Ő sem hitte volna: Hamilton nyerte az év legforróbb futamát

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.28. 13:15
null
Lewis Hamilton a pole-ból indult, de nem hitt benne, hogy a győzelemért csatázhat – végül megnyerte a futamot <br />(Fotó: Hegedüs Gábor)
A Mercedes brit pilótája, Lewis Hamilton az élről indult, hiba nélkül versenyzett, és meg is nyerte a Formula–1-es Magyar Nagydíjat, amelyen negyedszer diadalmaskodott karrierje során. A második helyen a finn Kimi Räikkönen (Lotus-Renault), a harmadikon a német Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) végzett. A vb-éllovas ezúttal sem nyert a Hungaroringen, de legalább növelte előnyét a csak az 5. helyen befutó Fernando Alonsóval szemben. A Williams megszerezte idei első pontját.

 

Lewis Hamilton a pole pozíció megszerzése ellenére sem volt derűlátó a Magyar Nagydíj előtt. Csapata kihagyta a múlt heti háromnapos tesztet, amelyen először próbálhatták ki a Pirelli új gumijait, a verseny az év legforróbja volt, s a Mercedes az elmúlt években irtózatosan szenvedett a hőségben. Erre kiválóan rajtolt, végig remek tempóban száguldott, és negyedszer is nyert a Magyar Nagydíjon. Ez az első győzelme a Mercedesszel, éppen azok után, hogy pár napja elmondta, az idén nemigen nyerhet új csapatával.

A dobogóra felállva nem mutatott kitörő örömet, de nagy ovációt kapott. No nem akkorát, mint Kimi Räikkönen, aki ötödször lett második a Hungaroringen, a verseny végén pedig rendkívüli csatában tartotta maga mögött Sebastian Vettelt. A finn ezzel egy ponttal Fernando Alonso elé ugrott az összetettben, s feljött a második helyre.

Vettel előnye 34 pontról 38-ra nőtt, kényelmes fórral mehet a nyári szünetre, amely után a Belga Nagydíj következik augusztus végén. A verseny nagy részét törött első légterelővel teljesítő német a rajtnál megőrizte második helyét Hamilton mögött, de nem tudta támadni az angolt, aki rendkívüli tempót ment. Boxkiállásai után kétszer is beragadt Jenson Button mögé, és ezzel veszítette el az esélyét a győzelemre.

A negyedik hely Mark Webberé lett, a 10. helyről induló ausztrál a rajt után feljött a hatodik pozícióba, s átmenetileg az élen is állt, de Hamiltonnal szemben rendre elvesztette a csatáit. Az ausztrál mögött Fernando Alonso lett az ötödik, a Ferrari versenytempójával küszködő spanyol hátránya tovább nőtt Vettellel szemben.

Romain Grosjeannak élete lehetősége lett volna a Magyar GP, de a francia a rajtnál nem tudta megelőzni Vettelt, majd Buttont és Felipe Massát is szabálytalanul, a pályát elhagyva előzte meg. Utóbbiért megbüntették (a másik esetet a verseny után vizsgálják), és csak hatodik lett Alonso mögött.

A McLaren helyenként kiváló tempóval dupla pontszerzésnek örülhet, a Williams pedig Pastor Maldonado révén megszerezte első pontját.

A venezuelai Nico Rosberg motorhibájának köszönhette a pontot. A Mercedes német pilótája a rajt után Massával koccanva visszaesett a 12. helyre, és végig csak egy-két pontért küzdhetett.

Hamilton a rajtnál megőrizte első helyét, és végül a vártnál simább győzelmet aratott (Fotó:Czerkl Gábor)
Hamilton a rajtnál megőrizte első helyét, és végül a vártnál simább győzelmet aratott (Fotó:Czerkl Gábor)

FORMULA–1 MAGYAR NAGYDÍJ 2013 (70 kör, 306.630 km)
1.
Lewis Hamilton
brit
Mercedes
1:42:29.445
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 10.938 mp h.
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 12.459 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 18.044 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 31.411 mp h.
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 32.295 mp h.
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 53.819 mp h.
8. Felipe Massa brazil Ferrari 56.447 mp h.
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1 kör h.
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
11. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 2 kör h.
15. Charles Pic francia Caterham-Renault 2 kör h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 3 kör h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 3 kör h.
18. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 4 kör h. nem ért célba
19. Nico Rosberg német Mercedes 6 kör h. nem ért célba
FELADTÁK megtett körök kiesés oka
Valtteri Bottas finn Williams-Renault 42
Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 28
Adrian Sutil német Force India-Mercedes 19 hidraulika
Leggyorsabb kör: Webber (61. kör) 1:24.069
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
Győzelem
Dobogó
Pontszerzés
1. Sebastian Vettel 4 7 9 172
2. Kimi Räikkönen 1 6 10 134
3. Fernando Alonso 2 5 9 133
4. Lewis Hamilton 1 4 9 124
5. Mark Webber 3 9 105
6. Nico Rosberg 2 2 7 84
7. Felipe Massa 1 7 61
8. Romain Grosjean 2 6 49
9. Jenson Button 7 39
10. Paul di Resta 7 36
11. Adrian Sutil 4 23
12. Sergio Pérez 5 18
13. Jean-Éric Vergne 3 13
14. Daniel Ricciardo 3 11
15. Nico Hülkenberg 4 7
16. Pastor Maldonado 1 1
A KONSTRUKTŐRÖK VILÁGBAJNOKSÁGÁNAK ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 277 pont
2. Mercedes 208
3. Ferrari 194
4. Lotus-Renault 183
5. Force India-Mercedes 59
6. McLaren-Mercedes 57
7. Toro Rosso-Ferrari 24
8. Sauber-Ferrari 7
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (70 kör, 306.630 km)

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL.

A rajt előtt az aszfalt 51 fokos, a legmelegebb, amit ezen a hétvégén mért az FIA. Beindultak a motorok, a mezőny felkészült a felvezető körre. Mindenki gond nélkül eljött a teli lelátók előtt.

A mezőnyből Pérez, Webber, Sutil, Button, Gutiérrez, Bianchi és Chilton indul a keményebb gumikon, a többiek a lágyat használják.

A rajtnál Hamilton simán eljött, Vettelt viszont Grosjean kívülről, Rosberg belülről támadta. A vb-éllovas végül maradt a 2. Rosberget Massa támadta, a német előbb a 3-as kanyarban ment ki, majd az 5-ösben koccant a brazillal, és visszaesett a 12. helyre. Grosjeannak a célegyenesben az őt balra kiszorító Vettellel, a 2-es kanyarból kijövet a külső íven támadó Alonsóval gyűlt meg a baja, de higgadt maradt, és megtartotta pozícióját.

Az élen Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Massa, Räikkönen, Webber, Button, Ricciardo, Pérez sorrend alakult ki.

Hamilton nem tudott meglógni Vetteltől, 4 kör után 9 tized volt kettejük között. Grosjean tartotta velük a lépést, Alonso nagyon lemaradt. Az 5. körtől Grosjean lőtávolba került Vettelhez képest, Hamilton kicsit meglógott. Räikkönen Massát próbálta támadni.

Hiába a dupla DRS-zóna, a Lotus pilótáinak nem volt esélyük akciót indítani. Itt tényleg az elöl haladó hibája kell az előzéshez – vagy az üldözött nagyon kopott gumija.

Hamilton 21 mclarenes siker után először nyert a Mercedesszel (Fotó: Czerkl Gábor)
Hamilton 21 mclarenes siker után először nyert a Mercedesszel (Fotó: Czerkl Gábor)

A 8. körben kezdődtek a boxkiállások, Hamilton a 9.-ben állt ki, majd jöttek a többiek is. Vettel beragadt a közepesen keményen rajtoló Button mögé, Grosjean viszont folytatta, ugyanabban a tempóban, mint korábban, de a 13. körben történt kerékcseréje után is Hamilton, Button és Vettel mögé érkezett. Webber állt az élen.

Az ausztrál mögött Hamilton 5.3 másodperccel maradt le, a Button, Vettel, Grosjean hármas 9 másodpercre volt, Alonso 14-re. Massa és Räikkönen visszaesett a középmezőnybe, a 9. és a 10. helyre. Webber gyorsabb volt Hamiltonnál, növelte előnyét a kopott gumikon, mígnem a 17. körben már az angol volt a gyorsabb.

Vettel a 17. körben keményen támadta Buttont, Grosjean pedig a lepattanóra várt. Két körrel később Vettel lemaradt Buttonról, Grosjean támadta, s Alonso is utolérte őket. Vettel első légterelője megsérült.

Hátrébb Massa a 9. Sutilt támadta, de összeértek, a német kiesett, Massa első légterelője is eltört, Räikkönen pedig mindkettőjüket megelőzte, s üldözőbe vette a 7. Pérezt. Két másodperccel volt gyorsabb a mexikóinál tiszta levegőn körönként.

Webber a 23. kör végén jött a boxba újabb készlet közepesen kemény gumiért.

Vettel a 24. körben a Mansell-kanyarban (4-es) megelőzte Buttont, aki mellett a sikánnál Grosjean, azt követően Alonso is elment. Ám Grosjean levágta a sikánt. Button ezt követően beállt a boxba. A 25. kör végén Grosjean is bejött új gumikért.

Hamilton a 26. körben 13.3 másodperccel haladt Vettel előtt. A német lerázta Alonsót, akire jött fel a villámgyors Webber. Grosjean kanyarlevágását vizsgálták a sportfelügyelők. Button tőle szokatlan hangnemben, mérgesen szidta a franciát a rádión.

Grosjean Massát támadta, a 4-es kanyarban kívülről meg is előzte. Szenzációs manőver volt ott, ahol nagyon veszélyes ilyen manővert indítani.

A 30. körben Hamilton előnye 11.9 másodperc volt. Alonso 5.5-re volt Vetteltől, rá és Webberre gyorsan közeledett Räikkönen és Grosjean. Button a sikánban megelőzte tisztán Massát, és feljött a 7. helyre.

Hamilton a 31. kör végén kapott friss gumikat, közvetlenül Webber mögé érkezett vissza.

Grosjeant a Massával szembeni előzéséért is vizsgálták, elhagyta-e a pályát. Szerintünk nem.

Hamilton a 34. kör elején, a 3-as kanyarban remek manőverrel megelőzte Webbert, és Alonsót üldözte. A spanyol a kör végén, Vettel után a boxba hajtott második pit-stopjára. Vettel megint Button mögé jött vissza.

Grosjean áthajtásos büntetéssel sújtották a pálya elhagyása miatt. A sikán levágását és a Buttonnal történt koccanást a verseny után fogják kivizsgálni. A visszajátszásból kiderült, tényleg elhagyta a pályát Massa megelőzésekor, de a perdöntő bizonyíték a Ferrari belső kamerás felvétele lenne, amit nem láttunk.

Vettel a 37. kör elején megelőzte Buttont. Webber tapadt az élen haladó Hamiltonra.

Grosjean a 37. kör végén letöltötte büntetését, Button ekkor kereket cserélt. A francia Alonso Ferrarija mögé jött vissza, közelről üldözte.

A 40. kör végén Hamilton 2.4 másodperccel vezetett Webber előtt, majd Räikkönen (7.5 mp h.), Vettel (15.7), Alonso (25.7), Grosjean (26.5) és Button (41) következett.

Räikkönen a 42. kör végén jött be utolsó kerékcseréjére. A Pirelli szombaton a 14. és a 42. kört írta elő ideális kétkiállásos stratégiának, a Lotus ettől egy körrel tért el az első kiállással.

Webber a 43. körben közepes gumikat kapott, azaz még egyszer ki kell majd állnia, mert még nem használt lágyat.

Bottas Williamse leállt a célegyenes mellett, a kerítésnél, ahonnan nehéz elvontatni.

Grosjean keményen támadta Alonsót. A Williamst végül viszonylag gyorsan eltakarították, nem volt szükség a biztonsági autó beküldésére. Grosjean a 47. kör végén új gumikat kapott, Button mögé érkezett.

Alonso a 48. körben jött utolsó tervezett pit-stopjára, bejött Button és Grosjean elé. Hamilton 15.4 másodperccel vezetett Vettel előtt, Webber hátránya 21, Räikkönené 31 másodperc volt. Négyük közül a finnen kívül mindenkinek jönnie kellett még a boxba.

Hamilton az 50. körben jött kerékcserére, éppen Webber mögé, de agresszív manőverrel már a 3-as kanyarban megelőzte az ausztrált, aki a kanyarból kijövet elhagyta a pályát védekezés közben. Ha nem történik váratlan esemény, ez a futam Hamiltoné, akármennyire is pesszimista volt szombaton.

Vettel az 55. körben szervizelt, 3 másodperccel Räikkönen mögé jött vissza, mindketten közepesen kemény gumikon vannak. Az élmezőnyből már csak Webber adós boxkiállással.

Alonso mögött Grosjean, Button, Massa, Rosberg, Pérez a sorrend a pontszerző helyeken, a mexikóitól 26 másodpercre van a 11. Maldonado.

Vettel Räikkönen után eredt, az 58. körben egy másodopercre megközelítette. Webber az 59. körben állt ki a depóba, Alonso elé jött vissza. Nagy csata alakult Räikkönen és Vettel között a 2. helyért.

A német azonban lemaradt a finntől, nyolc körrel a vége előtt 1.4 másodperc volt a különbség. Alonso és Grosjean között volt nagy csata a 6. helyért. Webber is gyorsan közeledett Vettelre, aki azonban a 64. körben odalépett, és egy pillanat alatt Räikkönen sarkában termett.

A 65. körben Rosberg Mercedesee elfüstüölt, s lángra is kapott, a német, miután megállt, kiugrott belőle, nem esett baja. Maldonado jött fel a 10. helyre, megszereezheti a Williams első pontját.

Vettel a 68. körben szánta el magát, de a 4-es kanyarban a külső íven kisodródott, Räikkönen meg tudott lépni. Vettel azonnal panaszkodott a rádión Räikkönenre, szólt a Red Bull az FIA-nak.

Elkezdődött az utolsó kör. Hamilton negyedszer is megnyerte a Magyar Nagydíjat, Räikkönen ötödször lett második a Hungaroringen, Vettelnek legalább egy évet még vármnia kell arra, hogy nyerjen a Magyar GP-n.

Webber lett a negyedik, Alonso újabb pontokat veszített Vettellel szemben.

A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit Mercedes
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
4. Nico Rosberg német Mercedes
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
7. Felipe Massa brazil Ferrari
8. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
10. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
13. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
18. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
19. Charles Pic francia Caterham-Renault
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
21. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth

ELŐZMÉNYEK

A várakozásoknak megfelelően nagy a forróság a Hungaroringen, a levegő egy órával a rajt előtt 34 fokos, az aszfalt pedig 50 fokhoz közelít. A csapatok számára a verseny rengeteg kihívást tartogat, a nagy meleg mellett a Pirelli új gumijai miatt is rejtély a versenystratégia. A gumiszállító sem tudja, két vagy három kiállás az ideális, de a nagy meleg miatt inkább a háromra voksol.

Az autókat az időmérő edzés után szombat éjszakára elzárják, a csapatok nem nyúlhatnak hozzájuk vasárnap délelőttig. Ilyenkor a számítógépeké a főszerep, a csapatok a verseny több szimulációját is lefuttatják, amelyeken a szabadedzéseken futott körökből következtetik ki egy-egy autó sebességét. Érdekesség, hogy egyeseknél a közepesen kemény keverékű abroncsokon induló Mark Webbert hozta ki győztesként a szimuláció.

Délben Bernie Ecclestone és a fejlesztési miniszter aláírta a Magyar Nagydíj megrendezésének 2021-ig való biztosításáról szóló szerződést, erről ide kattintva olvashatnak bővebben.

13.22: a magyar légierő Grippenjei húztak el a Hungaroring fölött.

A versenyzők már túl vannak az ilyenkor szokásos parádén,egy kamion platóján tettek egy kört a pályán, miközben integettek a hőséggel hősiesen megbirkózó szurkolóknak.

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL.

13.30: kinyitott a boxutca, a versenyzők elindultak, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. A többség több kört is megtett, hogy ellenőrizze autóját. Ezek végén visszamentek a boxba, amelyen áthajtottak, vagy betolták őket a garázsba, hogy még állítsanak valamit.

13.35: az aszfalt 50, a levegő 34 fokos. A csapatok többsége az autók megbízhatósága miatt aggódik, ez lesz az év eddigi legforróbb versenye. A két Ferrari, a két Mercedes és Webber még a garázsában állt, az utolsó ellenőrzéseket hajtották végre. 13.45-ig kell elhagyni a boxutcát.

13.37: A többség már a rajtrácson állt, Button ki is szállt az autójából, csak Hamilton és Alonso volt a depóban. Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója a Red Bull vezetőivel, Christian Hornerrel és Adrian Newey-val beszélget.

13.41: Rosberget még egyszer behívta a Mercedes, de a német is még időben útjára indult, úgy tűnik, mindenkivel minden rendben.

Adrian Sutil barátnője, Jennifer Becks alkalomhoz illő pólóban jött el a pilóta 100. F1-es versenyére.

13.45: felcsendült a Himnusz.

Hamilton tavaly a Lotus egész versenyes nyomásának ellenállt, az idén ebben nem hisz, pedig a pole-ból indulva nagy esélye van rá, hogy elsőként fordul az első kanyarba. A többiek az első boxkiállások jó időzítésében bízhatnak.

13.55: elindult a safety car, hogy megtegye a pálya lezárását szimbolizáló kört. Az FIA hivatalos értesítése szerint az eső esélye 0%.


A LEGUTÓBBI TÍZ MAGYAR NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
1. 2. 3. pole pozíció leggyorsabb kör
2003 Alonso Räikkönen Montoya
Alonso Montoya
2004 M. Schumacher Barrichello Alonso M. Schumacher M. Schumacher
2005 Räikkönen M. Schumacher R. Schumacher M. Schumacher Räikkönen
2006 Button De la Rosa Heidfeld Räikkönen Massa
2007 Hamilton Räikkönen Heidfeld Hamilton Räikkönen
2008 Kovalainen Glock Räikkönen Hamilton Räikkönen
2009 Hamilton Räikkönen Webber Alonso Webber
2010 Webber Alonso Vettel Vettel Vettel
2011 Button Vettel Alonso Vettel Massa
2012
Hamilton
RäikkönenGrosjean
Hamilton
Vettel

 

DRS-ZÓNA

Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy a Hungaroringen is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az után, az egyes és a kettes kanyar között. A két zónához egy mérési pont tartozik – aki a versenyen a célegyenes előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában.

 

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik