Mint beszámoltunk róla, szerda este a Haas váratlanul bejelentette, hogy Günther Steiner nyolc idény után távozik a csapat éléről, a dél-tiroli szakember helyét az amerikai alakulatnál ugyancsak az első naptól fogva tevékenykedő, először versenymérnökként, majd mérnökigazgatóként dolgozó Komacu Ajao veszi át a 2024-es bajnokság előtt.
Egybehangzó sajtóhírek szerint belső feszültség és nézeteltérések vezettek a menesztéshez, a tulajdonos Gene Haas a Formula–1 hivatalos oldalának megkeresésére beszélt a miértekről, és tisztázta a helyzetet.
„A teljesítményen múlt. Túl vagyunk a nyolcadik évünkön, több mint százhatvan verseny van mögöttünk, és még nem álltunk dobogón. Az elmúlt néhány bajnokságban a tizedik vagy a kilencedik helyen végeztünk. Nem azért ülök itt, hogy azt mondjam, mindez Günther hibája, vagy ilyesmi, de ez megfelelő pillanatnak tűnt arra, hogy változtassunk, és kipróbáljunk egy másik irányt, hiszen nem tűnt úgy, hogy az eddigiek folytatása működőképes lehet.”
A csapatfőnök elküldése nem nehéz döntés volt, de Haas megelégelte, hogy csapata utolsóként zár. „Nehéz a válás, Günther igazán kedves ember, nagyon jó személyiség. Keményen alakult az év vége. Nem értem, tényleg nem értem, hogy mi siklott félre, ezt Günthertől kell megkérdezni. Végső soron a teljesítményről szólt. Nem akarok többé tizedik lenni."
„Megnéztük, házon belül ki a legtapasztaltabb. Ajao az első naptól kezdve ott van a csapatnál, kívül-belül ismeri. Leginkább az érdekel, hogy amikor megérkezünk Bahreinbe, akkor olyan autót kell felmutatnunk, amely készen áll. Meglátjuk, előnyökkel jár-e az, hogy vezetői típussal és mérnöki megközelítéssel folytatjuk. Günther hozzáállása emberközpontúbb volt minden tekintetben: nagyon jó volt abban, ahogyan az emberekkel bánt, és tartotta velük a kapcsolatot. Ayao nagyon technikai beállítottságú, statisztikákra alapozva szemléli a dolgokat. Mi ebben rosszak vagyunk, ezen a területen jobbá válhatnánk. Ez másfajta megközelítés.”
„Valamit mindenképpen másképp kell csinálnunk, mert nem igazán csináltuk ezt jól. Mint ahogyan mondtam már, nyolc éve vagyunk itt és tök utolsók vagyunk. Ennél többet nem tudok mondani.”
Haas arra is magyarázatot adott, miért határozott Komacu kinevezése mellett, miközben olyan nagy nevek voltak elérhetőek, mint Mattia Binotto (2022-ben távozott a Ferraritól), Otmar Szafnauer (múlt nyáron vált el az Alpine-tól) vagy Jost Capito (2022-ben búcsúzott a Williamstől).
„Negyven éve vezetem a Haas Automationt. Ha külsős embert hozol, sok időbe telik, hat hónapot vagy egy teljes évet felemészthet, mire megtanul mindent. Jobb olyan embert választani, akit ismersz, még akkor is, ha nem tökéletesen illenek a képbe, mert legalább tudod, mit fogsz kapni. Ez remekül működött a Haas Automationnél, ezért használom a már meglévő építőkockákat a Formula–1-es csapatnál. Szeretem az olyan embereket, akiket már ismerek, akik átlátják a mindennapi működést, és megértik az embereket. Jobb, mint egy idegent hozni, aki felforgatja a dolgokat."
Haas arról is beszélt, hogy a csalódáskeltő eredmények és a sikertelen évek után elgondolkozott-e az istálló eladásán. „Nem azért jöttem az F1-be, hogy eladjam a csapatot, hanem azért, mert versenyezni akartam, mint ahogyan Günther is. Nem azért vagyunk itt, hogy pénzzé tegyük, hanem hogy versenyezzünk, és versenyképesek szeretnénk lenni. Ha megnézzük bármely más csapatot, láthatjuk, hogy valamennyiüknek volt sok jó és rossz éve is. A túlélés a jobbá válás egyik jellemzője. Amíg képes vagy túlélni, mindig lesz egy következő év a bizonyításra. Ez nagy változás. Günther elvesztése arra kényszeríti az alakulatot, hogy más aspektusokra összpontosítson, és remélhetőleg jobban jövünk ki belőle."
A Haas gazdálkodik a legkisebb keretből a rajtrácson, de a tulajdonos szerint nem több pénz kell, hanem hatékonyabb költekezés. „Van az a felfogás, hogy sokkal kevesebb pénzt költünk, mint mások, miközben általában tízmillió dolláron belül vagyunk a költségvetési határhoz képest. Úgy gondolom, egyszerűen nem jól költjük el a rendelkezésre álló pénzt. Sok csapatnál láttunk beruházásokat infrastruktúrára, építkezésre, felszerelésre, személyzetre. A mi modellünk az volt, hogy ezekből sokat kiszerveztünk. Sok pénzt költünk, nem értük el a költségvetési határt, de eléggé közel kerültünk hozzá. Szerintem nem a leghatékonyabb módon költjük el a pénzt."
„A hatékony pénzköltés a kulcsa annak, hogy túléld ebben a sorozatban. Mi vagyunk az egyik legtovább fennmaradt istálló, a többi új csapat általában minden pénzét felélte az első pár évben, aztán tönkrementek. Mi nyolc évet éltünk túl, és nem fogunk tönkremenni. Mindenképpen szeretném, ha a következő tíz esztendőt is túlélnénk."
„Jobban kell teljesítenünk. Könnyebb megtartani a támogatókat, vagy esetleg újakat bevonzani, ha a középmezőnyben csatázunk, és nem sereghajtók vagyunk. Ez az én nézőpontom. Emellett ha kicsit gyorsabbak vagyunk, akkor több pénzt kapunk a Formula One Managementtől (FOM) is, ami valamelyest megkönnyítené az életünket. Ez a győzelemről szól. Nagyszerű csapatunk, erőforrásunk és versenyzőink vannak. Nem értem, miért vagyunk tizedikek. Nem értem, hogy történhet meg ez ilyen háttérrel és emberekkel."
A Haas elégedett a Ferrarival való együttműködéssel. „A Ferrari nagyon jó volt hozzánk. Az első naptól fogva velünk van, és hihetetlen erőforrásokat épít. A felfüggesztésük is rendkívül jó. Sok alkatrészüket használjuk, és jól működnek, segítenek nekünk. Szégyellem, hogy mindezek tükrében nem vagyunk képesek ennél jobbra. De a folytatásban szeretnék előnyt kovácsolni a jó felszerelésből, amivel sok más istálló nem rendelkezik. A versengés sokkal szorosabb lesz. A Red Bullnak ott van az AlphaTauri, meglátjuk, hogyan alakul a kapcsolatuk."
A Ferrarival való partnerségünk nagyon fontos lesz, örömmel maradunk vele, és remélem, megbízhatóság terén segíteni tudunk neki. A jövőben a Sauber váltani fog a Ferrari-motorokról, így mi leszünk a Ferrari egyetlen partnere. Talán szeretnének majd egy-két partnert, talán elégedettek lesznek velünk, de az biztos, hogy jobbnak kell lennünk. Nem lehetünk ilyen messze a Ferraritól. Közelebb kell kerülnünk hozzá."
„Valójában jól helyzetben vagyunk. A Ferrari-erőforrásnak köszönhetően talán mindenki másnál nagyobb teljesítmény áll a rendelkezésünkre. Ott vannak a Ferraritól kapott alkatrészek, és jó a vázunk is. Sok mérnökkel beszéltem, és úgy hiszem, a fő gyengeségünket az aerodinamika jelenti. Az aerodinamikai programunkon dolgozunk kell. Többé nem fogadom el, hogy minden hétvégén megalázzanak a pályán!"
A Haas az eddigi legjobb helyezését 2018-ban érte el, akkor ötödikként zárt a konstruktőri bajnokságban. Az azóta eltelt időszakban egy nyolcadik, két kilencedik, illetve két tizedik hely íródott a csapat neve mellé.