Lewis Hamilton a pole pozíció megszerzése ellenére sem volt derűlátó a Magyar Nagydíj előtt. Csapata kihagyta a múlt heti háromnapos tesztet, amelyen először próbálhatták ki a Pirelli új gumijait, a verseny az év legforróbja volt, s a Mercedes az elmúlt években irtózatosan szenvedett a hőségben. Erre kiválóan rajtolt, végig remek tempóban száguldott, és negyedszer is nyert a Magyar Nagydíjon. Ez az első győzelme a Mercedesszel, éppen azok után, hogy pár napja elmondta, az idén nemigen nyerhet új csapatával.
A dobogóra felállva nem mutatott kitörő örömet, de nagy ovációt kapott. No nem akkorát, mint Kimi Räikkönen, aki ötödször lett második a Hungaroringen, a verseny végén pedig rendkívüli csatában tartotta maga mögött Sebastian Vettelt. A finn ezzel egy ponttal Fernando Alonso elé ugrott az összetettben, s feljött a második helyre.
Vettel előnye 34 pontról 38-ra nőtt, kényelmes fórral mehet a nyári szünetre, amely után a Belga Nagydíj következik augusztus végén. A verseny nagy részét törött első légterelővel teljesítő német a rajtnál megőrizte második helyét Hamilton mögött, de nem tudta támadni az angolt, aki rendkívüli tempót ment. Boxkiállásai után kétszer is beragadt Jenson Button mögé, és ezzel veszítette el az esélyét a győzelemre.
A negyedik hely Mark Webberé lett, a 10. helyről induló ausztrál a rajt után feljött a hatodik pozícióba, s átmenetileg az élen is állt, de Hamiltonnal szemben rendre elvesztette a csatáit. Az ausztrál mögött Fernando Alonso lett az ötödik, a Ferrari versenytempójával küszködő spanyol hátránya tovább nőtt Vettellel szemben.
Romain Grosjeannak élete lehetősége lett volna a Magyar GP, de a francia a rajtnál nem tudta megelőzni Vettelt, majd Buttont és Felipe Massát is szabálytalanul, a pályát elhagyva előzte meg. Utóbbiért megbüntették (a másik esetet a verseny után vizsgálják), és csak hatodik lett Alonso mögött.
A McLaren helyenként kiváló tempóval dupla pontszerzésnek örülhet, a Williams pedig Pastor Maldonado révén megszerezte első pontját.
A venezuelai Nico Rosberg motorhibájának köszönhette a pontot. A Mercedes német pilótája a rajt után Massával koccanva visszaesett a 12. helyre, és végig csak egy-két pontért küzdhetett.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:42:29.445 | |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 10.938 mp h. | |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 12.459 mp h. | |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 18.044 mp h. | |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 31.411 mp h. | |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 32.295 mp h. | |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 53.819 mp h. | |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 56.447 mp h. | |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1 kör h. | |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. | |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. | |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. | |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. | |
14. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 2 kör h. | |
15. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 2 kör h. | |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 3 kör h. | |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 3 kör h. | |
18. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 4 kör h. | nem ért célba |
19. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 6 kör h. | nem ért célba |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 42 | ||
Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 28 | ||
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 19 | hidraulika | |
Leggyorsabb kör: Webber (61. kör) 1:24.069 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | |||
1. | Sebastian Vettel | 4 | 7 | 9 | 172 |
2. | Kimi Räikkönen | 1 | 6 | 10 | 134 |
3. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 9 | 133 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 9 | 124 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 9 | 105 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 7 | 84 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 7 | 61 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 6 | 49 |
9. | Jenson Button | – | – | 7 | 39 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 4 | 23 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 5 | 18 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 277 pont |
2. | Mercedes | 208 |
3. | Ferrari | 194 |
4. | Lotus-Renault | 183 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 57 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (70 kör, 306.630 km)
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL.
A rajt előtt az aszfalt 51 fokos, a legmelegebb, amit ezen a hétvégén mért az FIA. Beindultak a motorok, a mezőny felkészült a felvezető körre. Mindenki gond nélkül eljött a teli lelátók előtt.
A mezőnyből Pérez, Webber, Sutil, Button, Gutiérrez, Bianchi és Chilton indul a keményebb gumikon, a többiek a lágyat használják.
A rajtnál Hamilton simán eljött, Vettelt viszont Grosjean kívülről, Rosberg belülről támadta. A vb-éllovas végül maradt a 2. Rosberget Massa támadta, a német előbb a 3-as kanyarban ment ki, majd az 5-ösben koccant a brazillal, és visszaesett a 12. helyre. Grosjeannak a célegyenesben az őt balra kiszorító Vettellel, a 2-es kanyarból kijövet a külső íven támadó Alonsóval gyűlt meg a baja, de higgadt maradt, és megtartotta pozícióját.
Az élen Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Massa, Räikkönen, Webber, Button, Ricciardo, Pérez sorrend alakult ki.
Hamilton nem tudott meglógni Vetteltől, 4 kör után 9 tized volt kettejük között. Grosjean tartotta velük a lépést, Alonso nagyon lemaradt. Az 5. körtől Grosjean lőtávolba került Vettelhez képest, Hamilton kicsit meglógott. Räikkönen Massát próbálta támadni.
Hiába a dupla DRS-zóna, a Lotus pilótáinak nem volt esélyük akciót indítani. Itt tényleg az elöl haladó hibája kell az előzéshez – vagy az üldözött nagyon kopott gumija.
A 8. körben kezdődtek a boxkiállások, Hamilton a 9.-ben állt ki, majd jöttek a többiek is. Vettel beragadt a közepesen keményen rajtoló Button mögé, Grosjean viszont folytatta, ugyanabban a tempóban, mint korábban, de a 13. körben történt kerékcseréje után is Hamilton, Button és Vettel mögé érkezett. Webber állt az élen.
Az ausztrál mögött Hamilton 5.3 másodperccel maradt le, a Button, Vettel, Grosjean hármas 9 másodpercre volt, Alonso 14-re. Massa és Räikkönen visszaesett a középmezőnybe, a 9. és a 10. helyre. Webber gyorsabb volt Hamiltonnál, növelte előnyét a kopott gumikon, mígnem a 17. körben már az angol volt a gyorsabb.
Vettel a 17. körben keményen támadta Buttont, Grosjean pedig a lepattanóra várt. Két körrel később Vettel lemaradt Buttonról, Grosjean támadta, s Alonso is utolérte őket. Vettel első légterelője megsérült.
Hátrébb Massa a 9. Sutilt támadta, de összeértek, a német kiesett, Massa első légterelője is eltört, Räikkönen pedig mindkettőjüket megelőzte, s üldözőbe vette a 7. Pérezt. Két másodperccel volt gyorsabb a mexikóinál tiszta levegőn körönként.
Webber a 23. kör végén jött a boxba újabb készlet közepesen kemény gumiért.
Vettel a 24. körben a Mansell-kanyarban (4-es) megelőzte Buttont, aki mellett a sikánnál Grosjean, azt követően Alonso is elment. Ám Grosjean levágta a sikánt. Button ezt követően beállt a boxba. A 25. kör végén Grosjean is bejött új gumikért.
Hamilton a 26. körben 13.3 másodperccel haladt Vettel előtt. A német lerázta Alonsót, akire jött fel a villámgyors Webber. Grosjean kanyarlevágását vizsgálták a sportfelügyelők. Button tőle szokatlan hangnemben, mérgesen szidta a franciát a rádión.
Grosjean Massát támadta, a 4-es kanyarban kívülről meg is előzte. Szenzációs manőver volt ott, ahol nagyon veszélyes ilyen manővert indítani.
A 30. körben Hamilton előnye 11.9 másodperc volt. Alonso 5.5-re volt Vetteltől, rá és Webberre gyorsan közeledett Räikkönen és Grosjean. Button a sikánban megelőzte tisztán Massát, és feljött a 7. helyre.
Hamilton a 31. kör végén kapott friss gumikat, közvetlenül Webber mögé érkezett vissza.
Grosjeant a Massával szembeni előzéséért is vizsgálták, elhagyta-e a pályát. Szerintünk nem.
Hamilton a 34. kör elején, a 3-as kanyarban remek manőverrel megelőzte Webbert, és Alonsót üldözte. A spanyol a kör végén, Vettel után a boxba hajtott második pit-stopjára. Vettel megint Button mögé jött vissza.
Grosjean áthajtásos büntetéssel sújtották a pálya elhagyása miatt. A sikán levágását és a Buttonnal történt koccanást a verseny után fogják kivizsgálni. A visszajátszásból kiderült, tényleg elhagyta a pályát Massa megelőzésekor, de a perdöntő bizonyíték a Ferrari belső kamerás felvétele lenne, amit nem láttunk.
Vettel a 37. kör elején megelőzte Buttont. Webber tapadt az élen haladó Hamiltonra.
Grosjean a 37. kör végén letöltötte büntetését, Button ekkor kereket cserélt. A francia Alonso Ferrarija mögé jött vissza, közelről üldözte.
A 40. kör végén Hamilton 2.4 másodperccel vezetett Webber előtt, majd Räikkönen (7.5 mp h.), Vettel (15.7), Alonso (25.7), Grosjean (26.5) és Button (41) következett.
Räikkönen a 42. kör végén jött be utolsó kerékcseréjére. A Pirelli szombaton a 14. és a 42. kört írta elő ideális kétkiállásos stratégiának, a Lotus ettől egy körrel tért el az első kiállással.
Webber a 43. körben közepes gumikat kapott, azaz még egyszer ki kell majd állnia, mert még nem használt lágyat.
Bottas Williamse leállt a célegyenes mellett, a kerítésnél, ahonnan nehéz elvontatni.
Grosjean keményen támadta Alonsót. A Williamst végül viszonylag gyorsan eltakarították, nem volt szükség a biztonsági autó beküldésére. Grosjean a 47. kör végén új gumikat kapott, Button mögé érkezett.
Alonso a 48. körben jött utolsó tervezett pit-stopjára, bejött Button és Grosjean elé. Hamilton 15.4 másodperccel vezetett Vettel előtt, Webber hátránya 21, Räikkönené 31 másodperc volt. Négyük közül a finnen kívül mindenkinek jönnie kellett még a boxba.
Hamilton az 50. körben jött kerékcserére, éppen Webber mögé, de agresszív manőverrel már a 3-as kanyarban megelőzte az ausztrált, aki a kanyarból kijövet elhagyta a pályát védekezés közben. Ha nem történik váratlan esemény, ez a futam Hamiltoné, akármennyire is pesszimista volt szombaton.
Vettel az 55. körben szervizelt, 3 másodperccel Räikkönen mögé jött vissza, mindketten közepesen kemény gumikon vannak. Az élmezőnyből már csak Webber adós boxkiállással.
Alonso mögött Grosjean, Button, Massa, Rosberg, Pérez a sorrend a pontszerző helyeken, a mexikóitól 26 másodpercre van a 11. Maldonado.
Vettel Räikkönen után eredt, az 58. körben egy másodopercre megközelítette. Webber az 59. körben állt ki a depóba, Alonso elé jött vissza. Nagy csata alakult Räikkönen és Vettel között a 2. helyért.
A német azonban lemaradt a finntől, nyolc körrel a vége előtt 1.4 másodperc volt a különbség. Alonso és Grosjean között volt nagy csata a 6. helyért. Webber is gyorsan közeledett Vettelre, aki azonban a 64. körben odalépett, és egy pillanat alatt Räikkönen sarkában termett.
A 65. körben Rosberg Mercedesee elfüstüölt, s lángra is kapott, a német, miután megállt, kiugrott belőle, nem esett baja. Maldonado jött fel a 10. helyre, megszereezheti a Williams első pontját.
Vettel a 68. körben szánta el magát, de a 4-es kanyarban a külső íven kisodródott, Räikkönen meg tudott lépni. Vettel azonnal panaszkodott a rádión Räikkönenre, szólt a Red Bull az FIA-nak.
Elkezdődött az utolsó kör. Hamilton negyedszer is megnyerte a Magyar Nagydíjat, Räikkönen ötödször lett második a Hungaroringen, Vettelnek legalább egy évet még vármnia kell arra, hogy nyerjen a Magyar GP-n.
Webber lett a negyedik, Alonso újabb pontokat veszített Vettellel szemben.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
10. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
18. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
ELŐZMÉNYEK
A várakozásoknak megfelelően nagy a forróság a Hungaroringen, a levegő egy órával a rajt előtt 34 fokos, az aszfalt pedig 50 fokhoz közelít. A csapatok számára a verseny rengeteg kihívást tartogat, a nagy meleg mellett a Pirelli új gumijai miatt is rejtély a versenystratégia. A gumiszállító sem tudja, két vagy három kiállás az ideális, de a nagy meleg miatt inkább a háromra voksol.
Az autókat az időmérő edzés után szombat éjszakára elzárják, a csapatok nem nyúlhatnak hozzájuk vasárnap délelőttig. Ilyenkor a számítógépeké a főszerep, a csapatok a verseny több szimulációját is lefuttatják, amelyeken a szabadedzéseken futott körökből következtetik ki egy-egy autó sebességét. Érdekesség, hogy egyeseknél a közepesen kemény keverékű abroncsokon induló Mark Webbert hozta ki győztesként a szimuláció.
Délben Bernie Ecclestone és a fejlesztési miniszter aláírta a Magyar Nagydíj megrendezésének 2021-ig való biztosításáról szóló szerződést, erről ide kattintva olvashatnak bővebben.
13.22: a magyar légierő Grippenjei húztak el a Hungaroring fölött.
A versenyzők már túl vannak az ilyenkor szokásos parádén,egy kamion platóján tettek egy kört a pályán, miközben integettek a hőséggel hősiesen megbirkózó szurkolóknak.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL.
13.30: kinyitott a boxutca, a versenyzők elindultak, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. A többség több kört is megtett, hogy ellenőrizze autóját. Ezek végén visszamentek a boxba, amelyen áthajtottak, vagy betolták őket a garázsba, hogy még állítsanak valamit.
13.35: az aszfalt 50, a levegő 34 fokos. A csapatok többsége az autók megbízhatósága miatt aggódik, ez lesz az év eddigi legforróbb versenye. A két Ferrari, a két Mercedes és Webber még a garázsában állt, az utolsó ellenőrzéseket hajtották végre. 13.45-ig kell elhagyni a boxutcát.
13.37: A többség már a rajtrácson állt, Button ki is szállt az autójából, csak Hamilton és Alonso volt a depóban. Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója a Red Bull vezetőivel, Christian Hornerrel és Adrian Newey-val beszélget.
13.41: Rosberget még egyszer behívta a Mercedes, de a német is még időben útjára indult, úgy tűnik, mindenkivel minden rendben.
Adrian Sutil barátnője, Jennifer Becks alkalomhoz illő pólóban jött el a pilóta 100. F1-es versenyére.
13.45: felcsendült a Himnusz.
Hamilton tavaly a Lotus egész versenyes nyomásának ellenállt, az idén ebben nem hisz, pedig a pole-ból indulva nagy esélye van rá, hogy elsőként fordul az első kanyarba. A többiek az első boxkiállások jó időzítésében bízhatnak.
13.55: elindult a safety car, hogy megtegye a pálya lezárását szimbolizáló kört. Az FIA hivatalos értesítése szerint az eső esélye 0%.
1. | 2. | 3. | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2003 | Alonso | Räikkönen | Montoya | Alonso | Montoya |
2004 | M. Schumacher | Barrichello | Alonso | M. Schumacher | M. Schumacher |
2005 | Räikkönen | M. Schumacher | R. Schumacher | M. Schumacher | Räikkönen |
2006 | Button | De la Rosa | Heidfeld | Räikkönen | Massa |
2007 | Hamilton | Räikkönen | Heidfeld | Hamilton | Räikkönen |
2008 | Kovalainen | Glock | Räikkönen | Hamilton | Räikkönen |
2009 | Hamilton | Räikkönen | Webber | Alonso | Webber |
2010 | Webber | Alonso | Vettel | Vettel | Vettel |
2011 | Button | Vettel | Alonso | Vettel | Massa |
2012 | Hamilton | Räikkönen | Grosjean | Hamilton | Vettel |
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy a Hungaroringen is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az után, az egyes és a kettes kanyar között. A két zónához egy mérési pont tartozik – aki a versenyen a célegyenes előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában.