F1: változhatnak a DRS-szabályok, a Red Bullt érintheti a legrosszabbul – sajtóhír

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.08.09. 10:55
null
A Red Bull egyik fő erősségét a DRS-hatékonyság jelenti (Fotó: AFP)
Német sajtóértesülés szerint a Formula–1 vezetősége jelentős szabályváltoztatásra készül az állítható hátsó szárny használatát illetően, ami a Red Bullt érintené a leghátrányosabban.

 

 

A Red Bull továbbra is megállíthatatlan: sorozatban tizenhárom futamgyőzelemmel a háta mögött ment el a nyári szünetre, és toronymagasan vezeti mindkét bajnokságot. Az RB19-es egyik fő erősségét az állítható hátsó szárny hatékonysága jelenti, aminek köszönhetően a versenyzők, Max Verstappen és Sergio Pérez sokszor megállíthatatlan az egyenesekben, és könnyűszerrel előznek a DRS-zónákban.

A riválisok jó ideje próbálnak rájönni a titok nyitjára, azonban törekvéseik egyelőre sikertelenek voltak, és a legutóbbi versenyhétvégén, a Belga Nagydíjon megmutatkozott, hogy a „vörös bikák" még mindig jelentős előnyben vannak a területen. Spa-Francorchamps-ban a sprintes lebonyolítás részeként két időmérőt is rendeztek, ráadásul mindkettő felszáradó pályán zajlott le, ám volt egy fontos különbség: míg a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pénteken engedélyezte a DRS használatát a Q3-ban, a sprintkvalifikáció végén úgy ítélte meg, hogy még túl nedves a pálya, így nem lehetett nyitni a hátsó szárnyat.

Már a két kvalifikáció végeredményére pillantva szembetűnő volt, hogy a mezőny milyen nagy mértékben tudott közeledni Red Bullhoz, hiszen Verstappen pénteken még több mint nyolc tizedet adott a közvetlen üldözőjének, Charles Leclerc-nek, míg szombaton mindössze tizenegy ezreddel előzte meg a második Oscar Piastrit, és a harmadik Carlos Sainz Jr. is csupán 25 ezreddel maradt el a pole pozíciótól.

Az Auto Motor und Sport a különleges körülmények kapcsán szemügyre vette és összehasonlította a két időmérőn elért végsebességeket, és megnézte, a különböző istállók milyen mértékben gyorsulnak, ha nyithatják a hátsó szárnyat. A Red Bull a DRS használata nélkül 320.5 km/h-t ért el a Kemmel-egyenes végén, míg az állítható hátsó szárnnyal 340.8 km/h-t, ami 20.3 km/h-s különbséget jelent.

A Ferrari eközben 19km/h-s javulást ért el, míg a Mercedes Lewis Hamiltonnal a volán mögött csak 13.2 km/h-t gyorsult. Utóbbi alakulat lemaradása a területen különösen nagy volt, hiszen a hétszeres bajnok a DRS nyitása nélkül még jobb végsebességet produkált, mint a Scuderia, azonban anélkül már elmaradt tőle.

Az „ezüstnyilak" kapcsán azért volt fontos külön kezelni a két versenyzőt, hiszen különböző csomaggal versenyeztek a legendás aszfaltcsíkon: George Russell nagyobb leszorítóerőre játszott, vagyis jóval nagyobb hátsó szárnnyal ment. Ez nem bizonyult jó döntésnek, hiszen hiába lépett előre többet a DRS nyitásával, a végsebessége jócskán elmaradt a vetélytársakétól.

A VÉGSEBESSÉGEK
CSAPAT
DRS NÉLKÜL DRS MELLETT
KÜLÖNBSÉG
Red Bull
320.5340.8 20.3
Ferrari
318.3
337.3
19
Mercedes (HAM)
319.8
333
13.2
Mercedes (RUS)
303.2
327.524.3

 

Az AMuS az elemzése végén hozzáfűzött egy érdekes mondatot is, amely arra utal, hogy a Formula–1 vezetősége módosítani kívánja az állítható hátsó szárnnyal kapcsolatos szabályokat, és annak használatát betiltaná a kvalifikáción. Ha ez megvalósulna, mindenképpen a Red Bullt érintené a leghátrányosabban, előnyét azonban így sem tüntetné el teljesen, hiszen a fenti adatokból is jól látszik, hogy állítható hátsó szárny nélkül is az övé a legjobb végsebesség, ráadásul fölénye leginkább hosszú távon rajzolódik ki, egy körön már több ízben alulmaradt az idén.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik