ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZUZUKAI PADDOCKBÓL
A Szingapúri Nagydíj péntekjén robbant ki az év legnagyobb botránya, hiszen egybehangzó sajtóértesülések szóltak arról, hogy két csapat, az Aston Martin, valamint a Red Bull átlépte a 2021-es költséghatárt, utóbbi ráadásul jelentős mértékben. Több lap arról számolt be, hogy az osztrákok akár 7.5 millió dollárral is túlköltekezhettek, ami nemcsak a tavalyi, hanem az idei bajnokság alakulására is nagy hatással lehetett.
A paddockbeli pletyka nagy vitát szított az alakulatok között: a fő ellenfelek gyorsan reagáltak, és már előre súlyos büntetést követeltek, míg a gyanúba kevertek közül a silverstone-iak viszonylag nyugodtnak tűntek, nem úgy, mint a „vörös bikák”, akik hevesen tagadtak, koholt vádakról kezdtek beszélni, és jogi lépéseket is fontolgattak a kiszivárogtatás miatt.
Christian Horner azonnal a tavalyi nagy riválisra, a Mercedesre kezdett mutogatni, mivel úgy vélte, a németek állnak a botránykeltés mögött, míg Toto Wolffék előre jelezték, meglátásuk szerint a kis szabálysértésnek kiáltott 5 százalékos túlköltekezést is nagy vétségként kellene kezelni, s rámutattak, milyen nagy jelentősége lehet annak, ha adott csapat akár csak fél millióval átlépi a keretet.
A 2021-es világbajnokságot ellentmondásos körülmények között elvesztő Lewis Hamilton konkrét példával is előállt, s kifejtette, ha csak 200 ezer dollárral szántak volna többet új padlólemezre vagy módosított szárnyra, az megváltoztathatta volna az év végkimenetelét is, hiszen sokkal jobb helyzetben lehettek volna a fennmaradó versenyeken.
A Mercedes mellett a Ferrari is hangot adott nemtetszésének, és igyekezett hangsúlyozni, a tavalyi túlköltekezés az idei és a következő évre is nagy hatással lehet, így egyáltalán nem szabad elbagatellizálni a regulák szerint kis szabálysértésnek számító 5 százalékon belülre eső költséghatár-átlépést sem. Az olasz istálló szerint az egész szabály hitelessége múlik az ügyön, és előrebocsátotta, a legszigorúbb büntetést várja, még ha tudja is, hogy a szurkolók szempontjából problémát jelenthet a múltbeli eredmények megmásítása.
A maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto egyébként már az idény korábbi szakaszában is gyanakvóan nézett a Red Bullra a sorozatosan érkező fejlesztések miatt, és a könnyített, de a híresztelések szerint pont anyagi okok miatt visszatartott váz is nagy port kavart, hiszen több alakulat is jelezte, nem érti, hogyan fér bele az osztrákok költségvetésébe ennyi új elem.
Noha az FIA már a Marina-öbölben igyekezett csillapítani a kedélyeket, a legforróbb témát még Japánban is az esetleges szabályszegés jelenti, és a helyzeten az sem segített, hogy a szövetség október 10-re, vagyis jövő hét hétfőre tolta a most szerdára ígért eredmények közzétételét – a közvélemény szerint az esetleges büntetések kiszabása és/vagy a Red Bull trükközése állhat a halasztás hátterében.
Az osztrákok ugyanis kiskaput találhattak, és kreatívabban értelmezhették a szabályokat, amit tovább erősít, hogy Horner a megjelent vádak óta többször is úgy fogalmazott, az új regulák bevezetésnél természetes, hogy vannak olyan területek, amelyek tisztázásra szorulnak. Egy biztos, a Red Bullnak egyáltalán nem jött jól a botrány, hiszen amellett, hogy már a 2021-es abu-dzabi finálén történtek is árnyékot vetettek Verstappen vb-címére, a nemrég kirobbanó ügy hiteltelenné teheti az esetleges címvédést is. Ez egyáltalán nem vet jó fényt a csapatra, a visszatérő Hondára, valamint a támogatókra sem, akiket a források szerint már most érzékenyen érintenek a vádak.
Bármi is legyen a hétfői ítélet, szinte borítékolható, hogy nem záródik le az ügy, a riválisok ugyanis a kis szabálysértés esetén is tiltakozni fognak, míg nincs kizárva, hogy a Red Bull becsületsértés címen tényleg jogi lépéseket tesz majd.
A labda tehát az FIA oldalán pattog, és a kialakult helyzet kezelése, valamint az esetleges szankciók jelentős hatással lehetnek a sportág jövőjére, és akár az előző, illetve a mostani év végkimenetelére is.
Több résztvevő szerint a Formula–1 hitelessége a tét.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Bár Verstappennek már Szingapúrban is megvolt a matematikai esélye arra, hogy bebiztosítsa a második vb-címét, a csapat és a versenyző több hibát követtek el a hétvégén, aminek következményeként elmaradt a bajnokavatás. A holland előnye ráadásul némileg csökkent is közvetlen üldözői előtt, jelenleg 104 ponttal előzi meg Charles Leclerc-t, míg a csapattársa, Sergio Pérez lemaradása 106 pont, amikor még összesen 138 pont szerezhető (beleértve az interlagosi sprintet is).
Ez azt jeleneti, hogy Verstappennek minimum 112 pontos előnnyel kell távoznia Szuzukából, vagyis Leclerc-nél nyolccal, Péreznél pedig hat ponttal kell többet gyűjtenie vasárnap. Ha tehát a valamelyikük megelőzi, vagy a holland nem szerez minimum 8 pontot, akkor a bajnokavatás még későbbre tolódik.
...ha nyer, és leggyorsabb kört fut. |
...ha nyer, miközben Leclerc legfeljebb a harmadik. |
...ha második és leggyorsabb kört fut, miközben Leclerc nem végez előrébb az ötödik, míg Pérez a negyedik helynél. |
...ha második, miközben Leclerc legfeljebb ötödik vagy hatodik a leggyorsabb körrel, míg Pérez legfeljebb negyedik vagy ötödik a leggyorsabb körrel. |
...ha harmadik és leggyorsabb kört fut, miközben Leclerc nem zár előrébb a hatodik, míg Pérez az ötödik pozíciónál. |
...ha harmadik, miközben Leclerc legfeljebb a hetedik, míg Pérez legfeljebb a hatodik. |
...ha negyedik és leggyorsabb kört fut, miközben Leclerc nem végez előrébb a nyolcadik, míg Pérez a hetedik helynél. |
...ha negyedik, miközben Leclerc legfeljebb nyolcadik vagy kilencedik a leggyorsabb körrel, míg Pérez legfeljebb hetedik vagy nyolcadik a leggyorsabb körrel. |
...ha ötödik és leggyorsabb kört fut, miközben Leclerc nem zár előrébb a kilencedik, míg Pérez a nyolcadik pozíciónál. |
...ha ötödik, miközben Leclerc legfeljebb kilencedik vagy tizedik a leggyorsabb kört is megfutva, míg Pérez legfeljebb nyolcadik vagy kilencedik a leggyorsabb kört is megfutva. |
...ha hatodik és leggyorsabb kört fut, miközben Leclerc nem végez előrébb a tizedik, Pérez a kilencedik helynél. |
...ha hatodik, miközben Leclerc nem szerez pontot, míg Pérez legfeljebb kilencedik vagy tizedik a leggyorsabb körrel. |
Ahogy a fenti táblázatból is kitetszik, sok forgatókönyv létezik arra, Verstappen hogyan védheti meg a címét. A képlet mindenképpen akkor a legegyszerűbb, ha sikerül nyernie, ezenkívül övé a verseny leggyorsabb köre is, abban az esetben a vetélytársak helyezésétől függetlenül másodszor is felülhet a sportág trónjára.
Ami az idei évet illeti, a hollandnak eddig négy helyszínen (Imola, Miami, Spa-Francorchamps és Zandvoort) sikerült begyűjtenie a versenyen maximálisan megszerezhető 26 pontot, Japánban ugyanakkor még nem nyert, és leggyorsabb kört sem ért el a versenyen. Ha a címvédőnek összejönne a siker, nemcsak az újabb trófeára tehetné rá a kezét, hanem a 23. különböző nagydíjon aratna győzelmet, amivel megelőzné Schumachert a vonatkozó örökranglistán, és immár egyedül övé lenne a második hely Hamilton (31) mögött.
A holland Alonsóval (32) szemben is kiegyenlíthetne a győzelmek számában, és maga mögé utasíthatja Nigel Mansellt (31), miközben egy diadalra kerülne attól, hogy beállítsa Sebastian Vettel és Schumacher egy adott évadra vonatkozó győzelmi rekordját.
MI VÁRHATÓ A JAPÁN NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a 2022-es bajnokság, a 18. állomás Szuzuka, ahol a 36. Japán Nagydíjat rendezik meg. Az ország 1976-ban látta először vendégül a mezőnyt, méghozzá Fudzsiban, míg a jelenleg 5807 méter hosszú pálya 1987-ben adott otthont az első F1-es versenyének.
Pénteken eső várja a mezőnyt, és nagy valószínűség szerint mindkét szabadedzést vizes körülmények között rendezik meg, miközben a levegő hőmérséklete 17 Celsius-fok körül alakulhat. Szombatra kiderül az ég, a higanyszálak akár 22 Celsius-fokig emelkedhetnek, ráadásul további csapadékra sem lehet számítani. Vasárnap némileg lehűl a levegő, és az eső is visszatérhet. A maximális hőmérséklet 18 Celsius-fok körül fog alakulni a versenyen, amely minden valószínűség szerint száraz pályán veszi kezdetét, de könnyen zárulhat esőben. Pillanatnyilag ugyanis 40 százalék az esélye annak, hogy a délután későbbi szakaszában leszakad az ég. |
Szuzuka összességében 31 alkalommal rendezett eddig Grand Prix-t, legutóbb 2019-ben. A koronavírus-járvány okán ugyanis a 2020-as és a 2021-es futamot is törölték, így a „száguldó cirkusz” két év kihagyás után tér vissza az ikonikus aszfaltcsíkra.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül ketten, Hamilton és Fernando Alonso, mondhatják el magukról, hogy mindkét pályán nyertek, előbbi ráadásul egy újabb győzelemmel a Japánban hat diadallal rekordernek számító Schumacher mellé is fellépne a vonatkozó listán.
A mercedesesen (5) és Alonsón (2) kívül egyébként Vettel (4) és Valtteri Bottas (1) állhatott már fel a dobogó felső fokára a jelenlegi mezőnyből, miközben többek között a Ferrari mostani párosa, valamint Pérez és Russell még a top 3-ban sem tudott zárni Japánban.
Ami a jelenlegi formát illeti, a fenti négyes újabb sikere mindenképpen meglepetésnek hatna, így komoly esély van rá, hogy új győztest avatunk az aszfaltcsíkon. A favoritnak mindenképpen a háromszor pódiumon végző Verstappen számít, aki az esetleges győzelemmel könnyedén bebiztosíthatja a második címét.
Ami az időmérőt illeti, a legutóbb, vagyis 2019-ben leggyorsabb Ferrari pályázhat a legnagyobb eséllyel a pole-ra. A maranellóiak már 11 alkalommal szerezték meg az első helyet az idén, Leclerc kilencszer, Sainz kétszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását, ami jól jelzi, hogy az SF-75 egy körön továbbra is etalonnak számít. Szuzukában ugyanakkor könnyű hibázni, így a monacóinak és a spanyolnak is tökéletes munkát kell végeznie, hiszen máskülönben Verstappen és Pérez is kész elhappolni az első helyet.
Ami a versenyt illeti, Szuzukában nem túl fontos a rajtelsőség, hiszen az eddigi 31 nagydíjból 16-on nem az élről induló szelte át elsőként a célvonalat, nem mellesleg a top 10-en kívülről is született már siker, méghozzá 2005-ben, amikor Kimi Räikkönen a 17. rajtkockáját váltotta a dobogó felső fokára.
Ez jól jelzi, a pályán viszonylag könnyű manőverezni, ráadásul az esetleges biztonsági autós szakaszok, valamint az időjárás is borította már többször az esélyeket, így a stratégáknak résen kell lenniük vasárnap.
Normális körülmények között ugyanakkor kétségkívül a sorozatban hat győzelemnél járó Red Bull, és azon belül is az idén összesen már tizenegyszer diadalmaskodó Verstappen számít a fő esélyesnek, miközben szinte biztosra vehető, hogy a Mercedes 2014-ben megkezdett veretlenségi sorozata véget ér a pályán. A holland dolgát természetesen megnehezítené Leclerc, és ha nem is jönne össze számára a győzelem, egy második hellyel is borsot törhet a rivális orra alá, és elnapolhatja a bajnokavatást.
Ami a dobogót illeti, a Mercedes hiába utazott győzelmi reményekkel Szingapúrba, végül mindössze két ponttal távozott az éjszakai versenyről, így minél előbb visszavágna. Szuzuka ugyanakkor az előzetes várakozások szerint nem igazán fog feküdni a W13-asnak, szóval meglepetésként hatna, ha a Red Bull és a Ferrari pilótáin kívül más is odaférne a pódiumra.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az „ezüstnyilak” abban mindenképpen bízhatnak, hogy a szingapúrinál jóval erősebb eredményt szereznek. A németek mögött eközben várhatóan a McLaren, az Alpine, az Aston Martin és az AlphaTauri versenyzői csaphatnak össze a további top 10-es pozíciókért.
A wokingiak a múlt hétvége után most is kettős pontszerzésben reménykednek, az enstone-iak az előző két nullázás után visszavágnának, a silverstone-iak megismételnék a szingapúri eredményt, míg a faenzaiak sorozatban harmadszor végeznének az első tízesben.
Az esetleges motorbüntetések ugyanakkor némileg megbolygathatják az esélyeket, hiszen Daniel Ricciardo, illetve az Aston Martin és a Williams duója sem kapta még meg az idei negyedik erőforrását.
Ami a mezőnyt illeti, az idei újonc, Csou Kuan-jü mellett Nicholas Latifi, Mick Schumacher, valamint a hazai versenyző, Cunoda Juki is először versenyezhet F1-es autóval Szuzukában, így őket a mindenképpen hátrányosan érintheti a péntekre ígért eső.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 11 | 13 | 15 | 5 | 341 |
2. | Charles Leclerc | 3 | 8 | 14 | 3 | 237 |
3. | Sergio Pérez | 2 | 8 | 15 | 3 | 235 |
4. | George Russell | – | 7 | 15 | – | 203 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 8 | 15 | 2 | 202 |
6. | Lewis Hamilton | – | 6 | 15 | 2 | 170 |
7. | Lando Norris | – | 1 | 13 | 1 | 100 |
8. | Esteban Ocon | – | – | 12 | – | 66 |
9. | Fernando Alonso | – | – | 11 | – | 59 |
10. | Valtteri Bottas | – | – | 7 | – | 46 |
11. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | – | 29 |
12. | Sebastian Vettel | – | – | 7 | – | 24 |
13. | Pierre Gasly | – | – | 6 | – | 23 |
14. | Kevin Magnussen | – | – | 5 | – | 22 |
15. | Lance Stroll | – | – | 6 | – | 13 |
16. | Mick Schumacher | – | – | 2 | – | 12 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 11 |
18. | Csou Kuan-jü | – | – | 3 | – | 6 |
19. | Alexander Albon | – | – | 3 | – | 4 |
20. | Nyck de Vries | – | – | 1 | – | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 576 |
2. | Ferrari | 439 |
3. | Mercedes | 373 |
4. | McLaren-Mercedes | 129 |
5. | Alpine-Renault | 125 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 52 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 37 |
8. | Haas-Ferrari | 34 |
9. | AlphaTauri-Honda | 34 |
10. | Williams-Mercedes | 6 |