A repülőgép-katasztrófában a teljes együttes odaveszett, a 45 főből egyetlen túlélő maradt, Alekszandr Szizov szolgálaton kívüli repülőmérnök. Az MTI közlése szerint az évforduló kapcsán „Jégkorongbarátság” néven múzeum nyílt az orosz városban – olvasható a nemzetközi szövetség honlapján –, az első vendégek a helyi U16-os bajnokcsapat játékosai voltak. Ezen a napon gyászmisét tartottak a helyi Uszpenszkij katedrálisban, valamint lesz megemlékezés a Leontyivszkoje temetőben, továbbá a jégcsarnoknál is, és a héten lesz a bemutatója a „Mennyei Csapat” című dokumentumfilmnek.
1. Vitalij Anyikejenko |
2. Jurij Bahvalov |
3. Alekszandr Beljajev |
4. Mihail Balangyin |
5.Alekszandr Vaszjunov |
6. Josef Vasicek |
7. Alekszandr Vjuhin |
8. Robert Dietrich |
9. Pavol Demitra |
10. Andrej Zimin |
11. Marat Kalimulin |
12. Alekszandr Karpovcev |
13. Alekszandr Kaljanyin |
14. Andrej Kirjuhin |
15. Nyikita Kljukin |
16. Igor Koroljov |
17. Nyikolaj Krivonoszov |
18. Jevgenyij Kunnov |
19. Vjacseszlav Kuznyecov |
20. Stefan Liv |
21. Jan Marek |
22. Brad McCrimmon |
23. Szergej Osztapcsuk |
24. Vlagyimir Piszkunov |
25. Karel Rachunek |
26. Ruszlan Szalej |
27. Jevgenyij Szidorov |
28. Karlis Skrastins |
29. Pavel Sznurnyicin |
30. Danil Szobcsenko |
31. Ivan Tkacsenko |
32. Pavel Trahanov |
33. Jurij Uricsev |
34. Gennagyij Csurilov |
35. Makszim Suvalov |
36. Artyom Jarcsuk |
37. Alekszandr Galimov* |
*: Öt nappal a baleset után a kórházban hunyt el |
A tragédia óta a mai az első szeptember 7-e, hogy a gárda pályára lép, s a sors fintora, hogy a vendég éppen a Dinamo Minszk lesz a KHL-es bajnoki összecsapáson. A csapat a végzetes úton pont Minszkbe indult, amikor a gép a felszállási kísérlet közben visszazuhant a földre és megsemmisült.
Jurij Jakovlev klubelnök úgy fogalmazott: most van itt az ideje, hogy mindenki, a szurkolók, a játékosok, az edzők, az újságírók lehetőséget kapjanak, hogy együtt emlékezzenek azokra, akiket elveszítettek.
A TRAGÉDIA
A tíz éve gyakorlatilag tökéletesnek nevezhető időjárási körülmények mellett Minszkbe induló Jak-42-es a felszállási kísérlete közben a kifutópályán jócskán túlfutva tudott csak mindössze hat méter magasságig emelkedni, amikor egy 90 méter magas helyzetjelző toronynak ütközött, majd a földre visszazuhanva kigyulladt és darabokra szakadt. A roncsok a Tunosonka folyóban, illetve annak partján szóródtak szét.
A fedélzeten a KHL-es idénynyitójára induló helyi Lokomotiv tagjai és a szakmai stáb mellett négy ifjúsági játékos és a személyzet nyolc tagja tartózkodott – akik közül egyikük nem volt szolgálatban.
Mindössze ketten élték túl a balesetet, mindkettejüket súlyos, életveszélyes állapotban szállították kórházba, ám csak a repülőgép hátuljában ülő, szolgálaton kívüli repülőmérnök, dr. Alekszandr Szizov élte túl, a csapat helyi sztárja, a 26 éves orosz válogatott csatár, Alekszandr Galimov öt nappal később elhunyt a kórházban.
AZ OK
A baleset után a hónapokon keresztül zajló vizsgálatokból kiderült, a tragédiát emberi hiba okozta. Sem a kapitány, sem a másodpilóta engedélye nem volt rendben – a másodpilóta, Igor Zsivelov egyenesen meghamisította a saját papírját, mert olyan idegrendszeri problémára szedett gyógyszert, ami miatt végtagjai érzékenysége nagymértékben csökkent, tehát nem is vezethetett volna repülőgépet.
Ráadásul a Jak-42-es típussal sem ő, sem a kapitány, Andrej Szolomencev nem számított túl tapasztaltnak, így fordulhatott elő, hogy a lábait kevésbé „érző” Zsivelov a fékpedálon tartotta a felszállás közben a lábát, s mivel más típushoz volt szokva, a gép nem gyorsult fel eléggé és ezért futott túl a kifutópályán. Ekkor megpróbáltak mindketten gyorsítani, ám már nem sikerült elegendő sebességet gyűjteni, hogy a kifutópálya végétől 450 méterre lévő helyzetjelző toronyt elkerüljék.
UTÓÉLET
A Lokomotiv nagyra törő tervekkel vágott neki a 2011–2012-es idénynek; az előző kiírásban főcsoportja elődöntőjéig jutott, s a jobb szereplés érdekében megszerezte a 917 NHL-meccsen 204 pontig (45+159) jutó védőt, Ruszlan Szalejt, a szintén több mint 800 NHL-mérkőzés tapasztalatával bíró lett bekket, Karlis Skrastinst, valamint a svédek olimpiai és világbajnok kapusát, Stefan Livet, és érkezett a szintén világbajnok cseh csatár, Jan Marek, a KHL korábbi gólkirálya is.
A szakmai stáb élére a Stanley-kupa-győztes Brad McCrimmon jött, aki olyan legendákat nyert meg maga mellé, mint Alekszandr Karpovcev és Igor Koroljov. A csapatban a legnagyobb név a 2010 nyarán igazolt szlovák Pavol Demitra volt – korábbi háromszoros NHL-All Star, továbbá világbajnoki bronzérmes.
Hiába dédelgetett azonban bajnoki álmokat a tíz évvel ezelőtti évadban a Lokomotiv, ebből végül semmi nem lett. A tragédia után a már zajló KHL-idénynyitó találkozót azonnal félbeszakították, s csak öt nap múlva fejezték be. Jaroszlavl városában háromnapos gyászidőszakot rendeltek el, a klub pedig visszalépett a KHL-től, s helyette a másodosztálynak számító VHL-ben indult abban az évben, csupán decemberben csatlakozva a küzdelmekhez, ám feleannyi meccset játszva is bejutott a rájátszásba, ahol aztán a negyeddöntőig ment.
A KHL-győzelem azóta sem jött össze a gárdának, főcsoportdöntőben kétszer, 2014-ben és 2017-ben játszott a Lokomotiv, amely egyébként azért a rájátszásba minden KHL-es szezonjában bejutott.
A baleset vizsgálata több hónapig eltartott, végül 2014 áprilisában zárult le, s a tragédiában elhunytak hozzátartozói nagyjából 700 millió forintnak megfelelő kártérítést kaptak.