A meglepetések szombatja volt. A 125 köbcentis géposztályban első soros lett a mezőny egyetlen franciája és egyben legfiatalabb tagja, Mike Di Meglio, aki tavaly csak a 28. volt az összetettben.
Az ötszörös világbajnok Valentino Rossi a korábban lesajnált Yamaha nyergében is megszerezte a pole pozícióból való indulás jogát
Az ötszörös világbajnok Valentino Rossi a korábban lesajnált Yamaha nyergében is megszerezte a pole pozícióból való indulás jogát
A 250-ben a négy gyári hondás közül egyedül Daniel Pedrosa indulhat az első sorból, aki öt hónapos kényszerpihenője után alig egy hónapja ült újra motorra, és aki nem mellesleg az idén debütál a negyedliterben. A MotoGP-ben a kawasakis Nakano Sinja lepte meg a többieket, hiszen jó néhány évtized telt el azóta, hogy legutóbb egy zöld motor állt az élen a királykategóriabeli edzésen – igaz, mindössze két kör erejéig. A 125-ös és a 250-es rajtelső Andrea Dovizioso valamint Randy De Puniet előtt is meg kell emelni a kalapot – a 18 éves Dovizioso az új gyári Hondájával pole pozícióból indulhat, míg De Puniet a pénteki fantasztikus rekordjából újabb 6 tizedmásodpercet lefaragott. Mégsem ők voltak a tréning igazi sztárjai, hanem – ahogy az már lenni szokott – Valentino Rossi. Az ötszörös világbajnok ugyanis a lesajnált Yamahával az edzés legjobbja lett, méghozzá pályacsúcsot motorozva – több mint fél másodperccel javította meg a hondás Sete Gibernau tavalyi rekordját. És ez meglepetés a javából. Aki ugyanis azt állítja, hogy tudta, Rossi már az idénynyitón rajtelső lesz, hazudik. Tavaly a Yamaha történetének második legrosszabb szezonját teljesítette, Rossi alig tesztelte az új gépét a nyitány előtt, és a pénteki ideiglenes pole-ja után is inkább panaszkodott, mint örült. Szombaton viszont az olasz újra a régi volt, pontosan ugyanúgy viselkedett, és ugyanolyan gyors volt, mint nem is olyan rég egy Honda nyergében. Eleinte tesztelte a versenybeállításokat (az sem zavarta, hogy riválisai, Nakano, Biaggi, Gibernau és Hayden elorozzák tőle az első helyet), majd rezzenéstelen arccal felült az edzésekre beállított Yamahájára, és mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, két kör alatt mindenkit és mindent maga mögé utasított. Ô az első, aki 1:33 perc alá jutott a welkomi pályán – a tavalyi hondás idejénél 7 tizeddel volt gyorsabb. Tíz apriliás és 21 hondás pole után begyűjtötte első yamahás rajtelsőségét is, és úgy örült neki, mint amikor 1996-ban életében először várhatta az élről a lámpa szabad jelzését. A versennyel kapcsolatban azonban rendkívül visszafogottan nyilatkozott: "Az edzés és a verseny egészen más. A Yamahám a vártnál ugyan sokkal ütőképesebb, de vannak még futóműgondjaim, így lehet, hogy a verseny végére elfogyhatnak a gumijaim. Ezzel szemben a hondások – elsősorban Gibernau és Biaggi – péntekhez hasonlóan szombaton is nagyon gyorsak voltak a hosszú távú tesztjeiken. Bármi megtörténhet: nyerhetek is, veszíthetek is. Bevallom, már azzal is nagyon elégedett lennék, ha második vagy harmadik lennék" – mondta szerényen Rossi, aki 2001-ben Welkomban már nyert pole-ból. ---- Talmácsi Gábor (125 kcm, Malaguti, 14. hely): – Majd kiugrottam a bőrömből örömömben, amikor azt láttam, hogy az edzés elején a harmadik vagyok. Persze, sejtettem, hogy viszsza fogok csúszni, de jó érzés volt, hogy mégiscsak versenyképes a motorom. A Dunloptól kaptam egy újfajta gumit, amely hátul egy kicsit szélesebb és laposabb, mint elöl, ettől sokkal jobb a tapadása, és hatékonyabban dolgozik a kanyarokban. Az első futóműproblémát is sikerült megoldani, a gép úgyszólván tökéletes, és ma enynyit tudott. Az utolsó körömben még faraghattam volna néhány tizedet az időeredményemen, de a motort túl élesre állították, és elkezdett detonálni.
Tóth Imre (125 kcm, Aprilia, 25. hely): – Semmi sem sikerült ezen a napon. Én is elrontottam az edzést, meg a motor is rossz volt. A rugózást eltaláltuk, de a motor annyira gyenge volt, hogy képtelenség volt gyorsabban menni, és akkor arról még nem is beszéltem, hogy az időmérőn nem fogott a fékem. Hiába húztam, mintha mi sem történt volna, úgyhogy a kanyarok előtt már nagyon korán elkezdtem visszakapcsolgatni a sebességi fokozatokat, muszáj volt hamarabb elvennem a gázt. Az ominózus alkatrészt természetesen kicserélték, a motoron is állítottak, és ha összeáll a gép, reális lehet a pontszerzés. ---- Dél-afrikai Nagydíj, a gyorsasági motoros vb 1. futama, Welkom A rajtsorrend. 125 kcm: 1. Dovizioso (olasz, Honda) 1:40.942, 2. Locatelli (olasz, Aprilia) 1:41.024, 3. Giansanti (olasz, Aprilia) 1:41.193, 4. Di Meglio (francia, Aprilia) 1:41.195, 5. Stoner (ausztrál, KTM) 1:41.204, 6. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:41.373, …14. Talmácsi Gábor (magyar, Malaguti) 1:41.866, …25. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:43.195. 250 kcm: 1. De Puniet (francia, Aprilia) 1:35.300, 2. Porto (argentin, Aprilia) 1:35.379, 3. Poggiali (San Marinó-i, Aprilia) 1:35.596, 4. Pedrosa (spanyol, Honda) 1:35.843, 5. A. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:36.251, 6. F. Nieto (spanyol, Aprilia) 1:36.447. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 1:32.647, 2. Gibernau (spanyol, Honda) 1:32.682, 3. Biaggi (olasz, Honda) 1:32.919, 4. Hayden (amerikai, Honda) 1:33.098, 5. Edwards (amerikai, Honda) 1:33.111, 6. Nakano (japán, Kawasaki) 1:33.276 Tv: Eurosport, 10.00–15.15 (élő)