Lewis Hamilton zsinórban a harmadik időmérő edzésén szorult ki nemcsak az első sorból, hanem az első ötből is. Az Ausztriában a 9., Silverstone-ban pedig a 6. helyről startoló angol ezúttal Mercedese jobb első fékjének meghibásodása miatt csak a 16. helyen zárta az időmérőt, Esteban Gutiérrez visszasorolása után indul a 15. helyről, miközben Nico Rosberg az első rajtkockát megszerezve jelentős előnybe került.
„Nem hiszem el, hogy megint ez van, de előfordulnak az ilyen esetek az időmérőkön. Mintha valami égi próbatétel lenne, Nicónak pedig újabb ajándék – mondta Hamilton. – A srácok remek munkát végeztek a kocsival, végre nagyon jól ment minden. A fékeket rengetegszer teszteltük, de erre nem lehet felkészülni. Az autóban pláne nem, ez az egyik pillanatról a másikra történik. Csak úgy lehetsz gyors, ha teljesen megbízol az autódban, ezért az ilyen hiba sokkoló."
Az angol szerencséje, hogy nem a versenyen, hanem az időmérőn történt a meghibásodás, azaz még bőven van esélye rá, hogy sok pontot gyűjtsön, s akár a dobogóra álljon.
„Kicsit zsibbadok itt-ott, de rendben vagyok – mondta a rajtelsőséget legutóbb Barcelonában megszerző angol. – Ilyen baleset után természetes, hogy fáj ez-az, de akkor is beülnék az autóba vasárnap, ha eltört volna valamim. Valamit kihozok a versenyből, ráadásul az idényből is sok futam van még hátra."
A Hamilton legutóbbi pole pozíciója óta negyedik rajtelsőségét megszerző Nico Rosberg elmondta, nem aggódott Hamilton fékhibája miatt, mert amíg Hamilton saját kérésére Brembo féktárcsákat használ, Rosberg a Carbon Industries eszközeit kapja az autójába. A Mercedes a verseny előtt Hamilton autójában is lecserélné a féktárcsákat, de a szabályok szerint ez azzal járna, hogy a boxból rajtol a pilóta. A csapat célja, hogy meggyőzze az FIA-t, a váltásra biztonsági okokból van szükség, nem a teljesítmény miatt – ez esetben szabad lenne a csere.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Rosberg a leggyorsabb a csúszkáló autók között |
2. szabadedzés: Rosberg hibázott, Hamilton tükrében a többiek |
A tilalom és a hőség is sűrűbbé teszi az F1-es élmezőnyt |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: Rosberg Hamiltont is állva hagyta Hockenheimben |
Időmérő: Hamilton műszaki hibája után Rosbergé a német pole |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny (67 kör, 306.458 km) rajtja |
„Hallottam, hogy Lewis kicsúszott, de igyekeztem a saját feladatomra összpontosítani. Amikor kiderült, hogy a fékjével volt gond, tudtam, hogy ugyanez a hiba nálam nem fordulhat elő – mondta Rosberg. – Persze jobb lett volna tiszta csatában megszerezni az első rajtkockát, ez így nem tölt el akkora megelégedéssel, mintha Lewis is végig nyomta volna."
A vb-éllovas a napokban megnősült, a német fociválogatott vb-címének örült, szerződést hosszabbított a Mercedesszel, most pedig a hazai versenyén indulhat úgy, hogy egyértelmű esélyes a győzelemre. Ez volt Silverstone-ban is, de most más a helyzet, hiszen Hamilton a 15. rajtkockából indulva talán a dobogóra sem biztos, hogy felér.
„Nagyon jól ment eddig a hétvége, az első rajtkocka is fantasztikus, de ezért még nem kapok pontokat. Lewis biztosan átverekszi magát a mezőnyön, nem lehet megjósolni, mi lesz – folytatta Rosberg. – Csak a saját versenyemre kell figyelnem, hogy jól kijöjjön a stratégiám, és megtartsam az első helyem. Még nem lehetek elégedett, hiszen csak a munka felét végeztem el."
Rosberg mellől Valtteri Bottas indulhat, a finn Ausztriában a harmadik helyről rajtolva a 3., Angliában a 14. helyről startolva a 2. lett, és jó esélye van rá, hogy zsinórban a harmadik versenyén is dobogóra álljon. Az időmérőt követő sajtótájékoztatón Rosberg büszkén mosolygott azon, hogy Bottasszal az F1 történetének első finn első sorát szerezték meg (Rosberg apja, Keke Rosberg finn).
„Szemmel látható a fejlődésünk, versenyről versenyre egyre jobbak vagyunk, nagyon jó érzés, hogy részese vagyok ennek a folyamatnak. A Mercedes még mindig túl gyors nekünk, nem volt esélyünk ellene. A pénteki edzések után tudtuk, hogy nincs miért aggódnunk, lehet, hogy mások a szabadedzéseken több időmérős szimulációt futnak, mint mi, de most itt vagyunk. Jó lenne megint sok pontot szerezni, megvan rá az esélyünk" – mondta Bottas, de ő is tudja, hogy esőben a Williams az idény elején nehezen vezethető volt, vasárnap pedig akár eshet is a versenyen.
Felipe Massa szerint az lenne az ideális, ha lehűlne a levegő, de nem esne az eső.
„Ideális esetben hűvösebb lesz az idő, és a gumikat sokkal könnyebb lesz kezelni, mert, valljuk be, a lágy és a szuperlágy gumi kijelölése merész húzás volt erre a versenyhétvégére. Az autó teljesen máshogy fog viselkedni, de nekünk nagyon kedvezhet, ha lehűl a levegő és az aszfalt" – mondta a brazil, aki a gumik kiszámíthatatlansága miatt nem tudott olyan jó kört összerakni, mint Bottas.
Kevin Magnussent így is megelőzte, a McLaren dán pilótája azonban nagyon elégedett lehet, hiszen az idénynyitó Ausztrál Nagydíj óta először rajtol a 4. rajtkockából.
„Tökéletesen beállítottuk az autót, az időmérőn mindent jól csináltunk, ilyen eredményt érhetünk el, ha minden ideális – mondta Magnussen, aki Melbourne-ben dobogóra váltotta második rajtsoros indulását. – Nem a mienk a leggyorsabb autó, de nagyon jól kezelhető, kényelmes vezetni, sok munkával jutottunk idáig. A verseny más lesz, hűvösebb időre számíthatunk, de a hosszú meneteink nem annyira jók, mint az egykörös tempónk, nem hiszem, hogy van esélyünk a dobogóra."
Daniel Ricciardo abban bízott, hogy közelebb lesz a Mercedesekhez, de legalább ismét legyőzte csapattársát.
„A pénteki edzések után azt hittem, tényleg közelebb kerültünk a Mercedeshez, és a mienk a második legjobb autó, de a Williams nagyon erőssé vált, ráadásul Kevin Magnussen is befurakodott elém. Pedig nagyon jó köröm volt, nemigen lehetett többet kihozni a kocsiból. A versenyt eső zavarhatja, és ha esik, akkor zivatar lesz, ami érdekessé teheti a futamot" – így Ricciardo.
Sebastian Vettel már pénteken jelezte, hogy a Williamsszel számolni kell, és igaza lett. Ezzel együtt természetesen nem boldog a 6. rajthellyel.
„Mi leragadtunk egy köridőnél, miközben a többiek képesek voltak továbblépni, javítani ahhoz képest – fogalmazott Vettel csalódottan, miután a Renault előrelépést ígért, amit ő nem érzékelt. – A verseny hosszú lesz, a dobogó elérése sem lehetetlen, igaz, előttünk csak Mercedes-motoros autók vannak, amelyeket az idén nagyon nehéz megelőzni. Daniellel kiegyenlített csatát vívtunk az időmérőn, az utolsó köre neki összejött, az enyém nem. Valahogy nem éreztem a pálya változásait."
Fernando Alonso a 7. rajthely megszerzése után a két Red Bull és Magnussen megelőzését tűzte ki céljául.
„A hétvégénk nagy része a tesztelésről szólt, de az időmérőn a maximumot nyújtottuk. A hetedik helyezés csalódás, de a Mercedes és a Williams jelenleg elérhetetlen messzeségben van – mondta a spanyol. – A mi kategóriánkba a Red Bull és a McLaren tartozik, őket kell legyőznünk a versenyen."
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Danyiil Kvjat (8.): – Elégedett vagyok, de a körülmények kegyetlenek voltak. Sok mindenre kellett figyelnünk, jól alkalmazkodtunk mindenhez, a nyolcadik rajthely a jutalom.
Nico Hülkenberg (9.): – Elégedett vagyok, erre számítottunk. Nagyon jó kiindulási alap ez a versenyre, amelyen nagyon jó lehet a tempónk. Mindkét autóval pontot kell szereznünk.
Sergio Pérez (10.): – A második szakaszban volt egy kisebb problémánk a kocsival, az is kisebb csoda, hogy a harmadik szakaszba jutottam. A versenyen a gumikat kell óvni, abban jók vagyunk.
Jenson Button (11.): – Ezen a hétvégén semmi sem akar sikerülni. A második szakaszban Grosjean feltartott, de nem ezen múlt a továbbjutás, egész hétvégén küszködtem a kocsival. Talán a hűvös idő segíteni fog.
Kimi Räikkönen (12.): – A szabadedzésen megint gond volt az autóval, nem tudtam rendesen felkészülni az időmérőre. Nem tudom, meddig tart ez a rossz sorozat, egy jó eredmény biztosan véget vetne neki.
Jean-Éric Vergne (13.): – A péntekihez képest sokkal jobb volt az autó. Egy tizeddel maradtam le a harmadik szakaszról, ezt sajnálom. A második szakaszban Danyiil kétszer ment új gumikon, én előbb a használtakon, aztán az újakon. Akár ez is dönthetett, de a versenyre megmaradt az a készlet abroncs, ami még jól jöhet.
Romain Grosjean (14.): – Az volt a célunk, hogy a második szakaszba jussunk, sikerült, gratulálok a csapatnak. A Lotus találta fel azt a felfüggesztési rendszert, amit most ki kellett venni az autóból, mi jártunk így a legrosszabbul.
Adrian Sutil (16.): – A szabadedzésen elromlott az autó, az első szakaszban a legjobb körömet kellett megszakítanom a piros zászlóval. Kár érte, az idén először hittem benne, hogy meglehet a harmadik szakasz.
Esteban Gutiérrez (17. – büntetés után): – Nagyon jó munkát végeztünk, siker a második szakaszba jutás, és végre látható az előrelépés az autóval.
Jules Bianchi (18.): – Egy tized maradhatott a kocsiban, elégedett vagyok. Az idő kegyetlen volt, vasárnap más lesz, ezúttal az eső miatt lehet kegyetlen, de ez nekünk jól is jöhet.
Pastor Maldonado (19.): – Sokat veszítettünk a felfüggesztés átalakítása miatt, keményen dolgozunk, hogy visszaszerezzük az elveszített teljesítményt.
Kobajasi Kamui (20.): – Egy gyors köröm volt az időmérőn, ebben kihoztam a kocsiból, amit lehetett. Remélem, a verseny kaotikus lesz, ebben az esetben lehet esélyünk bármire.
Max Chilton (21.): – Jobb eredményre számítottam, de miután a szabadedzésen csak a lágy gumikon mentem, nem vagyok csalódott. A versenyen próbálok javítani.
Marcus Ericsson (22.): – A gázpedál hidraulikus rendszeréből kiürült a folyadék, ezért nem lehetett megoldani, hogy elinduljak az időmérőn. Ezek után tiszta versenyre vágyom.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
4. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
15. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
17. | Esteban Gutiérrez* | mexikói | Sauber-Ferrari |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
*három rajthelyes büntetés baleset okozásáért |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:16.540 | átlag: 214.520 km/ó |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:16.759 | 0.219 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:17.078 | 0.538 |
4. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:17.214 | 0.674 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:17.273 | 0.733 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:17.577 | 1.037 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:17.649 | 1.109 |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:17.965 | 1.425 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:18.014 | 1.474 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:18.035 | 1.495 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:18.193 | |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:18.273 | |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:18.285 | |
14. | Esteban Gutiérrez* | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:18.787 | |
15. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:18.983 | |
16. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | idő nélkül | |
17. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:19.142 | |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:19.676 | |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:20.195 | |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:20.408 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:20.489 | |
Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | nem indult | ||
*három rajthelyes büntetés baleset okozásáért |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 7 | 7 | 161 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 7 | 98 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 9 | 87 |
5. | Valtteri Bottas | – | 2 | 8 | 73 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 6 | 70 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 63 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 5 | 55 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 6 | 35 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 326 |
2. | Red Bull-Renault | 168 |
3. | Ferrari | 106 |
4. | Williams-Mercedes | 103 |
5. | Force India-Mercedes | 91 |
6. | McLaren-Mercedes | 90 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |