- Mit jelentett az ön számára az idény végén odaítélt díj?
- Ez afféle szakmai elismerés, amelyet az idén már másodszor kaptam meg. A hazai autósport és a szakemberek által megszavazott címről és kupáról van szó, ezért aztán nagyon sokat jelent nekem.
- Mint ahogyan az Amerikában szerzett egy pont is. Gondolta, hogy utóbb ekkora jelentősége lesz annak a nyolcadik helyezésnek?
- Akkor és ott egyáltalán nem. Szerintem a csapat hamarabb felfogta, hogy mi történt. Én pedig nem győztem csodálkozni azon, hogy mennyire ünnepelnek. Mintha legalábbis versenyt nyertem volna. Persze ez egy ilyen kis csapat esetében, mint a Minardi, valóban a futamgyőzelemhez hasonló értékű lehet.
- Pályafutása első idénye nyilván rengeteg izgalmat hozott. Min tette túl magát a legnehezebben?
- Összességében talán az előkészületek viseltek meg a legjobban. Az az időszak, amíg kiderült, hogy valóban a Minardi-istálló pilótája lehetek. A dolog pénzügyi részéhez nem volt túl sok közöm, de tudtam, hogy legalább annyian drukkolnak ellenem, mint amennyien mellettem vannak.
- Korábban is voltak ilyen nehéz pillanatai?
- Nem, de a tét sem volt soha ekkora. Akkor arról volt szó, hogy lesz-e végre magyar pilótája a Formula-1-nek.
Baumgartner Zsolt
Született: 1981. január 1., Debrecen
Magassága/súlya: 178 cm/74 kg
Csapata: Minardi
Autója: Minardi-Cosworth
Legjobb eredményei: pontszerzô a Formula–1-ben (Egyesült Államok Nagydíja, 2004), Formula–Renault Eb-3. (1999), Formula–Renault német bajnokság, 6 futamgyôzelem (1999), kétszeres gokart ob-2. (1994, 1995)
- Szerencsére volt, van. Sikeresnek ítéli az elmúlt szezont?
- Igen, hiszen egy nehéz helyzetben lévő csapat színeiben, nem a legjobb technikával álltam oda a futamok rajtjához, mégis sikerült teljesíteni a célkitűzésemet: pontot szereztem. Emellett persze ahogyan gyarapodtak a tapasztalataim, folyamatosan fejlődtem is, ami szakmai szempontból volt nagyon fontos.
- Ön is érezte futamról futamra a fejlődést, vagy az utólagos versenyelemzések mutatták meg?
- Természetesen én is éreztem, de jólesett, hogy a csapat mérnökeitől is érkeztek visszajelzések.
- Nyilván nem véletlenül szeretnék önt megtartani.
- Nagyon jólesik, hogy így ragaszkodnak hozzám, mert én is nagyon megszerettem a Minardi-csapat tagjait. Szerintem elég jó évünk volt együtt, remekül tudtunk együtt dolgozni, nem volt gondunk egymással.
- Fura lehet ez a bizonytalanság. Mikorra derül ki valami a jövővel kapcsolatban?
- Most úgy látom, jó esélyeim vannak a maradásra, de a szerződést még nem írtuk alá, biztosat valószínűleg csak januárban tudok majd mondani.
- Mi lesz, ha nem sikerül?
- Vannak lehetőségek, de ezekkel egyelőre nem szeretnék foglalkozni.
- Tesztpilótai állás, esetleg más sorozatok?
- Mindkettőre gondoltam már, és arra jutottam, hogy szívesebben maradnék a Formula-1-ben, ha van rá mód. Mindig azért küzdöttem, hogy idáig eljussak, mindig is Formula-1-es pilóta szerettem volna lenni. A végsőkig szeretnék küzdeni azért, hogy összejöjjön a versenyzői állás… ----
Az év külföldi sportolója: Sebastien LoebSzuper Seb. Csak ekként emlegetik a franciák új sztárját, akinek az első világbajnoki futamgyőzelmétől az első világbajnoki címéig alig több mint két év telt el.
A Citroen versenyzőjét sok tekintetben a Ferrari német világbajnokához, Michael Schumacherhez hasonlítják. Mindkét pilóta hideg fejjel tud gondolkodni, bármilyen nehéz helyzetben van is, mindketten keményen megdolgoztak a sikerért, és rendkívül gyorsan alkalmazkodnak az adott körülményekhez.
Bár Schumacher immár hétszeres világbajnok, az év külföldi sportolója választáskor azért döntöttünk mégis Loeb mellett, mert hihetetlen fejlődésen ment keresztül az elmúlt hónapok során, mert az idén bizonyította, hogy már nemcsak aszfalton, hanem murván is képes a győzelemre.
Tavaly is jó esélye volt a világbajnoki címre. Jó néhányan fel is háborodtak, amikor kiderült, hogy az idényzáró futamon, amelyen Petter Solberggel csatázhatott volna, a csapatfőnök úgy döntött: a konstruktőr bajnoki cím előbbre való. Loeb pedig fegyelmezett versenyző lévén úgy döntött: nem kockáztat, van még ideje arra, hogy megszerezze az egyéni koronát.
És az idén tényleg eljött az ő ideje. Hat futamot nyert meg, beállítva ezzel honfitársa, Didier Auriol egy idényen belüli, több mint tízéves győzelmi rekordját.
Immár 10 világbajnoki futamgyőzelem és 213 pont áll a neve mögött a statisztikákban, az egyik legmegbízhatóbb pilótának tartják a mezőnyben, ezen felül ő a világbajnok. Akarhat ennél többet? Hát persze, hogy akar. Például megvédeni a címét… ----
JanuárA Dakar-ralin az autósoknál a francia Stéphane Peterhansel, a motorosoknál a spanyol Joan Roma nyer, előbbi a második, aki kettő után négy keréken is diadalmaskodik a hagyományos idénynyitó versenyen. A viadalon egyetlen magyar autósként célba ér Szalay Balázs és Bunkoczi László duó, valamint a csapat versenykamionja, Darázsi Zsolt vezetésével.
MárciusAz Ausztrál Nagydíjjal kezdetét veszi a Formula-1 55. idénye. Melbourne-ben Michael Schumacher az első rajtkockából indulva, a verseny leggyorsabb körét futva győz, előre vetítve az egész évet. Magyar pilóta a száguldó cirkuszban: Baumgartner Zsolt pályafutása első teljes idényét kezdi.
MájusAz amerikai Buddy Rice győzelmével ér véget a 88. Indy 500, amelyet eső miatt többször is félbeszakítanak, majd a kelleténél korábban, 450 megtett mérföld után leintenek.
JúniusTom Kristensen hatodszor is megnyeri a Le Mans-i 24 órás viadalt, a dán az olasz Rinaldo Capello és a japán Ara Szeidzsi mellett alkotja az Audi győztes trióját az endurance leghíresebb versenyén.
JúliusSzívroham következtében életét veszti John Walton, a Minardi Formula-1-es csapatának sportigazgatója. A tragédiáról a Brit Nagydíj szombatján értesül a csapat, de autóit elindítja a silverstone-i futamon.
AugusztusMichael Schumacher és a Ferrari győzelmét hozza a 19. Magyar Nagydíj Mogyoródon, ahol a maranellói csapat biztosítja 14., sorozatban hetedik konstruktőr-világbajnoki címét. Két héttel később, Belgiumban - bár Kimi Räikkönen nyer - Schumi is elnyeri az egyéni trófeát.
SzeptemberA Ford bejelenti, hogy kivonul a Formula-1-ből. Ezzel együtt vevőket keres a Jaguar-istállóra és a Cosworth-motorgyárra. Palik László és Darázsi Gábor a dobogóra állhat az egyhetes sivatagi viadalon, az egyiptomi Fáraó-ralin. Bútor Róbert pályafutása első világbajnoki futamán, Szardínián a 11. helyet szerzi meg.a kategóriában.
OktóberSebastien Loeb személyében tíz év után ismét francia világbajnoka van a ralinak. A versenyző Citroenjével éppen Franciaországban, a Korzika-ralin biztosítja be végső elsőségét. A magyar bajnokságban a Turi Tamás, Kerék István duó pályafutása első abszolút ralibajnoki címét szerzi az idényzáró viadalon. A tengerentúlon az IRL-ben Tony Kanaan, a Cartban Sebastien Bourdais a győztes.
NovemberA Forddal versenyző Kurt Busch győzelmét hozza az új, rájátszás rendszerű NASCAR Nextel-kupa. Németországban a Mercedes bejelenti, hogy a nemzeti túraautó-bajnokságban (DTM) szereplő gyári csapatával kétéves szerződést kötött Mika Häkkinen, az F1 kétszeres világbajnoka. A Gál István, Oroszlán Tibor kettős megszerzi hetedik tereprali-bajnoki címét.
DecemberA Párizsban megrendezett Bajnokok Tornáján a finn Heikki Kovalainen Michael Schumachert és Sebastien Loeböt is legyőzve megnyeri a trófeát. A Nemzetek Versenyében a Loebbel és Jean Alesivel felálló franciák bizonyulnak a legjobbnak. ----
A Formula-1-es vb végeredményének élcsoportjaPilóták. Világbajnok: M. Schumacher (német, Ferrari) 148, 2. Barrichello (brazil, Ferrari) 114, 3. Button (brit, BAR-Honda) 85, 4. Alonso (spanyol, Renault) 59, 5. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 58, 6. Trulli (olasz, Renault, a Japán GP-től Toyota) 46, 7. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 45, 8. Szato (japán, BAR-Honda) 34, …20. Baumgartner (magyar, Minardi-Cosworth) 1
Konstruktőrök. Vb: Ferrari 262, 2. BAR 119, 3. Renault 105, 4. Williams 88, 5. McLaren 69, 6. Sauber 34
A rali-vb végeredményének élcsoportjaPilóták. Világbajnok: Sebastien Loeb (francia, Citroen Xsara WRC) 118 pont, 2. Solberg (norvég, Subaru Impreza WRC) 82, 3. Märtin (észt, Ford Focus WRC) 79, 4. Sainz (spanyol, Citroen Xsara WRC) 73, 5. Grönholm (finn, Peugeot 307 WRC) 62, 6. Duval (belga, Ford Focus WRC) 53
Gyártók. Vb: Citroen 194 pont, 2. Ford 143, 3. Subaru 122, 4. Peugeot 101, 5. Mitsubishi 17
A tereprali Világkupa végeredményeVk-győztes: Kalifa al-Mutajvej, Alain Guehennec (egyesült arab emirátusokbeli, francia, BMW X5) 101 pont, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 90, 3. Sousa, Magne (portugál, francia, Mitsubishi L200) 81, 4. Schlesser, Borsotto (francia, Schlesser Buggy) 66, 5. De Mevius, Dubois (belga, francia, Nissan Pick-Up) 45, 6. Patissier, Irissou (francia, Nissan) 45