MINDEN IDŐK LEGEGYOLDALÚBB IDÉNYE
Noha már az idény előtti bahreini felkészülés után egyhangú vélekedés volt Formula–1-es körökben, hogy a Red Bull óriási formában van, arra előzetesen talán senki sem számított, hogy soha nem látott egyeduralomnak lehetünk szemtanúi a 2023-as kiírásban. A „vörös bikák” az első tizennégy versenyen kivétel nélkül diadalmaskodtak, így az egy évvel ezelőtti Abu-dzabi Nagydíjat is beleszámítva, rekordhosszú, tizenöt futamot felölelő sikerszériát futottak, mielőtt az év tizenötödik állomásán, Szingapúrban elszenvedték volna idénybeli első és egyben utolsó vereségüket.
Az osztrák csapat összességében huszonegyszer képviseltette magát a dobogó felső fokán, amivel megdöntötte a valaha volt legnagyobb győzelmi arányt, ezzel is nyomatékosítva, nem csak a jóval hosszabb idénynek köszönheti a rekordokat. A Red Bull arányaiban nézve a futamok 95.45 százalékán nyert, a korábbi csúcsot a McLaren tartotta, amely 1988-ban tizenhatból tizenötször győzött, és ért el 93.75-ös rátát Ayrton Sennával és Alain Prosttal a volán mögött. Érdekesség, hogy az idei évhez hasonlóan akkor is a Ferrari hiúsította meg a tökéletes idényt.
Míg a csapat egy, Max Verstappen összesen három alkalommal maradt alul vasárnap, és eredményeivel alaposan átírta a Formula–1 1950 óta íródó történetét. A holland pilóta számos csúcsot adott át a múltnak: sorozatban tízszer szelte át elsőként a célvonalat, minden idők legnagyobb győzelmi arányát érte el, és a valaha volt legnagyobb fölénnyel nyerte meg a világbajnoki címet.
A háromszoros vb-elsőt sokan már most a legnagyobbak között emlegetik, és bár nehéz meghatározni, pontosan hol foglal helyet a nagy elődökhöz viszonyítva, az biztos, hogy huszonhat évesen már a legsikeresebb pilóták között szerepel, s a legtöbb mutatóban kiemelkedik a többi háromszoros bajnok közül.
MAX VERSTAPPEN | AYRTON SENNA | NELSON PIQUET | |
RAJT | 185 | 161 | 204 |
POLE POZÍCIÓ | 32 (17.30%) | 65 (40.37%) | 24 (11.76%) |
LEGGYORSABB KÖR | 30 (16.22%) | 19 (11.80%) | 23 (11.27%) |
DOBOGÓ | 98 (52.97%) | 80 (49.69%) | 60 (29.41%) |
GYŐZELEM | 54 (29.19%) | 41 (25.47%) | 23 (11.27%) |
MESTERHÁRMAS | 11 | 7 | 3 |
GRAND SLAM | 4 | 4 | 3 |
KIESÉS | 31 (16.76%) | 60 (37.27%) | 86 (42.16%) |
NIKI LAUDA | JACKIE STEWART | JACK BRABHAM | |
RAJT | 171 | 99 | 123 |
POLE POZÍCIÓ | 24 (14.04%) | 17 (17.17%) | 13 (10.57%) |
LEGGYORSABB KÖR | 24 (14.04%) | 15 (15.15%) | 12 (9.76%) |
DOBOGÓ | 54 (31.58%) | 43 (43.43%) | 31 (25.20%) |
GYŐZELEM | 25 (14.62%) | 27 (27.27%) | 14 (11.38%) |
MESTERHÁRMAS | 3 | 4 | 3 |
GRAND SLAM | 1 | 4 | 2 |
KIESÉS | 80 (46.78%) | 37 (37.37%) | 57 (46.34%) |
Ugyan a „vörös bikák” fölénye tagadhatatlan volt, a garázs két oldala meglehetősen eltérő képet festett a csapat teljesítményéről. Míg Verstappen alatt szárnyra kapott az autó, és egymaga is megnyerte volna a konstruktőri címet a Red Bullnak, Sergio Pérez az év nagy részében szemlátomást szenvedett, és az ő pontjaival a Mercedes, a Ferrari és a McLaren is megelőzte volna az alakulatot.
Az év egyik legforróbb témáját így nem meglepő módon a mexikói aktuális formája, valamint a jövője jelentette. Míg az idény elején aratott két sikerét követően arról szóltak a hírek, hogy a jó szereplésével kényelmetlen helyzetbe hozza Verstappent, és ha így folytatja, akár el is veszítheti az ülését, a visszaesése után már arról pusmogtak a paddockban, hogy a vártnál rosszabb eredmények a 2024 végéig szóló szerződése felbontásához vezethetnek.
Sokáig úgy tűnt, Pérez az egyéni összetett második helyéről is lecsúszik: a bajnokság elején Fernando Alonso, majd később Lewis Hamilton jelentett fenyegetést rá, s egy ponton utóbbi egészen közel került az előzéshez is. A mexikóinak azonban sikerült összeszednie magát a végjátékra, több erős eredményt is elért, aminek révén a Red Bull fennállása során először sajátította ki az első két helyet a versenyzők bajnokságában.
Bár a pilóta fellélegezhetett a második pozíció megszerzése után, és úgy nyilatkozott, jövőre harcba szállna a vb-címért, tudja, 2024-ben minden eddiginél nagyobb nyomás fog a vállára nehezedni, mivel sokan áhítoznak a 2025-ös Red Bull-ülésre. Ráadásul a múltat tekintve arra is megvan az esély, hogy akár év közben is kiszorulhat a helyéről, így komoly teljesítménykényszerben lesz, és kérdéses, miként kezeli a helyzetet.
Az egyik legnagyobb kihívó Daniel Ricciardo például pont az idény során, egészen pontosan a július közepi Magyar Nagydíjon tért vissza a mezőnybe, és váltotta az AlphaTaurinál a várakozásokon alul teljesítő Nyck de Vriest. Noha az ausztrál a Holland Grand Prix második szabadedzésén elszenvedett kéztörése miatt összesen nyolc hétvégén állhatott rajthoz, a „vörös bikák” csapatfőnökét, Christian Hornert így is meggyőzte a teljesítményével, és szerinte kétségtelen, hogy a versenyző hozzájárult a faenzaiak év végi formajavulásához.
Ricciardo mellett az őt helyettesítő Liam Lawson, valamint a csapattársa, Cunoda Juki is ácsingózik Pérez ülésére, de az sem kizárt, hogy házon kívülről érkezhet erősítés Lando Norris személyében. A mclarenes ugyanis köztudottan jó kapcsolatot ápol a hollanddal, és az osztrák istálló is kifejezte már az érdeklődését a brit pilóta felé. Az előttünk álló bajnokság egyik legfőbb témáját így kétségkívül a Red Bull második ülésének sorsa fogja szolgáltatni, miközben akár nagyobb mozgolódás is kialakulhat a pilótapiacon 2025 előtt.
NAGY FELEMELKEDÉSEK
Az év egyik legnagyobb szenzációját az Aston Martin javulása jelentette, a 2022-ben még hetedikként végző csapat az első nyolc nagydíjból haton a dobogón zárt a frissen érkező Fernando Alonso révén, és noha a fejlesztései nem igazán váltották be a hozzá fűzött reményeket, és inkább hátrafelé lépkedtek, végül ötödikként zártak, és összesen 225 ponttal gyűjtöttek többet az előző bajnoksághoz képest.
A silverstone-iak ráadásul könnyen előkelőbb helyen is végezhettek volna, ha mindkét pilótájuk hasonlóan teljesít. Alonso és Stroll között ugyanis majdnem akkora volt a szakadék, mint a Red Bull-versenyzők között. A spanyol fantasztikus évet zárt, nyolc ízben ünnepelhetett a dobogón, 132 ponttal gyűjtött többet, mint a márkatársa, és a negyedik pozíciót szerezte meg az egyéni összetettben.
Elmondható, a mezőny rangidős pilótája hosszú idő után jó döntést hozott a csapatváltást illetően, ami érezhetően feltüzelte, igazán motiválttá tette, és az elmondása szerint 2012 után pályafutása legjobb idényét teljesítette. A spanyol bízik benne, hogy a következő esztendőre még előrébb léphetnek, és akár harcba is szállhat a hőn áhított harmincharmadik sikerért – a versenyző legutóbb 2013-ban hazai pályán szelte át elsőként a célvonalat.
Alonsóhoz hasonlóan a McLaren párosa is reménykedik benne, hogy jövőre győzelmet arathat. A wokingiak az Aston Martinnal ellentétes utat jártak be 2023-ban, hiszen a pocsék kezdés után óriásit ugrottak előre a bevetett fejlesztéseknek köszönhetően, amit jó mutatott, hogy míg az első nyolc versenyhétvége alatt 17, Ausztriát követően összesen 285 pontot gyűjtöttek, vagyis átlagosan nézve futamonként 2 helyett 20 pontot zsebeltek be.
MCLAREN | ASTON MARTIN | |
– | Bahreini Nagydíj | 23 |
– | Szaúd-arábiai Nagydíj | 15 |
12 | Ausztrál Nagydíj | 27 |
2 | Azeri Nagydíj | 22 |
– | Miami Nagydíj | 15 |
3 | Monacói Nagydíj | 18 |
– | Spanyol Nagydíj | 14 |
– | Kanadai Nagydíj | 20 |
12 | Osztrák Nagydíj | 21 |
30 | Brit Nagydíj | 6 |
28 | Magyar Nagydíj | 3 |
16 | Belga Nagydíj | 12 |
8 | Holland Nagydíj | 19 |
4 | Olasz Nagydíj | 2 |
24 | Szingapúri Nagydíj | – |
33 | Japán Nagydíj | 4 |
47 | Katari Nagydíj | 9 |
23 | Amerikai Nagydíj | 6 |
14 | Mexikóvárosi Nagydíj | – |
26 | Sao Pauló-i Nagydíj | 25 |
2 | Las Vegas-i Nagydíj | 12 |
18 | Abu-dzabi Nagydíj | 7 |
302 | A VÉGEREDMÉNY: | 280 |
A McLaren formajavulásával a versenyzők is egyre erősebb eredményeket tudtak felmutatni, Norris hétszer, míg Oscar Piastri kétszer állhatott fel a dobogóra, ráadásul utóbbi a katari sprintnapon pole pozíciót és győzelmet is szerzett. Mindez igazolta, az ausztrál újonc miért határozott úgy 2022-ben, hogy az Alpine helyett a wokingiaknál folytatja. Ugyanis az első futamok után hiába tűnt rossz döntésnek az enstone-iak visszautasítása, Piastri végül hosszú idő után a legjobb bemutatkozóévet futotta, és többször is felvette a versenyt a nagyra tartott Norrisszal, igaz, a brit nemegyszer saját hibájából került szorult helyzetbe.
Kettejük párharcát mindenképpen érdemes lesz figyelemmel kísérni jövőre, hiszen az ausztrál már tapasztaltabban érkezhet meg a helyszínekre, és ha Norris a következő évben is ilyen sokat hibázik, akár alul is maradhat csapaton belül, ami arra ösztökélhetné, hogy komolyabban is körbenézzen az alakulatok között.
AZ UTOLSÓ KÖRBEN DŐLT EL
Felipe Massa még az idény közben indított jogi procedúrát a 2008-as Szingapúri Nagydíj kapcsán, miután az F1 korábbi tulajdonosa, Bernie Ecclestone egy interjúban felfedte, ő és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vezetősége is tudomást szerzett már az idény lezárulta előtt, az egyébként a következő év közepén, Nelson Piquet Jr. menesztésekor kirobbanó botrányról. A brazil úgy érzi, át lett verve, és el szeretné érni, hogy utólag töröljék a villanyfényes futam eredményét, és ezzel őt nevezzék meg 2008 világbajnokának. Bár az ügy kapcsán egy ideje nem érkezett újabb fejlemény, legutóbb a korábbi FIA-elnök Jean Todt úgy nyilatkozott, hogy ha az akkori vezetőség tagjai közül valóban többen is tudtak a csalásról, akkor törölni kellett volna a szingapúri verseny végeredményét. |
Hiába az óriási Red Bull-fölény, a „vörös bikák” mögött rég látott küzdelem zajlott a legjobb helyekért, és szinte hétvégéről hétvégére változott a legközelebbi üldöző személye. Az év elején a meglepetésre bombaformában kezdő Aston Martin tűnt a legesélyesebbnek a második pozícióra, majd az év előrehaladtával a Mercedes a viszonylag kiegyensúlyozott szereplésével vette át az irányítást. Az egyre erősödő vetélytársak, köztük a McLaren és a Ferrari miatt viszont egyre nehezebb helyzetben találta magát, és a maranellói csapattal szemben mindössze az utolsó verseny utolsó kanyarjában biztosította be a második legjobb helyet.
A két istálló azonban így sem lehetett elégedett az év végén azután, hogy mindketten nagy reményekkel vágtak neki a 2023-as idénynek. A németek a 2022-es Brazil GP-n aratott sikerük után döntöttek úgy, hogy nem vetik el a szabályváltoztatásokkor választott autókoncepciójukat, ám hamar kiderült, nagy hibát követtek el, míg a maranellóiak úgy számoltak, a bajnoki címért is harcba szállhatnak, ám végül még a Mercedesszel szemben is alulmaradtak a konstruktőri második helyért vívott csatában.
Az „ezüstnyilak" teljesen más koncepcióval, míg a maranellóiak előzetes ígéretek nélkül várják a 2024-es esztendőt, hogy melyikük tud végül közelebb férkőzni a Red Bullhoz, vagy akár meg is szorongatni az idén domináló alakulatot, arról legkorábban a februári téli teszten kaphatunk halvány képet.
MERCEDES | FERRARI | |
16 | Bahreini Nagydíj | 12 |
22 | Szaúd-arábiai Nagydíj | 14 |
18 | Ausztrál Nagydíj | 0 |
20 | Azeri Nagydíj | 36 |
20 | Miami Nagydíj | 16 |
23 | Monacói Nagydíj | 12 |
33 | Spanyol Nagydíj | 10 |
15 | Kanadai Nagydíj | 22 |
11 | Osztrák Nagydíj | 32 |
25 | Brit Nagydíj | 3 |
20 | Magyar Nagydíj | 10 |
24 | Belga Nagydíj | 24 |
8 | Holland Nagydíj | 10 |
18 | Olasz Nagydíj | 27 |
16 | Szingapúri Nagydíj | 37 |
16 | Japán Nagydíj | 20 |
21 | Katari Nagydíj | 13 |
18 | Amerikai Nagydíj | 24 |
27 | Mexikóvárosi Nagydíj | 27 |
11 | Sao Pauló-i Nagydíj | 13 |
10 | Las Vegas-i Nagydíj | 26 |
17 | Abu-dzabi Nagydíj | 18 |
409 | A VÉGEREDMÉNY | 406 |
A HÁROM LEGIZGALMASABB VERSENY 2023-BAN
Szingapúri Nagydíj – Az addig legyőzhetetlennek tűnő Red Bull már az első szabadedzéstől kezdve nem találta a formáját, és olyannyira eltűnt a mezőny sűrűjében, hogy a szombati időmérőn nagy meglepetésre egyetlen versenyzőjével sem jutott tovább a harmadik szakaszba. Verstappen a tizenegyedik, Pérez a tizenharmadik rajthelyet sajátította ki, míg a pole pozíciót Sainz szerezte meg Russell, valamint a márkatárs, Leclerc előtt.
A virtuális és valódi biztonsági autós szakaszt is hozó futam kiélezett végjátékot hozott: Sainz hibátlan versenyzéssel és szépen kivitelezett taktikával tartotta maga, valamint korábbi mclarenes csapattársa, Norris mögött a fenyegető tempóban felzárkózó, és a kettős mögé megérkező Mercedes párosát, s vetett véget a Red Bull menetelésének. A kiélezett csatában ráadásul Russell megingott, s az utolsó körben a tízes kanyarnál eltalálta a falat, aminek következményeként a dobogót kiesésre cserélte. A harmadik helyet Hamilton örökölte meg, míg az első ötöst Leclerc és Verstappen tette teljessé.
Las Vegas-i Nagydíj – A nagy felvezetés után a csatornafedél miatt botrányba fulladt nyitónapon számos szurkoló és résztvevő előre leírta az év egyik legjobban várt sporteseményét, mondván a show a versenyzés felett áll. A futam ugyanakkor mindenkit kárpótolt: az akciódús és sok előzést hozó eseményen csata zajlott az élen is. A pole pozícióból induló Leclerc már a rajtnál elvesztette a vezetést Verstappennel szemben, igaz, a holland kemény manővere később öt másodperces időbüntetést vont maga után.
Leclerc azonban hiába előzte vissza még a bokszkiállás előtt a Red Bullost, majd utasította maga mögé nemegyszer Sergio Pérezt is, miközben Verstappen Russell-lel is összeütközött a visszazárkózása során, a holland így is elsőként szelte át a célvonalat, míg Leclerc-nek az utolsó körben azért kellett küzdenie, hogy meglegyen a második pozíció.
A monacóinak végül sikerült harmadszor is sikeres offenzívást indítania a mexikói ellen, és remek előzése révén a pódium második fokára állhatott fel. A virtuális, valamint két valódi biztonsági autós szakaszt hozó versenyen Esteban Ocon és Stroll egészítette ki az első ötös sorát, míg Norris a futam elején szenvedett látványos balesetet.
Holland Nagydíj – Drámaian kezdődött a zandvoorti hétvége, hiszen Ricciardo a második szabadedzés elején elszenvedett balesetében eltörte a kezét, így Liam Lawsonnak kellett átvennie a helyét szombat délelőtt. Noha Verstappennek sikerült megszereznie hazai pályán a pole pozíciót, és vasárnap elsőként látta meg a kockás zászlót, a történelmi jelentőségű győzelméhez egyáltalán nem vezetett sima, kikövezett út.
A heves esőzés ugyanis az első körben érkezett meg, ami meglehetősen rosszul érintette a viszonylag későn kereket cserélő Verstappent, miközben a márkatársa, Pérez a gyors reagálásnak köszönhetően az élre állt. Bár a száraz pályára gumiváltásnál a holland jött ki jobban, és sikerült visszaállnia az élre, nem nyugodhatott meg teljesen, hiszen újabb csapadékra volt kilátás.
Az utolsó tíz körben megérkező égi áldás nagy káoszt hozott magával, Pérez megcsúszott, így Alonso feljött a második helyre, míg Csou Kuan-jűt a fal állította meg, ami piros zászlót vont maga után. A közel egy órán keresztül álló futamot repülőrajttal indították újra az utolsó hat körre. Alonso szorosan tapadt Verstappenre, míg Pérez a korábbi bokszutcában történt sebességtúllépése miatt vesztett pozíciókat, ezért Pierre Gasly léphetett fel a dobogó alsó fokára. A mexikói a negyedik helyre szorult vissza, míg ötödikként Sainz látta mag a kockás zászlót.
AZ ÉV LEGJOBBAN TELJESÍTŐ VERSENYZŐI
1. Verstappen (világbajnoki 1. hely, 575 pont, 21 dobogó, 19 győzelem)
A holland versenyző szinte tökéletes évet teljesített, és az elmondása szerint a legnagyobb hibáját a Brit Nagydíj időmérőjén követte el, amikor eltalálta a falat a bokszutcában, és megrongálta a Red Bull első vezetőszárnyát. Mindebből kitűnik, milyen kivételes idényt futott az immár háromszoros bajnok, s amilyen könnyedséggel aratta sorra a győzelmeket, valami egészen különlegeset vitt véghez.
A holland órási fölényben volt házon belül is, s csupán egyetlen helyszínen, Azerbajdzsánban tűnt nála gyorsabbnak a csapattársa, ám az akkor elszenvedett vereségből is tanult, és erősebben tért vissza, mint valaha, amit jól mutatott a tíz nagydíjat felölelő győzelmi szériája.
2. Alonso (világbajnoki 4. hely, 206 pont, 8 dobogó)
A spanyol versenyző saját bevallása szerint 2012 mellett pályafutása legjobb évét teljesítette, és többször is misztikus zónában vezetett. A kétszeres bajnok az év elején sorra szállította a dobogós helyezéseket, és rendre ott lihegett a Red Bull nyakán, de ami ennél is fontosabb, akkor is ért el kivételesen erős eredményeket, amikor már nem volt olyan versenyképes alatta az Aston Martin.
Alonso pódiumra állt Zandvoortban és Miamiban is, míg Monacóban a győzelemre is volt esélye, ám végül rossz gumitaktika fosztotta meg a nagy lehetőségtől. A mezőny rangidős versenyzője ezzel is jelezte, még mindig ereje teljében van, és ha elég gyors a kocsija, akkor kivételes eredményekre lehet képes.
3. Norris (világbajnoki 6. hely, 205 pont, 7 dobogó)
A brit számára igazán az Osztrák Nagydíjon vette kezdetét az év, hiszen az év első hat nagydíján eléggé szenvedett a McLaren, és még a pontszerzés sem tűnt sokszor reális célnak. A spielbergi fejlesztések azonban óriási lökést adtak a wokingiaknak, és ha mindenki számára akkor indult volna az év, akkor Norris kényelmes előnnyel zárt volna az egyéni összetett második helyén Verstappen mögött.
A pilóta azonban így sem lehetett teljesen elégedett, hiszen számos hibát elkövetett el, szerinte Katarban, Austinban, illetőleg Abu-Dzabiban is megszerezhette volna a pole-t, ha nem ront a gyors körén, és úgy érezte, a katari hétvégén az esetleges rajtelsőség győzelmet is eredményezhetett volna... Azonban míg a kvalifikációkon többször is alulteljesített, versenykörülmények között többször is remek szerepléssel hívta fel magára a figyelmet. Az egyik legelképesztőbb futamát Mexikóban futotta, ahol a tizenhetedikről az ötödik helyre zárkózott fel.
AMIT MÁR TUDUNK 2024-RŐL
Eddig három alakulat, a Ferrari (február 13.), illetve a Sauber és a Williams (február 5.) jelentette be az autóbemutató időpontját. Az idényt megelőző kollektív tesztet február 21. és 23. között rendezik meg, míg a 2024-es bajnokság március 2-án rajtol Bahreinben. A rekordhosszú, huszonnégy nagydíjat felölelő évben összesen hat sprinthétvégét fognak lebonyolítani, és nagy valószínűség szerint még az évkezdet előtt jócskán átalakul a formátum, az sem kizárt, hogy a száz kilométeres futamokon elért helyezések jövőre már nem fognak beleszámítani az év végi eredménybe.
Ami a pilótapiacot illeti, 2024-ben nagy mozgolódás várható, hiszen több mint a mezőny felének, köztük Péreznek, a Ferrari és az Alpine párosának, illetve Alonsónak is lejár a szerződése. A legnagyobb kérdést kétségkívül a mexikói jövője jelenti, illetve azt is érdekes lesz látni, hogy a maranellóiak Leclerc mellett Sainzszal is hosszabbítanak-e, vagy a spanyol esetleg más utat keres.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 19 | 21 | 23 | 9 | 575 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 10 | 20 | 2 | 285 |
3. | Lewis Hamilton | - | 6 | 22 | 4 | 234 |
4. | Fernando Alonso | - | 8 | 21 | 1 | 206 |
5. | Charles Leclerc | - | 6 | 17 | - | 206 |
6. | Lando Norris | - | 7 | 16 | 1 | 205 |
7. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 3 | 21 | - | 200 |
8. | George Russell | - | 2 | 20 | 1 | 175 |
9. | Oscar Piastri | - | 2 | 13 | 1 | 97 |
10. | Lance Stroll | - | - | 13 | - | 74 |
11. | Pierre Gasly | - | 1 | 13 | - | 62 |
12. | Esteban Ocon | - | 1 | 13 | - | 58 |
13. | Alexander Albon | - | - | 8 | - | 27 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 5 | - | 17 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 4 | - | 10 |
16. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 9 |
17. | Daniel Ricciardo | - | - | 1 | - | 6 |
18. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
19. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | - | 3 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 2 |
21. | Logan Sargeant | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 860 |
2. | Mercedes | 409 |
3. | Ferrari | 406 |
4. | McLaren-Mercedes | 302 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 280 |
6. | Alpine-Renault | 120 |
7. | Williams-Mercedes | 28 |
8. | AlphaTauri-Honda RBPT | 25 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
10. | Haas-Ferrari | 12 |