szemben Sebastian Vettel személyében austini futamgyőztes is van, a német ráadásul ezen kívül további három alkalommal is dobogós volt az Amerikai Nagydíjon, ugyanakkor hiába szereti pályát, és lehetne jó esélye, hogy Belgium után újra pontot szerezzen, a rajtbüntetése okán mindenképpen nehéz dolga lesz vasárnap.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 12 | 15 | 4 | 262.5 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 11 | 14 | 4 | 256.5 |
3. | Valtteri Bottas | 1 | 9 | 11 | 4 | 177 |
4. | Lando Norris | - | 4 | 14 | 1 | 145 |
5. | Sergio Pérez | 1 | 3 | 12 | - | 135 |
6. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 13 | - | 116.5 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 12 | - | 116 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 11 | - | 95 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 11 | 1 | 74 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 11 | - | 58 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 10 | 1 | 46 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 4 | 1 | 35 |
13. | Lance Stroll | - | - | 8 | - | 26 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 5 | - | 18 |
15. | George Russell | - | - | 4 | 1 | 16 |
16. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
17. | Kimi Räikkönen | - | - | 3 | - | 6 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Mercedes | 433.5 |
2. | Red Bull-Honda | 397.5 |
3. | McLaren-Mercedes | 240 |
4. | Ferrari | 232.5 |
5. | Alpine-Renault | 104 |
6. | AlphaTauri-Honda | 92 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 61 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 7 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |