– Üdvözöljük Magyarországon! Készen áll, hogy nálunk írjanak történelmet a sorozatban szerzett tizenkettedik futamgyőzelemmel?
– Kérem, ne helyezzen rám nyomást! – mondta nevetve Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Nemzeti Sportnak a Hungaroringen. – Az biztos, hogy káprázatos sorozat áll mögöttünk, és az egész csapat nagyon büszke már a tizenegy győzelmes rekordbeállításra is. Egyszerűen csak próbáljuk megtartani a győztes lendületet, ameddig csak lehet, de ez a pálya az eddigiektől eltérő kihívásokat jelent. Majd meglátjuk!
– Amikor 2005-ben elkezdődött a Red Bull Racing nagy kalandja az F1-ben, álmodozott hasonló statisztikákról, ilyen káprázatos rekordokról és ennyi győzelemről?
– Nem. Az, hogy itt ülök 102 futamgyőzelem és tizenegy világbajnoki cím után – az egyénit és a konstruktőrit összeadva –, a legvadabb álmainkat is felülmúlja. Fantasztikus lendületbe kerültünk az elmúlt időszakban, és nyilvánvalóan ugyanígy akarjuk folytatni.
– Az alapító, Dietrich Mateschitz víziója volt egy ilyen világverő csapat?
– Szerintem ez az ő álmait is felülmúlja. Persze az ambíció megvolt benne, hiszen az ő inspirációja alkotta meg ezt az egészet, de azért valósággá váltani az elképzeléseket sokszor nagyon nehéz az életben. Nekünk mégis sikerült.
Született: 1973. november 16., Leamington Spa Nemzetisége: angol F1-es istállója: Red Bull (csapatfőnök, 2005–) Sikerei csapatfőnökként: 5 konstruktőri vb-cím, 6 egyéni vb-cím, 102 futamgyőzelem, 90 pole pozíció, 249 dobogós hely, 91 leggyorsabb kör |
31 ÉVESEN INDULT CSATÁBA AZ F1-ES NAGYÁGYÚK ELLEN
– Mennyire volt ijesztő mindössze 31 évesen egy ennyire ambiciózus csapat élére állni és csatába indulni olyan roppant kemény F1-es legendák ellen, mint Ron Dennis, Frank Williams vagy Jean Todt?
– Nos igen, tényleg akkor kerültem a sportágba, amikor ilyen erőteljes személyiségek voltak vezető pozícióban, akiket egyébként nagyon tiszteltem – ide lehet sorolni Flavio Briatorét, Bernie Ecclestone-t és Max Mosley-t is. Nagyon különböző karakterek voltak, igazi nagypályások. Tanultam abból, ahogy a saját területükön irányítottak, de az embernek egy idő után kialakul a saját stílusa, és én igyekeztem mindig is a magam módján intézni a dolgokat, ahelyett, hogy másoltam volna valakit.
– A kezdetek óta megnyertek több mint száz versenyt, köztük a 2010-es, a 2014-es és a 2022-es Magyar Nagydíjat. Melyik volt közülük a kedvence?
– Daniel Ricciardo 2014-es győzelme különösen jó érzéssel töltött el, mert abban az évben az autónk nem volt igazán versenyképes, a motorunk nagyon elmaradt a legjobbakétól. Merész stratégiát kellett alkalmaznunk, de Daniel kihozta belőle a maximumot, és a végén a pályán szép előzéssel szerezte meg az első helyet. Ez az egyik csúcspont, de azért Max Verstappen tavalyi győzelme is megközelíti, hiszen a tizedik helyről indulva még egy megpördüléssel együtt is nyerni tudott.
– A Hungaroringhez tehát számos emlékezetes siker és sztori fűzi, de mi a helyzet a pályán kívül? Szereti Magyarországot? Volt lehetősége jobban felfedezni az évek során?
– Szerintem Budapest a világ egyik legjobb városa ahhoz, hogy az ember eltöltsön itt egy hétvégét, nekem is az év egyik csúcspontja, amikor a verseny kapcsán idelátogatunk. Nagyon szép város, kitűnő éttermekkel, és az itt élő emberek lelkesedése az F1 iránt óriási.
TALÁN MÁR SZUPERSZTÁR FELESÉGÉNÉL IS HÍRESEBB
– Az F1-gyel együtt ön is egyre népszerűbb? Érzi ezt a saját bőrén?
– A Netflix-sorozat hatása e téren elképesztő változásokat hozott az F1-es személyiségeknek, igen, érzem a változást.
– A Spice Girls széles körű sikerei fényében talán fura felvetés, de létezik, hogy ennek a hatásnak köszönhetően most már ön híresebb, mint felesége, Geri Halliwell?
– Látja, erről fogalmam sincs. Az biztos, hogy pályafutása során óriási sikereket ért el, de azért nekem is nagyon jó érzés látni, hogy az F1-et már a legkülönbözőbb generációk követik nagy tömegekben.
– Fernando Alonso csütörtökön azt mondta nekünk, hogy azóta nincs magánélete, amióta húsz éve első F1-es nagydíját megnyerte a Hungaroringen. Ön hogy kezeli ezt a problémát?
– Ilyen szempontból nagyon védelmező típus vagyok, óriási hangsúlyt fektetek a családdal töltött időre. Fiatal családom van, amely a világon a legfontosabb számomra. Ez mindennek az alapja.
– Kívülről annyi látszik, hogy káprázatos sikereket ér el a szakmájában, gyönyörű családja van, és egy fantasztikus csapatot vezet. De melyek ennek az életformának a negatívumai?
– Nagyon megterhelő, sok kihívást kell leküzdeni, és rengeteg stresszel jár. Tényleg kemény, de azt szoktam mondani, az embernek úgy kell hozzáállnia hozzá, mint egy maratoni futáshoz, nem pedig úgy, mint egy sprinthez. Be kell osztanod az energiádat.
– Adrian Newey kulcsfontosságú tagja a csapatnak, viszont már 64 éves. Gondolkozik a jövőn, hogy miként lehetne pótolni őt, amikor eljön az idő?
– Mindig kell, hogy legyen utódlási terved. Adrian azért még jó néhány évig nálunk dolgozik majd, de nagyszerű csapatunk van, kiváló technikai szakemberek vannak mögötte, akik folyamatosan fejlődnek.
– A 2006-os átigazolása óriási fogásnak számított, de az első egy-két évben nem sikerült versenyképes konstrukciót alkotnia a Red Bullnál. A brit újságok akkoriban azt feszegették, vajon megkopott-e a tervezőzseni tudása. Önnek voltak kétségei a 2009 előtti sikertelen időszakban?
– Nem. Nézze, Adrian a kezdetektől fogva rendkívül fontos tagja a csapatunknak. Az embereknek meg kell adni a szükséges támogatást, és meg kell teremteni a megfelelő munkakörnyezetet. Mi is ezt tettük, és Adrian valósággal kivirágzott a Red Bull közegében. Élvezi, amit csinál, és ha valaki élvezi, amit csinál, jobban is végzi a munkáját.
NEM IS ROSSZ EGY ENERGIAITAL-CÉGTŐL...
– Döbbenetes belegondolni, hogy Newey 1980-ban a szívóhatású F1-es autókból írta az egyetemi szakdolgozatát, és most, több,mint negyven évvel később, éppen ilyen típusú konstrukcióval verik tönkre a mezőnyt.
– Azért abban nem vagyok biztos, hogy ehhez bele kellett lapoznia az akkori szakdolgozatába! Nézze, azért a csapatunk rengeteget fejlődött az elmúlt négy-öt évben abban is, ahogy a technikai brigád dolgozik. A részleg erőssége és a mélysége lenyűgöző, szóval a csapatmunka a kulcs.
– Ez már a második olyan technikai éra, amelyben a Red Bull dominál. Mi a titkuk?
– Az emberek, a kultúra és a szenvedély.
– Egyszerűen hangzik, de gondolom, a gyakorlatban nem az.
– Persze, sosem egyszerű, de éppen ezért annyira jó érzés elérni a sikereket, amelyeket most ünnepelhetünk.
– Első sikerkorszakuk közben Lewis Hamilton például még úgy fogalmazott, a gyári csapatoké a jövő az F1-ben, mert a Red Bull „csak egy italcég”. Az ilyen megjegyzések még édesebbé teszik a győzelmeket?
– Végtelenül büszkék vagyunk arra, amit elértünk. Lewisnak is fantasztikusan alakult a pályafutása, de azért ahhoz képest, hogy egy energiaital-cég leányvállalata vagyunk, mi is egész sokat elértünk...
– Ráadásul nemrég új fejezetet nyitottak azzal, hogy saját motorgyártó üzemet építettek. Jól haladnak az előkészületek 2026-ra?
– Igen, minden a tervek szerint zajlik. Ez a következő nagy kihívás az életünkben. Nagyon izgalmas, hiszen tulajdonképpen egy start-upról van szó, amelyhez összegyűjtöttünk egy rakás tehetséges szakembert, hogy megépítsék ezt az új motort a 2026-os szabályok szerint. Minden nagyon jól kezd összeállni, igazán elégedett vagyok az iránnyal. De azért továbbra is óriási kihívás, hogy idejében elkészüljünk, és versenyképes hajtóegységgel álljunk elő a világ legnagyobb gyártói ellen.