Max Verstappenre nem volt ellenszer a Japán Nagydíjon: a holland sorozatban harmadszor váltotta győzelemre a pole pozícióját a helyszínen, míg teljes pályafutását nézve az 57. alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára. A verseny leggyorsabb körét is megfutó címvédő 13 pontra növelte az előnyét az egyéni vb-összetettben, és magabiztosan készülhet a folytatásra.
„Volt egy kis fennakadás az előző futamon, de most újra itt vagyunk a csúcson. Nagyon jó volt. A kritikus pontot a rajt jelentette, hogy megőrizzem az első helyet. Az autó a verseny előrehaladtával egyre jobb lett, nem tudom, hogy ebben szerepet játszott-e a felhők megérkezése. Minden jól ment, a stratégia és a kerékcserék is. Nem is alakulhatott volna jobban a futam.
Idei harmadik kettős győzelmét aratta a Red Bull, a csapattársa mögött tizenkét másodperces hátránnyal befutó Sergio Pérez az újabb második helyének köszönhetően a bajnokságban is felzárkózott Verstappen mögé, és egyelőre remek úton van ahhoz, hogy megtartsa az ülését.
„Először is, csapatként jó hétvégét zártunk. Két rajtunk is volt, és nagyon nehéz volt összeszedettnek maradni az újraindítás előtt, de végül jól sikerült. A második indulásom valójában jobban is sikerült, mint az első, de ez nem volt elegendő ahhoz, hogy elkapjam Maxot. Ennek kissé meg is fizettem az árát, mivel nem volt teljesen rendben az egyensúly az első etap során, ami azt jelentette, hogy nem tudtam életben tartani a gumikat. Ki kellett állnom, és (Lando) Norris is elém került, így nagyon meg kellett nyomnom az etapomat a közepes keveréken. A kemény gumin azonban már sokkal kényelmesebb helyzetben voltam. Visszajött a tempó, de kissé szenvedtem a verseny első szakaszában."
Pérezt magabiztossággal tölti el a Japán Nagydíjon mutatott formája azt követően, hogy tavaly ősszel elég rossz hétvégéje volt a helyszínen. „Lendületben vagyok. Ha visszatekintünk, talán az itteni volt a legrosszabb hétvégém az előző évben. Ha az ilyen helyszíneken erősek vagyunk, ahol ennyi gyors és közepes sebességű kanyar van, akkor bárhol azok lehetünk. Nagyon jó hétvége volt!"
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is elégedett volt a Szuzukában elért eredménnyel. „Nagyszerű, hogy kettős győzelemmel tértünk vissza Japánban, a Honda szülőföldjén. Nagyszerű volt a teljesítmény, Max nagyszerűen vezetett, és Checo is erős formában vezetett. Egyértelműen látható, hogy csökkentek a különbségek, ami teljesen normális akkor, amikor stabil szabályrendszer van. Biztos vagyok benne, hogy az idény előrehaladtával csak még szorosabb lesz, pontosan ezért fontos, hogy most gyűjtsük a pontokat. Most Kína következik, az év első sprintversenyével."
Carlos Sainz Jr. Ausztrália után újra felállhatott a pódiumra, s bár ezúttal annak az alsó fokát foglalhatta el, a lehető legtöbbet kihozta a versenyéből Szuzukában is, és négy pontra megközelítette a márkatársát az egyéni tabellán.
„Jó versenyem volt. Nagyon elégedett vagyok, hiszen elég nehéz volt a gumikopás miatt, aztán ahogyan elkezdett befelhősödni, úgy javult a helyzet, ami odáig vezetett, hogy szerintem az egykiállásos taktika gyorsabb volt, és én kettőn voltam. Sok autót meg kellett előznöm, ami sosem könnyű Szuzukában, hiszen az utolsó sikánt nagyon el kell találni ahhoz, hogy a célegyenesben tudj előzni. Sikerültek a manőverek, de elég nehéz volt."
Sainz tudta, hogy esélye nyílhat az újabb dobogóra. „Tudtam, hogy versenyben lehetek, de úgy gondoltam, nehéz lesz visszakapaszkodni a harmadik helyre figyelembe véve, hogy mennyire nem volt könnyű megelőzni a Mercedest a második etapban, és milyen nehéz volt követni az előtted haladót. Tisztában voltam vele, hogy nagy tempókülönbség kell ahhoz, hogy megközelítsem Landót és Charles-t (Leclerc). Végül sikerült, gyors voltam a kemény gumikon, és jó érzés volt, mennyire tudtam nyomni rajtuk, sikerültek az előzések, és megszereztem a dobogót."
Leclerc alternatív stratégiát választott, és a többiekhez képest elnyújtotta az első etapját, ami lehetővé tette a számára, hogy eggyel kevesebb kiállást teljesítsen. A nyolcadik helyről induló monacói pilóta végül negyedikként szelte át a célvonalat, azonban annak ellenére, hogy magával a versenyével elégedett volt, összességében mégis bosszankodva távozik Szuzukából.
„Nem hiszem, hogy ma bármit jobban csinálhattunk volna: nagyon jó volt a tempónk, a gumikezelésünk, a kommunikáció. Versenyzőként ugyanakkor az egész hétvégét figyelembe venned, és nem vagyok elégedett. Különben is, ha elégedett lennék a negyedik hellyel, akkor otthon is maradhatnék. Nem sikerült jól az időmérő, mint ahogyan Melbourne-ben sem, szenvedtem azzal, hogy a megfelelő működési tartományba hozzam az abroncsokat. Mindig is jól mentem a kvalifikációkon, de az elmúlt két versenyhétvégén küszködtem a gumik előkészítésével, aminek megfizettem az árát Ausztráliában és itt is."
„Melbourne-ben és itt sem jelentett gondot a versenytempó, a problémát az időmérőm mutatott tempóm jelenti, és eléggé szokatlan, hogy ezen a területen kell dolgoznom, hiszen általában elég jó vagyok szombatonként. Az elmúlt két versenyhétvégén ugyanakkor szenvedtem azzal, hogy a megfelelő működési tartományba hozzam az abroncsokat. Határozottan erre kell főként összpontosítanom Sanghaj előtt, hogy újra megtaláljam ezt a tartományt, és hogy minél kiegyensúlyozottabban mozogjak benne."
„A köreim nem sikerültek rosszul a kvalifikáción, sőt, valójában elég jó kört tettem össze, csak a gumiknak nem volt elég tapadásuk. Mindez azért történt, mert nem végeztem jó munkát az abroncsok előkészítésénél, ami elég frusztráló érzés, hiszen hiába fejezel be egy jó kört, valójában sehol sem vagy. Most erre kell fókuszálnom. Most van egy hetünk, hogy dolgozzunk rajta, és megértsük, miért jelent gondot a garázs ezen oldalán a felvezető kör. "
„Hülyének érezem magam, hogy azt mondom, elégedett voltam a körömmel, miközben nyolcadik rajthelyet szerzem meg, nem ilyen vagyok. A köröm jó volt, de nem volt meg a tapadás, ami a kivezető körön múlt. Ezen kell dolgoznom, de akármikor ráfeküdtem valamire, elég gyorsan javultam, szóval nem aggódom túlságosan."
A csapatfőnök, Frédéric Vasseur örül, hogy kifizetődött a stratégia. „Csapatként nagyon jó napot tudhatunk magunk mögött. Visszakapaszkodtunk a rosszabbul sikerült időmérő után. A versenyen jó volt a taktikánk, és jól bántunk a gumikkal is. Ha jobb futamot szeretnénk, akkor a kvalifikáción kell javulnunk. Ha megvan a tempó, akkor sokkal könnyebb menedzselni a különböző helyzeteket. Magabiztosságot ad, sokkal nagyobb a nyugalom a bokszfalon, így a legjobb döntéseket hozni."
„Mindennek össze kell állnia, és amikor elindulsz a jó irányba, mindenki keményen nyomja, mindenki higgadtabb, és sokkal magabiztosabb. Ennek az ellenkezője történik, amikor negatív spirálba kerülsz. A megfelelő irányba haladtunk az autónkkal a tél folyamán, sőt, már az előző idény kései szakaszában is. Jó munkát végzünk együtt."
Cunoda Juki a tizedik, vagyis az utolsó pontszerző helyen látta meg a kockás zászlót hazai közönség előtt. „Megkönnyebbültem. Az első rajtnál vesztettem néhány pozíciót, ami miatt csalódott voltam, de utána nagyszerűen rugaszkodtam el, aztán a versenyem egyik fénypontját a kerékcsere jelentette. A csapat fantasztikus munkát végzett, a szerelők nagyon gyorsak voltak, és két autót is megelőztünk a bokszutcában. Őrület! Szóval nélkülük, anélkül a kiállás nélkül sokkal nehezebb lett volna pontot szerezni, ez a csapat érdeme. Az, hogy végre sikerült hazai közönség előtt pontot szerezni, nagy örömömre szolgál."
A versenyt követően a sportfelügyelők két esetben is vizsgálódtak, de végül nem osztottak ki semmilyen büntetést. Daniel Ricciardo és Alexander Albon futam elején történt találkozását versenybalesetnek minősítették, és George Russell, valamint Oscar Piastri futam végi incidensénél sem látták szükségesnek a további intézkedést.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 2 | 2 | 2 | 2 | 77 |
2. | Sergio Pérez | - | 3 | 4 | - | 64 |
3. | Charles Leclerc | - | 2 | 4 | 2 | 59 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 3 | 3 | - | 55 |
5. | Lando Norris | - | 1 | 4 | - | 37 |
6. | Oscar Piastri | - | - | 4 | - | 32 |
7. | George Russell | - | - | 3 | - | 24 |
8. | Fernando Alonso | - | - | 4 | - | 24 |
9. | Lewis Hamilton | - | - | 3 | - | 10 |
10. | Lance Stroll | - | - | 2 | - | 9 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 7 |
12. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
13. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 3 |
14. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 141 |
2. | Ferrari | 120 |
3. | McLaren-Mercedes | 69 |
4. | Mercedes | 34 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 33 |
6. | RB-Honda RBPT | 7 |
7. | Haas-Ferrari | 4 |
8. | Williams-Mercedes | 0 |
9. | Sauber-Ferrari | 0 |
10. | Alpine-Renault | 0 |
38. JAPÁN NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 5., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Verstappen 1:30.056 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:34.725 |
ÁPRILIS 6., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Verstappen 1:29.563 |
Időmérő | 1. Verstappen 1:28.197 |
ÁPRILIS 7., VASÁRNAP | |
Verseny | 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Sainz |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kínai Nagydíj, Sanghaj | Április 21., 9.00 |
Miami Nagydíj, Miami | Május 5., 22.00 |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | Május 19., 15.00 |