ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Max Verstappen sorozatban az ötödik győzelmét aratta, és az elmúlt tizennégy hónapot tekintve már a huszonegyedik sikerénél tart – Kimi Räikkönen a teljes pályafutása alatt nyert ennyiszer. A holland kilenc nagydíjat követően már 81 ponttal, vagyis több mint három futamgyőzelemnyi előnnyel vezeti az egyéni vb-összetettet a csapattársa, Sergio Pérez előtt, és megállíthatatlanul száguld az újabb világbajnoki cím felé.
JÚLIUS 7., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | |||||
JÚLIUS 8., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
JÚLIUS 9., VASÁRNAP | |||||
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 16.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Július 23., 15.00 | Magyar Nagydíj, Mogyoród | ||||
Július 30., 15.00 | Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | ||||
Augusztus 27., 15.00 | Holland Nagydíj, Zandvoort |
Verstappen egyedül több pontot szerzett, mint a konstruktőri tabella második helyét elfoglaló Mercedes, és továbbra is az a legnagyobb kérdés, meg tudja-e valaki állítani a Red Bull tíz futam óta tartó menetelését. Míg a „vörös bikák” egyértelműen fő esélyesként érkeznek meg valamennyi helyszínre, mögöttük korántsem ilyen magától értetődő a helyzet, hiszen közvetlen üldözőik hétvégéről hétvégére ádáz csatát vívnak egymással.
Az Aston Martin második erőként kezdte az évet, ám a Mercedes és a Ferrari fejlesztései után már nem volt ilyen egyértelmű a helyzete, hiszen az „ezüstnyilak” és a maranellóiak is meg tudták őket előzni egy-egy versenyen. Múltkor pont az időközben második helyre előrelépő németek fogtak ki rosszabb hétvégét, de Toto Wolff csapata újabb frissítésekkel készül, és már Silverstone-ban visszavágna.
A 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri címet megszerző alakulat számításai szerint a brit pálya sokkal jobban fog feküdni a W14-esnek, így ha a fejlesztések is beválnak, két hazai versenyzőjével, Lewis Hamiltonnal és George Russell-lel a kettős dobogót is kitűzheti célul.
Ebbe persze lesz beleszólása a Ferrarinak is, amely tavaly Carlos Sainz Jr. révén nyert Nagy-Britanniában, és múlt hétvégén kétségtelenül a második erőt jelentette a Red Bull mögött. Míg az olaszok mindenképpen optimisták lehetnek a folytatást illetően, az Aston Martin formája kérdéses. A silverstone-iak kanadai fejlesztései egyelőre nem tűnnek átütőnek, és a várakozások szerint a spanyolországihoz hasonló nyomvonal kevésbé is fog feküdni nekik, így ezúttal talán ők esnek vissza negyedikké.
Noha a hármas jócskán elhúzott a tabellán a középmezőny előtt, az évet meglehetősen rossz formában kezdő McLaren az Ausztriába hozott fejlesztéseivel fellépett közéjük. A Spanyolországban és Kanadában is top 10-en kívül záró wokingiak tizenkét pontra tettek szert az elmúlt futamon a megújult MCL60-ast vezető Lando Norris révén, így a brit az újítást most megkapó Oscar Piastrival karöltve határozottan a kettős pontszerzést célozta meg a történelmi helyszínen.
Egy új tényező ugyanakkor lehet némi hatással az erőviszonyokra, hiszen ezen a hétvégén debütálnak a Pirelli száraz pályára alkalmas új keverékei. Mint ismert, az idei versenygépek az előzetes számításokhoz képest nagyobb teljesítménynövekedést értek el, aminek következtében megnőtt a gumik igénybevétele is. A Pirelli ennek hatására előrehozta a 2024-re szánt, ellenállóbb gumispecifikáció bevetését, így valamennyi fennmaradó viadalon már ezeken a keverékeken versenyez a mezőny.
Noha a kizárólagos gumibeszállító leszögezte, hogy a változtatás nem lesz hatással a gumik viselkedésére, és így az erőviszonyokra sem, azért érdekes lesz látni, a valóságban ez mennyire érvényesül, hiszen a gumikezelés kulcsfontosságú tényező az idén.
MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 74. Brit Nagydíjat rendezik meg. A Formula–1 története 1950 májusában vette kezdetét a legendás pályán, amelyet bár a kezdetek óta többször átépítettek, és nemegyszer kikerült a versenynaptárból, összesen 57 Grand Prix-nak adott már otthont, köztük 2021-ben A 70. Évforduló Nagydíjának.
A jelenleg 5891 méter hosszú aszfaltcsík a módosítások ellenére is megtartotta a fő karakterisztikáját és jellegzetességeit, hiszen a gyors pályán a Maggots, a Becketts, valamint az Abbey még mindig nagy kihívás elé állítja a versenyzőket.
Ami a történelmi múltat illeti, a rekordtartónak Hamilton számít, aki nyolc ízben állhatott fel a dobogó felső fokára, és egy esetleges újabb sikerrel megdöntené az egy adott nagydíjon megszerzett legtöbb győzelem számát is. A hétszeres világbajnok mellett az aktív pilóták közül a két spanyol, Sainz és Alonso diadalmaskodott már ezen a GP-n, előbbi egyszer (2022), míg utóbbi kétszer (2006 és 2011) szelte át elsőként a célvonalat.
Noha a címvédő Verstappen is nyert már a helyszínen, a holland A 70. Évforduló Nagydíján lett első, így hivatalosan a Brit GP-n még nem diadalmaskodott.
Ami a jelenlegi formát illeti, ez könnyen változhat a hétvégén, hiszen a holland pilóta Nagy-Britanniába is fő esélyesként érkezhetett meg, míg ahhoz, hogy Hamiltont, Alonsót vagy Sainzot intsék le vasárnap leghamarabb, némi szerencsére is szükségük lesz, no meg a toronymagasan esélyes Red Bullnak rossz hétvégét kellene kifognia. Bár a „vörös bikák" 2012 óta nyeretlenek ezen a versenyen, merészség lenne ellenük fogadni.
Ami az időmérőt illeti, nagy valószínűség szerint a Ferrari jelentheti a legnagyobb fenyegetést az idén eddig összesen hat pole pozíciót jegyző Verstappenre. A holland Silverstone-ban egy alkalommal várhatta az élről a piros lámpák kialvását, azonban a 2021-es elsőség nem hozott győzelmet számára.
Bár a papírforma szerint két csapat összecsapására lehet készülni, az előző versenyhétvégékhez hasonlóan ezúttal is szerepet kaphat az eső, mivel az előrejelzések szerint szombat reggelre beborul, és a felhők csapadékot is hoznak magukkal, így könnyen előfordulhat, hogy még vizes pályán veszi kezdetét a kvalifikáció.
Mindez Leclerc-t érintheti a legrosszabbul, hiszen a monacói saját bevallása szerint sem találja a tempót félig vizes, félig száraz körülmények között, így határozottan azért szorít, hogy teljesen száraz vagy vizes pálya várja a mezőnyt szombat délután.
Ami a versenyt illeti, az elmúlt nyolc évben kizárólag az első sorból született siker, ebből a legutóbbi öt Grand Prix-t alapul véve háromszor a második, kétszer az első rajthely vezetett a pódium felső fokára. Verstappennek tehát egy rosszabbul alakuló szombat után is remek esélyei lennének arra, hogy 2012 után újabb diadalt érjen el a Red Bull dicsőségére.
Egy esetleges hibát, az ausztriai forma alapján, talán a Ferrari használhat ki, de a hazai pálya biztosan ad némi pluszlöketet a Mercedes két hazai versenyzője számára.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a Ferrari, az Aston Martin és a Mercedes újabb nagy csatát vívhat egymással, az olaszok két erősebb hétvége után érkezhettek meg a helyszínre, az „ezüstnyilak” újabb fejlesztésekkel feledtetnék az ausztriai visszaesést, a silverstone-iak pedig hazai pályán térnének vissza a dobogóra, és foglalnák el újra a konstruktőri második helyet
A hármas csatájába ugyanakkor talán az ugyancsak hazai közönség előtt induló McLaren is beleszólhat, a különleges festéssel készülő wokingiak ugyanis további újításokat hoztak, és ha azok is annyira beválnak, mint a spielbergiek, akkor adott esetben még a pódium sem elérhetetlen cél számukra.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine igyekezne erős eredménnyel fékezni a McLaren lendületét, míg a Haas Ausztria után újra a top 10-ben zárna. Érdemes lesz figyelni az újdonságokkal érkező Alfa Romeóra is, illetve a Williams is jobb hétvégében bízik, mint egy héttel korábban.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 9 | 9 | 4 | 229 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 5 | 8 | 2 | 148 |
3. | Fernando Alonso | - | 6 | 9 | - | 131 |
4. | Lewis Hamilton | - | 3 | 9 | 1 | 106 |
5. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 8 | - | 82 |
6. | Charles Leclerc | - | 2 | 6 | - | 72 |
7. | George Russell | - | 1 | 7 | 1 | 72 |
8. | Lance Stroll | - | - | 6 | 1 | 44 |
9. | Esteban Ocon | - | 1 | 4 | - | 31 |
10. | Lando Norris | - | - | 4 | - | 24 |
11. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 16 |
12. | Nico Hülkenberg | - | - | 1 | - | 9 |
13. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 7 |
14. | Oscar Piastri | - | - | 2 | - | 5 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 2 | - | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 2 |
18. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 377 |
2. | Mercedes | 178 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 175 |
4. | Ferrari | 154 |
5. | Alpine-Renault | 47 |
6. | McLaren-Mercedes | 29 |
7. | Haas-Ferrari | 11 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
9. | Williams-Mercedes | 7 |
10. | AlphaTauri-Honda RBPT | 2 |