A MONACÓI ÁTOK A FORMULA–1-ES KARRIEREN IS TÚLMUTAT
Charles Leclerc először 2017-ben az F2-es mezőnnyel látogatott el hazai pályára, ám hiába szerezte meg a pole pozíciót, és tartotta meg a vezetést a rajt után, a rosszul időzített kerékcseréje miatt vezető helyről visszacsúszott a negyedik pozícióba. Azonban a dolgok rövidesen még rosszabbá váltak, hiszen a versenyző a bal első gumija nagy vibrációja miatt kénytelen volt a bokszba hajtani, és feladni a futamot – mint utóbb kiderült az első felfüggesztése rongálódott meg.
A Prema-versenyző számára a folytatás sem alakult jobban, hiszen azután, hogy a mezőny hátsó részéből indulva nem igazán tudott előrelépni a sprintversenyen, a huszadik körben elektronikai meghibásodás miatt ki is kellett állnia. Az F2-es bajnoki címet érő évében tehát egyik hazai futamát sem tudta befejezni.
FÉKHIBA ÉS NAGY BALESET
Leclerc egy évvel később már az F1-es mezőny állandó versenyzőjeként látogathatott el a történelmi helyszínre, és noha tisztában volt vele, hogy az akkor még Sauber néven futó Alfa Romeo színeiben nincs esélye az erős eredményre, az időmérőn megszerzett 14. rajthelyével így is felhívta magára a figyelmet.
A másnapi verseny kései szakaszában a 12. helyen haladt, és úgy tűnt, ezúttal megláthatja a kockás zászlót, ám a fék meghibásodása miatt hat körrel a leintés előtt beleszállt hátulról Brendon Hartley Toro Rossójába (most AlphaTauri), ami a versenye végét jelentette.
Leclerc-t szerencsére az újabb rosszul alakult hazai verseny nem vetette vissza, és több futamon is lenyűgöző teljesítményt nyújtott, ami a Ferrarit is meggyőzte arról, hogy szerződtesse alig húszévesen, méghozzá a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel mellé.
ELHIBÁZOTT TAKTIKA, ÚJABB ÜTKÖZÉS
GRAND PRIX | 107 |
POLE POZÍCIÓ | 19 |
DOBOGÓ | 25 |
LEGGYORSABB KÖR | 7 |
GYŐZELEM | 5 |
KIESÉS | 19 |
A Ferrari újdonsült versenyzője jó formában érkezett meg az idény hatodik állomására Monacóba, hiszen az első öt versenyen egyaránt az első ötösben zárt, ráadásul a szabadedzéseken mutatott tempója alapján úgy tűnt, akár esélye is nyílhat a pole pozícióra.
Az időmérő viszont rémálomszerűen alakult Leclerc számára, hiszen a garázsban ülve volt kénytelen végignézni, ahogyan a neve egyre hátrébb esik az eredményjelző táblán, és végül már az első szakasz után kénytelen volt búcsúzni. A Ferrari ugyanis magabiztos volt azt illetően, hogy a monacói köre elég lesz a továbbjutáshoz, így nem küldte ki újra a versenyzőt, ám a Q1 végén jelentősen javult a pálya, aminek köszönhetően többen is javítani tudtak, és Leclerc a kiesést jelentő 16. pozícióba szorult vissza.
A ferraris Antonio Giovinazzi rajtbüntetése után a 15. helyről vághatott neki a versenynek, és noha jól alakultak az első körök, és sikerült előrelépnie, a Nico Hülkenberggel folytatott csatában túlvállalta magát, és eltalálta a falat. Leclerc bal hátsó defekttel még visszatért a bokszba, és új gumikon folytatta a küzdelmet, ám a padlólemez sérülése miatt rövidesen fel kellett adnia a versenyt.
ÁLOMSZERŰ IDŐMÉRŐ, RÉMÁLOMSZERŰ FOLYTATÁS
A királykategória egy év kihagyás után tért vissza a hercegségbe, mivel a koronavírus-járvány meghiúsította a futamrendezést 2020-ban. Bár a Ferrari némileg előrelépett a 2021-es idényre, az első megmérettetéseken nem igazán tudta felvenni a versenyt a Mercedesszel és a Red Bull-lal, így a csapat egyáltalán nem számított rá, hogy akár győzelmi esélyei is nyílhatnak Monacóban.
MÁJUS 26., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | |||||
MÁJUS 27., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
MÁJUS 28., VASÁRNAP | |||||
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Június 4., 15.00 | Spanyol Nagydíj, Barcelona | ||||
Június 18., 20.00 | Kanadai Nagydíj, Montreal | ||||
Július 2., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg |
A Scuderia még a jól sikerült gyakorlások után is igyekezett lehűteni a kedélyeket, Leclerc viszont az időmérőn is remek tempót diktált, és a mindent eldöntő harmadik szakaszban meglepetésre ő állt az élen az első próbálkozások után. A ferraris az utolsó gyors körén is keményen hajszolta a még jobb köridőt, azonban az uszodánál hibázott, és a fal állította meg a Ferrarit. Az eset miatt azonnal lengették a piros zászlót, aminek következményeként a pilótatársak sem tudták befejezni a körüket, így a monacói szerezte meg a pole pozíciót.
Noha komoly aggályok voltak azt illetően, mennyire sérült a váltó, a maranellói alakulat az átfogóbb ellenőrzések után sem észlelt egyértelmű problémát, aminek értelmében Leclerc megtarthatta a rajtelsőséget, és úgy tűnt, F1-es pályafutása során először várhatja az élről a piros lámpák kialvását hazai pályán.
Leclerc azonban már a bokszból kivezető első körén jelezte, hogy gond van a kocsival, majd lassú tempóban visszatért a garázsba. A Ferrari szakemberei gyorsan átvizsgálták az autót, és arra jutottak, a versenyző nem tud elindulni a futamon. Mint utóbb kiderült, a kardántengelyagy a szombati baleset során sérült meg, majd amikor Leclerc megtett néhány kanyart vasárnap, el is tört.
ÚJABB POLE POZÍCIÓ, ÚJABB ELHIBÁZOTT TAKTIKA
Egy évvel ezelőtt a Ferrari fő esélyesként érkezett meg a hercegségbe, és Leclerc újra kisajátította a rajtelsőséget, méghozzá úgy, hogy ezúttal nem törte össze a Ferrarit sem. A monacói vasárnap tehát elfoglalhatta a pole pozíciót, és mivel mellőle a csapattársa, Carlos Sainz Jr. várhatta a piros lámpák kialvását, úgy tűnt, minden esélye megvan rá, hogy először győzedelmeskedjen hazai pályán.
A tervezett rajtot megelőző pillanatokban azonban leszakadt az ég Monacóban, aminek okán több mint egy órát csúszott a kezdés. Figyelembe véve, hogy a szűk utcai aszfaltcsíkon rendkívül nehéz előzni, a stratégia mindennél fontosabb, főleg felszáradó pályán, így már a futam elején tudni lehetett, meghatározó lesz, ki mikor vált esőgumiról interekre, majd slickekre.
Bár Leclerc megtartotta a vezetést, és kontroll alatt tartotta a versenyt, csapata sorra követte el a stratégiai hibákat a változó körülmények között. Az élmezőnyből elsőként Sergio Pérez váltott átmeneti esőgumira, ami komoly fejtörést okozott a Ferrari számára, hiszen nem igazán akarta feladni a vezető pozíciót, de közben abban sem volt biztos, megéri-e megvárni, hogy azonnal száraz pályára alkalmas gumikra váltson.
Az olaszok végül két körrel később hívták ki a monacóit interekért, aminek eredményeként nemcsak elvesztette az első helyet a korábban cserélő Pérezzel szemben, de még a márkatársa, Sainz is megelőzte, aki ragaszkodott ahhoz, hogy megvárja, az aszfaltcsík alkalmassá váljon a slick gumikhoz.
A Ferrari végül egyszerre hívta ki mindkét versenyzőjét száraz pályára alkalmas abroncsokért, ami végleg megpecsételte Leclerc sorsát, hiszen súlyos másodperceket bukott Sainz mögött a bokszutcában, aminek következményeként a fő rivális, Max Verstappen is megelőzte. A helyi kedvenc a pole-ból indulva végül a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót…
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
IDŐMÉRŐ | 14. hely | 15. hely | elmaradt a nagydíj | pole pozíció | pole pozíció |
VERSENY | 18. hely | kiesett | nem rajtolt el | 4. hely |
VÉGRE MEGTÖRIK A MONACÓI ÁTOK?
Noha a Red Bull egyelőre veretlennek számít az idén, és az első öt nagydíj során négy kettős sikert ünnepelhetett, Monacóban minden eddiginél nagyobb esély van rá, hogy véget érjen a győzelmi menetelése. A hercegségben mindennél fontosabb az időmérő, és az RB19-es egy körön koránt sincs olyan nagy fölényben, mint versenytávon. Leclerc két ízben már le is győzte az idén a „vörös bikákat”, hiszen az Azeri Nagydíj időmérőjén és sprintkvalifikációján is ő bizonyult a leggyorsabbnak.
Az elmúlt két évben hazai pályán pole pozíciót szerző Leclerc-nek így óriási sansza van rá, hogy idén is megismételje a szombati sikert, persze az esetleges rajtelsőség sem jelent garanciát a sikerre. Az időjárás-előrejelzések szerint a futamon a tavalyihoz hasonlóan akár idén is meghatározó szerepet játszhat az eső, a kérdés már csak az, végre megtörik-e az átok, és a körülmények Leclerc kezére játszanak, vagy még tovább üldözi őt a balszerencse hazai pályán…
BAHREINI GP | SZAÚDI GP | AUSZTRÁL GP | AZERI GP | MIAMI GP | |
IDŐMÉRŐ | 3. hely | 12. hely | 7. hely | pole pozíció | 7. hely |
VERSENY | kiesett | 7. hely | kiesett | 3. hely | 7. hely |