Michael Schumacher a számára förtelmesen alakuló Kínai Nagydíj után megígérte, hogy Japánban újra nyerni fog, és hétszeres világbajnokhoz méltó módon be is tartotta a szavát.
A pole pozícióból indulva aratott rajt-cél győzelmet, ellenfeleinek esélyük sem volt arra, hogy megszorítsák. A legközelebb Ralf Schumacher tudott kerülni hozzá, a Kanadai GP-n szerzett második helyétől megfosztott Williams-pilóta az idén először mondhatja hivatalosan is dobogósnak magát. A századik F1-es versenyét teljesítő BAR-csapatból Jenson Button a harmadik, Szato Takuma pedig a negyedik lett, az előző két versenyt megnyerő Rubens Barrichello a David Coultharddal történt ütközése után feladta a versenyt. Kiesett Baumgartner Zsolt is, aki elárulta, eddigi legrosszabb F1-es hétvégéjén van túl.
Michael Schumacher két hete Sanghajban csak nézte a pezsgôzést, Szuzukában azonban újra ott hancúrozott a dobogón Jenson Button társaságában
Több rekorddal, köztük egy teljesen váratlannal gazdagodott Michael Schumacher és a Ferrari vasárnap Szuzukában. A német az idény során a 13. győzelmét aratta, 63. rajtelsőségével kettőre megközelítette a csúcstartó Ayrton Sennát. A Ferrari az idei 15. diadalával beállította saját (2002) és a McLaren (1988) rekordját, és olyat tett, amit még senki sem a Formula-1 történetében: ugyanazon a napon szerezte meg a rajtelsőséget, mint a futamgyőzelmet.
Trulli pazarul kezdett a Toyotával
A szombati tájfun miatt ugyanis a teljes második napi programot törölték, a hivatalos időmérő edzéseket vasárnap délelőttre tették. A pénteki, szakadó esőben megtartott tréningeken csekély gyakorlási lehetőség nyílt a pilóták előtt, többen szinte "teljes homályban" várták a kvalifikációt. Az eső addigra elállt, de a pálya vizes volt az edzés elején, így két órán át folyamatosan száradt a szuzukai aszfaltcsík. Ez a Toyotánál most bemutatkozó Jarno Trullinak kedvezett a legjobban, az olasz az első felvonásban utolsóként hajtott a pályára, és a legjobb idővel zárta élete első hivatalos időmérőjét új csapata színeiben, ráadásul a Toyota hazájában. Baumgartner Zsoltnak nem kezdődött ilyen jól a napja, a Minardi magyarja kicsúszott a pályáról, és emiatt el sem indult a második időmérőn. A rajthelyről döntő fordulót Michael Schumacher nyerte meg öccse, Ralf és a Jaguar-Cosworth-tal kiválóan manőverező Mark Webber előtt. Rubens Barrichello az utolsó sikánban történt megcsúszása miatt a 15. helyről rajtolt, míg Felipe Massa a kavicságyban tett látogatása után be sem fejezte a körét. ---- A versenyen Ralf Schumi csak az első boxkiállásokig tudta tartani a lépést bátyjával, aki utána őt is faképnél hagyta, és magabiztosan nyert. "Problémamentes futamom volt, ami nagyon örömteli ilyen komplikált hétvége után. A győzelmet nagyon megérdemeltük, mert sokkal gyorsabbak voltunk a többieknél" - nyilatkozta a hétszeres világbajnok, aki háromfutamos nyeretlenségi szériájának vetett véget. Kínában ráadásul a mezőny végéről rajtolt, volt a versenyen ütközése, defektje és megpördülése is, és csak a 12. helyen ért célba. "Sanghaj után Michael nagyon elszántan érkezett ide Szuzukába. A csapat is mögötte állt, és a remek együttműködésnek köszönhetjük, hogy a minimális edzésmunka után ilyen jó autót készítettünk fel a versenyre" - mondta Ross Brawn, akinek örömét az sem csökkentette, hogy a 15. helyről rajtoló Barrichello az ötödik helyért csatázva összeütközött David Coultharddal. A brazil nem foglalt állást az utolsó sikánban történt karambol kapcsán, de Coulthard kijelentette, hogy Barrichello hibázott. "Ugyanaz volt az eset, mint két hete Sanghajban Ralf és köztem. Akkor én hibáztam, most pedig Rubens csinálta ugyanazt, amit én Ralffal" - mondta a skót. Hozzájuk hasonlóan pórul járt Webber és Baumgartner is, az ausztrálnak valamilyen rejtélyes okból felforrósodott a pilótafülkéje, míg honfitársunk - aki az első pénteki szabadedzést és az első időmérőt is a kavicságyban zárta - kicsúszott a pályáról. Ralf Schumacher viszont célba ért, és bár már másodszor állt a dobogóra, az idén először hivatalosan is az első háromban végzett. A kanadai viadalon az eredményhirdetés után derült ki, hogy a Williams (és a Toyota) szabálytalan fékekkel teljesítette a futamot, ezért Ralfot Montrealban megfosztották ezüstérmétől.
A BARnak még várnia kell a diadalra
A századik futamát teljesítő BAR-nak nem jött össze a győzelem, de Jenson Button ismét dobogóra állt, míg a verseny második felében a vállát fájlaló, és italellátásának zavara miatt az utolsó körben szomjazó Szato Takuma a negyedik lett. A BAR immár 16 ponttal vezet a Renault előtt a konstruktőrök pontversenyében, matematikailag ugyan még nem biztos a második helye, egyébként garantálható a sikere. Már csak azért is, mert amíg Fernando Alonso behozta az ötödik helyre a Renault-ját, Jacques Villeneuve nagyon elfáradt, és csak a tizedik lett. "Úgy érzem, nem készültem fel kellőképpen a visszatérésre, egyszerűen elkészültem az erőmmel" - mondta a kanadai, aki Buttonhoz, Alonsóhoz és a belgiumi győztes Kimi Räikkönenhez hasonlóan nem háromszor, hanem csak kétszer állt ki a boxba, de közel sem volt olyan eredményes, mint a felsoroltak. Jarno Trullinak is várnia kell még az első pontjára új csapata színeiben, hiába rajtolt a hatodik helyről, autója nem volt elég gyors ahhoz, hogy pontot szerezzen vele. "Ennél többet nemigen lehetett kihozni ebből a versenyből, de derűlátó vagyok" - mondta Trulli. ---- Családi kör Nem újdonság, hogy Schumacherék az F1 történetének legsikeresebb testvérpárja, a két fivér nyolcadszor indult egymás mellől az első sorból, ötödször aratott kettős győzelmet, és harmadszor fordult elő, hogy a kettő ugyanazon a GP-n sikerült. Korábban a 2001-es Kanadai és Francia Nagydíjon taroltak Schumiék, Montrealban Michael indult a pole-ból és Ralf nyert, Magny-Cours-ban fordult a kocka (most először maradt a sorrend). Michael és Ralf tizenötödször végzett együtt az első háromban.
Megvan Berger! A világbajnok a 210. versenyén indult, ezzel beérte az örökranglista második helyén Gerhard Bergert. Az éllovas Riccardo Patrese (256) még nagyon messze van. Schumi rekordot döntött az egy idényen belül szerzett pontok számában, a 2002-es 144 egységét múlta felül.
Barrichello első kiesése A Ferrari brazilja az idény során először Szuzukában nem ért célba, legroszszabb eredménye a németországi 12. helye volt. Ralf ugyanakkor a 2003-as Francia GP óta nem volt ilyen sikeres, legutóbb Magny-Cours-ban állt dobogón, méghozzá a tetején. ---- Baumgartner Zsoltot sajnos nem sikerült elérnünk Japánban, ezért a Minardi-csapat magyar versenyzőjének szokásos, Az én Formám rovata elmarad, de a pilótát idézzük a verseny után kiadott hivatalos sajtóközleményéből. "Eddigi Formula-1-es pályafutásom során sohasem panaszkodtam, ha nehezen megoldható, vagy már-már lehetetlen helyzetben kellett megpróbálnom helytállni. Tudomásul vettem, hogy a Minardi adta lehetőségek nem a legjobbak, és sokat kell küzdeni, szenvedni annak érdekében is, hogy egy-egy versenyen végig tudjak menni. Monaco szervó nélküli megpróbáltatásai vagy az indianapolisi küzdelem és pontszerzés nagyon nagy kihívásokat jelentettek, de azokon a versenyeken azt éreztem, minden technikai nehézség ellenére van esélyem a jó szereplésre, vagy legalább arra, hogy kihozzam magamból a maximumot. Itt, Szuzukában mindez másképp volt. Eddig a barcelonai volt pályafutásom legnyomasztóbb F1-es hétvégéje, de mostantól azt hiszem, ez a jelző inkább Szuzukára illik. Pénteken az eső miatt alig merészkedtünk ki a pályára, aztán amikor kimentem, ki is csúsztam, így nem nagyon tudtam használható tapasztalatokat szerezni. A szombati programot törölték, így vasárnap az időmérőnek úgy álltam neki, hogy az autó nem volt beállítva, és a pályát sem ismertem. Ennek ellenére megpróbáltam kockáztatni, és a határon menni, mert semmi veszítenivalóm sem volt. Sajnos az időmérőn a meglehetősen piszkos és még nedves pályán megcsúsztam, és kipördültem az egyik kanyarban. Szerencsére az autót meg tudtam fogni, így nem lett nagyobb baja, a második kvalifikációs körben ennek ellenére sem tudtam kimenni a pályára. Ebből adódóan a versenyt a boxból kellett elkezdenem, így eleve jelentős hátrányba kerültem. Sajnos nagyjából végül egy pénteki szabadedzés lett számomra a verseny, hiszen el kellett kezdenem szokni a számomra ismeretlen pályát. Így »vakon« vágtam neki a futamnak, de próbáltam a dolog pozitív oldalát nézni, és az alaposan megtankolt autót a pályán tartva, igyekeztem javítani a köridőkön. Az autó egyensúlya messze volt az ideálistól, de azért bíztam benne, hogy az állandó csúszkálások ellenére valahogyan sikerül elérnem a célig. Sajnos alig tíz körrel a vége előtt az egyik kanyarban hibáztam, és a kavicságyban fejeztem be a viadalt. Nem mondhatok mást, szeretném Szuzukát minél hamarabb elfelejteni, és bízom benne, hogy az utolsó hétvégén, Brazíliában olyan versennyel zárhatom az idényt, amely azért közelebb fog állni az egész éves teljesítményemhez, mint ez a mostani Japán Nagydíj." ---- 20. Japán Nagydíj, a 18 futamos világbajnokság 17. állomása, Szuzuka
Az 53 körös (307,573 km) verseny végeredménye:
1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 1:24:26,985 óra (átlag: 218,524 km/óra) 2. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 1:24:41.083 (+ 14,098 mp) 3. Button (angol, BAR-Honda) 1:24:46.647 (+ 19,662) 4. Szato (japán, BAR-Honda) 1:24:58.786 (+ 31,781) 5. Alonso (spanyol, Renault) 1:25:04.752 (+ 37,767) 6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:25:06.347 (+ 39,302) 7. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 1:25:22.332 (+ 55,347) 8. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 1:25:23.261 (+ 56,276) 9. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:25:56.641 (+ 1:29,656 perc) 10. Villeneuve (kanadai, Renault) + 1 kör 11. Trulli (olasz, Toyota) + 1 kör 12. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth) + 1 kör 13. Heidfeld (német, Jordan-Ford) + 1 kör 14. Panis (francia, Toyota) + 2 kör 15. Glock (német, Jordan-Ford) + 2 kör 16. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) + 3 kör