NYERTESEK
Lewis Hamiltonnak mindegy, milyen az időmérős rendszer, az angolt ezen a hétvégén eddig képtelenség volt letaszítani az első helyről. A háromszoros világbajnok karrierje 50. rajtelsőségét szerezte meg, amelyre a tavalyi Olasz Nagydíj, azaz hét verseny óta várt. Hamilton feltöltődött az új idényre, teljesen frissen vágott neki a szezonnak, és a jelek szerint képtelenség lesz megállítani.
Jegyezzük meg azt is, hogy az Ausztrál GP-n csak egyszer, 2011-ben szereztek gyorsabb körrel pole pozíciót Hamilton mai 1:23.837-jénél: Sebastian Vettel öt éve 1:23.529-cel lett rajtelső. Hamilton tavalyi 1:26.327-es körénél a mostani időmérőt 13. helyen záró Jenson Button is gyorsabb volt. Kellett ehhez a szuperlágy gumi is, de nyílt titok, hogy azért vezették be az ultralágy gumit, hogy az évekkel ezelőtt használt szuperlágyat visszahozzák a keverékek közé – a mostani szuperlágy ugyanis a 2011-es vagy 2012-es lágynak felel meg.
MÁRCIUS 18., PÉNTEK |
1. szabadedzés: Az időjárás és Hamilton volt az úr az év első edzésén |
2. szabadedzés: Rosberg a falban, Hamilton az élen az év első edzésnapján |
MÁRCIUS 19., SZOMBAT |
3. szabadedzés: Minden eddiginél tisztább a kép, a Mercedes maradt az élen |
időmérő: Káosz, de nem úgy – óriási bukta az új F1-es időmérő |
„Bocsánatot kell kérnünk a nézőktől, mert ez nem volt show" |
Ez az F1, itt nem szabad kísérletezgetni – Vettel |
Ecclestone elmondta, mit tenne az időmérővel |
Lauda elárulta, kinek az ötlete volt az új időmérő |
MÁRCIUS 20., VASÁRNAP |
6.00: a verseny (58 kör, 307.547 km) rajtja |
TOVÁBBI CIKKEINK |
Képek: kié a legmenőbb sisak az F1-es mezőnyben? |
A Ferrari keveset, a Renault még rengeteget fejleszthet |
13 nemzet 21 országban – mi az? Az idény számokban |
Hamiltont rendszeresen dorgálják a szponzorok miatt |
Indul a móka és kacagás – csakhogy nem mindenkinek lesz az |
Max Verstappennél csak a Mercedesek és a Ferrarik voltak gyorsabbak az időmérőn. A Toro Rosso valóban gyorsabb a Red Bullnál, amire számítani lehetett a (tavalyi) Ferrari és a Renault motorja közötti különbségek alapján. Az olasz kiscsapat autója már tavaly is kiváló volt, és Verstappen el is kezdte kiaknázni a lehetőségeket. Ő az első tizenéves az F1-es rajtrács első öt helyén 1961 óta – a tragikus sorsú mexikói Ricardo Rodríguez az 1961-es Olasz Nagydíjon 19 és fél évesen a második kockából indult.
„Az idén semmi olyan problémánk nem lesz a versenyen, mint tavaly, amikor a fogyasztás és az energiatakarékosság miatt is aggódnunk kellett. Minden adva van ahhoz, hogy megőrizzem a helyezésemet, biztató volt a teli tankos formánk a szabadedzésen. A dobogóhoz azért jókora szerencse is kellene" – mondta Verstappen.
Bár a Force India az időmérő második szakaszának végén kiesett, a csapatnál egyáltalán nem bánkódnak. Sőt, Sergio Péreznek és Nico Hülkenbergnek is lett volna lehetősége arra, hogy megpróbáljon még egy gyors kört futni, de a csapat inkább visszahívta őket a bokszba. Így ugyanis a Force Indiáé az ötödik rajtsor, és az előlük indulókkal ellentétben nem kell szuperlágy gumikon rajtolniuk.
Jó rajttal több pozíciót nyerhetnek, s miután a riválisok kiállnak előlük, még feljebb jöhetnek. A futamon kétféle keveréket kell használni, de dönthetnek úgy, hogy a csak 10-12 körre képes szuperlágyakat egyáltalán nem teszik fel, ami előny lehet.
Az időmérő kellemes meglepetése volt a McLaren-istálló, Fernando Alonso és Jenson Button főleg az első szakaszban remekelt, amikor a spanyol harmadik lett. A másodikban nem mutattak akkora javulást, mint riválisaik, ez tavaly is jellemezte őket. De végre mosolygós arcokat láttunk a McLaren garázsában, és a 12., valamint 13. rajtkocka is megérdemelt. Erre lehet építeni.
„Nem hittük, hogy ilyen gyorsak leszünk, főleg mert még mindig van tartalék az autóban" – mondta Alonso.
A versenyzők a 2014-es idény eleje óta büntetőpontokat kapnak, amelyek egy év után elévülnek. Ha valakinek 12 hónapon belül 12 összegyűlik, egy versenyt ki kell hagynia. | |
Max Verstappen | 8 |
Pastor Maldonado* | 6 |
Romain Grosjean | 4 |
Marcus Ericsson | 4 |
Nico Hülkenberg | 4 |
Kimi Räikkönen | 3 |
Sebastian Vettel | 3 |
Sergio Pérez | 2 |
Jenson Button | 2 |
Roberto Merhi* | 2 |
Lewis Hamilton | 2 |
Danyiil Kvjat | 2 |
Valtteri Bottas | 2 |
Felipe Nasr | 2 |
Fernando Alonso | 2 |
Rio Haryanto | 2 |
Legközelebbi „pontvesztés”: március 29., Hülkenberg és Pérez 2-2 pont | |
*nincs a mezőnyben |
Idén három újonc került az F1-es mezőnybe, közülük Jolyon Palmerről és Rio Haryantóról is nyilvánvaló, hogy elsősorban a velük együtt érkező pénz miatt szerződtette (vagy Palmer esetében tartotta meg...) őket a Renault, illetve a Manor. Mindkét csapat nyíltan elismerte, arra számít, hogy csapattársuk legyen a vezérpilóta. Ehhez képest Palmer megverte Kevin Magnussent, és Haryanto is gyorsabb volt Pascal Wehrleinnél az időmérőn. Mindkettő kellemes meglepetés, még akkor is, ha Haryantót megbüntették, mert a szabadedzésen a bokszutcában nekikoccant Romain Grosjean Haas-Ferrarijának.
VESZTESEK
Az időmérő legnagyobb vesztese a helyszínre kilátogató és az eseményt a tévén keresztül figyelő közönség volt. Az első két szakaszra felkészületlenül reagáltak a csapatok, csak ketten voltak képesek arra, hogy kieső helyről a nekik adott 90 másodpercen feljöjjenek továbbjutó pozícióba, a többieket még váratlanul érte, hogy menni kellene – leszámítva a Force Indiát, amely kint volt, de inkább az ötödik sor és a szabad gumiválasztás mellett döntött.
Ezen némi gyakorlás után felülkerekedhetnek az istállók (például a Haas, amelynek mindkét pilótája befejezte a gyors körét annak ellenére, hogy már mindegy volt), ha csupán erről lenne szó, még azt mondanánk, adjunk időt az új rendszernek.
„Túlvariáltuk, miközben egyszerűbbé kellett volna tenni” – ismerte el Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
Az igazán lehangoló a harmadik szakasz volt, amelynek a legvége teljesen eseménytelenül alakult: amikor régen a pilóták a jobb pozíciókért egyszerre nyomták a gázt a kockás zászlóig, most már egyesek átöltöztek, és a pole pozíciós Hamilton is túl volt a mérlegelésen. Az időmérő edzésen hozzászoktunk, hogy a legvégén jön el a tetőpont, ami ezúttal nagyon hiányzott.
Elsősorban ez okozta azt a közfelháborodást, amelynek következtében valószínűleg visszacsinálják az egészet a Bahreini Nagydíjra – erről vasárnap tárgyalnak a csapatvezetők Melbourne-ben. Pedig az első két szakaszt akár így is lehetne hagyni. Talán...
A Formula–1 mint sport szintén nagy vesztese ennek a szombati káosznak. Eddig is rengeteg támadás érte, ám most újabb magas labdát kaptak a kritikusok. Hatalmas várakozás előzte meg az időmérőt, s ez csak fokozta a csalódás mértékét. Az F1 vezetői abban bízhatnak, hogy a szurkolók többsége számára a legutóbbi esemény határozza meg, mennyire jó a sportág, és vasárnap egy jó versennyel ki lehet köszörülni a csorbát.
Ezt tette magával az F1:
Az időmérő rendszer azért lett kitalálva, hogy akár az élmezőny tagjai is pórul járjanak, ha hibáznak. A melbourne-i kvalifikáció legnagyobb vesztese ebből a szempontból Danyiil Kvjat, aki az első szakasz elején elrontotta a körét, és nem maradt ideje második menetre, így a 18. helyről rajtol.
„Bosszantó, hogy csak a 18. lettem, de tanulni fogunk ebből az esetből. Az első körömben forgalomba kerültem, a másodikra elfogytak a gumik, így nem voltam elég gyors. Az új rendszerről tudtuk, hogy valaki hibázni fog, sajnos ez ma én voltam. Lesz mit elemezni" – mondta az orosz.
Az FIA ellenőrei az időmérőt követően vizsgálatot indítottak Valtteri Bottas és a Williams-istálló ellen, mert a team nem adta le előzetesen a 77-es rajtszámú autó felfüggesztésének paramétereit, pedig ez kötelező lenne. Az ilyen mulasztás akár az időmérőről való kizárást is maga után vonhatta volna. A Williams szerint félreértés történhetett.
Új: a finn Turun Sanomat úgy tudja, az FIA elismerte, hogy megérkezett a beállításokat magába foglaló levél, de elkeveredett a rendszerében, és ez okozta a problémát. Azaz a Williams pilótája megúszta büntetés nélkül, bár az FIA ezt hat órával az időmérő után sem közölte.
Bottas tavaly a hátfájása miatt nem állhatott rajthoz a versenyen. Vasárnap a 11. pozícióból indulhat, ha nem büntetik meg – de így sem lehet elégedett, hiszen kikapott Felipe Massától, pedig illene rendszeresen legyőznie a brazilt ahhoz, hogy a Ferrarinál szóba kerüljön a neve Kimi Räikkönen utódjaként.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:23.837 | átlag: 227.713 km/ó |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.197 | 0.360 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:24.675 | 0.838 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:25.033 | 1.196 |
5. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.434 | 1.597 |
6. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:25.458 | 1.621 |
7. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.582 | 1.745 |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:25.589 | 1.752 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:25.753 | 1.148 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:25.865 | 1.260 |
11. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:25.961 | 1.356 |
12. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:26.125 | 1.520 |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:26.304 | 1.699 |
14. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1:27.601 | 2.996 |
15. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1:27.742 | 3.137 |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:27.435 | 2.084 |
17. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:27.958 | 2.607 |
18. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-TAG Heuer | 1:28.006 | 2.655 |
19. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:28.322 | 2.971 |
20. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1:29.606 | 4.255 |
21. | Rio Haryanto* | indonéziai | Manor-Mercedes | 1:29.627 | 4.276 |
22. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 1:29.642 | 4.291 |
*három rajthellyel hátrébb sorolják baleset okozásáért |