Hírességek, mint futball-befektetők: igazi újítás vagy múló trend?

GYENGE BALÁZSGYENGE BALÁZS
Vágólapra másolva!
2025.01.17. 12:23
Hollywoodi tündérmese: Rob McElhenney és Ryan Reynolds rövid úton világhírűvé tette a kis walesi Wrexham AFC-t (Fotók: AFP, Getty Images, Imago Images)
Az elmúlt években érdekes folyamat figyelhető meg a futball világában: hírességek jelentek meg a klubtulajdonosi körökben, átalakítva a sportág arculatát. Olyan világszerte ismert egyéniségek, mint Ryan Reynolds és Rob McElhenney, akik újjáélesztették a walesi Wrexhamet, vagy David Beckham, aki az Inter Miamit vezeti. Hírnevüknek köszönhetően e tulajdonosok globális megjelenést garantálnak, új bevételi forrásokat szereznek, és a hagyományos futballszurkolókon túl másfajta közönséget is bevonzanak. Kérdés azonban, hogy valódi erőt képviselnek a sportág hosszú távú növekedéséhez, vagy csupán rövid életű marketingjelenségről van-e szó.

 

 

A jelenség nem új keletű: Elton John már 1976-ban megvette kedvenc csapatát, a Watfordot 200 ezer fontért. A világ azonban nagyot fordult azóta, és a futballban igen változatos körből kerültek/kerülnek ki a híres klubtulajdonosok: hollywoodi filmcsillagok, jelenlegi és korábbi klasszis sportolók vagy szurkolóból befektetővé avanzsáló művészek. Az észak-amerikai filmiparból olyan A-listás nevek bukkantak fel a labdarúgás környékén, mint Ryan Reynolds és Rob McElhenney, akik világhírűvé tették a kis walesi Wrexham AFC-t. A lokálpatrióta Matthew McConaughey-nak az Austin FC-ben van részesedése, míg a komikus Will Ferrell a Los Angeles FC mellett a Leeds Unitedbe szállt be némi tőkével.

Ha híres magyar klubtulajdonost keresünk, mindenek előtt Király Gábor nevét kell megemlítenünk. Jövőre, 2026-ban lesz húszéves a Király Sportegyesület, amelynek elődjét, a Király Szabadidősport Egyesületet a 108-szoros válogatott kapus a családjával alapította 2006-ban Szombathelyen. A bázis a mai napig a 2003-ban létrehozott Király Sportlétesítmény a vasi megyeszékhely Újperint városrészében. Kezdetben a szabadidő- és tömegsport támogatása volt a cél, az egyesület első tíz évét ez határozta meg, számos szakosztállyal, majd 2016-ban minőségi váltás következett be, ami névváltozással is járt. A szabadidő szó kikerült, így a mai napig Király Sportegyesület néven, labdarúgó utánpótlásműhelyként működik. Vas vármegye egyetlen tehetségközpontjában csaknem 250 igazolt labdarúgóval zajlik munka, harminc tagú edzői stábbal, saját egészségügyi és rehabilitációs háttérrel. A hosszú távú cél, hogy saját bázisra építve, NB III-as csapatot kiállítva támogassa az egyesület a hazai labdarúgás minőségi utánpótlását. Ezt segíti számos együttműködés hazai és külföldi utánpótlásműhelyekkel és akadémiákkal. A koncepció gazdasági szempontból tehát valamelyest eltér a deklaráltan profitorientált befektetésektől, de sportszakmai kérdésekben nagyon is hasonlít rájuk.    J. Á.     

KIRÁLY Gábor
 
Családi vállalkozás

SOKSZÍNŰ TULAJDONOSI STRUKTÚRA 

Néhány sztárnak az invesztálás túlmutat az üzleten, valamint a pénzügyi motiváción, és sokkal személyesebb mozgatórúgót találni a felszín alatt. A négyszeres Grammy-díjas Ed Sheeran például azért fektetett be a jelenleg a Premier League-ben szereplő Ipswich Townba, mert gyerekkora óta a klub elkötelezett szurkolója.

Mindeközben az egykori elitsportolók átgondoltabb megközelítés szerint cselekszenek, ötvözve az élsportban szerzett szakértelmüket vállalkozói ambíciójukkal. Az olyan klasszisok, mint az amerikaifutballista Tom Brady, a brazil világbajnok Ronaldo, az angol szupersztár David Beckham vagy a Barcelona korábbi gránitkemény védője, Gerard Piqué zökkenőmentesen váltott a sportolóiról a tulajdonosi létre, és tökéletesen használta ki legenda státuszát klubja előmenetele érdekében. Piqué külön is említést érdemel: Kosmos nevű cégén keresztül nemcsak a jelenleg a spanyol harmadosztályban szereplő FC Andorrát vette meg és futtatta fel, hanem az e-sportba is beszállt, létrehozta a Kings League nevű kispályás futball-ligát, s olyan médiabefektetésekkel bővítette a portfólióját, mint a 2021-es Copa América spanyolországi közvetítési jogának megvétele. A Kosmos 2018-ban a Nemzetközi Tenisz-szövetséggel (ITF) is kötött 25 évre szóló, hárommilliárd dolláros partneri szerződést a Davis-kupa megreformálásáról, ám öt évvel később az ITF elállt a megállapodástól.

Másrészt egyre növekvő tendencia figyelhető meg az aktív sportolók körében, akik diverzifikálni szeretnék üzleti vállalkozásaikat, és akik újabban a labdarúgás felé fordulnak. Olyan klasszis sportolók léptek már be a futballtulajdonosi szférába és alakították a sportágat a globális ismertségüket felhasználva, mint az észak-amerikai profi kosárlabdaliga (NBA) két húzóembere, LeBron James és Kevin Durant, vagy a korunk egyik legjobb labdarúgójának tekinthető Kylian Mbappé.

LeBron James Liverpool-sállal a lelátón
Kevin Durant a Paris Saint-Germain vezetőségével
Birmingham City v Wrexham - Sky Bet League One - St Andrew s @ Knighthead Park Birmingham City co-owners Tom Brady meets
Tom Brady „bemutatkozott” a Birmingham City futballistáinak

A HÍRESSÉGEK MÁRKAEREJE VALÓDI ÉRTÉKEKET HOZHAT

Ha jól végzik a munkájukat, a híres tulajdonosok páratlan figyelmet generálnak a futballkluboknak, különösen azoknak, amelyek a hagyományos nagy ligák reflektorfényén kívül esnek. Az egyik legjobb példa erre a Wrexham: miután Ryan Reynolds és Rob McElhenney 2020-ban felvásárolta az akkor az angol ötödosztályban szerénykedő futballcsapatot, seperc alatt globális jelenséggé emelte. A metódus ugyan egyszerű, de kellenek hozzá a megfelelő karakterek, a Wrexham gazdag helyi történelme ugyanis a hollywoodi sztorimeséléssel ötvözve váltott ki sohasem tapasztalt nemzetközi érdeklődést. Intelligens marketing révén, beleértve az Üdv Wrexhamben! című sikeres dokumentumsorozatot, és az olyan egyedi szurkolói elkötelezettségre építő stratégiákat, mint például a mezszponzorként megjelenő TikTok támogatása, a páros kiterjedt közönség figyelmét ragadta meg. Különösen az Egyesült Államokban, ahol a klub turnéja jelentős érdeklődést váltott ki, a csúcspontot pedig a Premier League egyik legnépszerűbb csapata, a Chelsea elleni San Franciscó-i mérkőzés jelentette. Reynoldsék befolyása olyan mélyreható volt, hogy a Wrexham bekerült a FIFA 22 nevű videójátékba a Rest of World szekció részeként, és az első nem élvonalbeli csapat lett, amely szerepelt a sorozatban.

Ez a megközelítés és az egyértelmű siker átalakította a hírességek tulajdonlásáról alkotott felfogást a futballban, hiszen feketén-fehéren kiderült, hogy az ismert emberek valódi értéket hozhatnak a sportágba, miközben kereskedelmi sikert is generálnak. A Wrexham potenciáljának felismerésével, valamint egy meggyőző narratíva felépítésével a páros jövedelmező szponzorációt vonzott a klubhoz, és az alsóbb osztályú brit csapatot nemzetközileg elismert márkává formálta. Ezek a sikerek egyértelműen alátámasztják, hogy a hírességek befolyása – ha az erős cselekményszállal párosul – forradalmasíthatja egy klub láthatóságát és kereskedelmi működését, márpedig ez egyre fontosabb szempont a futballmenedzsmentben.

Ennek a láthatóságnak kulcsfontosságú eleme, hogy a hírességeknek kiemelkedő a jelenlétük a közösségi médiafelületeken. Az egyes főnökök személyes digitális elérése gyakran messze meghaladja a tulajdonában lévő klubét, és ez a helyzet egyedülálló lehetőséget ad az egyesületek identitásának felerősítésére és új közönség globális elérésére. A közösségi média, amely egyre inkább központi szerepet játszik a rajongói elkötelezettségben, lehetővé teszi a kluboknak, hogy kapcsolatot teremtsenek a fiatalabb generációkkal, és érdeklődést keltsenek a lokális szurkolói bázisukon túl. A híres vezetők a saját platformjaikat használják figyelemfelkeltő tartalmak megjelenítésére, növelve klubjuk láthatóságát és márkaerejét.

Az olyan egyesületeknek, mint a Wrexham, a Como vagy az Inter Miami, amelyek még építik nemzetközi ismertségüket, ez a digitális lendület jelentősen növelheti az elérését és követői számát. Azonban a nagyobb, tradicionális egyesületek esetében a hírességek jelenléte és kapcsolatrendszere gyakran kisebb hatású, és jelentős stratégiai erőfeszítéseket igényel, hogy az elsődleges érdeklődést tartós elkötelezettséggé alakítsák.

Az A-listás sztárok kétségtelenül növelik a láthatóságot, de hosszú távú hatásuk a szurkolók hűségére és a klub növekedésére kevésbé kézzelfogható, tehát az egyesületeknek elengedhetetlen, hogy átfogó szurkolói elkötelezettségi stratégiát építsenek ki. Létezik egy trend, amely eddig elsősorban Észak-Amerikában hódított, és amely a szórakoztatás és a sport ötvözésével ér el hatékonyan különböző közönségeket. A sportban az úgynevezett „crossover vonzerő” koncepciója nem új keletű, különösen az Egyesült Államokban, ahol az olyan kiemelt eseményeken, mint például a Super Bowl, régóta egyesítik a sportot és a szórakoztatást, hogy változatos, országos közönséget vonzzanak be. Az NBA is hatékonyan használja a technikát, például hírességek pályaszéli megjelenítésével, ötvözve a sportot a popkultúrával és fokozva a rajongói elkötelezettséget. A futballkluboknak ez a stratégia célravezető eszközt kínál a globális rajongótábor kiépítéséhez, a híres tulajdonosok pedig a „crossover vonzerő” kulcsfigurái, hiszen az ismertségüket felhasználva érik el az új közönséget, különös tekintettel a rendkívül jövedelmező észak-amerikai piacra.

A Paris Saint-Germain partnersége a Jordan-márkával, valamint Kevin Durant közelmúltbeli befektetése a klub imázsát a futballon túlra is kiterjesztette, és elkezdte globális divat- és életmódmárkává alakítani, különösen Észak-Amerikában. Hasonló kapcsolatot lehet megfigyelni a zenész Drake és a Serie A-ban szereplő Venezia között, a kanadai előadóművész Nocta márkája és az olasz klub fúziója ugyanis a zene, a popkultúra és a sport ötvözésének hatalmas kereskedelmi potenciálját aknázza ki. De említhetjük LeBron Jamest is, aki a Liverpoollal közösen indított LFC X LeBron ruházati kollekcióval erősíti a klub globális vonzerejét és kapcsolatát a szórakoztatóiparral.

Ezek a „crossover partnerségek” nemcsak a klubok márkavonzerejét növelik, hanem új, jövedelmező bevételi forrásokat is megnyitnak, segítve őket a különböző globális piacok elérésében. Az Egyesült Államokban ismét növekszik a futball iránti érdeklődés, különösen a 2026-os világbajnokság közeledtével, így az egyesületek jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják a bővülő rajongótábort és maximalizálják kereskedelmi lehetőségeiket.

International Champions Cup 2017 - Manchester United v Manchester City
A zenész Drake a Serie A-szereplő Venezia befektetője
Hull City AFC v Leeds United FC - Sky Bet Championship
A Leeds Unitedbe invesztált Will Ferrell, Russell Crowe, Michael Phelps úszó, Jordan Spieth golfozó
Gerard Piqué a spanyol FC Andorra társtulajdonosa

A SZTÁROK POZITÍV PÉNZÜGYI HATÁSA

Az ismert tulajdonosok pénzügyi hatása messze túlmutat a felvásárlás körüli kezdeti izgalmon, ezek az emberek képesek ugyanis jelentős új bevételi forrásokat megnyitni, különösen szponzorációk, áruértékesítések és kereskedelmi partnerségek révén. Nevük, hírnevük és médiamegjelenésük hitelességet és láthatóságot jelent, ami tartós pénzügyi növekedést eredményezhet a kluboknak.
A Wrexham erre is kiváló példa. Miután Ryan Reynolds és Rob McElhenney megszerezte, a szponzorációs és merchandisingbevételek növekedni kezdtek, és olyan nemzetközi márkákkal kötöttek szerződést, mint a TikTok és a Gatorade, noha ilyen partneri megállapodásokat általában a legmagasabb szinten szereplő kluboknál látni. Az Emmy-díjjal jutalmazott Üdv Wrexhamben! című dokumentumsorozat kulcsszerepet játszott abban, hogy az újonnan szerzett láthatóság pénzzé váljon, ugyanis alaposan megnövelte a mezek és a limitált kiadású emléktárgyak értékesítését, és persze a klub értékén is emelt.

Hasonlóan az Inter Miami is számos nagy értékű kereskedelmi megállapodást kötött David Beckhamnek köszönhetően. A korábbi kiváló angol válogatott labdarúgó ismertsége globális szponzorokat vonzott a klubhoz, növelve pénzügyi erejét, megerősítve nemzetközi profilját.

Ed Sheeran az Ipswich elkötelezett befektetője (Fotó: Imago Images)

Az Ed Sheeran–Ipswich Town együttműködés is azt tükrözi, miként növelheti egy híres tulajdonos a klub pénzügyi sikerét. A mezszponzorként megjelenő Sheeran globális hírneve több árucikket adott el, nem kicsit erősítve a klub kereskedelmi működésén. A koncertjein pedig pusztán a mez viselésével segítette a „crossover vonzerő” erősödését.

A nagy nyugat-európai klubok, valamint a milliárdos hírességek csillogásától ugyan távol, de nem akármilyen sikersztorit vitt véghez Romániában az ország történetének legjobb labdarúgójaként emlegetett Gheorghe Hagi. Pontosabban a „Kárpátok Maradonája” tette le az alapokat egy újfajta tulajdonosi struktúra köré szervezett klubnál, idővel pedig más korábbi klasszisokkal összefogva vitte tovább a projektet. Hagi 2009-ben a CSO Ovidiu játékjogát megvásárolva alapította meg a Fotbal Club Viitorul Constantát, amely eredetileg akadémia jelleggel működött (innen a „Hagi gyerekei” becenév), és az első idényében a harmadosztályban indult, 2017-ben pedig már román bajnok lett az élvonalban. A Viitorul bőven sikeres volt, amikor 2021-ben Hagi, valamint a Farul Constanta tulajdonosa, a korábbi szintén kiváló román labdarúgó, Ciprian Marica bejelentette a két klub egyesülését. Itt azonban nem ért véget a klasszisok találkozása: 2023 őszén a brazil világbajnok Rivaldo megvásárolta a Constanta részvényeinek tíz százalékát – nem véletlenül: a fia, Rivaldinho, valamint a veje, Gustavo Nascimento da Costa is a csapatot erősíti. (Képünkön Gheorghe Hagi és Rivaldo a Farul Constanta sáljával.)

 
Klasszisok, ha összefognak

Tom Brady csak nemrég fektetett be a Birmingham Citybe, de a klub azóta jelentős kereskedelmi megállapodásokat kötött, mivel a márkák szívesen társultak az amerikai sportlegenda globális arculatához. Az egyezségek megerősítették a Birmingham pénzügyi helyzetét, és növelték a klub láthatóságát a globális színtéren.

 

Ez a trend rávilágít arra, miért vonzanak egyre több közismert befektetőt az alacsonyabb osztályú klubok. A csapatok egyedülálló lehetőséget kínálnak arra, hogy viszonylag szerény kezdeti befektetéssel jelentős hatást érjenek el. Sok hírességnek egy alacsonyabb osztályú futballklub tulajdonlása lehetőséget nyújt arra, hogy tartós változást hozzon létre mind a pályán, mind azon kívül. A kluboknak gyakran hűséges és szenvedélyes tömegbázisuk van, azonban hiányzik a pénzügyi forrásuk és a globális ismertségük ahhoz, hogy teljes potenciáljukat kiaknázzák. A celebek növelhetik az egyesület profilját, magas értékű szponzorációt hozhatnak és átalakíthatják a kereskedelmi működést. A vonzerő abban rejlik, hogy képesek megváltoztatni egy klub sorsát – elősegítve annak láthatóságát és növekedését – miközben saját márkájukat is felhasználják valami egyedi létrehozására. Ráadásul az alacsonyabb pénzügyi belépési küszöb, összevetve a legmagasabb osztályokban szereplő klubokkal és az amerikai sportfranchise-okkal, lehetővé teszi a befektetőknek, hogy innovatív stratégiával és üzleti modellel kísérletezzenek.

A megnövekedett láthatóság és a bővülő kereskedelmi megállapodások kihatnak az egyesület értékére is. A hírességek jelenléte növelheti a futballklub értékét, mert vonzóbbá teszi a potenciális befektetők szemében. Ugyanakkor a megnövekedett érték fenntarthatósága továbbra sem szavatolható. Egy neves befektető megjelenése azonnali pénzügyi nyereséget hozhat, de fennáll a veszélye, hogy egy-egy klub felfutása rövid életűnek bizonyul, ha az újdonság varázsa elhalványul. A hosszú távú kereskedelmi sikerek kulcsfontosságúak az értékmegőrzéshez, és ehhez következetes stratégiai növekedésre és működési fejlesztésre van szükség. Ha a klubok nem összpontosítanak a fenntartható pénzügyi stratégiára, fennáll a lehetősége, hogy a celebek által gerjesztett buborék kipukkad. Az viszont minden bizonnyal teljesen új szintet nyitna a labdarúgásban, ha a földkerekség leggazdagabb embere, Elon Musk valóban megvenné a világ egyik legnagyobb klubját, a Szoboszlai Dominikot is alkalmazó Liverpoolt…

Amerikából jöttem: „Jelenleg nincs jobb a Ravensnél” – Pácsonyi Patrikkal az NFL-playoff edzőit is rangsoroltuk

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2025. január 11-i lapszámában jelent meg.)

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik