Alex Barros legyőzte a királyt

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2002.10.06. 20:31
Címkék
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A tizenhat éve vb-menô Alex Barros a 206 kétütemű versenyén csak négyszer tudott nyerni, ám az elsô négyütemű-viadalán azonnal elsô lett (Fotó: Reuters/Mavama Kimimasza)
A technikai sportok világában sokan és sokszor szoktak vitatkozni azon, hogy mekkora a pilóták és mekkora a gépek szerepe a sikerekben. A kérdés megválaszolhatatlan, ám azt nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy a motorkerékpársport szakágai közül a Grand Prix az, amelyikben a legnagyobb a technika befolyása. A GP a motorkerékpározás csúcsa, ezért minden márka a legfrissebb fejlesztéseket veti be a viadalokon, ugyanakkor éppen itt vannak kitéve a legnagyobb igénybevételnek a motorok. Azaz a gyorsasági vb-n az a nyerő, akinek a legjobb technikája van, és aki a legkevesebbet hibázik a motorok beállításánál. Márpedig hibázni a legnagyobbak is képesek, bármikor. A MotoGP első királya, Valentino Rossi azért lett csak második vasárnap, mert sem a hátsó futóművét, sem a motorját nem tudta optimálisan beállítani; Fonsi Nieto lehet, hogy azért veszti majd el a 250-es vb-t, mert az ő szerelői sem tudták százszázalékosan beállítani az erőforrását; a 125-ös géposztály jelenlegi éllovasa, Arnaud Vincent azért lett csak tizenötödik, mert a technikusai apró hibát követtek el a kipufogórendszer előkészítésénél.
Épp ezért senki sem hibáztathatja a Brazil Nagydíj negyedik helyezettjét, Talmácsi Gábort, hogy a reméltnél sokkal gyengébb teljesítményt nyújtott a hét végén. Honfitársunk 21. lett Motegiben, pont nélkül végzett, pedig minden tőle telhetőt megtett a motorgyilkos pályán, ahol Le Mans-hoz hasonlóan, folyamatosan vészfékezni és gyorsítani kell, ahol a rosszul beállított motorok nem bírják az igénybevételt. A technikai háttér most hiányzott Talmának ahhoz, hogy megismételhesse a Rio de Janeiró-i bravúrját.
Rossitól, Fonsi Nietótól, Vincent-tól és Talmától eltérően Daniel Pedrosának, Toni Elíasnak és Alex Barrosnak tökéletesen volt beállítva a motorja. A Honda egy új, bivalyerős RS125-öst adott a 17 éves Pedrosa alá Motegiben, aki élt is a lehetőséggel, a Holland GP után megszerezte a második elsőségét is. A spanyol másfél körön át engedte vezetni Vincent-t, azonban utána ellépett a mezőnytől és fölényes diadalt aratott. A francia nyúltenyésztő a második helyen haladt, amikor két körrel a leintés előtt a hengerből kiesett a kipufogócső. Vincent lelassult és sírógörccsel küszködve fejezte be a versenyt – nagyon jól tudta, hogy az idei legrosszabb szereplése miatt újra háromesélyes lett a vb. Manuel Poggiali, akinek az ölébe hullott az ezüst, nyolc pontosra faragta le a hátrányát, és Pedrosa is lőtávolba került.
Csendes-óceáni Nagydíj, a gyorsasági motorkerékpáros vb 13. futama, Motegi

125 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 41:43.377 (144.986 km/óra), 2. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 8.071 mp h., 3. Jenkner (német, Aprilia) 8.701 mp h., 4. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 15.425 mp h., 5. Barbera (spanyol, Aprilia) 24.565 mp h., 6. Kallio (finn, Honda) 29.584 mp h., …21. Talmácsi Gábor (Honda) 1:07.170 p h., …23. Tóth Imre (Honda) 1:11.559 p h.
250 kcm: 1. Elías (spanyol, Aprilia) 43:52.991 (150.977 km/óra), 2. Melandri (olasz, Aprilia) 0.175 mp h., 3. Takahasi (japán, Honda) 4.431 mp h., 4. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 8.200 mp h., 5. Alzamora (spanyol, Honda) 8.812 mp h., 6. Rolfo (olasz, Honda) 9.826 mp h.
MotoGP: 1. Barros (brazil, Honda) 44:18.913 (156.006 km/óra), 2. Rossi (olasz, Honda) 1.641 mp h., 3. Capirossi (olasz, Honda) 7.672 mp h., 4. Ukava (japán, Honda) 18.120 mp h., 5. Checa (spanyol, Yamaha) 25.036 mp h., 6. Roberts (amerikai, Suzuki) 29.201 mp h.
Az állás. 125 kcm: 1. Vincent (francia, Aprilia) 215 pont, 2. Poggiali 207, 3. Pedrosa 191, 4. Jenkner 138, 5. Cecchinello (olasz, Aprilia) 132, 6.
P. Nieto 102, …21. Talmácsi Gábor 19
250 kcm: 1. Melandri 248, 2. F. Nieto 196, 3. Rolfo 170, 4. Porto (argentin, Yamaha) 143, 5. Elías 141, 6. Battaini (olasz, Aprilia) 113
MotoGP: 1. Rossi 290 (már világbajnok), 2. Ukava 169, 3. Biaggi (olasz,Yamaha) 164, 4. Barros 143, 5. Checa 127, 6. Abe 117
Következik: Malajziai Nagydíj, október 13.
A másik spanyol, a 19 éves Elías is sírt. Igaz, ő örömében, hiszen minden idők egyik legszebb 250-es párviadalában múlta felül a szinte már világbajnoknak tekinthető Marco Melandrit. Az egykori krosszmenő fia nem rajtolt jól, azonban a 8. körben már a második helyen haladt, majd a starttól élen álló Melandri üldözésébe kezdett. Elías az utolsó három körben új pályacsúcsokat állított fel, ám mindez semmi ahhoz képest, amit az utolsó sikánban művelt: belülről előzte meg Melandrit! Ezzel megkaparintotta karrierje első 250-es aranyát, és bekerült a motorozás aranykönyvébe is, hiszen ő lett a 600. negyedliteres vb-futam győztese.
Alex Barros futamára is sokáig emlékezni fogunk. A brazil csak csütörtökön vehette át az új négyütemű RC211V-jét, ám hamar összebarátkozott vele, ami nem is csoda, hiszen jól ismeri a nagy hengerűrtartalmú négyütemű motorokat, 1999-ben már megnyerte egygyel a Szuzukai 8 Órást. Most sem mondott csődöt, már az első nekifutásra nyert az öthengeressel a MotoGP-ben! Barros teljesítményének értékét növeli, hogy ő a gyári menőkkel, Rossival, Katóval és Ukavával ellentétben nem a legújabb fejlesztésű Hondán húzhatta a gázt.
A 32 éves dél-amerikainak azonban Fortuna is a segítségére sietett. Rossi az egyenesekben jóval lassabb tempóra volt képes nála, a kanyarokat pedig nem tudta bevenni a hátsó futómű használhatatlansága miatt. Az aranyért küzdő Katónak a második helyről kellett kiállnia motorhiba miatt, míg az edzésmásodik Biaggi túl puha első gumit tett fel, ami idejekorán elhasználódott, és Mad Maxnek fel kellett adnia a versenyt.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik