Talmácsi Gábor is éremesélyes

HEGYI ANDRÁS, TÓTH ANITAHEGYI ANDRÁS, TÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2005.04.07. 21:17
Címkék
A motorsportban nem létezik egyenjogúság. Hiába zajlott le a Dakar-rali, hiába osztottak már ki vb-címeket a teremtriálban, illetve a jégmotorozásban, és hiába kezdődtek el a küzdelmek a legtöbb szakágban, a nemzetközi motorosszezon a versenysportban csak pénteken indul útjára az 57. gyorsasági motorkerékpáros-világbajnoksággal, amely a motorsport hierarchiájának a legtetején helyezkedik el. Itt versenyeznek a legnagyobb sztárok, a gyártóknak ez a sorozat a legfontosabb, ide fektet be a legtöbb szponzor, és a leglátványosabb versenyek is itt zajlanak. Magyar szempontból pedig különösen nagy várakozás előzi meg a sorozatot, hiszen hosszú-hosszú évek után újra van olyan magyar bukósisakos, aki érmes reményekkel vághat neki az idénynek. A 24 éves Talmácsi Gáborról van szó, aki az ötödik 125-ös vb-szezonjában szeretne dobogóra állni (lehetőleg a pódium minél magasabb fokára) és a nagy elődök - Drapál János és Szabó II László - nyomdokaiba lépni
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…
Talmácsi Gábor sohasem motorozott még ennyire jó csapatban, úgyhogy azt mondja, ha most nem áll dobogóra, ha most nem nyer vb-futamot, akkor soha…

A 125 köbcentis kategóriában többszörösen is új korszak kezdődik el. A nyolcadliter egyértelműen a fiatalok kategóriájává vált, és szinte elképzelhetetlen, hogy a közeljövőben bárki megismételje a spanyol Angel Nieto vagy az olasz Carlo Ubbiali győzelmi sorozatát (Nieto hétszer, Ubbiali hatszor volt világbajnok).

A tavalyi világbajnok, Daniel Pedrosa a tesztek legjobbja volt, így csapata, a Honda ôt tartja a világbajnoki cím legfôbb esélyesének
A tavalyi világbajnok, Daniel Pedrosa a tesztek legjobbja volt, így csapata, a Honda ôt tartja a világbajnoki cím legfôbb esélyesének
A tavalyi világbajnok, Daniel Pedrosa a tesztek legjobbja volt, így csapata, a Honda ôt tartja a világbajnoki cím legfôbb esélyesének
A korszakváltást két új szabály idézte elő. Egyrészt 28 évesnél idősebb pilóta már nem lehet a 125-ös mezőny tagja, másrészt 25 évesnél idősebbek nem debütálhatnak a kategóriában. Ezek a rendelkezések eléggé átrendezték az mezőnyt. Több idősebb sztár - Roberto Locatelli, Stefano Perugini, Steve Jenkner, Andrea Ballerini, Mirko Giansanti, Juicsi Ui, Gino Borsoi - volt kénytelen elhagyni a géposztályt, a csapatok pedig fiatalokat szerződtettek. Érdekesség, hogy a nevezők közül 21 motoros még nincs 21 éves - az átlagéletkor mindössze 19 év és 21 hét.

Az új szabályok mellett két másik fontos esemény is történt. A 2001-es világbajnok Manuel Poggiali két 250-es szezon után - 2003-ban a negyedliterben is világbajnok volt, de tavaly teljesen leszerepelt, mindössze a 9. lett - visszatért a legkisebbek közé, ahol egykori munkaadójához, az olasz Gilerához írt alá. A tavalyi idény legnagyobb sztárjai - a világbajnok Andrea Dovizioso, a vb-második Hector Barbera, a vb-negyedik Jorge Lorenzo és a vb-ötödik Casey Stoner - viszont felköltöztek a 250-be.
Az erőviszonyok tehát alaposan átalakultak. Poggiali mellett - akinek nem nagyon sikerültek a tesztjei - elsősorban olyan pilóták esélyesek a jó szereplésre, akik eddig alig kerültek reflektorfénybe.

A 19 éves svájci Thomas Lüthi felépült tavalyi súlyos sérüléséből, és a teszteken remekelt, a múlt év újoncának megválasztott olasz Mattia Pasini, honfitársa, Marco Simoncelli, aki tavaly már nyert vb-futamot, vagy éppen Fabrizio Lai, aki gyári hondásként bármire képes lehet. Két gyári KTM-es is az esélyesek közé tartozik: a finn Mika Kallio a tesztek között megnyerte hazája 125-ös jégmotoros-bajnokságát, és a versenyszimulációs tréningeken mindig a legjobbak közé tartozott, a csapat újonca, Talmácsi Gábor pedig azzal büszkélkedhet, hogy minden teszten a legjobb hatban volt.

Talmácsi a KTM-nél egyértelműen új életet kezdett. Hamar összebarátkozott a motorral, és akkor is gyors tudott lenni, ha a beállítások nem voltak tökéletesek. Talma mindenféle vonalvezetésű pályán ütőképes volt, ráadásul a vb-futamnak is beillő barcelonai IRTA-tesztek első napján harmadikként végzett. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy a magyar versenyző a 125-ös géposztály egyik főszereplője lehet.

A másik honi pilóta, a 20 éves Tóth Imre is szerezhet meglepetést. A hivatalos tesztek ugyan nem igazán sikerültek neki, néhány privát tréningen azonban bizonyította a gyorsaságát az apriliás versenyző. Valenciában hatodik volt, míg Jerezben az egyik alkalommal a harmadik helyen zárt. ---- A 250-es géposztály legfontosabb újdonsága az, hogy ebben a kategóriában is lesz magyar versenyző. A vb előtt néhány héttel ugyanis a Yamaha Kurz és a korábbi Eb-, illetve vb-menő Rizmayer Gábor szerződést kötött egymással, aminek köszönhetően Rizi az idén egy év kihagyás után ismét versenyezhet a legrangosabb sorozatban. És a lehető legjobbkor tért vissza, hiszen a 250 a második aranykorát éli: kezdik szinte egyenrangúként emlegetni a királykategóriával.

A 250 nagyon fontos a gyártóknak. Új márkák jelezték részvételüket - először nevezett a kategóriában a KTM, valamint az olasz Fantic, amely korábban triálvilágbajnok és enduro Európa-bajnok volt. A kategória két uralkodója, a Honda és az Aprilia is nagy tervekkel várja a rajtot: mindketten hat-hat gyári pilótát indítanak. A Honda legjobban a tavalyi világbajnok Daniel Pedrosában bízik, aki egyértelműen a tesztek legjobbja volt, de a többiek is labdába rúghatnak - Dovizioso, Lorenzo és Barbera már bizonyított a 125-ben. Aojama Hirosi tavaly hatodik volt az összetettben, míg Takahasi Juki tavaly japán bajnok lett. Az apriliás Randy de Puniet, Alex de Angelis, Simone Corsi, Locatelli, Stoner és Sebastian Porto közül egyértelműen az argentin Porto volt a leggyorsabb a teszteken, azaz 2004 után megismétlődhet a párbaja Pedrosával.

Az utolsó pillanatban derült ki, hogy rajthoz állhat
Rizmayer Gábor:
- Nem teszteltünk túl sokat, mert későn derült ki, hogy rajthoz állhatok a világbajnoki futamokon. Egyvalami már most nyilvánvaló számomra, a 250 köbcentis kategória mezőnye sokkal erősebb, mint tavaly volt, úgyhogy még megjósolni is nehéz, hol van az én helyem ezek között a pilóták között. Elsődleges célom, hogy végigcsináljam a szezont, az eredményekről beszéljünk az első néhány futam után. ---- A MotoGP negyedik szezonjában két alapvető újítást vezettek be. Egyrészt a motorok tankja már csak 22 literes lehet (emiatt a gyártóknak teljesen új gépeket kellett tervezniük), másrészt esőben nem szakítják félbe a versenyt. Ha egy száraz versenyen elered az eső, akkor a pilóták az elmúlt évek gyakorlatával ellentétben nem állnak meg, arra azonban lehetőségük lesz, hogy a boxba kiállva elvégezzék a gumi- és a motorcserét. Azaz döntő fontosságú lehet, ki milyen gyorsan dolgozik a boxban.

Az új szabályok mellett a MotoGP erőviszonyai is megváltoztak. A hatszoros világbajnok Valentino Rossinak az idén lesz a legnehezebb megvédenie a vb-címét. Egyrészt azért, mert az olasz az elmúlt évekkel ellentétben a teszteken nem volt abszolút főszereplő, másrészt azért, mert a Honda immár hét szupersztárt indít. Rossi legnagyobb ellenfele, a vezérhondás Sete Gibernau karrierje legjobb formájában várja a vb-t, de Nicky Hayden és Marco Melandri is jelezte, készen áll a trónfosztásra. A "Doktor" Yamahája és a Honda között az idei vb rajtja előtt sokkal nagyobbak a technikai különbségek, mint tavaly, ráadásul a Suzuki, a Kawasaki és a Ducati is felgyorsult a téli szünet során. ---- Talmácsi Gábor: - A KTM a legprofibb csapat, amelyben valaha versenyeztem, ha most nem sikerül dobogóra állnom vagy futamokat nyernem, akkor soha. Nagyon vártam, hogy elkez-dődjön az idény, mert kíváncsi vagyok. A teszteken kiderült, hogy gyorsak vagyunk, és azóta csak még jobbak lettek a motorok, úgyhogy mindenképpen jó kezdést várok magamtól.

Tóth Imre: - A tesztek óta rengeteget változtattunk a motoron, ma próbálom ki, mennyit gyorsult a különböző újítások által. Ez az egyik kedvenc pályám, már az idén is háromszor voltam itt tesztelni, úgyhogy mindenképpen szeretnék jó eredményt elérni rajta. A legjobb tízbe várom magam, bár a hét elején még nagyon beteg voltam - elkaptam az influenzát -, ezért nem vagyok éppen erőm teljében. ---- Április 10.: Spanyol Nagydíj (Jerez de la Frontera); április 17.: Portugál Nagydíj (Estoril); május 1.: Kínai Nagydíj (Sanghaj); május 15.: Francia Nagydíj (Le Mans); június 6.: Olasz Nagydíj (Mugello); június 12.: Katalán Nagydíj (Barcelona); június 25.: Holland Nagydíj (Assen), július 10.: Amerikai Nagydíj (Laguna Seca, csak a MotoGP számára); július 24.: Brit Nagydíj (Donington Park); július 31.: Német Nagydíj (Sachsenring); augusztus 28.: Cseh Nagydíj (Brno), szeptember 18.: Japán Nagydíj (Motegi); szeptember 25.: Malajziai Nagydíj (Sepang); október 1.: Katari Nagydíj (Doha); október 16.: Ausztrál Nagydíj (Phillip Island); október 23.: Török Nagydíj (Isztambul); november 6.: Valenciai Nagydíj (Valencia)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik