ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
JÚLIUS 28., PÉNTEK | |||||
Szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
Időmérő: 17.00–18.00 | |||||
JÚLIUS 29., SZOMBAT | |||||
Sprintidőmérő: 12.00–12.44 | |||||
Sprint: 16.30–17.30 | |||||
JÚLIUS 30., VASÁRNAP | |||||
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Augusztus 27., 15.00 | Holland Nagydíj, Zandvoort | ||||
Szeptember 3., 15.00 | Olasz Nagydíj, Monza | ||||
Szeptember 17., 14.00 | Szingapúri Nagydíj, Szingapúr |
Noha Lewis Hamilton múlt szombaton megszakította Max Verstappen pole pozíciós szériáját, a rekordot jelentő első rajtkocka nem volt elég ahhoz, hogy megállítsa a Red Bull vasárnapi menetelését, hiszen a holland már a rajtnál az élre állt, és onnantól nem is engedte ki kezéből az első helyet. A pilóta egyhuzamban a hetedik, míg csapata a 12. győzelmét könyvelhette el, amivel átírta a történelemkönyveket, a Formula–1 fennállása óta ugyanis még egyetlen istálló sem tudott ilyen hosszú futamgyőzelmi sorozatot építeni.
Az osztrákok az elmúlt 22 versenyből huszonegyen nyertek, és a most hétvégi Belga Nagydíjnak is fő esélyesként vágnak neki, így a legnagyobb kérdés az, vajon meddig nyújthatják veretlenségi szériájukat. Fernando Alonso ugyanis hiába pedzegette, hogy a Pirelli év közbeni gumispecifikáció-cseréje az Aston Martin mellett az osztrák alakulatot is visszavetette, Verstappen vasárnapi fölénye túlszárnyalta az idén eddig látottakat, hiszen több mint 33 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat a legközelebbi riválisa, Lando Norris előtt.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy fogalmazott, a Red Bull előnye olyan, mintha a mezőny többi része Formula–2-es autóval versenyezne, amit tovább erősítettek a „vörös bikák” tanácsadójának, Helmut Markónak a szavai is, mert az osztrák megosztotta, hogy Verstappen messze nem volt határon vasárnap, így jóval nagyobb is lehetett volna a tizedik helyezettnek már kört adó holland fölénye Mogyoródon.
A csapaton belül egyre rosszabb helyzetben levő és az ülését több szakértő, valamint korábbi pilóta, köztük Ralf Schumacher szerint az év végén nagy valószínűséggel elvesztő Sergio Pérez ráadásul arra számít, hogy a spái pálya jobban fog kedvezni a továbbfejlesztett RB19-esnak.
A vetélytársak így leginkább abban bízhatnak, hogy a jósolt eső, valamint a sprinthétvégés lebonyolítás miatti kevesebb felkészülési idő talán a kezükre játszhat, és egy elrontott beállítás vagy szerencsétlenül időzített virtuális/valódi biztonsági autós szakasz megtöri a Red Bull menetelését.
Egy biztos, meglehetősen nagy a tolongás a „vörös bikák” mögött, szóval több csapat is kész lenne lecsapni a lepattanóra. A McLaren az elmúlt két nagydíjon Norris révén felállhatott a dobogó második fokára, ráadásul úgy, hogy a legutóbbi helyszín nem is feküdt az MCL60-asnak. A hirtelen második erővé előrelépő wokingiak pontosan ezért úgy számolnak, most hétvégén még erősebbek lehetnek, és Norris mellett Oscar Piastri is odaérne végre az első hármasba.
Az ausztrál újoncot Nagy-Britanniában a szerencsétlenül időzített biztonsági autós szakasz, Magyarországon pedig a csapattárshoz viszonyított későbbi kerékcsere, valamint a sérült padlólemez gátolta meg abban, hogy pezsgőzhessen a pódiumon.
A meglepetésre pole pozíciót szerző Mercedest eközben kellemetlen gond hátráltatta a futamon, az előzetes számításaihoz képest ugyanis kevesebb hűtést kapott az autó, amiért a versenyzők nem tudták megmutatni a valós versenytempójukat. Az „ezüstnyilak" így valamelyest közelebb lehetnek most vasárnap, míg a Ferrari és az Aston Martin inkább az esőben és a szerencsében bízhat.
MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a kiírás, a 12. állomás Spa-Francorchamps, ahol a 68. Belga Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A legendás aszfaltcsík 1950-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét, vagyis része volt a világbajnokság első versenynaptárának, és noha több átalakításon is átesett, valamint nemegyszer más helyszín adott otthont a GP-nek, az idén már az 56. alkalommal fogadja a „száguldó cirkuszt”.
A pálya a jelenlegi formájában 2007 óta rendez versenyt, és sok felejthetetlen pillanat, illetve csata fűződik hozzá. Kétezernyolcban Hamilton és Räikkönen a leszakadó esőben csapott össze egymással, tavaly Pierre Gasly mutatott be kettős előzést Sebastian Vettellel, valamint Esteban Oconnal szemben, míg 2021-es futam a királykategória legrövidebbjeként vonult be a történelemkönyvekbe. A valójában „el sem kezdődő" verseny kevesebb mint három és fél percet ölelt fel.
Ami a történelmi múltat illeti, a legsikeresebbnek Michael Schumacher számít hat diadallal, míg az aktív versenyzők közül Hamilton a legeredményesebb, a brit négy alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára. Mögötte Verstappen érkezik kettő, Daniel Ricciardo és Charles Leclerc meg fejenként egy-egy sikerrel.
Ami a jelenlegi formát illeti, Verstappennek minden esélye megvan rá, hogy 2021 és 2022 után zsinórban harmadszor is elsőként szelje át a célvonalat Spa-Francorchamps-ban, amivel ő válhatna az ötödik triplázóvá a helyszínen Jim Clark, Ayrton Senna, Schumacher és Räikkönen után.
Ami az időmérőt illeti, nem kizárt, hogy újabb váratlan eredmény születik, hiszen amellett, hogy a sprinthétvégés lebonyolítás miatt a mezőnynek mindössze egyetlen szabadedzés áll a rendelkezésére, hogy felkészüljön, az időjárás-előrejelzések szerint az eső is nehezíteni fogja a csapatok dolgát. Várhatóan az egyórás tréningen, valamint a pénteki kvalifikáción is szerepet kap a csapadék, ami könnyen felboríthatja a vasárnapi verseny sorrendjét.
Már időjárástól függetlenül sem lesz könnyű dolga a mezőnynek, hiszen a pálya sajátosságai miatt megosztja a résztvevőket a beállítások terén, így ha szárazak lennének a körülmények, akkor is az kerülhetne az előtérbe, hogy mely alakulatnak jobbak a szimulációs eszközei, így kinek a szimulációi állnak közelebb a valósághoz.
Papírforma szerint a Red Bull és azon belül is Verstappen számít a favoritnak egy körön, azonban várhatóan az elmúlt nagydíjakon második erőnek előrelépő McLarent, a tavaly Carlos Sainz Jr. révén rajtelsőséget szerző Ferrarit, illetve a múlt hétvégén leggyorsabb Hamiltont sem szabad előre leírni, hiszen a vizes vagy felszáradó pályán, az állandóan változó körülmények között még nagyobb sansza lehet a riválisoknak elcsípni egy-egy kiugró eredményt.
Ami a sprintidőmérőt illeti, az idei évben a mezőny harmadszor próbálja ki az új, szétlövésnek nevezett formátumot. Az eddigi tapasztalatok alapján hiába lép életbe pénteken a parc fermé, egyetlen éjszaka alatt is átalakulhat a sorrend egy körön. Azerbajdzsánban hat, míg Ausztriában csupán két versenyző kvalifikálta magát ugyanabba a pozícióba szombaton, mint pénteken.
Ráadásul a rövidített kvalifikáción is nagy a valószínűsége az eső megérkezésének, ami még tovább csavarhatja az esélyeket.
Ami a sprintet illeti, a száz kilométeres miniverseny részben képet adhat arról, mire is lehet számítani vasárnap, azonban míg előbbi nagy valószínűség szerint végig vizes körülmények között fog lezajlani, utóbbi változó pályaviszonyokat hozhat, és nem kizárt, hogy felszáradó vagy száraz aszfaltcsíkon is összecsaphat a mezőny.
A 15 körös verseny végén az első nyolc helyezett kap pontot, és csak különleges esetben lesz hatása a főfutamra.
Ami a versenyt illeti, az elmúlt tíz évet figyelembe véve hatszor diadalmaskodott a pole pozícióból, míg nyolcszor az első sorból rajtoló. A két kivételt 2014 és 2022 jelentette, előbbi évben Ricciardo az ötödik, utóbbiban pedig Verstappen a 14. rajthelyét váltotta diadalra. Noha az előrejelzések szerint vasárnap is megérkezhet az eső, a hétvége során a legnagyobb valószínűséggel akkor versenyezhet felszáradó vagy száraz pályán a mezőny, ami megbolygathatja a pénteken és szombaton látott erőviszonyokat.
A fő esélyesnek ugyanakkor körülményektől függetlenül Verstappen számít, aki tehát zsinórban a nyolcadik győzelmére készül az idén. A holland Magyarországon az idei legnagyobb fölénnyel nyert, és autójának várhatóan jobban fog feküdni Spa-Francorchamps, mint a Hungaroring.
A Red Bull és Verstappen ugyanakkor nem hibázhat, mivel a nyitó edzésen rosszul megválasztott beállítás akár a teljes hétvégére rányomhatja a bélyeget, míg egy rosszul időzített vagy elrontott bokszkiállás könnyen helyzetbe hozhatja a riválisokat.
A legnagyobb fenyegetést talán Norris és a McLaren jelentheti, és egy jó időmérővel még Pérez is odaérhet, míg a Mercedes a pozitív előjelek ellenére is kisebb eséllyel pályázhat a győzelemre.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a három említett gárda mellett a Ferrarira és az Aston Martinra lesz érdemes figyelni. Az olaszok úgy érzik, az elmúlt két versenyen nem tudták kihozni a kocsiban rejlő potenciált, míg a silverstone-iak elismerték, hogy a vártnál kevésbé működő fejlesztések, és rosszul megválasztott beállítási irányok miatt estek vissza az elmúlt Grand Prix-kon, de Spában a körülmények akár segíthetik őket.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, talán a Williamsnek és az AlphaTaurinak lesz a legnagyobb esélye odaérni. A grove-iak a silverstone-i nyolcadik hely után a 11. pozícióban szelték át a célvonalat múlt vasárnap, míg a faenzaiak úgy érezték, ha nem sérül meg a visszatérő Ricciardo kocsija, akkor be is kerülhettek volna az első tízbe.
A Haas és az Alfa Romeo inkább az időmérőkön okozhat meglepetést, míg az Alpine abban bízik, hogy végre problémamentes hétvégét futhat. Két versenyzője, Esteban Ocon és Pierre Gasly ugyanis Magyarországon már a rajt után összeütközött önhibáján kívül, ami mindkettejük számára a futam végét jelentette.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 11 | 12 | 6 | 281 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 6 | 11 | 2 | 171 |
3. | Fernando Alonso | – | 6 | 12 | – | 139 |
4. | Lewis Hamilton | – | 4 | 11 | 1 | 133 |
5. | George Russell | – | 1 | 10 | 1 | 90 |
6. | Carlos Sainz | – | – | 11 | – | 87 |
7. | Charles Leclerc | – | 2 | 8 | – | 80 |
8. | Lando Norris | – | 2 | 6 | – | 60 |
9. | Lance Stroll | – | – | 8 | – | 45 |
10. | Esteban Ocon | – | 1 | 6 | – | 31 |
11. | Oscar Piastri | – | – | 4 | – | 27 |
12. | Pierre Gasly | – | – | 6 | – | 16 |
13. | Alexander Albon | – | – | 3 | – | 11 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
15. | Valtteri Bottas | – | – | 2 | – | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 4 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 2 | – | 2 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 2 | – | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 452 |
2. | Mercedes | 223 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 184 |
4. | Ferrari | 167 |
5. | McLaren-Mercedes | 87 |
6. | Alpine-Renault | 47 |
7. | Williams-Mercedes | 11 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
10. | AlphaTauri-Honda | 2 |