ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL
AUGUSZTUS 25., PÉNTEK | ||||||
1. szabadedzés: 12.30–13.30 | ||||||
2. szabadedzés: 16.00–17.00 | ||||||
AUGUSZTUS 26., SZOMBAT | ||||||
3. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||||
AUGUSZTUS 27., VASÁRNAP | ||||||
A verseny (53 kör, 307.471 km) rajtja: 15.00 | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Szeptember 3., 15.00 | Olasz Nagydíj, Monza | |||||
Szeptember 17., 14.00 | Szingapúri Nagydíj, Szingapúr | |||||
Szeptember 24., 7.00 | Japán Nagydíj, Szuzuka |
A nyári szünetet követően megtörtént az első hivatalos bejelentés, hiszen a konstruktőri tabellán pontazonossággal a nyolcadik helyet elfoglaló Haas a hagyományos csütörtöki sajtónapon erősítette meg, hogy változatlan pilótapárossal vág neki a következő idénynek.
Figyelembe véve, hogy a csapatfőnök, Günther Steiner nemegyszer hangoztatta, hogy rendkívül elégedett Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg teljesítményével, aligha volt meglepő a hosszabbítás, egyes csapatoknál azonban a meglévő szerződések ellenére sem ilyen egyértelmű a helyzet.
Az amerikai alakulat bejelentése után öt kiadó ülés maradt a következő évre – legalábbis papíron, hiszen míg Lewis Hamilton maradása a ferraris híresztelések, valamint az elhúzódó tárgyalások ellenére is borítékolható a Mercedesnél, Sergio Pérez a 2024 végéig szóló kontraktusa tudatában sem lehet teljesen nyugodt a Red Bullnál.
A mexikói az év elején aratott kettő győzelme ellenére vártnál gyengébb teljesítményt nyújtott az idény első felében, aminek következményeként több híresztelés is szárnyra kapott azzal kapcsolatban, hogy már az idén elveszítheti az ülését. Noha a csapatfőnök, Christian Horner, illetve a tanácsadó, Helmut Marko is igyekezett lehűteni a kedélyeket, és úgy nyilatkoztak, hogy Pérez ülése nincs veszélyben, mind a ketten elismerték, az istálló keresi az esetleges utódokat.
Horner nyíltan kijelentette, hogy az év közben az AlphaTaurival visszatérő Daniel Ricciardo célja, hogy újra magára öltse a Red Bull versenyruháját, míg Marko elismerte, szívesen látná Lando Norrist Max Verstappen mellett. Igaz, a fiatal brit elmondta, hogy kitart a McLaren mellett, és a wokingiakkal szeretne futamgyőzelmeket ünnepelni, a 2025 végéig érvényes szerződése lejárta előtt még biztosan össze fogják boronálni a Red Bull-lal, valamint más gárdákkal is.
Péreznek tehát mindenképpen bizonyítania kell, hiszen ha a fennmaradó futamokon újabb hibákat követ el és alulteljesít, nemcsak a 2025-ös, hanem a következő évi ülését is féltheti. A mexikói teljesítményétől ráadásul két másik versenyző jövője függ: ha Ricciardo remekel, minden esélye megvan rá, hogy akár már a következő idényben visszatérjen az osztrák alakulathoz, ami ajtót nyitna Liam Lawson előtt is a faenzaiakhoz.
Ha Pérez marad, akkor Ricciardo helye is biztosított az AlphaTaurinál, és a garázs másik oldalán Cunoda Juki hosszabbítása is garantáltnak tekinthető, ami Lawsontól venné el a lehetőséget.
A japán pilóta mellett Csou Kuan-jü is jó pozícióban érezheti magát, hiszen az Alfa Romeo már több utalást is tett rá, hogy elégedett a kínaival, és már el is kezdték a tárgyalásokat, így leginkább az a kérdés, mikor kerül sor a bejelentésre.
Logan Sargeant azonban már nem érezheti magát ilyen kényelmes helyzetben, hiszen neki javítania kell a teljesítményén az év hátralevő részében annak érdekében, hogy biztosítsa az ülését a Williamsnél. Az amerikai rendre alulmarad Alexander Albonnal szemben, és ha nem tud előrelépni, nem kizárt, hogy kiszorul a rajtrácsról. A legfrissebb hírek szerint a Mercedes harmadik számú versenyzője, Mick Schumacher lehet az egyértelmű jelölt Sargeant ülésére.
Bár Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr. szerződése is 2024 végén jár le a Ferrarival, a következő hetekben-hónapokban szinte biztosan témát fog jelenteni a jövőjük. A csapatfőnök, Frédéric Vasseur nemegyszer elmondta, hogy a csapat szeretné minél hamarabb tisztázni a versenyzők helyzetét, és sajtóinformációk szerint már meg is kezdte a tárgyalásokat a Mercedesszel is összeboronált Leclerc-rel – források szerint a maranellóiak több évre magukhoz szeretnék láncolni a monacóit.
A Scuderia ezt követően Sainz sorsáról is dönt, és várhatóan igyekszik megtartani a spanyolt is. A csapat ugyanis elégedett a teljesítményével, és versenyző többször is jelezte, szeretné ha még a mostani idény előtt aláírhatná az új szerződését.
rajtszám | név (nemzetiség) | csapat | motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda RBPT |
? | Mercedes | Mercedes | |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
55 | Carlos SAINZ Jr. (spanyol) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
? | Williams | Mercedes | |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault |
31 | Esteban OCON (francia) | Alpine | Renault |
? | AlphaTauri (?) | Honda RBPT | |
? | AlphaTauri (?) | Honda RBPT | |
20 | Kevin MAGNUSSEN (dán) | Haas | Ferrari |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Haas | Ferrari |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Renault |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Renault |
77 | Valtteri BOTTAS (finn) | Alfa Romeo | Ferrari |
? | Alfa Romeo | Ferrari |
MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?
A kötelező nyári leállás után folytatódik a bajnokság, a tizenharmadik állomás Zandvoort, ahol a 33. Holland Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1952-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét, több átalakítás, valamint kisebb kihagyások mellett 1985-ig része volt a naptárnak, ám ezt követően hosszabb szünet következett, és csak 2021-ben adott újra otthont Grand Prix-nak.
Ami a történelmi múltat illeti, négy futamgyőzelemmel Jim Clark a rekordtartó, míg a jelenlegi mezőnyből egyedül a hazai pilóta, Max Verstappen állhatott már fel a dobogó felső fokára. A holland mellett négyen, Bottas, Hamilton, Leclerc, illetve Russell pezsgőzhetett már, míg az összetett második helyét elfoglaló Pérez az ötödik pozíciónál még nem tudott előrébb zárni.
Ami a jelenlegi formát illeti, minden esély megvan rá, hogy a Red Bull és Verstappen folytassa a sikerszériáját, a csapat a saját rekordsorozatát hosszabbíthatja meg, míg a versenyző beállíthatja a zsinórban megszerzett legtöbb futamgyőzelem rekordját, amit Sebastian Vettel állított fel a 2013-as Belga és Brazil Grand Prix között.
Pénteken 20 Celsius-fok és felhős idő fogadja a mezőnyt. ráadásul a délelőtt folyamán kisebb zivatarok érkezhetnek meg a pálya területére. A szombatra virradóan hasonlóan hűvös és felhős idő várható, de az időmérőre akár ki is süthet a nap. Vasárnap változékony időjárásra van kilátás, napsütés és felhős időszakok váltják egymást, és többször is leszakadhat az ég. A verseny idején akár 40 km/h-s széllökések is lehetnek. |
A Red Bull és Verstappen egyeduralmát figyelembe véve, a vetélytársak leginkább abban bízhatnak, hogy a hétvégére jósolt eső esetleg borítja a papírformát, és véget vet a nagy menetelésnek.
Ami az időmérőt illeti, a helyszínen az elmúlt két évben leggyorsabb, míg az idén összesen már hét pole pozíciónál járó Verstappen a fő esélyes. A holland ugyanakkor 2021-ben 38, míg egy évvel ezelőtt mindössze 21 ezreddel előzte meg a közvetlen riválisát, így ezúttal is szoros küzdelemre van kilátás, ráadásul vizes pályán némileg borulhat az erősorrend is.
A kínálkozó lehetőségre a Ferrari, a Mercedes és akár a McLaren is lecsaphat. Az olaszoknál Leclerc már szerzett rajtelsőséget az idén, és egy körön Sainz is egyre meggyőzőbb formát mutat. Az „ezüstnyilak” a Hungaroringen már okoztak meglepetést, amikor Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, míg a wokingiak az elmúlt versenyeken léptek előre második-harmadik erővé, és mindkét pilóta képes brillírozni száraz és esős aszfaltcsíkon is.
Ami a versenyt illeti, Verstappen kétségkívül mindent meg fog tenni azért, hogy hazai pályán állítsa be a csúcsot, és az eddigi formáját tekintve valami váratlannak kell történnie ahhoz, hogy ne sikerüljön elérni a célját. Egy elrontott kerékcsere, az autó meghibásodása, vagy vezetői hiba sodorhatja veszélybe a rekordbeállítást, de az év eddigi alakulását figyelembe véve kevés esély van rá, hogy ne a holland álljon fel a dobogó felső fokára.
Az esetleges lepattanóra várhatóan a Mercedes, a McLaren és a Ferrari pályázhat a legjobb esélyekkel, de bármelyik csapata győzelme meglepetésnek számítana.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a fent említett három istállóval határozottan számolni kell: a németek öt, a britek kettő, míg az olaszok három alkalommal zártak már a top 3-asban. Mellettük még az év elején mutatott formájukhoz képest visszaeső Aston Martinra, valamint az Alpinra is érdemes lesz figyelni, mivel ha vasárnap is leszakad az ég, még nagyobb kavarodásra lehet számítani az egyébként is rendkívül szoros bolyban.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a fennmaradó istállók nincsenek könnyű helyzetben. Az elmúlt versenyen a sereghajtó AlphaTauri tudott elcsípni egy top 10-es pozíciót, a Williams kettő, a Haas három, míg az Alfa Romeo négy nagydíj óta nem szerzett pontot.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 10 | 12 | 12 | 7 | 314 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 7 | 11 | 2 | 189 |
3. | Fernando Alonso | - | 7 | 12 | - | 149 |
4. | Lewis Hamilton | - | 4 | 12 | 2 | 148 |
5. | Charles Leclerc | - | 3 | 8 | - | 99 |
6. | George Russell | - | 1 | 10 | 1 | 99 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 10 | 1 | 92 |
8. | Lando Norris | - | 2 | 7 | - | 69 |
9. | Lance Stroll | - | - | 8 | - | 47 |
10. | Esteban Ocon | - | 1 | 6 | - | 35 |
11. | Oscar Piastri | - | - | 4 | - | 34 |
12. | Pierre Gasly | - | - | 6 | - | 22 |
13. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 11 |
14. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 9 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 2 | - | 5 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 3 |
18. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 503 |
2. | Mercedes | 247 |
3. | Aston Martin-Mercedes | 196 |
4. | Ferrari | 191 |
5. | McLaren-Mercedes | 103 |
6. | Alpine-Renault | 57 |
7. | Williams-Mercedes | 11 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 9 |
10. | AlphaTauri-Honda RBPT | 3 |