MÁRCIUS 31., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:18.790 | |||||
2. szabadedzés: 1. Alonso 1:18.887 | |||||
ÁPRILIS 1., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:17.565 | |||||
Időmérő: 1. Verstappen 1:16.732 | |||||
ÁPRILIS 2., VASÁRNAP | |||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Alonso | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Április 30., 13.00 | Azeri Nagydíj, Baki | ||||
Május 7., 21.30 | Miami Nagydíj, Miami | ||||
Május 21., 15.00 | Emilia-romagnai Nagydíj, Imola |
Max Verstappen az ausztrál verseny 9. körében kérte meg rádión a csapatát, hogy ellenőrizze, az akkor élen álló Lewis Hamilton nem maradt-e le túlságosan a biztonsági autó mögött. A címvédő kérdését a közvetítésben is leadták, ám a versenymérnök, Gianpiero Lambiase azon válaszát már nem, miszerint a rivális teljesen szabályosan jár el, hiszen már lekapcsolt a biztonsági autó jelzőlámpája.
A vonatkozó szabály ugyanis kimondja, amint a mezőny jelzést kap arról, hogy állórajt következik, már nem kell tartani a legfeljebb tíz autónyi távolságot a biztonsági autó mögött, és az éllovas maga szabhatja meg a tempót. Ezzel a Mercedes is tisztában volt, és a versenymérnök, Peter Bonnington még a jelzés előtt biztosította a biztonsági autó lassúságára panaszkodó versenyzőjét, hogy amint kialszik a jelzőfény, nem kell tartania a távolságot, maga kontrollálhatja a tempót.
Míg a holland a rádión érdeklődött, hátrébb majdnem tömegbaleset alakult ki, többek között Csou Kuan-jü, Logan Sargeant és Kevin Magnussen is elkerülő manővert volt kénytelen tenni, utóbbinak át is kellett szántania a kavicságyon, hogy ne ütközzön.
A sportfelügyelők vizsgálták is az esetet, és arra a következtetésre jutottak, hogy a bajt nem Hamilton lelassítása okozta, hanem a csapattársa, George Russell, aki az előtte haladótól leszakadva hajtott ki a bokszutcából. A fiatal brit ugyanis ezt követően nagy tempóban kezdte meg a felzárkózást a hatodik helyezettre, majd amint utolérte, jelentősen le kellett lassítania, ami egyre nagyobb tempókülönbséget okozott a mögötte érkező autók között.
„Ebben az esetben Hamilton volt a vezető autó, amikor lekapcsolt a biztonsági autó jelzőfénye a 6-os kanyarban, és nagyon lassú tempót kezdett diktálni (amire feljogosítja a szabály)” – áll a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) jelentésében, amely taglalta, pontosan mi vezetett a káoszhoz.
„Russell lassan rajtolt el, majd amint kiért a bokszutcából, felgyorsult, hogy visszazárkózzon. Mindez azt eredményezte, hogy a mögötte érkezők is késve indultak el, majd fel kellett gyorsítaniuk. Amikor Russell és a mögötte érkező autók utolérték az elöl haladókat, jelentős tempókülönbség alakult ki a két csoport között, ami ahhoz a helyzethez vezetett, hogy több versenyzőnek elkerülő manővert kellett tennie.”
„Ez messze nem volt ideális helyzet biztonsági szempontból. Noha Russell rajtja lassú volt, figyelembe véve, hogy a bokszutcában tartania kellett a sebességkorlátozást, majd azt követően azonnal gyorsított, hogy visszazárkózzon, nem gondoljuk úgy, hogy helyénvaló lett volna büntetni a lassú bokszutcai rajt miatt.”
A helyzetet maga a szabálypont idézte elő. „Úgy véljük, a problémában szerepet játszott az, hogy a szabály lehetővé teszi az élen álló autónak, megszabja a tempót, akkor is, ha állórajt következik az újraindításnál (szemben a gördülő rajttal). A jövőben talán meg kellene vizsgálni, hogy ez illik-e az újraindítások természetéhez.”