ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SILVERSTONE-I PADDOCKBÓL
Max Verstappen Montreal előtt még esélykiegyenlítődésről beszélt, a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko ugyanakkor figyelmeztetett, Charles Leclerc későbbi motorbüntetése némileg árnyalja a képet. Nos, a hátrasorolás a vártnál is előbb következett be, hiszen a Ferrari végül valamennyi elemet kicserélte a monacói autójában, az érintett így a mezőny végéről volt kénytelen nekivágni a futamnak már az idény kilencedik állomásán.
Az Ausztrália óta nyeretlen versenyzőt ötödikként intette le a kockás zászló, aminek következményeként 49 pontra, azaz majd' két futamgyőzelemnyire nőtt a lemaradása Verstappen mögött az egyéni vb-összetettben, s ha a rossz sorozata folytatódik, a rivális egyébként is tetemes előnye még nagyobb lehet az augusztusi nyári szünetig.
A Red Bull ugyanis úgy tudott diadalmaskodni az elmúlt hetekben, hogy nem feltétlen az övé volt a leggyorsabb autó, ami nagy fegyvertényt jelent, ráadásul jelentős fejlesztési csomaggal készül Silverstone-ra, ennek köszönhetően talán szombaton is versenyképesebbé válhat. A csapatfőnök, Christian Horner szerint Verstappen élete formájában vezet, és az RB18-asnak is feküdhetnek a következő helyszínek.
Persze a Ferrarit sem szabad még leírni, hiszen az elmúlt négy versenyt tekintve Leclerc háromszor az élről bukta el a győzelmet, míg Kanadában a csapattárs, Carlos Sainz Jr. tűnt a leggyorsabbnak versenytávon, vagyis a Scuderia teljesítménye megvan a sikerhez, már csak egy sima hétvégének kellene összeállnia neki.
Noha a két csapat párharcába Silverstone-ban és Spielbergben a várhatóan erős Mercedes is beleszállhat, ami némileg megkavarhatja a lapokat és igencsak izgalmas hétvégéket hozhat, az elmúlt napokban nem a bajnoki versenyfutás, hanem a rasszizmus elleni harc jelentette a legforróbb témát, két ügy is borzolta a kedélyeket.
Jüri Vips még a hét elején online videojáték streamelése közben használta az „n betűs” trágár kifejezést, aminek következményeként a Red Bull gyors lefolyású belső vizsgálat után menesztette a teszt- és tartalék pilótáját (a versenyző annak ellenére is megtarthatta az ülését a Formula–2-ben, hogy maga a sorozat nem helyeselte a Hitech GP döntését), majd kedden a háromszoros világbajnok Nelson Piquére zúdult népharag.
A brazil tavaly novemberben elhangzott, a figyelem középpontjába azonban csak nemrég kerülő interjúja okozta a bonyodalmat, abban ugyanis nem a nevén nevezte Hamiltont, hanem kétszer is rasszista szóhasználattal élt.
A királykategória, a csapatok és a versenyzők egy emberként álltak ki a hétszeres világbajnok mellett, és egyes sajtóhírek szerint Verstappen barátnőjének, Kelly Piquének az apját örökre kitilthatják a paddockból nem éppen szalonképes megnyilvánulásai miatt.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A delfinezés ügye Montrealban új fordulatot vett, az Azerbajdzsánban tapasztaltak után a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) úgy határozott, új direktívákat vezet be annak érdekében, hogy a csapatok ne kockáztathassák a versenyzők egészségét a teljesítmény hajszolása közben.
Noha a felvázolt szabályozás legkevésbé a problémával egyáltalán nem küzdő Red Bullt érintheti, pont az osztrákok voltak a leghangosabb kritizálók, igaz, a szövetség megoldása összességében sem kapott pozitív fogadtatást. A pattogástól jobban szenvedő alakulatok szerint ugyanis ez nem orvosolja magát a gondot, így többek között a Mercedes is azt várja, hogy a következő évre változzanak a szabályok annak érdekében, hogy végleg megszűnjön a jelenség.
Az „ezüstnyilak” emellett a motorsport-világtanács legutóbbi üléséről is elégedetlenül álltak fel, hiszen az FIA eltolta a 2026-os motorszabályok ismertetését. A csapatfőnök, Toto Wolff bízik benne, hogy még a nyáron döntés születhet az ügyben, mert rövidesen megkezdenék az új erőforrás tervezését.
Ha már Mercedes, a csapat jelentős fejlesztési csomaggal készül, és többek között eltérő első és hátsó szárnyakkal fog kísérletezni, miközben kisebb változásokat hajtott végre a padlólemezen is. Bár a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin tudja, hogy nincs garancia a sikerre, bizakodva tekint előre, és úgy számol, az újításokkal még közelebb kerülhetnek a két élcsapathoz.
A szakember emellett arra is rámutatott, várakozásaik szerint a silverstone-i aszfaltcsík feküdhet is a W13-asnak, és a Red Bull is arra készül, hogy az „ezüstnyilak” nagy kihívást jelenthetnek nemcsak a most következő, hanem az azutáni versenyhétvégén, Spielbergben is.
Nagy kérdés tehát, hogy a Mercedesnek sikerül-e a spanyolországihoz hasonló teljesítménnyel kirukkolnia, és ezúttal tényleg beleszólhat-e a győzelemért dúló harcba. Egy biztos, George Russell és Hamilton is azon lesz, hogy minél jobb eredményt szállítson hazai pályán, és ehhez óriási pluszmotivációt adhatnak a tömött lelátók, ugyanis valamennyi jegy elkelt a nagydíjra.
MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 73. Brit Nagydíjat rendezik meg. A jelenleg 5891 méter hosszú pálya 1950. május 13-án adott otthont az első Formula–1-es versenynek, s azóta 54 alkalommal köszöntötte újra a mezőnyt.
Ami a történelmi múltat illeti, 2014 óta egy kivétellel (2018, Sebastian Vettel) Hamilton győzedelmeskedett hazai pályán, s összességében nyolcszor nyert, amivel abszolút csúcstartónak számít.
Noha a Mercedes nagy reményekkel vág neki a mostani hétvégének is, előfordulhat, hogy a hétszeres világbajnok saját negatív rekordot állít fel hazai közönség előtt, hiszen az eddigi pályafutása során legkésőbb az adott idény tizedik futamán diadalmaskodott, a győzelemre azonban a mostani év alakulása alapján jóval kisebb esélye van az elmúlt évekhez képest.
A jelenlegi formát tekintve ugyanis a Red Bull és a Ferrari újabb csörtéjére lehet számítani az F1 bölcsőjében, míg a Mercedes nagy valószínűséggel az esetleges lepattanóra játszhat az egyik korábbi kedvenc vadászterületén.
Ami az időmérőt illeti, Verstappen igencsak megizzaszthatja Leclerc-t, összességében azonban továbbra is utóbbi tűnik favoritnak. A ferraris hat pole pozíciót számlál az élről mindössze kétszer induló riválissal szemben, míg a holland csapattársa, Pérez egyszer foglalhatta el az első helyet az idén.
Sainz eközben továbbra is karrierje első pole-ját hajszolja, míg az „ezüstnyilak” párosa azon lesz, hogy legalább elcsípje a második sort. Ebben vagy akár egy meglepetéspole megszerzésében nagy segítségére lehet az időjárás, nagy ugyanis a valószínűsége annak, hogy az időmérőn leszakad az ég, ami jócskán átrajzolhatja az erőviszonyokat.
Pénteken felhős, borongós időre lehet számítani, a levegő hőmérséklete 19 Celsius-fok körül fog alakulni, és 50 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső. Szombatra sem tágítanak a felhők, ráadásul akkor már 80 százalék az esélye annak, hogy leszakad az ég, így jelen állás szerint vizes körülmények között rendezhetik meg az időmérőt – akárcsak Montrealban. Vasárnap némileg javul az idő, a higanyszálak a 20 Celsius-fokot is elérhetik, és jelenleg mindössze 20 százalék a valószínűsége az újabb csapadéknak, vagyis száraz versenyre van kilátás. |
Ami a versenyt illeti, a Red Bull Imola óta megállíthatatlan: Verstappen öt győzelmet gyűjtött az elmúlt hat versenyen, egyedül Monacóban nem őt intette le elsőként a kockás zászló, akkor a csapattárs, Pérez diadalmaskodott. A sikerszéria viszont némileg csalóka képet mutat, hiszen az elmúlt négy versenyen a Ferrari állt nyerésre egészen a stratégiai és technikai hibákig, és összességében Kanadában is legalább ugyanolyan gyorsnak, ha nem gyorsabbnak tűnt, mint riválisa.
A Scuderiának tehát problémamentes hétvégére kell törekednie, és talán a friss motorral felvértezve Leclerc végre visszavághat, és némileg csökkentheti a lemaradását. Nincs kizárva azonban, hogy a Mercedes is beleszól majd a csatába, és ha az „ezüstnyíl” valóban versenyképes lesz, akkor Russell és Hamilton is odakeveredhet a két csapat közé, vagy akár az élre, ami valamelyikőjüktől pontokat vehet el – Wolff egyenesen úgy fogalmazott, nyerni szeretnének Nagy-Britanniában.
Ami a dobogós esélyeket illeti, ha nem is jön össze a siker, a Mercedes-duó mindenképpen azon lesz, hogy legalább pezsgőzhessen a hazai közönség előtt, és honfitársuk, Lando Norris is erős eredményt érne el csapata és saját hazai versenyén.
A konstruktőri bajnokságban a negyedik helyet elfoglaló McLaren pont nélkül volt kénytelen távozni Kanadából, így Silverstone-ban most visszavágna, és elejét venné annak, hogy a rá nyolc pontra felzárkózó Alpine esetleg megelőzze a tabellán.
Ami az enstone-iakat illeti, érdemes lesz rájuk is figyelni, valamint az Alfa Romeóra is, amelyik – amellett, hogy újításokkal készül – már mindkét pilótája rendelkezésére ugyanazt a versenygépet tudja bocsátani péntektől.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, mindenképpen számolni kell az AlphaTaurival és az Aston Martinnal, és akár a Williams ringbe szállhat az újításokkal.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 6 | 7 | 7 | 2 | 175 |
2. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 7 | 2 | 129 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 4 | 7 | 3 | 126 |
4. | George Russell | - | 3 | 9 | - | 111 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | 5 | 7 | 1 | 102 |
6. | Lewis Hamilton | - | 2 | 8 | - | 77 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 6 | 1 | 50 |
8. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
9. | Esteban Ocon | - | - | 7 | - | 39 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 5 | - | 18 |
11. | Pierre Gasly | - | - | 3 | - | 16 |
12. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | 1 | 15 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 3 | 1 | 15 |
14. | Sebastian Vettel | - | - | 3 | - | 13 |
15. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 3 |
19. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull | 304 |
2. | Ferrari | 228 |
3. | Mercedes | 188 |
4. | McLaren-Mercedes | 65 |
5. | Alpine-Renault | 57 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | AlphaTauri-Red Bull | 27 |
8. | Aston Martin-Mercedes | 16 |
9. | Haas-Ferrari | 15 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |