Az idei Dél-afrikai Nagydíj első napja kísértetiesen hasonlít a tavalyihoz. A 125 és a 250 köbcentis géposztályban most is apriliás pilóta lett a pénteki, első időmérő legjobbja, a MotoGP-ben pedig Valentino Rossi volt a leggyorsabb.
Talmácsi Gábor nem várt ilyen jó időket az első időmérőn
Talmácsi Gábor nem várt ilyen jó időket az első időmérőn
Az Aprilia fölénye nem meglepő, Rossi ideiglenes első helye azonban óriási szenzáció. Az ötszörös világbajnok ugyanis a téli szünet alatt a világverő Hondáról átült a sokkal gyengébbnek tartott Yamahára. A teszteredményekből nem lehetett túl sok következtetést levonni, mert bár Rossi pályáról pályára folyamatosan javult, de a hondás idényével ellentétben egyetlen rekordot sem ért el, sőt, lassúbb is volt, mint korábban. Ráadásul az ötszörös világbajnok, aki mindössze 17 napot tesztelt, egyáltalán nem szereti a dél-afrikai pályát. Ez azonban egyáltalán nem befolyásolta abban, hogy a leggyorsabb legyen a Yamahával. Sőt, egy tizedmásodperccel jobb időeredményt ért el, mint tavaly az első napon a Hondával, és a riválisok támadásaira csattanós válaszokat adott. Előbb Biaggitól, majd Capirossitól vette vissza az elsőséget. Rossi egykori munkaadója, a Honda tehát vakarhatja a fejét. Már csak azért is, mert a két gyári hondás, Nicky Hayden és Alex Barros sokkal lassúbb az olasznál. (Hayden a 9., Barros a 12.) A hondások közül – ugyanúgy, mint 2003-ban – egyébként csak Sete Gibernau tudja tartani a lépést Rossival. Igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy az újdonsült vezéryamahás az utolsó gyors körében egy kicsit hibázott, és már nem tudott javítani. A 250-ben Randy de Puniet a szabadedzés után megnyerte az első időmérőt is, de nem elégedett meg ennyivel: Jerez, Barcelona és Valencia után Welkomban is pályarekordot ért el – három tizeddel megjavította a saját maga által felállított tavalyi csúcsot. A 125-ben is egyszemélyes show-t láthatott a közönség. A 2000-ben 125-ös világbajnoki címet szerző Roberto Locatelli ugyan hét tizeddel elmaradt Ui Juicsi rekordjától, de a szabadedzés után az időmérőn sem volt ellenfele. A tényekhez tartozik még, hogy szombatra esőt ígérnek a meteorológusok, így elképzelhető, hogy már most megvan a rajtsorrend: ha ugyanis vizes edzés lesz, akkor Rossi, De Puniet és Locatelli indulhat a pole pozícióból. ---- Dél-afrikai Nagydíj, a gyorsasági motoros vb 1. futama, Welkom 1. időmérő edzés. 125 kcm: 1. Locatelli (olasz, Aprilia) 1:41.522, 2. Dovizioso (olasz, Honda) 1:42.090, 3. M. Kallio (finn, KTM) 1:42.283, 4. Jenkner (német, Aprilia) 1:42.375, 5. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:42.401, 6. Barbera (spanyol, Aprilia) 1:42.584, …13. Talmácsi Gábor (magyar, Malaguti) 1:43.063, …24. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:44.430. 250 kcm: 1. De Puniet (francia, Aprilia) 1:35.925, 2. Porto (argentin, Aprilia) 1:36.469, 3. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 1:36.999, 4. Pedrosa (spanyol, Honda) 1:37.292, 5. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:37.392, 6. A. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:37.539. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 1:33.353, 2. Gibernau (spanyol, Honda) 1:33.378, 3. Capirossi (olasz, Ducati) 1:33.709, 4. Biaggi (olasz, Honda) 1:33.730, 5. K. Roberts (amerikai, Suzuki) 1:33.841, 6. Edwards (amerikai, Honda) 1:33.859
Tv: Eurosport, 12.45–15.00 (élő) ---- Talmácsi Gábor (125 kcm, Malaguti, 13. hely): – Nem rossz a helyzet, de nagyon messze vagyunk a tökéletes beállításoktól. Az első futóművel rossz irányba indultunk el, így a gyors kanyarokban mindig elcsúszott a motorom eleje. Bár voltak gondjaink, bevallom őszintén, a tesztek után még ilyen eredményre sem számítottam. A gumik nagyon jók, a motor is rendben van, igaz, a pályarekordtól mindannyian nagyon messze voltunk, de ez a szélnek tudható be. A célegyenesben a végsebességünk elmaradt az optimálistól, a kanyarokban pedig sokszor annyira oldalba kapott minket a szél, hogy majd’ elvitte a motort. Néhány apróságon még változtatnunk kell ahhoz, hogy tartani tudjuk legalább ezt a pozíciót. Persze, nem lesz könnyű, hiszen a többiek is gyorsulnak majd.
Tóth Imre (125 kcm, Aprilia, 24. hely): – A délelőtti edzésre azokkal az alapbeállításokkal mentem ki a pályára, amelyeket csütörtökön dolgozott ki a csapat. Majdnem tökéletes volt a motor, de az eleje egy kicsit pattogott, úgyhogy elkezdtünk rajta dolgozni. Sajnos azonban sikerült teljesen elrontani a beállítást, és mivel az időmérő edzés elején az új alkatrészek miatt járatni is kellett az Apriliát, nem volt idő a korrigálásra. Az eredményem tavalyhoz képest jó, az idény eleji tesztek után azonban ennél sokkal jobbra számítottam. Ennél én is többet tudok, meg a csapat is, úgyhogy mindenképp javulást várok. ---- A tavalyi után az idei Dél-afrikai Nagydíj is szomorú hangulatban kezdődött. A múlt évi verseny előtt halt bele súlyos sérüléseibe a japán Kato Dajdzsiro, az idei Dél-afrikai GP előtt pedig hosszú betegség után elhunyt Max Biaggi technikai igazgatója, a spanyol Antonio Cobas. Az 51 évesen rákban meghalt mérnök a vb történetének egyik legelismertebb szaktekintélye volt – világbajnoki címhez segítette Sito Ponsot és Alex Crivillét, és a saját kezűleg tervezett JJ Cobas motorral ugyancsak vb-aranyat szerzett.